Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Formule 1 může být open-source

Formule 1 může být open-source

Velké týmy se překvapivě nebrání

V souvislosti se změnou v roce 2021 se začal stále častěji používat výraz open-source. Myšlenka vznikla v sektoru informačních technologií, kde se takto označuje software s otevřenými zdrojovými kódy, v případě F1 se ale bude jednat spíše o poskytnuté informace k používaným technologiím.

Důležité je zasadit si koncept do současných sporů a obav o budoucnost F1 po roce 2020, kterým skončí její současná podoba. Majitelé série ze společnosti Liberty Media a Mezinárodní automobilová federace chtějí snížit obrovsky vysoké náklady týmů na účast a ještě mnohem šílenější výdaje na konkurenceschopnost a boj o titul. Pohlídat to má rozpočtový strop. Reálně s tím měly pomoci přísnější pravidla a unifikované díly od monopolních dodavatelů. Striktní pravidla se ale týmům a jejich konstruktétům nelíbí a s jednotnými dodavateli je také problém.

Pokud se vybere jednotný dodavatel, tak jako Pirelli u pneumatik, může být výsledkem horší produkt, který ani nebude o mnoho levnější než teď, jelikož nový dodavatel bude potřebovat pokrýt počáteční náklady na vývoj a dále generovat zisk. Také by mohlo dojít k trapnému selhání ve stylu F2, která loni kvůli poruchovosti spojky od jednotného dodavatele musela na čas přejít k letmým začátkům za bezpečnostním vozem, protože pevné starty nabízely pouze tristní a místy nebezpečné divadlo.

Současný trend, kdy nejen Haas a Toro Rosso, ale i další menší týmy jako Racing Point a Alfa Romeo nakupují díly od největších hráčů (Mercedes, Ferrari, Red Bull), ale znevýhodňuje středně velké stáje McLaren a Renault a pod velkým tlakem je i nezávislý Williams. A tento komplikovaný problém má vyřešit open-source.

Idea je, že týmy, které jsou již nyní přísně kontrolovány FIA, povinně zveřejní design vybraných částí svého vozu (určitě ne například aerodynamiky nebo motoru) na její webové stránce. Každý tým, který nechce rok co rok získávat výhodu vlastním vývojem, si tak bude moci vyrobit nebo nechat zhotovit díl na základě volně dostupné dokumentace. V souvislosti s rokem 2021 to ale také má jeden háček.


"Je to zajímavá nová myšlenka a budeme potřebovat trochu více času, abychom tento slibný koncept přeměnili na něco fungujícího v reálném světě. Ale rozhodně stojí za to, pořádně se nad tím zamyslet," řekl James Allison, technický ředitel Mercedesu.

"A vyžádá si to určitý stupeň trpělivosti. Představte si začátek roku 2021. Týmy přijdou s vlastním designem, zavěsí jej na internet, vše se zveřejní a hned se půjde závodit. Takže žádný tým nemůže jen tak sedět a čekat, až budou zveřejněny open-source díly konkurentů. Nemohu počkat, než to udělá a zveřejní někdo jiný, protože v té době už bude pozdě (začít stavět vůz)."

Open-source by tak mohlo být dobrým řešením, ale pouze z dlouhodobého pohledu.

"Nejlepší design se časem rozšíří do všech týmů a taková oblast přestane být místem, ve které by účastníci chtěli utrácet peníze, protože velmi dobré řešení už bude dostupné pro všechny. Museli bychom ale být trpěliví, progres by byl pomalý," dodal Allison.

Návrh podporují i ​​další velké týmy Ferrari a Red Bull jako mnohem přijatelnější alternativu k jednotným dodavatelům převodovek, brzd a dalších komponentů. Pořád budou moci dělat vlastní věci, hodící se přesně do jejich vozů.