Rudí býci sesadili stříbrné šípy
VC Abú Zabí – 3. trénink
Na prahu sobotního dne přivítaly jezdce v Abú Zabí podobné teplotní podmínky jako o den dříve. Zatímco ve vzduchu bylo před startem závěrečného volného tréninku naměřeno 26 stupňů, asfalt dosahoval zase teploty 38 stupňů.
Na první vozy jsme nemuseli čekat dlouho. Jako první se vydal na okruh Räikkönen. Krátce po jezdci Alfy Romeo již ale po trati kroužil také tandem Haasu Grosjean s Magnussenem a vzápětí se přidávali další. S najížděním kilometrů totiž neměli v úmyslu otálet ani Kubica a také Toro Rosso, které ihned vyslalo do akce Gaslyho i Kvjata.
Mezi zmíněnou šesticí převládala měkká směs pneumatik, kterou nazuli Kubica, Gasly a Kvjat. V případě jezdců Haasu pak padla volba na tvrdou specifikaci a na Räikkönenově voze jsme mohli vidět bíle značenou střední směs.
Jelikož se ale první návštěvníci okruhu odebrali po pár kolech zpátky do boxů, museli jsme si na první časy počkat o něco déle. Čekání prolomil po necelých 15 minutách Norris, jehož úvodní rychlé kolo na střední směsi mělo hodnotu 1:38,987.
Nebyl to ale pouze pilot McLarenu, kdo se konečně rozhodl opustit boxovou uličku. S prokrastinací se totiž mezitím rozhodli skoncovat i Russell, Giovinazzi, Sainz a také oba renaulty.
Nárůst počtu jezdců na trati měl pochopitelně za následek další měřená kola. Nejdříve zapsali své první časy piloti Alfy Romeo. Zatímco Räikkönen se s časem 1:43,345 zařadil na druhé místo, Giovinazzi se po zajetí kola 1:43,937 posunul na třetí příčku.
Brzy se ale podoba první trojice přeskupovala znovu. Těsně za Norrise na druhou příčku totiž povyskočil jeho týmový kolega Sainz (1:39,355).
Z prvních dvou příček ale jezdce McLarenu brzy sesadilo duo Renaultu, jedoucí na nejměkčí směsi pneumatik. Nejprve se s časem 1:38,884 posunul do čela Hülkenberg a vzápětí jej na prvním místě střídal týmový kolega Ricciardo (1:38,271).
Zanedlouho se ale do práce pustili rovněž piloti elitních týmů a bylo tak jasné, že i francouzský tým bude ze svého krásného snu brzy vytržen. Jako první se o to postaral Bottas, který se posunul do vedení po zajetí času 1:37,911.
Do horních pater výsledkové listiny pak vystoupal také Vettel. Čtyřnásobný šampion ovšem za Bottasem zaostal o 159 tisícin sekundy a musel se tedy spokojit s druhou příčkou.
Ani ta ale nezůstala v jeho držení příliš dlouho, neboť se před něj dostal také druhý „stříbrný šíp“. U Hamiltonova jména totiž zasvítil čas 1:37,699 a stal se novým lídrem.
Letošní šampion ale zanedlouho putoval na druhou příčku. Jím nasazenou laťku totiž dokázal s časem 1:37,202 pokořit Verstappen.
Nizozemcův počin ale Hamilton neponechal bez reakce a poté, co se zlepšil na 1:36,877, nacházel se znovu na prvním místě.
Na Verstappena si ale navíc dělal zálusk i Bottas a také Finova snaha se setkala s úspěchem, když se zařadil se ztrátou 312 tisícin sekundy na druhou příčku. Mercedesu tak po uplynutí úvodní poloviny posledního volného tréninku sezony patřily první dvě pozice.
Za třetím Verstappenem se nacházel na čtvrté pozici Vettel, páté místo patřilo Ricciardovi, šesté Grosjeanovi, až sedmé Albonovi, osmé Gaslymu, deváté Hülkenbergovi a nejlepší desítku uzavíral Magnussen.
Ještě před vypršením prvních 30 minut potkala horká chvilka Albona. Thajec se v zatáčce č. 16 jen tak tak vyhnul nejprve před ním jedoucímu mercedesu a poté také jednomu z renaultů, přičemž ve druhém případě byl nucen vycestovat mimo trať.
Hamilton ovšem po vstupu do druhé poloviny zažíval mnohem příjemnější chvíle. Tomu se totiž podařilo svůj již tak nejlepší čas ještě vylepšit a posunul maximum na hodnotu 1:36,640.
Zhruba 19 minut před koncem se jezdci Ferrari rozhodli přezout na střední směs a pokusit se o zlepšení. To se jim následně skutečně podařilo. Zatímco Vettel se posunul se ztrátou 355 tisícin sekundy na druhé místo, Leclerc byl jen o 15 tisícin sekundy pomalejší než jeho zkušenější parťák a zaujal třetí příčku.
Vzpínající se koně z Maranella ale nakonec mezi nejlepší trojicí nevydrželi. Nejprve se totiž na druhé místo vrátil Bottas a později se posunul na třetí pozici Verstappen. Oběma navíc nechybělo na vedoucího Hamiltona mnoho. Zatímco jeho týmový kolega ztratil pouhých 15 tisícin sekundy, pilot Red Bullu zaostal o 89 tisícin.
Verstappen se ale s bronzovou příčkou nehodlal spokojit a v závěru se mu podařilo vrátit se zpět na první místo poté, co zajel čas 1:36,566, kterým překonal Hamiltona o 74 tisícin sekundy. A jelikož se již ve zbývajícím průběhu nikomu nepodařilo tento výkon překonat, byl to vítěz Velké ceny Brazílie, kdo se mohl radovat z prvenství v kvalifikační generálce.
Koncovka tréninku ale přinesla důvod k uspokojení také Verstappenovu týmovému kolegovi Albonovi. Tomu se totiž podařilo také přeskočit obě ferrari a v konečných výsledcích tak figuruje na čtvrté příčce.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:36,566 | 15 | |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:36,640 | + 0.074 | 18 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:36,655 | + 0.089 | 17 |
4. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 1:36,927 | + 0.361 | 18 |
5. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:36,975 | + 0.409 | 15 |
6. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:37,010 | + 0.444 | 16 |
7. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:37,516 | + 0.950 | 16 |
8. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:37,615 | + 1.049 | 14 |
9. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:37,691 | + 1.125 | 22 |
10. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | 1:37,736 | + 1.170 | 17 |
11. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:37,768 | + 1.202 | 12 |
12. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | 1:37,963 | + 1.397 | 18 |
13. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:38,100 | + 1.534 | 18 |
14. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:38,198 | + 1.632 | 12 |
15. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:38,462 | + 1.896 | 16 |
16. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:38,514 | + 1.948 | 21 |
17. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | 1:38,580 | + 2.014 | 14 |
18. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:38,782 | + 2.216 | 18 |
19. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:39,206 | + 2.640 | 16 |
20. | Robert Kubica | Williams | Mercedes | 1:39,859 | + 3.293 | 17 |