Pérez narušil nadvládu Verstappena a Leclerca
VC Monaka - závod
Pérez slaví první vítězství v sezoně. Rozhodl o něm během přezouvání, kdy jezdci nejprve přecházeli z mokrých gum na přechodné a poté z přechodných na suché. Druhý skončil Sainz a třetí Verstappen, který upevnil vedení v šampionátu. Domácí hrdina Leclerc musel skousnout čtvrté místo. Závod byl odstartován později kvůli dešti a později byl kvůli němu téměř na hodinu přerušen. O červenou vlajku se postarala také tvrdá nehoda Schumachera.
Před letošním ročníkem VC Monaky mohli mít domácí fanoušci velká očekávání. První totiž startoval Leclerc. Za ním stáli jeho týmový kolega Sainz, Pérez, Verstappen, Norris, Russell, Alonso, Hamilton, Vettel, Ocon, Cunoda, Bottas, Magnussen, Ricciardo, Schumacher, Albon, Gasly, Stroll, Latifi a Čou.
Sainz nastupoval do závodu s novou převodovkou. Tu se Ferrari rozhodlo vyměnit preventivně poté, co si Španěl v závěru včerejší kvalifikace nevšmil bourajícího Péreze a narazil do něj. Jelikož ale zatím Sainz letos nepřekročil limit převodovek, které může použít, obešlo se vše bez penalizace.
Před závodem ale na jezdce čekaly zcela jiné podmínky než v předchozích jízdách víkendů. Dopolední závody F2 a Porsche Supercupu se sice ještě uskutečnily na suchu, zhruba deset minut před startem VC Monaka ovšem začalo hustě pršet. Asfalt měl teplotu 35 stupňů, vzduch 22.
Byla tedy otázka, v jakém stavu se nachází trať a jaké pneumatiky jezdci pro start závodu zvolí. Nakonec všichni sáhli po pneumatikách do přechodných podmínek. Tím padla povinnost během závodu stavět a piloti tak teoreticky mohli zkusit odjet celý závod bez zastávky. Start závodu byl ovšem odložen o devět minut.
Bottas dostal na roštu informaci, že by měl brzy přijít další déšť. To samé bylo řečeno i Pérezovi. Současně bylo oznámeno, že zaváděcí kolo se uskuteční za zpomalovacím vozem.
Ani v 15:09 se ale nakonec vozy do zaváděcího kola nerozjely. Došlo totiž k dalšímu odkladu, tentokrát na 15:16 hodin. Toto odsouvání se nelíbilo Verstappenovi. "Na co čekáme?", ptal se do vysílačky.
V 15:16 už ale start zaváděcího kola proběhl. Piloti museli nakonec povinně nasadit gumy do extrémního mokra. Vettel a Ricciardo hlásili, že je trať hodně mokrá. Po dvou zaváděcích kolech byla vyvěšena červená vlajka.
Poté piloti strávili dlouhou dobu v boxech. Nakonec ale déšť ustál a bylo oznámeno, že v 16:05 hodin se vozy znovu rozjedou za zpomalovacím vozem. Ricciardo ovšem dostal informaci, že by mohl přijít další déšť.
První kolo po výjezdu na dráhu už se bralo jako závodní. Ředitelství závodu nakonec zkrátilo závod z původních 78 kol na 77. Všichni samozřejmě měli pneumatiky do extrémního mokra.
Přestože se ale jelo za zpomalovacím vozem, došlo k havárii. Latifi totiž nedobrzdil do vlásenky a zapíchnul se do bariéry. Kvůli studeným gumám nedokázal se svým vozem zatočit. Potíže měl ale také jeho krajan Stroll, který ve třetí zatáčce naboural do zdi a přivodil si defekt pneumatiky. Jak Stroll, tak Latifi se odebrali do boxů.
I přes tyto problémy ale ředitelství závodu oznámilo, že ve třetím kole se začne závodit. Na kluzkou trať si přitom stěžoval i Hamilton.
Leclerc si ale restart pohlídal a udržel první místo před Sainzem a Pérezem. Někteří se rozhodli zariskovat a brzy po restartu zajeli pro gumy do přechodných pomínek. Ty nazuli Gasly, Latifi i Schumacher.
Leclerc v úvodních kolech ujížděl. V šestém kole už měl před Sainzem náskok dvě a půl sekundy. Ocon se mimo záběry kamer dostal před Vettela na devátou příčku.
Zdálo se, že by se přezutí na přechodné gumy mohlo později vyplatit. Leclerc totiž dostal informaci, že v příštích 20 až 30 minutách není očekáván žádný déšť. I Hamilton tvrdil, že trať osychá velmi rychle.
Na konci šestého kola si dojeli pro přechodné pneumatiky také Vettel a Cunoda. Na desáté místo se tak dostal Bottas. Leclerc už vedl před Sainzem o tři sekundy. Pérez ztrácel na Španěla zhruba dvě vteřiny. Verstappen byl za svým kolegou asi o sekundu.
Závod zatím po restartu probíhal bez vážnějších incidentů. Russell se ovšem v osmém kole nevešel do šikany za tunelem. Před Alonsem měl ale dostatečný náskok a zůstal tak šestý.
V 11. kole vycestoval Albon v první zatáčce do únikové zóny. Thajec tak spadl až na 16. příčku. Leclerc stále navyšoval náskok před Sainzem, už vedl o čtyři a půl sekundy. Cesta za domácím triumfem ale stále byla dlouhá a hlavně záludná.
Čou vycestoval v šikaně mimo trať. Třináctou pozici ale před dotírajícím Gaslym udržel. Ne ale na dlouho. Gasly se totiž před něj během 12. kola dostal v zatáčce Mirabeau.
Gasly zůstával při chuti i po překonání Čoua a už začínal dotírat na Ricciarda. Pilot AlphaTauri tak ukazoval, že i když je v Monte Carlu jen málo příležitostí k předjíždění, přece jen se zde předjíždět dá. Pérez uvedl, že podmínky na trati už jsou na přezutí na přechodné pneumatiky.
Gasly se v zatáčce Tabac dokázal dostat před Ricciarda a už byl dvanáctý. I to byla známka toho, že přechodné pneumatiky skutečně začínají fungovat. Dařilo se navíc i Vettelovi, který byl těsně za Čouem.
Trať rychle osychala a Sainz uvedl, že by z mokrých gum rád přešel rovnou na suché. Gasly zajel nejrychlejší kolo závodu a mílovými kroky stahoval jedenáctého Magnussena.
Hamilton byl na konci 15. kola povolán do boxů. Dostal přechodné pneumatiky. Na trať se vrátil jako devátý. Za ním jezdila skupinka, kterou tvořili Bottas, Magnussen a Gasly.
Kolo po Hamiltonovi stavěl také Pérez, který rovněž přešel na gumy do přechodných podmínek. Na dráhu se vrátil jako pátý. Kromě Verstappena se před něj tedy dostal i Norris. Šestého Russella za svými zády Mexičan těsně uhájil.
Sainzovi jeho inženýr sdělil, aby zajel do boxů pro přechodné gumy. Španěl ale argumentoval tím, že chce přezout rovnou na suché. U Ferrari situaci zvážili a nakonec řekli Sainzovi, ať zůstane na trati.
Hamilton tlačil na osmého Ocona. Mezi dvojicí ale došlo v první zatáčce ke kontaktu. Nakonec ale nikdo ve zdi neskončil a pořadí zůstalo mezi nimi stejné.
Do boxů zajížděli i další, například Leclerc, Verstappen i Norris. Do čela se tak dostal Sainz. Pérezovi se ovšem vyplatila dřívější zastávka a dostal se před Leclerca i Verstappena. Virtuálně tak vedl závod.
Albon s Schumacherem zariskovali a nazuli suché tvrdé gumy. Hamilton stále naháněl Ocona a měl pocit, že má poškozený vůz. Ocon se ale vehementně bránil a nedovolil Hamiltonovi, aby se před něj dostal. Britovi se jeho počínaní nelíbilo.
Na tvrdé suché gumy přezuli už také Bottas, Ricciardo, Čou a Latifi. Vzápětí totéž učinil i Sainz. Pro suché pneumatiky zajel i Leclerc. Zatímco Sainz se na trať vrátil jako třetí, Leclerc se propadl až za Norrise na pátou pozici. Jeho sen o domácím vítězství se tak komplikoval. Monačan musel v boxech čekat, až bude odbaven Sainz. Leclerc byl nejprve do boxů povolán týmem, pak ale stáj změnila své rozhodnutí a řekla Leclercovi, aby zůstal na dráze. Na to už ale nestihl zareagovat...
O kolo později přezuli na suché gumy také oba jezdci Red Bullu. Pérezovi se podařilo udržet před Sainzem a zůstal první. Verstappen se vrátil jako třetí. Za sebou už měl Leclerca, kterému uvolnil cestu Norris. Ten také zajel pro suché gumy.
Před Pérezem a Sainzem bojovali Čou se Schumacherem, kteří byli o kolo zpět. Vedoucí dvojice kroužila těsně za sebou. Pérez byl vyšetřován komisaři za blíže nespecifikovaný prohřešek na výjezdu z boxů.
Pérez se zvládl odpoutat Sainzovi. Ke Španělovi se navíc dotáhli Verstappen s Leclercem. Za Sainzův nárůst ztráty mohl moment na cílové rovince, kdy musel krotit smýkající se vůz. Albon dostal pět sekund penalizaci za opuštění trati a získání výhody.
Na suchých gumách už jeli pochopitelně všichni. Za nejlepší čtveřicí se nacházeli pátý Russell, šestý Norris, sedmý Alonso, osmý Hamilton, devátý Ocon a desátý Bottas. Na nebodovaných pozicích se nacházeli Vettel, Gasly, Ricciardo, Stroll, Cunoda, Čou, Schumacher, Latifi a Albon. Magnussen mimo záběry kamer odstoupil.
O pár okamžiků později už ale mohl Haas balit. Schumacher totiž tvrdě boural na výjezdu ze čtrnácté zatáčky. Šlo o velmi tvrdý náraz, při kterém dokonce urazil zadní křídlo. Nejprve byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu a poté byl na trať poslán skutečný zpomalovací vůz. Naštěstí ale vyvázl z incidentu v pořádku a z místa nehody odešel po svých.
Závod byl tou dobou ve 28. kole. Piloti jeli za zpomalovacím vozem v pořadí Pérez, Sainz, Verstappen, Leclerc, Russell, Norris, Alonso, Hamilton, Ocon, Bottas, Vettel, Gasly, Ricciardo, Stroll, Cunoda, Čou, Latifi a Albon.
Většina pilotů se nacházela na tvrdé sadě pneumatik, což naznačovalo, že mají v plánu dojet už bez zastávky. Výjimkou byl ovšem Albon, který jel na střední směsi.
Ve 30. kole se ovšem ředitelství závodu rozhodlo kvůli Schumacherově nehodě závod přerušit a vyvěsilo červenou vlajku. Leclerc dostal informaci, že do konce závodu už by neměl přijít žádný déšť. "Perfektní," okomentoval ironicky sdělení svého inženýra.
Po dvaceti minutách byl závod znovu restartován. Ředitelství závodu ještě předtím umožnilo jezdcům, kteří byli o kolo zpět, aby se vrátili do stejného kola jako vedoucí Pérez.
Během přerušení závodu mohli jezdci přezout pneumatiky, což také všichni učinili. Tentokrát už nebyli všichni na tvrdé sadě. Střední směs totiž nazuli Pérez, Verstappen, Russell, Alonso, Hamilton, Ocon, Cunoda, Čou, Latifi a Albon.
Ve 33. kole zajel zpomalovací vůz do boxů a znovu se začalo závodit. Pérez sice zůstal po restartu první, v zatáčce Mirabeau ale probrzdil. Rozestup mezi ním a Sainzem byl ale stále sekundový.
Pérez zajel ve 34. kole nejrychlejší kolo. Sainzova ztráta ale byla zhruba stejná. Bylo zde stále vyšší riziko, že se neodjede všech 77 kol a že časový limit vyprší dříve. Do jeho konce totiž zbývalo už jen něco málo přes půl hodiny.
Ocon byl penalizován pěti sekundami. Šlo o trest za kolizi, kterou způsobil v dřívější fázi závodu s Hamiltonem. Francouzovy body se tak ocitly v ohrožení. Byl totiž devátý a zatímco Bottas ztrácel sekundu, Vettel jel zhruba sekundu za Bottasem.
Sainz ještě nechtěl vzdát svůj sen o vítězství a zajel nejrychlejší kolo závodu. Na Péreze ale ztrácel devět desetin. Mexičan ale brzy reagoval a vzal si nejrychlejší kolo k sobě. Na sedmého Alonsa dotíral Hamilton.
Pérez uháněl za prvním vítězstvím v sezoně. Před Sainzem už vedl o dvě sekundy. Alonso se dokázal trochu odpoutat od Hamiltona. Na šestého Norrise už ale ztrácel více než dvacet sekund. Brit proto přemýšlel, že by zkusil zajet do boxů, přezout na měkčí směs a pokusit se dohánět soupeře před ním. McLaren ale takový návrh zamítl s tím, že pokud by v závěru začalo pršet, bylo by vhodné, aby pneumatiky měly životnost.
Devatenáct minut před koncem se Sainzovy naděje na překonání Péreze stále více rozplývaly. Pilot Ferrari totiž nedobrzdil do šikany za tunelem a vyjel z trati. Toho využil Verstappen a dotáhl se.
Čouovi se při útoku na Cunodu v šikaně za tunelem rozvlnil vůz a měl co dělat, aby svého japonského soupeře nesestřelil. Za cenu výjezdu z trati ale nakonec situaci ustál. Propadl se ovšem za Latifiho. Kanaďanův kolega Albon ovšem zajel do boxů a tam odstoupil.
McLaren se přeci jen rozhodl povolat Norrise do boxů ještě jednou. Brit dostal čerstvou střední směs pneumatik. Měl tak dobrou šanci získat bod za nejrychlejší kolo v závodě.
Sainz sice v jednu chvíli ztrácel na Péreze více než tři sekundy, pak ale chytil druhý dech a třináct minut před koncem to mezi nimi byla již jen sekunda. Daleko navíc nebyli ani Verstappen s Leclercem. Zatímco Nizozemec ztrácel na Sainze sekundu, Leclerc byl za úřadujícím mistrem světa také o sekundu.
Ocon stále kroužil po dráze jako devátý a před Bottasem už vedl o více než tři sekundy. Stále by ho ale jeho pětisekundový trest připravil o body. Na Bottase totiž ztrácel sekundu a půl Vettel a i on by se tak před Ocona dostal.
Na čele se začínala situace dramatizovat. Za Pérezem už se totiž seřadili Sainz, Verstappen a Leclerc. Navíc před sebou měli skupinku vozů o kolo zpět. Zdálo se, že Pérez začíná doplácet na své probrzdění z prvního kola po restartu závodu.
Sainz už v šikaně za tunelem pokukoval, kudy by se mohl před Péreze dostat. Do konce závodu zbývalo osm a půl minuty. I sedm minut před koncem naznačil Sainz v šikaně útok. Pérez ale zůstával první.
Sergio Pérez získal třetí triumf v kariéře. Foto: Red Bull
Sainz ve svém tlaku nepolevoval ani v dalších kolech, na Péreze ale pořád nevyzrál. Mexičan zvládl i předjetí Čoua a Latifiho okolo zpět. Ani poté už ho ale nikdo nepřekonal a mohl slavit vítězství. Sainz skončil druhý, Verstappen třetí a Leclerc čtvrtý. Pátý dojel Russell, ačkoli Norris ho na čerstvých pneumatikách zvládl dohnat a v závěru už na něj dotíral. Jako sedmý projel cílem Alonso, jako osmý Hamilton, jako devátý Ocon a jako desátý Bottas. Ocon ale dostal v cíli trest pěti sekund, který ho odsunul až na 12. příčku. K desátému místu a jednomu bodu se tak dostal Vettel.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:56:30,265 | 64 | 25 |
2. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | +1,154 | 64 | 18 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | +1,491 | 64 | 15 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +2,922 | 64 | 12 |
5. | George Russell | Mercedes | Mercedes | +11,968 | 64 | 10 |
6. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | +12,231 | 64 | 8+1 |
7. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | +46,358 | 64 | 6 |
8. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +50,388 | 64 | 4 |
9. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | +52,525 | 64 | 2 |
10. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | +53,536 | 64 | 1 |
11. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Red Bull | +54,289 | 64 | 0 |
12. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | +55,644 | 64 | 0 |
13. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | +57,635 | 64 | 0 |
14. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | +60,802 | 64 | 0 |
15. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1 kolo | 63 | 0 |
16. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1 kolo | 63 | 0 |
17. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1 kolo | 63 | 0 |
DNF | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 48 | 0 | |
DNF | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 24 | 0 | |
DNF | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 19 | 0 |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2022
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | 125 | - | 25 | - | 34 | 26 | 25 | 15 | |||||||||||||||
2. | Charles Leclerc | 116 | 26 | 19 | 26 | 15 | 18 | - | 12 | |||||||||||||||
3. | Sergio Pérez | 110 | - | 12 | 18 | 24 | 12 | 19 | 25 | |||||||||||||||
4. | George Russell | 84 | 12 | 10 | 15 | 12 | 10 | 15 | 10 | |||||||||||||||
5. | Carlos Sainz | 83 | 18 | 15 | - | 5 | 15 | 12 | 18 | |||||||||||||||
6. | Lewis Hamilton | 50 | 15 | 1 | 12 | - | 8 | 10 | 4 | |||||||||||||||
7. | Lando Norris | 48 | - | 6 | 10 | 19 | - | 4 | 9 | |||||||||||||||
8. | Valtteri Bottas | 40 | 8 | - | 4 | 12 | 6 | 8 | 2 | |||||||||||||||
9. | Esteban Ocon | 30 | 6 | 8 | 6 | - | 4 | 6 | - | |||||||||||||||
10. | Kevin Magnussen | 15 | 10 | 2 | - | 3 | - | - | - | |||||||||||||||
11. | Daniel Ricciardo | 11 | - | - | 8 | 3 | - | - | - | |||||||||||||||
12. | Juki Cunoda | 11 | 4 | - | - | 6 | - | 1 | - | |||||||||||||||
13. | Fernando Alonso | 10 | 2 | - | - | - | - | 2 | 6 | |||||||||||||||
14. | Pierre Gasly | 6 | - | 4 | 2 | - | - | - | - | |||||||||||||||
15. | Sebastian Vettel | 5 | - | 4 | - | - | 1 | |||||||||||||||||
16. | Alexander Albon | 3 | - | - | 1 | - | 2 | - | - | |||||||||||||||
17. | Lance Stroll | 2 | - | - | - | 1 | 1 | - | - | |||||||||||||||
18. | Čou Kuan-jü | 1 | 1 | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||||
19. | Nicholas Latifi | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||||
20. | M. Schumacher | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||
21. | Nico Hülkenberg | - | - | - |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2022
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Red Bull | 235 | - | 37 | 18 | 58 | 38 | 44 | 40 | |||||||||||||||
2. | Ferrari | 199 | 44 | 34 | 26 | 20 | 33 | 12 | 30 | |||||||||||||||
3. | Mercedes | 134 | 27 | 11 | 27 | 12 | 18 | 25 | 14 | |||||||||||||||
4. | McLaren | 59 | - | 6 | 18 | 22 | - | 4 | 9 | |||||||||||||||
5. | Alfa Romeo | 41 | 9 | - | 4 | 12 | 6 | 8 | 2 | |||||||||||||||
6. | Alpine | 40 | 8 | 8 | 6 | - | 4 | 8 | 6 | |||||||||||||||
7. | AlphaTauri | 17 | 4 | 4 | 2 | 6 | - | 1 | - | |||||||||||||||
8. | Haas | 15 | 10 | 2 | - | 3 | - | - | - | |||||||||||||||
9. | Aston Martin | 7 | - | - | - | 5 | 1 | - | 1 | |||||||||||||||
10. | Williams | 3 | - | - | 1 | - | 2 | - | - |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull