De Vries se postaral o druhou korunovaci dne
Soči - 1. závod
Hlavní závod F2 v Soči ovládl De Vries a zajistil si tak již během předposledního podniku zisk mistrovského titulu. Nizozemce doplnili na pódiu druhý Latifi a třetí Delétraz.
Svědky korunovace nového šampiona mohli být ruští fanoušci již ráno po hlavním závodě F3, kde si k jejich radosti zajistil mistrovský titul domácí Švarcman. Před startem úvodního víkendového klání ale existovala šance, že se stejná situace bude opakovat také ve F2.
Zde byl totiž po vítězství v páteční kvalifikaci blízko k titulu De Vries, jemuž stačilo v sobotním závodě získat alespoň tři body na svého nejbližšího pronásledovatele Latifiho. Právě kanadský závodník dělal jezdci stáje ART Grand Prix společnost v první řadě.
Ze třetí příčky vyrážel do závodu Ilott, čtvrté místo patřilo Ghiottovi, páté Žouovi, šesté Settemu Camarovi, sedmé Delétrazovi, osmé domácímu Mazepinovi, deváté Kingovi a elitní desítku startovního roštu uzavíral Macušita.
Startovní listina podniku v Soči nabídla také dvě nová jména, respektive jedno nové a jedno staronové. Po sólové účasti na Monze se totiž stáje Arden a Sauber Junior Team by Charouz rozhodly v Rusku nasadit standardně dva monoposty a v obou případech dostali šanci domácí závodníci.
Zatímco Arden zvolil jako náhradu za zesnulého Huberta zkušeného Markelova, po boku Ilotta nahradil zraněného Correu Isaakjan. V kvalifikaci byl úspěšnější vicemistr ze sezony 2017, který zajel 16. čas. Jeho krajan byl ale pouze o místo horší.
Na startu De Vries vyrazil ze svého stání rychle jako střela a bez problémů se udržel v čele. Ke změnám nedošlo ani na zbylých pódiových pozicích. Druhý zůstal Latifi a třetí Ilott.
Ne všem jezdcům se ovšem úvodní okruh vyšel. Svůj vůz totiž odstavilo jedno z domácích želízek v ohni Markelov. Rusovo odstoupení si vyžádalo fázi virtuálního safety caru.
Arťom Markelov si svého návratu do F2 příliš neužil.
Zelená vlajka pak v Soči znovu zavlála v závěru druhého kola. Po obnově závodního režimu byli při chuti zejména Žou se Schumacherem. Zatímco v té době pátý Číňan si brousil zuby na svého parťáka Ghiotta, pilot Premy jedoucí na sedmém místě si dělal zálusk na Macušitu. Oba ale byli ve svých snahách neúspěšní.
Zanedlouho ovšem začala pohroma pro závodníky, kteří vyráželi do závodu na superměkké směsi pneumatik. Tu totiž postihl rapidní pokles formy a jezdci se tak začali propadat pořadím. Jako první se v této nezáviděníhodné situaci ocitl Ilott. Tomu nejprve sebral ve čtvrtém kole bronzovou pozici Ghiotto a následně ještě před návštěvou mechaniků Brita pokořili Mazepin, Macušita a Deletraz.
Krátce na to sebral Schumacher čtvrtou příčku Žouovi. Pilot stáje UNI-Virtuosi navíc musel čelit další ráně v podobě pětisekundového trestu, který od sportovních komisařů obdržel za výjezd mimo trať ve druhé zatáčce prvního kola a nedovolené získání výhody. Stejným způsobem se provinil také Alesi a i na něho čekala stejná „odměna“.
To, co zažil Ilott, ovšem brzy postihlo také první dva muže výsledkové listiny – De Vriese s Latifim. Na obou z nich si totiž brzy smlsnul Ghiotto a ujal se vedení. Kanaďanův propad navíc dále pokračoval, když jej postupně zdolali Schumacher a Mazepin.
Ihned poté, co bylo v šestém kole jezdcům umožněno přezouvat pneumatiky, nastaly podle očekávání hromadné zastávky. Ke svým mechanikům zajeli De Vries, Latifi, Žou, Delétraz, Ilott, Sette Camara, Aitken, Gelael a Isaakjan.
Hromadné přezouvání se neobešlo bez divočejšího momentu. O ten postaral Sette Camara, který byl vypuštěn těsně před Isaakjana. Tato záležitost ovšem pozornost sportovních komisařů to nevzbudilo.
Po zastávkách jezdců zahajujících závod na superměkké směsi se na druhou příčku posunul Schumacher a třetí místo připadlo Mazepinovi. Ten se ale chtěl před svým domácím publikem ukázat v plné parádě a v osmém kole se ve druhé zatáčce před německého závodníka posunul. Schumacher se ovšem nevzdal. Hned v další zatáčce se totiž Mazepinovi pokusil předjetí vrátit a z těsného souboje nakonec vyšel jako vítěz.
Ne ale na dlouho. Mazepin v devátém kole Schumachera znovu předjel a to navíc na stejném místě jako v předcházejícím okruhu. Na tento manévr již syn sedminásobného mistra světa formule 1 zareagovat nedokázal. Rus navíc po tomto předjetí dokázal ukrojit rovněž ze ztráty vedoucího Ghiotta. Italův náskok zmenšil v jednu chvíli na 3,8 sekundy.
Současně se kupředu probíjeli piloti s odbytou zastávkou na kontě. De Vriesovi se podařilo pokořit Satoa a posunul se na osmou příčku. Netrvalo dlouho a Japonec se musel vzdát i Latifimu.
Pět kol po ztrátě druhého místa se Schumacher začal obávat i o provizorní bronz. Němec byl totiž ve 13. zatáčce o něco delší. Toho využil k dotažení Macušita a ve druhé zatáčce 14. kola se již před svého soupeře posouval.
Ani jeho jízda ovšem nebyla bezchybná. V 15. kole totiž pilot Carlinu vycestoval z trati na výjezdu z předposlední zatáčky a Schumacher tak znovu byl blízko.
Dojet sobotní závod ale loňskému šampionovi evropské F3 nebylo souzeno. První signalizace potíží přišla již v 18. kole, kdy se z jeho zádi začal valit dým. Další dvě kola sice byl ještě schopen držet tempo, poté ale zamířil do boxů a definitivně odstoupil.
Dojet sobotní závod nebylo dopřáno ani Micku Schumacherovi
Macušita měl ovšem příjemnější starosti. Japonec se totiž dokázal dotáhnout na druhého Mazepina, jehož ztráta na Ghiotta stále narůstala, a ve 20. kole se mu jej podařilo předjet. Cestu vpřed si ale razili také De Vries s Latifim, kteří se postupně posunuli až na čtvrté, respektive páté místo.
Od 24. kola se konečně začala rozuzlovávat zápletka závodu. Piloti figurující na čelních příčkách se totiž odebírali do boxů. Jako první tak učinil Macušita a krátce po něm měnili pneumatiky i Mazepin s Ghiottem.
Po návratu na trať se ani jeden ze zmíněné trojice nedokázal na pódiových pozicích udržet. Do čela se vrátil De Vries, který tak měl vynikajícím způsobem našlápnuto k zisku titulu. Nizozemce následoval druhý Latifi a na třetí příčku se posunul Delétraz.
Dřívější lídr závodu Ghiotto sice nyní kroužil po trati až jako čtvrtý, v rukávu měl ovšem nyní eso v podobě výhody čestvých superměkkých pneumatik a té se mu dařilo využívat. V 26. kole se totiž dokázal vrátit po předjetí Delétraze na stupně vítězů a v dalším okruhu se musel jeho tlaku obávat také Latifi.
Italovy pneumatiky ale začaly v posledním okruhu odcházet a Latifi se dokázal udržet na druhém místě. Ghiotto nakonec ztratil i bronz. Ten totiž putoval zpět k Delétrazovi.
Hlavní pozornost ovšem patřila De Vriesovi. Budoucí pilot Mercedesu ve formuli E totiž projel cílem jako první a tři závody před koncem sezony se tak mohl radovat ze zisku titulu.
Tato skutečnost zároveň znamená, že ART Grand Prix slaví druhý rok po sobě. Francouzská stáj se totiž radovala již loni zásluhou Russella. Současný pilot Williamsu ve F1 si navíc celkové prvenství zajistil rovněž v Soči, ovšem až v nedělním sprintu. Šanci na zisk prvenství ovšem bude mít stáj také zítra. Po dnešním osmém místě totiž připadne pole position Mazepinovi.
Průběžné pořadí po 21. závodě z 24: 1. De Vries 254, 2. Latifi 184, 3. Ghiotto 168, 4. Sette Cámara 161, 5. Aitken 159, 6. Macušita 124, 7. Žou 116, 8. King 79, 9. Hubert 77, 10. Delétraz 76, 11. Schumacher 51, 12. Ilott 46, 13. Correa 36, 14. Boccolacci 30, 15. Markelov 16, 16. Gelael 13, 17. Mazepin 10, 18. Alesi 9, 19. Boschung 3, 20. Raghunathan 1.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Nyck de Vries | ART Grand Prix | Mecachrome | 54:12,087 | 28 | 25 |
2. | Nicholas Latifi | DAMS | Mecachrome | 54:17,005 | 28 | 18 |
3. | Louis Delétraz | Carlin | Mecachrome | 54:18,082 | 28 | 15 |
4. | Luca Ghiotto | UNI Virtuosi | Mecachrome | 54:19,694 | 28 | 14 |
5. | Sergio Sette Camara | DAMS | Mecachrome | 54:23,465 | 28 | 10 |
6. | Nobuharu Macušita | Carlin | Mecachrome | 54:32,451 | 28 | 8 |
7. | Jack Aitken | Campos Racing | Mecachrome | 54:39,490 | 28 | 6 |
8. | Nikita Mazepin | ART Grand Prix | Mecachrome | 54:40,659 | 28 | 4 |
9. | Callum Ilott | Sauber Junior Team by Charouz | Mecachrome | 54:44,481 | 28 | 2 |
10. | Guanju Žou | UNI Virtuosi | Mecachrome | 54:45,843 | 28 | 1 |
11. | Sean Gelael | Prema Theodore | Mecachrome | 54:55,452 | 28 | 0 |
12. | Jordan King | MP Motorsport | Mecachrome | 54:59,580 | 28 | 0 |
13. | Giuliano Alesi | Trident | Mecachrome | 55:00,707 | 28 | 0 |
14. | Ralph Boschung | Trident | Mecachrome | 55:11,108 | 28 | 0 |
15. | Tatiana Calderónová | BWT Arden | Mecachrome | 55:21,971 | 28 | 0 |
16. | Marino Sató | Campos Racing | Mecachrome | 55:58,305 | 28 | 0 |
17. | Mahaveer Raghunathan | MP Motorsport | Mecachrome | 54:13,250 | 27 | 0 |
18. | Matevos Isaakjan | Sauber Junior Team by Charouz | Mecachrome | 54:21,039 | 27 | 0 |
Mick Schumacher | Prema Theodore | Mecachrome | - | 19 | 0 | |
Arťom Markelov | MP Motorsport | Mecachrome | - | 0 | 0 |