Herta vítězí v závodě, titul slaví Palou
46th Acura Grand Prix of Long Beach – Závod
Že je letošní sezona o nástupu nové generace, dokázal nejlépe finálový závod ročníku 2021 v Long Beach. Jednadvacetiletý Colton Herta se probil ze 14 místa na startu na první příčku a potřetí letos slaví vítězství. Z titulu se raduje o tři roky starší Álex Palou. Newgarden po startu z pole position dojel druhý, což ho posune na stříbrnou příčku v šampionátu. Dixon skončil na třetím místě. I ve finále sezony tak veteráni ukázali, že i s nimi se musí počítat.
První šestka na startu závodu zbytku pole odskočila. Obávaná skrumáž v první zatáčce nepřišla. Za to přišla v závěrečné zatáčce prvního kola, ve vlásence. A osudnou se stala jednomu z jezdců bojujících o titul. Jones zaútočil na Hinchcliffea a zezadu narazil do O´Warda, kterého roztočil. Palou narazil do vozu před sebou i jej zezadu nabral Hunter-Reay, ale zázračně vyvázl bez poškození. Tolik štěstí neměl Hunter-Reay, jehož levou zadní pneumatiku prořízl Herta. Předek jeho vozu se dokonce zvedl z dráhy, ale i Herta zázračně vyvázl bez následků.
O´Ward udržel motor v chodu, takže se mohl otočit a pokračovat. Žlutá fáze ale stejně přišla. V únikové zóně zůstal stát Bourdais. To O´Wardovi umožnilo alespoň dojet pole. On a několik dalších jezdců ještě zamířili do boxů, aby doplnili nádrž až po okraj.
Restart přišel v 5. kole. Newgarden ubránil vedení. Do boxů zamířil Jones, který dostal za kontakt s O´Wardem penalizaci. Castroneves se musel bránit útokům Rosenqvista. Také Palou byl pod tlakem, konkrétně Herty, ale žádný odpor nekladl. Dobře si byl vědom, že Herta není jeho soupeřem.
Grosjean v 7. kole dostal Rosenqvista pod tlak. V deváté zatáčce jej donutil probrzdit a předjel ho. O dvě kola později se Herta dostal na 6. příčku, když předjel Pagenauda.
V 19. kol skončil závod pro O´Warda. Zřejmě se zlomila hřídel, kterou předtím poškodil kontakt s Jonesem. O´Ward projel cílovou rovinku a vůz odstavil na výjezdu z pit lane. Herta hned zamířil do boxů. V dalším kole jej následovali Newgarden, Dixon nebo Palou. Pak IndyCar vyvěsila žluté vlajky.
Překvapivě na trati ale zůstala skupina jezdců v čele s Castronevesem, který tak převzal vedení. Pořadí bylo Castroneves, Grosjean, Rosenqvist, Sató, McLaughlin. Newgarden a Dixon byli 13. a 14., Palou dokonce 20. Kolem sebe měl Hinchcliffea a Pagenauda.
Restart přišel ve 25. kole, Ale po souboji s Rossim skončil v dalším kole v bariéře Ericsson. Oba piloti sváděli boj bok po boku, Švéd se ale do zatáčky už nevešel. Většina dalších jezdců, kteří nestavěli o žlutou fázi dříve, teď zamířila do boxů.
Na trati zůstali Castroneves a Rahal, který stavěl ve 2. kole při první žluté fázi. Newgarden se posunul na třetí příčku, za ním byl Dixon, pak už Herta, Hinchcliffe a Palou.
Restart přišel v 31. kole. Herta vyvinul tlak na Dixona a ve 3. zatáčce ho předjel. Měl oproti svým konkurentům nemalou výhodu – měkkou sadu pneumatik, zatímco Dixon i Newgarden byli na tvrdé. V 33. kole tak v 9. zatáčce dal Herta i Newgardena.
Ilott se v první zatáčce dostal do únikové zóny. Castroneves a Rahal okamžitě zamířili do boxů. Žluté vlajky ale tentokrát nezavlály. Herta měl náskok přes 4 vteřiny. Trochu jej brzdil stájový kolega Hunter-Reay, který se na chvíli vrátil do stejného kola jako lídr závodu a toho se nechtěl vzdát. Jenže jeho brzy čekal pit stop. Herta nakonec navýšil svůj náskok téměř na 10 vteřin.
V 52. kole se Palou pokusil zaútočit na Hinchcliffea, ten se první zatáčce ubránil. O dvě kola později odstartovali Pagenaud a Power poslední kolo zastávek v boxech. K mechanikům v dalším kole zamířili i Herta a Newgarden. Nikdo nechtěl riskovat, že dojde k nějaké nehodě, na trať vyjede zpomalovací vůz a do čela půjdou ti, kteří již stavěli.
Palou se u mechaniků dostal před Hinchcliffea. Na trati se za ním objevil Pagenaud, využil zahřáté sady pneumatik a Kanaďana zdolal, na Paloua ale už recept nenašel. V boxech skončil jeho krajan Grosjean, který se otřel o zeď a poškodil zavěšení.
Naopak na pár kol se na trať vrátil O´Ward. Tomu teď reálně hrozilo, že se propadne až na čtvrté místo v konečném pořadí šampionátu, a tak se jal zkusit najet nějaké body. Poslední žlutou fázi způsobili 24 kol před koncem Askew a Daly. Ti svedli souboj v 9. zatáčce, po něm se už ale nevešli do zatáčky. Daly skončil v únikové zóně, Askew v bariéře z pneumatik.
Herta přišel o náskok, navíc měl nevýhodu v podobě tvrdé sady pneumatik, zatímco jeho soupeři jeli na měkké. Po restartu ale odskočil a neumožnil Newgardenovi zaútočit. V závěru se na tvrdé sadě trochu trápil a Newgarden stlačil jeho náskok pod vteřinu, recept na ně už ale nenašel.
Herta se tak dočkal třetího letošního triumfu, čímž jich má stejně, jako šampion Palou. Díky tomu, že vyhrál závěrečné dva závody, se v konečném pořadí šampionátu vyšvihl na páté místo. O´Ward nakonec třetí místo před Dixonem uhájil, ale vicemistrem se stal Newgarden. Palou pak jako první Španěl slaví mistrovský titul.
Pro Ganassiho stáj je to 14. titul, druhý v řadě. Ale poslední čtyři tituly získal Dixon. Pilot vozu číslo 10 se naposledy radoval přesně před deseti lety, kdy svůj čtvrtý, s Ganassiho týmem třetí, titul získal Dario Franchitti. Pokud bychom hledali, kdy získal pro Ganassiho titul jiný pilot než Dixon a Franchitti, museli bychom jít v historických tabulkách do roku 1999 a našli bychom tam jméno Juana Pabla Montoyi!
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | 01:49:10,3764 | 85 | 50+3 |
2. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 0,5883 | 85 | 40+2 |
3. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 1,0752 | 85 | 35+1 |
4. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | + 2,4120 | 85 | 32 |
5. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | + 3,1237 | 85 | 30 |
6. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | + 4,6739 | 85 | 28 |
7. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | + 6,3467 | 85 | 26+1 |
8. | Sébastien Bourdais | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | + 8,0275 | 85 | 24 |
9. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 10,5939 | 85 | 22 |
10. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 11,4297 | 85 | 20 |
11. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | + 12,3327 | 85 | 19 |
12. | Ed Jones | Dale Coyne Racing | Honda | + 26,9660 | 85 | 18 |
13. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | + 27,4167 | 85 | 17 |
14. | James Hinchcliffe | Andretti Steinbrenner | Honda | + 27,9725 | 85 | 16 |
15. | Max Chilton | Carlin Racing | Chevrolet | + 30,0358 | 85 | 15 |
16. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 30,3482 | 85 | 14+1 |
17. | Jimmy Johnson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 31,1603 | 85 | 13 |
18. | Charlie Kimball | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | + 32,1546 | 85 | 12 |
19. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | + 32,1585 | 85 | 11 |
20. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | + 32,6206 | 85 | 10+1 |
21. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 84 | 9 |
22. | Oliver Askew | Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 2 kola | 83 | 8+1 |
23. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | - 2 kola | 83 | 7 |
24. | Romain Grosjean | Dale Coyne Racing | Honda | Havárie | 75 | 6 |
25. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | Porucha | 48 | 5 |
26. | Callum Ilott | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | Porucha | 47 | 5 |
27. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | Havárie | 43 | 5 |
28. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | Havárie | 25 | 5 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: IndyCar