De Vries po čtyřech měsících opět na nejvyšším stupni
e-Prix Berlína - 2. závod
Druhý letošní závod formule E v Berlíně vyhrál úřadující šampion De Vries před Mortarou a Vandoornem. Belgičan zůstává lídrem průběžného pořadí šampionátu. Závod se znovu obešel bez výjezdu zpomalovacích vozů nebo bez plných žlutých fází.
Po sobotním vítězství vstupoval Mortara ve velmi slibné pozici také do nedělního klání. Opět totiž vybojoval pole position. Za ním se poskládali Frijns, De Vries, Lotterer, Da Costa, Di Grassi, Vandoorne, Vergne, Evans, Rowland, Sims, Günther, Turvey, Bird, Dennis, Giovinazzi, Sette Camara, Buemi, Wehrlein, Ticktum, Askew a Cassidy.
Cassidy původně skončil v kvalifikaci na šesté pozici. Novozélanďan ale vyměnil řadu komponent své pohonné jednotky, kvůli čemuž dostal penalizaci 80 míst. Byl tak odsunut na úplný chvost startovního roštu a aby toho málo, přinesl si do závodu penalizaci deseti sekund stop & go. Jeho vyhlídky tedy nebyly příliš příznivé.
Start závodu, který se tentokrát jel v obráceném směru trati než v sobotu, přinesl změnu lídra. V první zatáčce se totiž posunul do čela De Vries. Souboj mezi ním a Mortarou se neobešel bez kontaktu. Švýcar se propadl na druhé místo. Třetí byl Frijns. Na bodovaných pozicích jeli po prvním kole také Lotterer, Di Grassi, Da Costa, Vandoorne, Vergne, Evans a Rowland.
De Vries sice držel v dalších kolech vedení, svým pronásledovatelům ale nijak výrazně neodjížděl. Druhý zůstával Mortara a třetí Frijns. Cassidy si zajel do boxů odpykat penalizaci deset sekund stop & go a nacházel se tak s velkou ztrátou na poslední 22. pozici.
Sette Camara se stal prvním pilotem, který aktivoval útočný mód. Brazilec se tak propadl z 15. pozice na sedmnáctou. Mortara zajel nejrychlejší kolo závodu. Na De Vriese ztrácel tři vteřiny. Netrvalo ale dlouho a brzy Mortarovi sebral nejrychlejší kolo Vandoorne. Lídr šampionátu jel na sedmé pozici. Ani to ale brzy neplatilo. Nejrychlejší čas totiž zajel díky útočnému módu Sette Camara.
Vergne se propadl na devátou pozici. Předjel ho Evans. Sette Camara stoupal díky útočnému módu vzhůru a už byl patnáctý. To už se ale v útočném módu nacházeli také De Vries, Da Costa a Vandoorne. Zatímco Nizozemec se propadl na třetí příčku, Da Costa s Vandoornem si udrželi šesté, respektive sedmé místo. Vedení se ujal Mortara.
Na rozdíl od sobotních dvou pobytů v útočném módu tentokrát mohli piloti přejít do výkonnostní výhody pouze jednou. Nyní ale v tomto režimu strávili osm minut.
Komplikace postihla Frijnse. Pilot stáje Envision totiž neprojel správně aktivační zónou. Ztratil tak čas a žádnou výkonnostní výhodu nedostal. Útočný mód aktivoval také Lotterer. De Vries předjel díky výkonnostní výhodě Mortaru a znovu vedl. Za De Vriesem s Mortarou už se nacházel na třetí pozici Di Grassi.
Netrvalo ovšem dlouho a Brazilec také přešel do útočného módu. Za to zaplatil pádem na čtvrtou příčku. Třetí místo převzal Da Costa. Bývalý pilot F1 Giovinazzi zažíval další protrápený závod. Zdálo se, že Itala trápí technické potíže. Propadl se totiž na poslední 22. místo za Cassidyho.
Třicet minut před koncem překonal Da Costa Mortaru a byl druhý. Na lídra De Vriese ztrácel sekundu a půl.
Da Costa stahoval De Vriese, Nizozemec měl ale pořád náskok větší než jedna sekunda. Mortara se po aktivaci útočného módu propadl mimo stupně vítězů. Na třetí pozici se tak posunul Lotterer. Toho ale brzy předjel Vandoorne. Netrvalo dlouho a Němec podlehl také Mortarovi.
Jednorázovou výkonnostní výhodu fanboost obdrželi pro druhou polovinu závodu v diváckém hlasování De Vries, Da Costa, Vandoorne, Lotterer a Vergne. De Vriesův náskok před Da Costou mezitím narostl už na dvě a půl sekundy.
Dvacet tři minut před koncem došlo k další změně na třetí příčce. Vandoorne totiž podlehl Mortarovi. Belgičana vzápětí překonal i Di Grassi.
Minutu poté, co překonal Vandoorna, se Mortara dostal i před Da Costu. Na Portugalcovi si poté smlsnul i Mortarův týmový kolega Di Grassi. Oba vozy stáje Venturi se tak najednou nacházely v nejlepší trojici.
Útočný mód pomohl Mortarovi stáhnout náskok De Vriese na sekundu a půl. Nic ale nenasvědčovalo tomu, že se blíží přímý souboj mezi touto dvojicí a De Vriesovo vedení se nenacházelo v bezprostředním ohrožení.
Da Costův propad pokračoval. Po obou pilotech Venturi ho totiž předjel i Frijns a devatenáct minut před koncem se musel bránit i Vandoornovi. V tomto případě ale zatím odolával.
A nakonec se Da Costovi podařilo Vandoorna setřást. Navíc zaútočil na Frijnse a s pomocí fanboostu se před něj dostal. De Vriesův náskok před Mortarou začal opět narůstat. Nizozemec už měl k dobru téměř tři vteřiny.
Před Frijnse se dostal i Vandoorne, který navíc o pár okamžiků později předjel také Da Costu. Pilot Mercedesu tak měl dobře nakročeno k tomu, aby se udržel v čele průběžného pořadí i po druhém berlínském závodě.
Na prvních dvou místech nebylo v dalších minutách na obzoru žádné drama. De Vries vedl před Mortarou o zhruba dvě a půl sekundy. Zhruba stejný byl rozestup i mezi Mortarou a Di Grassim. K Brazilcovi se ale začal přitahovat Vandoorne.
Dvě a tři čtvrtě minuty před koncem k souboji mezi Di Grassim a Vandoornem skutečně došlo. Pilot Mercedesu zaútočil a byl úspěšný. Di Grassi se sice pokoušel na následující rovince Belgičanovi útok vrátit, ale neuspěl a zůstal tak čtvrtý.
De Vries nakonec udržel vedení a dojel si pro druhé letošní vítězství. Druhý skončil Mortara a třetí Vandoorne. Čtvrtý skončil Di Grassi a pátý nakonec Frijns, který se po tvrdém manévru dostal v posledním kole před Da Costu. Pilot stáje DS Techeetah tak nakonec obsadil šestou pozici. Bodovali také sedmý Rowland, osmý Lotterer, devátý Vergne a desátý Evans. Nejrychlejší kolo sice zajel Cassidy, ten ale skončil až 21. a bonusový bod si tak připsal Mortara.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Nyck de Vries | Mercedes | Mercedes | 46'12,268 | 40 | 25 |
2. | Edoardo Mortara | Venturi | Mercedes | 46'14,722 | 40 | 18+4 |
3. | Stoffel Vandoorne | Mercedes | Mercedes | 46'19,204 | 40 | 15 |
4. | Lucas di Grassi | Venturi | Mercedes | 46'20,433 | 40 | 12 |
5. | Robin Frijns | Envision | Audi | 46'26,097 | 40 | 10 |
6. | António Félix da Costa | DS Techeetah | DS | 46'26,655 | 40 | 8 |
7. | Oliver Rowland | Mahindra | Mahindra | 46'27,786 | 40 | 6 |
8. | André Lotterer | Porsche | Porsche | 46'28,113 | 40 | 4 |
9. | Jean-Éric Vergne | DS Techeetah | DS | 46'31,099 | 40 | 2 |
10. | Mitch Evans | Jaguar | Jaguar | 46'33,990 | 40 | 1 |
11. | Sam Bird | Jaguar | Jaguar | 46'35,143 | 40 | 0 |
12. | Pascal Wehrlein | Porsche | Porsche | 46'37,680 | 40 | 0 |
13. | Jake Dennis | Andretti | BMW | 46'39,280 | 40 | 0 |
14. | Sébastien Buemi | Nissan e.dams | Nissan | 46'41,827 | 40 | 0 |
15. | Oliver Askew | Andretti | BMW | 46'45,627 | 40 | 0 |
16. | Maximilian Günther | Nissan e.dams | Nissan | 46'48,043 | 40 | 0 |
17. | Oliver Turvey | NIO | NIO | 46'52,312 | 40 | 0 |
18. | Alexander Sims | Mahindra | Mahindra | 46'53,810 | 40 | 0 |
19. | Sergio Sette Camara | Dragon/Penske | Penske | 46'54,128 | 40 | 0 |
20. | Dan Ticktum | NIO | NIO | 47'03,916 | 40 | 0 |
21. | Nick Cassidy | Envision | Audi | 47'07,460 | 40 | 0 |
22. | Antonio Giovinazzi | Dragon/Penske | Penske | 47'14,201 | 40 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Vandoorne 111, 2. Mortara 99, 3. Vergne 95, 4. Evans 83, 5. Frijns 81, 6. De Vries 65, 7. Lotterer 59, 8. Wehrlein 51, 9. Di Grassi 49, 10. Da Costa 42, 11. Dennis 28, 12. Bird 28, 13. Cassidy 16, 14. Rowland 10, 15. Buemi 10, 16. Turvey 6, 17. Günther 2, 18. Sims 2, 19. Askew 2, 20. Ticktum 1.
Průběžné pořadí týmů: 1. Mercedes 176, 2. Venturi 148, 3. DS Techeetah 137, 4. Jaguar 111, 5. Porsche 110, 6. Envision 97, 7. Andretti 30, 8. Mahindra 12, 9. Nissan e.dams 12, 10. NIO 7.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes