Ferrari kralovalo i v závěrečné přípravě
Velká cena Mexika - 3. trénink
Ferrari se v Mexiku udrželo v čele i po třetím volném tréninku, jehož průběh ovlivnila mokrá závodní dráha. Nejrychlejší čas si tentokrát připsal Leclerc. Vettel obsadil druhou příčku a na třetí pozici se umístil Bottas. Nepříjemné starosti měli u Renaultu, jehož vozy zlobila technika.
Páteční jízdy sice byly v Mexico City odjety za suchých podmínek, před sobotním třetím volným tréninkem ovšem příroda nachystala jezdcům o něco komplikovanější situaci. Autodrom bratří Rodriguezů totiž v nočních hodinách zkropily kapky deště a závěrečná šedesátiminutovka příprav tak odstartovala na vlhké vozovce, jejíž teplota činila 15 stupňů. O moc větší hodnota ale nebyla naměřena ani v případě vzduchu, který byl teplejší pouze o pět stupňů.
Stav trati sice byl o něco méně příznivý, i přesto se ale na ni hned v úvodu vydalo několik vozů, přičemž všichni nazuli pneumatiky do přechodných podmínek. Jako první opustil své mechaniky Norris. Brit se ovšem ihned po instalačním kole, během něhož vycestoval i mimo trať, vrátil zpět do boxové uličky. Mokrý asfalt se vydali vyzkoušet také Grosjean, Giovinazzi, Kvjat, Albon, Magnussen, Kubica, Hülkenberg, Russell a postupně se přidávali další.
První měřené kolo přišlo po pěti minutách. Jeho autorem byl včerejší nešťastník Albon, který zaznamenal čas 1:31,539.
Thajec poté v nadcházejících čtyřech minutách zůstával jediným, u něhož se zobrazoval zajetý čas. Poté jej ovšem doplnil jeho týmový kolega Verstappen, který Albona překonal o téměř tři sekundy a stal se novým lídrem. V čele se ovšem neohřál příliš dlouho, neboť jeho parťák dokázal na Nizozemcův čas odpovědět a na první příčku se vrátit.
V týmových rádiích jsme si mezitím mohli poslechnout první hodnocení stavu závodní trati ze strany jezdců. Zatímco Russell prohlásil, že přezouvání na suché pneumatiky se ke slovu hned tak nedostane, Verstappen označil podmínky za akceptovatelné.
Brzy si své první časy zapsaly i Mercedes a Ferrari. Zatímco Hamilton se s časem 1:27,872 posunul na druhou příčku a rozdělil tak oba red bully, Leclerc se se ztrátou více než dvou sekund usadil na čtvrté pozici.
K pilotům se zaznamenaným měřeným kolem se brzy přidal i Bottas, a to stylovým způsobem. S časem 1:26,781 totiž převzal vedení. Krátce nato se již ale Fin ocitl na třetím místě. Nejprve ho z první pozice sesadil týmový kolega Hamilton (1:26,562) a následně druhého muže průběžného pořadí pokořil i Albon.
I Hamiltonovi ale zůstala ve vlastnictví první příčka jenom krátce. Zpátky na vrchol se totiž zanedlouho vyšplhal s časem 1:26,118 Verstappen.
Byť aktivita na závodní dráze po uplynutí prvních 20 minut neutichla zcela, došlo z tohoto pohledu k lehčímu útlumu.
Po první polovině tréninku měla na svém kontě čas pouze sedmička pilotů. S výjimkou Verstappena, Hamiltona a Albona tvořící nejlepší trojici zajeli měřené kolo rovněž čtvrtý Bottas (+0,663), pátý Grosjean (+1,650), šestý Räikkönen (+3,390) a sedmý Leclerc (+3,516). Zbytek startovního pole zůstával bez času.
Ne u všech ale byla důvodem pro tuto skutečnost mokrá závodní trať. Nepříjemné starosti totiž řešili u Renaultu, kde se objevily potíže na obou vozech. Zatímco Hülkenbergův monopost měl potíže s chlazením, u Ricciarda se řešil únik hydraulické kapaliny. Francouzská stáj na sociálních sítích oznámila, že ve zbytku závěrečného tréninku se již na trati neobjeví.
Příjemné chvilky ale nezažíval ani Gasly, byť jeho nesnáze byly trochu jiného druhu, konkrétně zdravotního. Francouze totiž trápily žaludeční problémy.
Krátce poté, co se trénink přehoupl do druhé poloviny, se počet jezdců se zajetým kolem přeci jen zvýšil na osm. K tomuto drobnému nárůstu došlo zásluhou Magnussena, který se zařadil na pátou příčku.
Kdo čekal, že zbytek tréninku proběhne v poklidném duchu, se nakonec mýlil. V poslední dvacetiminutovce totiž jezdci začali přezouvat na suché pneumatiky. Přezutí zafungovalo zejména u Räikkönena, který na červeně označené měkké sadě pneumatik překonal o více než čtyři sekundy do té doby vedoucího Verstappena.
Dalo se ale očekávat, že s udržením první pozice bude mít čerstvý čtyřicátník plné ruce práce a tato domněnka se skutečně potvrdila. Netrvalo dlouho a s časem 1:19,101 se v čele ocitl Bottas.
Räikkönen byl navíc za pár okamžiků pokořen také Sainzem. Španěl se na druhém místě usadil se ztrátou 197 tisícin na Bottase.
Netradiční složení nejlepší trojice ovšem nevydrželo dlouho a první tři pozice si brzy podmanily nejsilnější stáje startovního pole. Nejprve se do vedení posunul s časem 1:17,744 Vettel. Průběžné vedení ale vzápětí putovalo k Albonovi (1:17,370).
Snažil se ale také Hamilton. Brit ovšem byl o něco méně úspěšnější a namísto posunu na nejvyšší příčky nedobrzdil v první zatáčce.
Do nejlepší trojice nakouknul také Leclerc, který se posunul na třetí místo. Monačana ale brzy z této společnosti vyřadil Verstappen, jenž se opět posunul do úplného čela. Red Bull se tak mohl v tento moment radovat z prvních dvou míst ve výsledkové listině.
Krátce po sesazení z prvního místa se Albon ocitl mimo trať. K jeho výletu došlo, jak jinak, v první zatáčce. Zlepšoval se naopak Hamilton. Na duo rakouské stáje byl ale i vedoucí muž šampionátu krátký a s půlsekundovou ztrátou se na střední specifikaci pneumatik posunul na bronzovou příčku.
Z nejrychlejší trojice byl ovšem brzy vytlačen a to někým, od koho by takový počin málokdo čekal. Do nejvyšších pater totiž zavítal Sainz a to dokonce na první příčku, kterou převzal do svého držení díky času 1:16,638. Dal tak McLarenu alespoň na chvíli možnost zavzpomínat na „zlatou dobrou éru“.
Z tohoto krásného snu byl tým z Wokingu brzy probuzen zásahem stříbrnými šípy. Na první místo se totiž nejprve posunul Bottas a za něj se následně zařadil Hamilton.
Poslední slovo ale mělo nakonec Ferrari. Rudé vozy z Maranella totiž v závěru vypálily svým soupeřům rybník a zatímco Leclerc dosáhl na nejrychlejší čas, Vettel obsadil druhou příčku a Bottas se tak musel spokojit se třetím místem.
Měřený čas si v závěru, kdy se podmínky zlepšily, nakonec připsali úplně všichni s výjimkou zmíněných žlutočerných monopostů Renaultu. Na trati se objevil také marod Gasly a rozhodně nebyl jen do počtu, neboť své snažení dotáhl na sedmou příčku.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:16,145 | 14 | |
2. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:16,172 | + 0.027 | 11 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:16,259 | + 0.114 | 18 |
4. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:16,381 | + 0.236 | 16 |
5. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:16,638 | + 0.493 | 14 |
6. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:16,903 | + 0.758 | 12 |
7. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | 1:17,090 | + 0.945 | 10 |
8. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 1:17,094 | + 0.949 | 19 |
9. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:17,146 | + 1.001 | 11 |
10. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:17,207 | + 1.062 | 10 |
11. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | 1:17,529 | + 1.384 | 14 |
12. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:17,740 | + 1.595 | 19 |
13. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:17,866 | + 1.721 | 8 |
14. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:17,881 | + 1.736 | 8 |
15. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:18,132 | + 1.987 | 12 |
16. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:18,527 | + 2.382 | 14 |
17. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:20,965 | + 4.820 | 13 |
18. | Robert Kubica | Williams | Mercedes | 1:22,002 | + 5.857 | 13 |
19. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | 1 |