Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Herta vítězí v závodě, titul slaví Palou

Herta vítězí v závodě, titul slaví Palou

46th Acura Grand Prix of Long Beach – Závod

Že je letošní sezona o nástupu nové generace, dokázal nejlépe finálový závod ročníku 2021 v Long Beach. Jednadvacetiletý Colton Herta se probil ze 14 místa na startu na první příčku a potřetí letos slaví vítězství. Z titulu se raduje o tři roky starší Álex Palou. Newgarden po startu z pole position dojel druhý, což ho posune na stříbrnou příčku v šampionátu. Dixon skončil na třetím místě. I ve finále sezony tak veteráni ukázali, že i s nimi se musí počítat.

První šestka na startu závodu zbytku pole odskočila. Obávaná skrumáž v první zatáčce nepřišla. Za to přišla v závěrečné zatáčce prvního kola, ve vlásence. A osudnou se stala jednomu z jezdců bojujících o titul. Jones zaútočil na Hinchcliffea a zezadu narazil do O´Warda, kterého roztočil. Palou narazil do vozu před sebou i jej zezadu nabral Hunter-Reay, ale zázračně vyvázl bez poškození. Tolik štěstí neměl Hunter-Reay, jehož levou zadní pneumatiku prořízl Herta. Předek jeho vozu se dokonce zvedl z dráhy, ale i Herta zázračně vyvázl bez následků.

O´Ward udržel motor v chodu, takže se mohl otočit a pokračovat. Žlutá fáze ale stejně přišla. V únikové zóně zůstal stát Bourdais. To O´Wardovi umožnilo alespoň dojet pole. On a několik dalších jezdců ještě zamířili do boxů, aby doplnili nádrž až po okraj.

Restart přišel v 5. kole. Newgarden ubránil vedení. Do boxů zamířil Jones, který dostal za kontakt s O´Wardem penalizaci. Castroneves se musel bránit útokům Rosenqvista. Také Palou byl pod tlakem, konkrétně Herty, ale žádný odpor nekladl. Dobře si byl vědom, že Herta není jeho soupeřem.

Grosjean v 7. kole dostal Rosenqvista pod tlak. V deváté zatáčce jej donutil probrzdit a předjel ho. O dvě kola později se Herta dostal na 6. příčku, když předjel Pagenauda.

V 19. kol skončil závod pro O´Warda. Zřejmě se zlomila hřídel, kterou předtím poškodil kontakt s Jonesem. O´Ward projel cílovou rovinku a vůz odstavil na výjezdu z pit lane. Herta hned zamířil do boxů. V dalším kole jej následovali Newgarden, Dixon nebo Palou. Pak IndyCar vyvěsila žluté vlajky.

Překvapivě na trati ale zůstala skupina jezdců v čele s Castronevesem, který tak převzal vedení. Pořadí bylo Castroneves, Grosjean, Rosenqvist, Sató, McLaughlin. Newgarden a Dixon byli 13. a 14., Palou dokonce 20. Kolem sebe měl Hinchcliffea a Pagenauda.

Restart přišel ve 25. kole, Ale po souboji s Rossim skončil v dalším kole v bariéře Ericsson. Oba piloti sváděli boj bok po boku, Švéd se ale do zatáčky už nevešel. Většina dalších jezdců, kteří nestavěli o žlutou fázi dříve, teď zamířila do boxů.

Na trati zůstali Castroneves a Rahal, který stavěl ve 2. kole při první žluté fázi. Newgarden se posunul na třetí příčku, za ním byl Dixon, pak už Herta, Hinchcliffe a Palou.

Restart přišel v 31. kole. Herta vyvinul tlak na Dixona a ve 3. zatáčce ho předjel. Měl oproti svým konkurentům nemalou výhodu – měkkou sadu pneumatik, zatímco Dixon i Newgarden byli na tvrdé. V 33. kole tak v 9. zatáčce dal Herta i Newgardena.

Ilott se v první zatáčce dostal do únikové zóny. Castroneves a Rahal okamžitě zamířili do boxů. Žluté vlajky ale tentokrát nezavlály. Herta měl náskok přes 4 vteřiny. Trochu jej brzdil stájový kolega Hunter-Reay, který se na chvíli vrátil do stejného kola jako lídr závodu a toho se nechtěl vzdát. Jenže jeho brzy čekal pit stop. Herta nakonec navýšil svůj náskok téměř na 10 vteřin.

V 52. kole se Palou pokusil zaútočit na Hinchcliffea, ten se první zatáčce ubránil. O dvě kola později odstartovali Pagenaud a Power poslední kolo zastávek v boxech. K mechanikům v dalším kole zamířili i Herta a Newgarden. Nikdo nechtěl riskovat, že dojde k nějaké nehodě, na trať vyjede zpomalovací vůz a do čela půjdou ti, kteří již stavěli.

Palou se u mechaniků dostal před Hinchcliffea. Na trati se za ním objevil Pagenaud, využil zahřáté sady pneumatik a Kanaďana zdolal, na Paloua ale už recept nenašel. V boxech skončil jeho krajan Grosjean, který se otřel o zeď a poškodil zavěšení.

Naopak na pár kol se na trať vrátil O´Ward. Tomu teď reálně hrozilo, že se propadne až na čtvrté místo v konečném pořadí šampionátu, a tak se jal zkusit najet nějaké body. Poslední žlutou fázi způsobili 24 kol před koncem Askew a Daly. Ti svedli souboj v 9. zatáčce, po něm se už ale nevešli do zatáčky. Daly skončil v únikové zóně, Askew v bariéře z pneumatik.

Herta přišel o náskok, navíc měl nevýhodu v podobě tvrdé sady pneumatik, zatímco jeho soupeři jeli na měkké. Po restartu ale odskočil a neumožnil Newgardenovi zaútočit. V závěru se na tvrdé sadě trochu trápil a Newgarden stlačil jeho náskok pod vteřinu, recept na ně už ale nenašel.

Herta se tak dočkal třetího letošního triumfu, čímž jich má stejně, jako šampion Palou. Díky tomu, že vyhrál závěrečné dva závody, se v konečném pořadí šampionátu vyšvihl na páté místo. O´Ward nakonec třetí místo před Dixonem uhájil, ale vicemistrem se stal Newgarden. Palou pak jako první Španěl slaví mistrovský titul.

Pro Ganassiho stáj je to 14. titul, druhý v řadě. Ale poslední čtyři tituly získal Dixon. Pilot vozu číslo 10 se naposledy radoval přesně před deseti lety, kdy svůj čtvrtý, s Ganassiho týmem třetí, titul získal Dario Franchitti. Pokud bychom hledali, kdy získal pro Ganassiho titul jiný pilot než Dixon a Franchitti, museli bychom jít v historických tabulkách do roku 1999 a našli bychom tam jméno Juana Pabla Montoyi!

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Colton Herta Andretti Autosport Honda 01:49:10,3764 85 50+3
2. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet + 0,5883 85 40+2
3. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda + 1,0752 85 35+1
4. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda + 2,4120 85 32
5. Simon Pagenaud Team Penske Chevrolet + 3,1237 85 30
6. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda + 4,6739 85 28
7. Jack Harvey Meyer Shank Racing Honda + 6,3467 85 26+1
8. Sébastien Bourdais A.J.Foyt Enterprises Chevrolet + 8,0275 85 24
9. Takuma Sató Rahal Letterman Lanigan Honda + 10,5939 85 22
10. Will Power Team Penske Chevrolet + 11,4297 85 20
11. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet + 12,3327 85 19
12. Ed Jones Dale Coyne Racing Honda + 26,9660 85 18
13. Felix Rosenqvist Arrow McLaren SP Chevrolet + 27,4167 85 17
14. James Hinchcliffe Andretti Steinbrenner Honda + 27,9725 85 16
15. Max Chilton Carlin Racing Chevrolet + 30,0358 85 15
16. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda + 30,3482 85 14+1
17. Jimmy Johnson Chip Ganassi Racing Honda + 31,1603 85 13
18. Charlie Kimball A.J.Foyt Enterprises Chevrolet + 32,1546 85 12
19. Dalton Kellett A.J.Foyt Enterprises Chevrolet + 32,1585 85 11
20. Helio Castroneves Meyer Shank Racing Honda + 32,6206 85 10+1
21. Conor Daly Ed Carpenter Racing Chevrolet - 1 kolo 84 9
22. Oliver Askew Rahal Letterman Lanigan Honda - 2 kola 83 8+1
23. Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport Honda - 2 kola 83 7
24. Romain Grosjean Dale Coyne Racing Honda Havárie 75 6
25. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet Porucha 48 5
26. Callum Ilott Juncos Hollinger Racing Chevrolet Porucha 47 5
27. Patricio O´Ward Arrow McLaren SP Chevrolet Havárie 43 5
28. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda Havárie 25 5

Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: IndyCar