Mercedesu vůbec nešlo o časy
VC USA – 1. trénink
Výsledky tréninku znehodnotily jednak nezvyklé klimatické podmínky, jednak taktika Mercedesu, který se jednoznačně soustředil na testování gum pro následující ročník šampionátu. Hodnotu Verstappenova prvenství tak důkladněji prověří až další průběh velké ceny.
V Austinu svítilo sluníčko, ale jinak byla pořádná kosa. Vzduch se zahřál jen na devět a asfalt na patnáct stupňů.
Každý jezdec měl tentokrát navíc k dispozici dvě sady pneumatik. Jednalo se o prototypy pirelek pro sezonu 2020. V kvalifikaci a závodě už samozřejmě nasazeny být nesmějí.
Williams dal znovu příležitost Latifimu, který příští rok patrně v sestavě britského týmu nahradí Kubicu. V zázemí Mercedesu se objevil uzdravený Hamiltonův závodní inženýr Peter Bonnington. McLaren v Sainzově monopostu zkoušel novou podlahu. Reklamu výrobce cukrovinek Huski bylo kromě McLarenu možné premiérově spatřit také na alfách romeo.
Stříbrné šípy tentokrát vyrazily do instalačního kola prakticky okamžitě. Dvakrát se nenechal pobízet ani Vettel.
Trojcípá hvězda také zaznamenala úvodní čas – Bottasových 1:39,28. Záhy byl ale překonán Verstappenem (1:38,42) a ten zase Magnussenem (1:38,35). Nizozemec měl obuté prototypy, ostatní použili střední směs.
Začala se scházet hlášení o velkých nerovnostech na trati. Jezdci je zaznamenali před první a devátou zatáčkou.
Do čela se mezitím posunul Albon (1:36,42), sledován Grosjeanem, Kvjatem, Strollem a Magnussenem. Favorité nikam nepospíchali, Leclerc dokonce neměl zapsán žádný výkon a na jeho autě se pilně pracovalo. Vypadalo to na problém s plynovým pedálem.
Albon přišel o jeden čas, protože si zkrátil dráhu. Na druhé místo se posunul Stroll, ovšem na měkkých gumách. Za něj se už seřadili Verstappen a Vettel.
Po půl hodině se Hamilton a Bottas nacházeli až na 12. a 13. místě, ale s řádnou porcí absolvovaných kol. Zjevně jim v této fázi nešlo o lámání rychlostních rekordů, nýbrž o důkladný sběr dat.
Latifi uvízl v osmé zatáčce, přesto se mu nakonec podařilo znovu uvést vůz do chodu a dojet do boxů, kde mu byla diagnostikována porucha převodovky. U mechaniků zastavil rovněž Hülkenberg, jehož trápila závada v hydraulickém systému. Sainz bravurně zvládl nebezpečný smyk.
Verstappen zajel nejrychlejší čas, jeho hodnutu ale prověří až další vývoj víkendu
O vedení se přetahovali oba piloti Red Bullu. Úspěšnější byl Thajec, který na zkušebním setu pneumatik zaknihoval 1:35,28. To platilo jen do okamžiku, kdy Vettel přešel na měkké gumy a dal 1:34,22. Konečně se v akci ukázal také Leclerc. Prozatím sec usadil s více než sekundovou ztrátou na třetí příčce.
V poločase patřilo vedení Vettelovi. Za ním následovali Albon (+1,05), Leclerc (+1,15), Verstappen (+1,32), Kvjat (+1,43) a Stroll (+1,52). Pořadí bylo však relativizováno odlišnou volbou obutí (Verstappen a Stroll střední, Vettel a Kvjat měkké, Albon a Leclerc prototypy). Leclerc na chvíli ztratil kontrolu nad zádí svého ferrari, situaci ale ustál.
Po obligátní pauze vstoupil do závěrečné třetiny tréninku pravou nohou Verstappen – 1:34,05 na měkkých pneumatikách. Leclerc za ním zaostal o šest setin sekundy. I zde ale zaúřadovali sportovní komisaři a Monačanovi čas kvůli nedodržení limitů tratě škrtli. Provinil se konkrétně v předposlední zatáčce, kde něco podobného potkalo také Magnussena.
Jestliže až dosud bylo vzrušujících momentů jako šafránu, v posledních minutách místo dramatického finiše panovala už naprostá nuda. Stáje zjevně čekaly na odpoledne, kdy se má přece jen poněkud oteplit. Z apatie vyrušil diváky jen Kvjatův vcelku neškodný výlet do únikové zóny. Zřejmě ve snaze přitáhnout na sebe větší pozornost zanedlouho ještě předvedl hodiny. Obojí se naštěstí obešlo bez dalších následků.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:34,057 | 26 | |
2. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:34,226 | + 0.169 | 30 |
3. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 1:34,316 | + 0.259 | 28 |
4. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | 1:35,008 | + 0.951 | 32 |
5. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:35,263 | + 1.206 | 29 |
6. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:35,356 | + 1.299 | 24 |
7. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:35,380 | + 1.323 | 23 |
8. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:35,439 | + 1.382 | 32 |
9. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:35,586 | + 1.529 | 31 |
10. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:35,659 | + 1.602 | 23 |
11. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | 1:35,661 | + 1.604 | 31 |
12. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:35,723 | + 1.666 | 26 |
13. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:35,854 | + 1.797 | 22 |
14. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:35,971 | + 1.914 | 29 |
15. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:36,037 | + 1.980 | 26 |
16. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | 1:36,124 | + 2.067 | 24 |
17. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:36,159 | + 2.102 | 40 |
18. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:36,263 | + 2.206 | 23 |
19. | Robert Kubica | Williams | Mercedes | 1:37,948 | + 3.891 | 28 |
20. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:41,112 | + 7.055 | 7 |