Před kvalifikací nejrychlejší Verstappen, Leclerc v nesnázích
VC USA - 3. trénink
Poslední prověrku před kvalifikací ovládlVerstappen, který se tak po vítězství v prvním volném tréninku opět vrátil na vrchol výsledkové listiny. Druhý čas zaznamenal Vettel a třetím místem se postaral o příjemné překvapení Norris.
Před pilotem McLarenu se museli sklonit mimo jiné i oba mercedesy, které se tentokrát umístily až za branou elitní trojice. Zatímco Bottas obsadil čtvrté místo, druhý „stříbrný šíp“ pilotovaný Hamiltonem skončil na páté příčce.
Mnohem horší nálada ovšem po skončení tréninku panovala u Ferrari. Leclerc se totiž svezl pouhých 15 minut, než musel odstavit svůj monopost kvůli problémům s motorem.
V sobotu přivítal Austin jezdce a týmy ještě teplejšími podmínkami než v pátečním druhém volném tréninku. Teplota asfaltu totiž tentokrát činila 25,3 stupně a vzduch dosahoval hodnoty 17,9 stupně.
Ihned s rozsvícením zelených světel se vydali na závodní trať Norris s Magnussenem. Počet pilotů kroužících po okruhu ovšem na čísle dva dlouho nezůstal. Brzy se totiž ze svých garáží vyjížděli i další závodníci.
Na zajetí prvního rychlého kola jsme si ale museli chvíli počkat. Přišlo totiž až po 15 minutách. Jeho autorem byl Grosjean. Největší smolař druhého volného tréninku si připsal čas 1:36,579.
Z poklidného průběhu tréninku brzy fanoušky vytrhl Leclerc. Monačan totiž odstavil své ferrari kvůli problémům s motorem a necelé tři hodiny před startem kvalifikace tak svému týmu přidělal vrásky na čele. Výpadek pilota italské stáje si vyžádal krátkou fázi virtuálního safety caru.
Krátce po obnovení zeleného režimu poznal vedoucí Grosjean sílu svých soupeřů. Nejprve totiž Francouze sesadil z vedení Räikkönen a zanedlouho se postaral o další změnu na první příčce Vettel, který svého bývalého týmového kolegu odsunul na druhé místo.
Ani pobyt čtyřnásobného šampiona ve vedení ale neměl dlouhého trvání. Vědět totiž o sobě začaly dávat také vozy Mercedes. Zatímco Hamiltonův pokus ještě Vettel ustál a Brit se musel spokojit s druhou příčkou, zásah druhého „stříbrného šípu“ pilotovaného Bottasem již cíl neminul.
Krátce nato se ale pilot Mercedesu musel pozici vyklidit. Připadla Vettelovi, jemuž se povedla odveta.Těsně před skončením první poloviny tréninku se německému závodníkovi navíc podařilo své maximum ještě vylepšit a posunul svůj čas na hodnotu 1:34,339.
Blýsknul se i Verstappen, který ve svém prvním měřeném pokusu nestačil pouze na Vettela a usadil se za ním na druhé příčce. Vzápětí se navíc snížila Nizozemcova ztráta na první místo. Sportovní komisaři se rozhodli kvůli překročení traťového limitu v zatáčce č. 19 smazat Vettelův nejlepší čas.
Třetí místo patřilo v té chvíli Bottasovi, čtvrté Hamiltonovi, páté Hülkenbergovi, šesté Gaslymu, sedmé Sainzovi, osmé Magnussenovi, deváté Norrisovi a nejlepší desítku uzavíral Grosjean. Nutno ale podotknout, že čtyři piloti v té době ještě neměli na svém kontě žádný čas. S výjimkou již nepokračujícího Leclerka se jednalo také o Péreze, Albona a Ricciarda.
Druhý třicetiminutový úsek začal změnou majitele první pozice. Tu převzal Verstappen, jemuž se podařilo pokořit Vettela o 255 tisícin sekundy.
Dvacet minut před cílem jsme viděli první zdolání hranice 1:34. Zasloužil se o to Bottas, který se s časem 1:33,904 ujal vedení.
Ani v tomto případě se ale nejednalo o poslední změnu v čele. Zhruba 12 minut před koncem totiž zajel čas 1:33,523 Vettel a znovu se tak ocitl ve vedení on.
Zlepšení jsme mohli registrovat i u Hamiltona. Vedoucí muž šampionátu se ovšem musel spokojit s umístěním na třetím místě za pilotem Ferrari a také za svým parťákem Bottasem.
Osm a půl minuty před koncem zažil hvězdnou chvíli Norris. Pilot McLarenu totiž dotáhl své úsilí až na třetí místo a vyšoupnul tak z elitní trojice svého slavnějšího krajana.
Lando Norris v předkvalifikační generálce zazářil třetím časem.
Měnilo se ale i pořádí na prvních dvou místech. Před Vettela se posunul Verstappen, který zajel 1:33,305.
Snaha o zlepšení byla patrná i u Hamiltona. Pětinásobný šampion se již ovšem zlepšit nedokázal a jeho úsilí se projevilo pouze dlouhým nájezdem do první zatáčky. Navíc se zdálo, že se mu nepodaří udržet ani pátou pozici, neboť jej z ní odsunul Albon. Brit se ovšem dokázal ve svém posledním pokusu ze šesté příčky přeci jen odlepit a vrátit se zpět před Thajce.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:33,305 | 13 | |
2. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:33,523 | + 0.218 | 17 |
3. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:33,818 | + 0.513 | 14 |
4. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:33,904 | + 0.599 | 17 |
5. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:33,923 | + 0.618 | 16 |
6. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 1:33,983 | + 0.678 | 14 |
7. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:34,408 | + 1.103 | 15 |
8. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:34,513 | + 1.208 | 18 |
9. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | 1:34,517 | + 1.212 | 14 |
10. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:34,774 | + 1.469 | 11 |
11. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | 1:34,784 | + 1.479 | 11 |
12. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:34,792 | + 1.487 | 14 |
13. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:34,849 | + 1.544 | 17 |
14. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | 1:35,129 | + 1.824 | 16 |
15. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:35,305 | + 2.000 | 14 |
16. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:35,956 | + 2.651 | 15 |
17. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:36,256 | + 2.951 | 15 |
18. | Robert Kubica | Williams | Mercedes | 1:36,628 | + 3.323 | 17 |
19. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:38,426 | + 5.121 | 22 |
20. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1 |