Hamilton překonal čtrnáctiletý traťový rekord
VC Japonska – analýza Pirelli
Valtteri Bottas za volantem mercedesu vyhrál komplikovanou VC Japonska po dvou zastávkách s variantou měkká – střední – měkká směs. Uspěl na trati, která byla po sobotním řádění tajfunu Hagibis zcela nepředvídatelná.
Sobotní prudký déšť podle očekávání odplavil gumu, nanesenou na asfalt během pátečních tréninků. Týmy navíc neměly dostatek času na vyzkoušení možných variant, protože třetí trénink byl zrušen.
Přesto trať nebyla nijak pomalá. Dokázal to i Lewis Hamilton, který ustanovil nový traťový rekord časem 1:30,983 (229,770 km/h). Dosavadní rekord byl už hodně letitý, držel ho Kimi Räikkönen z roku 2005 časem 1:31,540 (228,372 km/h) a dosáhl ho za volantem mclarenu.
Předpověď Pirelli se tentokrát nevyplnila. Nejrychlejší měla být jedna zastávka s přezutím z měkké na střední směs mezi 24. až 27. kolem. Druhá nejvýhodnější měla být varianta se dvěma zastávkami. Nejprve dvakrát 20 kol na měkkých a potom zbytek závodu na středních pneumatikách.
Carlos Sainz znovu vybojoval pro McLaren vynikající výsledek
Praxe byla ovšem odlišná. Degradace pneumatik byla větší, než se očekávalo. Možná i díky poměrně vysoké teplotě. Kvůli tomu řada jezdců operativně přešla z jedné na dvě zastávky v boxech.
V kvalifikaci Sebastian Vettel překonal nejlepší čas dosažený v Suzuce výkonem 1:27,064 (240,113 km/h). V závodě potom Lewis Hamilton překonal čtrnáct let starý traťový rekord. To byl další důkaz, že závod byl nad očekávání rychlý.
Ferrari a Mercedes spolu sváděly velkou taktickou bitvu s rozdílnou strategií. Charles Leclerc byl nakonec jediným jezdcem, který se rozhodl pro tři zastávky. Ta poslední byla motivovaná snahou získat bonusový bod za nejrychlejší kolo. Ani na měkké sadě pneumatik se mu to však nepodařilo.
Na tvrdých pneumatikách dosáhl nejlepšího času Norris výkonem 1:34,116. Na střední směsi byl nejrychlejší Vettel 1:32,122 a na měkké Hamilton 1:30,983. Na tvrdé směsi ujel nejdelší vzdálenost Grosjean (36 kol), na střední Gasly a Stroll (34) a na měkké Kvjat (27). Jedinkrát u mechaniků zastavili Sainz, Ricciardo, Gasly, Hülkenberg, Stroll, Kvjat, Grosjean a Russell, třikrát Leclerc a ostatní jeli se dvěma výměnami kol.
Více se dozvíte z následující infografiky.