Před VC Japonska 2019
Sedmnáctá velká cena 70. ročníku mistrovství světa F1
Formule 1 se přestěhovala daleko na východ, aby svedla další bitvu na jedné z nejatraktivnějších tratí mistrovského seriálu. V Japonsku se dosud uskutečnilo 34 velkých cen, z toho třicet právě v Suzuce.
Protože VC Japonska mnohokrát uzavírala šampionát, často se v Suzuce rozhodovalo i o titulu mistra světa. Pro diváky je však důležité, že se jen málokde tolik předjíždí. Otázkou je, jak do vývoje velké ceny zasáhne počasí. V oblasti hrozí tajfun a pátek i sobota by měly být deštivé.
Průběžné pořadí má po 16 závodech podobu: Lewis Hamilton 322 bodů, Valtteri Bottas 249, Charles Leclerc 215, Max Verstappen 212, Sebastian Vettel 194. Na letošní titul mistra světa už nemají ani teoretickou naději Pierre Gasly 69, Carlos Sainz 66, Alexander Albon 52, Lando Norris 35, Daniel Ricciardo 34, Nico Hülkenberg 34, Daniil Kvjat 33, Sergio Pérez 33, Kimi Räikkönen 31, Kevin Magnussen 20, Lance Stroll 19...
Pořadí v Poháru konstruktérů vede Mercedes (571) před Ferrari (409). Na dalších místech jsou Red Bull (311), McLaren (101), Renault (68), Toro Rosso (55), Racing Point (52), Alfa Romeo (35), Haas (28) a Williams (1).
Historie okruhu
Suzuka se může pochlubit unikátem, který jinde nenajdete: křížením tratě ve tvaru osmičky. Jezdce prověřuje několika zrádnými zatáčkami a patří k nejtěžším v seriálu. V minulosti se zde často rozhodovalo o titulu. Leží asi 150 kilometrů východně od Osaky v prefektuře Mie.
Suzuka vděčí za svůj vznik automobilce Honda, která ji podle plánů nizozemského architekta Hugenholtze postavila v roce 1962 pro testovací účely. Konkurenčnímu Fudži sice musela přenechat primát místa konání první VC Japonska F1, v jejich počtu ho však daleko předčila. Poprvé zde F1 hostovala v roce 1987, od té doby si dala pauzu jen v sezonách 2007 a 2008. Tehdy se F1 vrátila na okruh pod horou Fudži, ale ani návrhy na střídání obou tratí nakonec neuspěly.
Okruh zatím čtyřikrát změnil konfiguraci. Z počáteční délky 5859 metrů se jen mírně zkrátil na současných 5807 metrů. A od roku 2003 se jeho podoba nezměnila. Až letos došlo k mírné úpravě jedné z nejslavnějších zatáček v seriálu s názvem 130R.
Další z jezdecky oblíbených tratí poskytuje nebývalý požitek. Tvar číslice 8 je v seriálu unikátní, stejně jako křížení tratě přemostěním. Odborníci se shodují, že je to možná nejnáročnější okruh pro jezdce a inženýry. Dlouhé rychlé zatáčky ničí pneumatiky. Obtížné je hledání kompromisu mezi rychlostí na rovinkách a v zatáčkách. Esíčka jsou testem jezdeckých kvalit a noha na brzdě tam bere čas. Protože v Japonsku občas zaprší, bývá se na co dívat. To by mohlo platit i letos.
Na okruhu v Suzuce bývá voda častým hostem
Pro nás je VC Japonska v Suzuce významná tím, že byla v roce 2001 místem dosud posledního startu českého závodníka ve F1. Tomáš Enge v barvách týmu Prost obsadil 19. místo v kvalifikaci a v závodě odstoupil s poruchou brzd. Během závodu jezdil nejlépe na 14. místě.
Nejúspěšnějším jezdcem v historii VC Japonska je stále Michael Schumacher s šesti triumfy. Jen o jeden méně má na kontě Lewis Hamilton (z toho jednou ve Fudži), čtyřikrát zde zvítězil Sebastian Vettel. Mezi týmy je dosud nejúspěšnější McLaren s devíti vítěznými závody.
Pole position získal dokonce osmkrát Michael Schumacher, čtyřikrát Lewis Hamilton (2x ve Fudži, 2x v Suzuce) a Sebastian Vettel, třikrát Ayrton Senna a Nico Rosberg.
V posledních třech letech vyhrál jezdec z pole position – jednou Nioc Rosberg a dvakrát Lewis Hamilton.
Držitelem traťového rekordu je Kimi Räikkönen (Ferrari) časem 1:31,540 (228,372 km/h) z roku 2005. Dosud nejlepšího času dosáhl Lewis Hamilton v kvalifikaci na předloňskou velkou cenu výkonem 1:27,319 (239,412 km/h).
Na okruhu v Suzuce došlo k zatím poslednímu smrtelnému zranění jezdce F1. Ve VC Japonska 2014 měl ve 42. kole nešťastnou nehodu Jules Bianchi ve voze Marussia. Na následky této nehody o devět měsíců později ve francouzském Nice zemřel.
Připomeňme si, že Ferrari na této trati nevyhrálo od roku 2004.
Klíčová místa
Okruh je velmi náročný na brzdy. V prvních ročnících bylo dokonce několik jezdců nuceno zastavit kvůli jejich selhání. Ale to už je dávno překonaný problém.
Suzuka je plná velmi rychlých zatáček, které nevyžadují výrazné použití brzd. V deseti se vůbec nepoužívají (například v zatáčce Dunlop) a v dalších pěti brzdná vzdálenost nepřesahuje 90 metrů. Jen v několika úsecích auta zpomalují na 200 km/h. Snaha udržet se ve hře a neztratit rychlost občas vede k překročení brzdných limitů a k výletům mimo trať. Podle techniků firmy Brembo je přesto okruh v Suzuce jedním z nejméně náročných na brzdy.
V 15 zatáčkách jezdci používají brzdy osmkrát za kolo, celkem něco přes 13 vteřin, což odpovídá 15 % z celkové vzdálenosti závodu. Brzdění ve dvou zatáčkách trvá méně než jednu sekundu. Od startu po šachovnicovou vlajku jezdec používá brzdový pedál celkem 11,5 minuty. Téměř úplná absence vzrušujících brzdných úseků znamená, že průměrné maximální zpomalení na kolo je 2,8 G. To je nejnižší hodnota v celém seriálu.
Ani tentokrát jistě nebude nouze o dramatické souboje
Protože existuje jen málo zatáček, které vyžadují prudké zpomalení, energie vyprodukovaná při brzdění je asi 120 kWh, což je méně než polovina hodnoty z VC Singapuru. Tlak vyvinutý každým jezdcem na brzdový pedál je během celého závodu méně než 29 tun.
Z osmi brzdných úseků jsou dva klasifikovány jako náročné, zbývajících šest je lehkých. Nejnáročnější je zatáčka číslo 16. Auta k ní přijedou rychlostí 315 km/h a zpomalují na 103 km/h na 120 metrech během 2,41 vteřiny. Jezdci zde musejí vyvinout na brzdový pedál tlak 164 kg a jsou vystaveni maximálnímu zpomalení 5,3 G.
Ve vlásence (č. 11) se z 284 km/h brzdí na 80 km/h – na 121 metrech za 2,82 sekund. Na jezdce působí 3,5 G a musejí vyvinout tlak 128 kg.
Vzpomínka na rok 2018
Do země vycházejícího slunce odjížděl Hamilton už s uklidňujícím padesátibodovým náskokem na Vettela. O dalších 67 bodů zpět byl třetí Bottas. Také v Poháru konstruktérů suverénně vedl Mercedes o 53 bodů před Ferrari a o 150 před Red Bullem.
Duo stříbrných šípů ovládlo kvalifikaci, když pole position si vybojoval Hamilton. Vettel naopak začínal až ze čtvrté řady. Penalizaci se tentokrát nevyhnuli Ocon (posun o tři místa zpět na roštu za prohřešek během přerušení třetího tréninku) a Ericsson (o 15 míst za nadlimitní výměnu komponent).
Hamilton odjel dobře, Bottas mu kryl záda. Ani za nimi nedošlo k žádné kolizi. Až v závěru prvního kola Verstappen nezvládl nájezd do zatáčky, vyjel všemi koly mimo trať a při návratu dal bodyček Räikkönenovi, přičemž poškodil jeho ferrari. Leclerc o chvíli později narazil zezadu do Magnussena a zničil mu levou zadní pneumatiku. Vettel byl v té chvíli už čtvrtý.
Ve 4. kole byl na trať vyslán safety car, aby bylo možné uklidit úlomky z Magnussenova haasu. Využil toho viník Leclerc, aby si nechal vyměnit celý přední spoiler. Verstappen dostal trest pět vteřin za incident s Räikkönenem.
Na konci 7. kola se znovu naplno závodilo v pořadí Hamilton, Bottas, Verstappen, Vettel, Räikkönen, Grosjean, Gasly, Pérez, Ocon, Ricciardo, Hartley, Sainz, Alonso, Hülkenberg, Stroll, Sirotkin, Leclerc, Vandoorne, Ericsson, Magnussen. Vettel zaútočil v zatáčce Spoon na Verstappena, jenže se do red trefil. Po kolizi se roztočil, opustil dráhu a klesl na 19. pozici.
Ricciardo postupoval rychle kupředu, ve 14. kole už kroužil pátý po hladkém předjetí Grosjeana. Räikkönen ohlásil, že jeho auto je po kolizi s Verstappenem poškozené a problémy má hlavně v levých zatáčkách. Vettel vytrvale šplhal vzhůru, v 17. kole už figuroval na 13. místě. Na špici si Bottas ponechával čtyřvteřinový odstup od Hamiltona. Räikkönen si dojel pro nové pneumatiky a vrátil se devátý za Oconem. Verstappen se po zastávce včetně penalizace vrátil na trať před Räikkönena. Výměny kol pokračovaly, Ricciardo se také ocitl před finským veteránem. Přezouvání bez problémů zvládl i Hamilton.
Ve 27. kole, tedy v polovině závodu, vedl Hamilton před Bottasem, Verstappenem, Ricciardem, Räikkönenem, Grosjeanem, Gaslym, Sainzem, Hartleyem, Hülkenbergem, Leclerkem, Ericssonem, Pérezem, Sirotkinem, Oconem, Vettelem, Strollem, Vandoornem a Alonsem.
Na stupeň vítězů loni vystoupili (zleva) Valtteri Bottas, Lewis Hamilton a Max Verstappen
Když Leclerc ve 29. kole ostře zaútočil na Hülkenberga, Němec nešel do střetu a ztratil půdu i ve prospěch Péreze. Ve 34. kole zajel Vettel nejrychlejší kolo, zdolal Grosjeana a už byl na šestém místě.
O čtyři kola později byl Verstappen o více než dvě vteřiny rychlejší než Hamilton, který evidentně nebyl spokojený s vozem. Z technických důvodů to zabalil Hülkenberg a Leclerc odstavil auto se zdůvodněním, že „se něco polámalo“. Startovní pole kvůli tomu zpomalilo, protože byl aktivován virtuální safety car. Po zrušení neutralizace se Pérez přehnal kolem Grosjeana.
Bottas spáchal drobnou chybu při předjíždění Alonsa o kolo a rázem měl v zádech Verstappena. Rozdíl mezi nimi byl jen něco přes vteřinu, Nizozemec nicméně už na svého soka nevyzrál.
Hamilton si s přehledem dojel pro 71. vítězství. Skórovali rovněž Bottas, Verstappen, Ricciardo, Räikkönen, Vettel, Pérez, Grosjean, Ocon a Sainz.
VC Japonska
Okruh: Suzuka Int. Racing Course
Místo: Suzuka
- PRVNÍ VELKÁ CENA F11976
- POČET KOL53
- DÉLKA OKRUHU5807 m
- DÉLKA ZÁVODU307,471 km
- REKORD OKRUHU1:31,540 (2005)
- DRŽITEL REKORDUKimi Räikkönen
- Počet zatáček18
- Nadmořská výška54 – 94,4 m
- Opotřebení pneumatikvysoké
- Opotřebení brzdstřední
- Spotřeba palivavysoká
11. - 13. října 2019
- První tréninkPÁ 03:00 – 04:30
- Druhý tréninkPÁ 07:00 – 08:30
- Třetí tréninkSO 05:00 – 06:00
- KvalifikaceSO 08:00 – 09:00
- ZávodNE 07:10 – 09:10
Vítězové VC Japonska v Suzuce
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2018 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2017 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2016 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2015 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2014 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2013 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Mark Webber | Red Bull | Renault |
2012 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2011 | Jenson Button | McLaren | Mercedes | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2010 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2009 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2006 | Fernando Alonso | Renault | Renault | Felipe Massa | Ferrari | Ferrari |
2005 | Kimi Räikkönen | McLaren | Mercedes | Ralf Schumacher | Toyota | Toyota |
2004 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2003 | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari |
2002 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2001 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2000 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
1999 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
1998 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
1997 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Jacques Villeneuve | Williams | Renault |
1996 | Damon Hill | Williams | Renault | Jacques Villeneuve | Williams | Renault |
1995 | Michael Schumacher | Benetton | Renault | Michael Schumacher | Benetton | Renault |
1994 | Damon Hill | Williams | Renault | Michael Schumacher | Benetton | Ford |
1993 | Ayrton Senna | McLaren | Ford | Alain Prost | Williams | Renault |
1992 | Riccardo Patrese | Williams | Renault | Nigel Mansell | Williams | Renault |
1991 | Gerhard Berger | McLaren | Honda | Gerhard Berger | McLaren | Honda |
1990 | Nélson Piquet sen. | Benetton | Ford | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1989 | Alessandro Nannini | Benetton | Ford | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1988 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1987 | Gerhard Berger | Ferrari | Ferrari | Gerhard Berger | Ferrari | Ferrari |
Vybrané údaje z ročníku 2018
- Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 328,983 m
- Poloha pole position vlevo
- Délka uličky před boxy1) 394,9 m
- Jízda na plný plyn (čas)1) 64 %
- Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 72 %
- Čas věnovaný brzdění 4) 15 %
- Počet řazení za kolo2) 56
- Největší tlak na brzdový pedál4) 164 kg v 16. zatáčce
- Největší přetížení4) 5,3 G v 16. zatáčce
- Max. rychlost v kvalifikaci5) 309,7 km/h (Hamilton)
- Max. rychlost v závodě5) 330,7 km/h (Vettel)
- Nejrychlejší kolo v kvalifikaci5) 1:27,760 (Hamilton)
- Nejrychlejší kolo v závodě5) 1:32,318 (Vettel)
- Ideální čas na kolo2) 1:27,682
S1: 30,895, S2: 39,588, S3: 17,199
- Vítězná strategie3) 1 zastávka ve 24. kole (Hamilton)
- Počet předjetí1) 35
- Počet předjetí s DRS1) 20
- Nejdelší úsek na středních pneu3) 47 (Ericsson)
- Nejdelší úsek na měkkých pneu3) 32 (Sainz, Verstappen)
- Nejdelší úsek na superměkkých pneu3) 23 (Gasly)
- Průměrná spotřeba2) 2,08 kg/kolo
- Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 80 km/h
- Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 17,770 s
- Počet zastávek v boxech 23
- Počet vítězství z pole position 15x z 30 závodů
- Pravděpodobnost vyjetí safety caru (2014-2018)1) 60 %
- Pravděpodobnost deště (2014-2018)1) 16 %
- Průměrná teplota vzduchu (2014-2018)1) 25 °C
- Průměrná teplota asfaltu (2014-2018)1) 32 °C
Zdroje:
1) Mercedes, 2) Renault, 3) Pirelli, 4) Brembo, 5) FIA