První katarský trénink patřil Verstappenovi, Gasly překvapil druhým časem
Velká cena Kataru - 1. trénink
V prvním volném tréninku na Velkou cenu Kataru zajel nejrychlejší čas Max Verstappen. Druhý skončil Pierre Gasly a třetí Valtteri Bottas. Lewis Hamilton začal čtvrtým časem.
Formule 1 zavítala tento víkend vůbec poprvé ve své historii na okruh Losail do Kataru. Ze současného startovního pole mají s touto dráhou zkušenosti pouze dva piloti - Sergio Pérez a Nikita Mazepin. Zatímco Pérez se zde představil v roce 2009 při podniku seriálu GP2 Asia, Mazepin si tu zazávodil v roce 2014 v rámci zimní série MRF Challenge Formula 2000. Ve 13:30 místního času odstartoval v Kataru první volný trénink. Vzduch měl před jeho začátkem teplotu 28 stupňů, asfalt 42 stupňů.
Jako první se na trať vydali Räikkönen, Schumacher, Mazepin, Ricciardo, Ocon, Giovinazzi, Norris a Leclerc. Přidávali se i další. Po pěti minutách už byli na trati všichni s výjimkou Latifiho, Alonsa a Russella, kteří stále zůstávali v garáži. Nejpočetnější zastoupení měla na dráze nejtvrdší směs pneumatik. Tu nazuli pro úvodní kola Bottas, Giovinazzi, Ricciardo, Pérez, Cunoda, Schumacher, Hamilton, Verstappen, Stroll a Vettel. Na střední směsi jeli Leclerc, Norris, Sainz, Gasly, Räikkönen a Mazepin a měkkou sadu zvolil jako jediný Ocon.
Po deseti minutách figuroval na první příčce Gasly před Sainzem a Ricciardem. Australan si první kola na nové trati užíval. "Je to zábava," uvedl do vysílačky. Leclerc už použil druhou sadu gum. Nazul novou střední směs. Na trať už se vydali také Russell, Latifi a Alonso. Zatímco Latifi vyjel na střední směsi, Russell na tvrdé a Alonso stejně jako jeho týmový kolega Ocon na měkké.
Gasly nezůstal první dlouho. Brzy se totiž pořadí opět promíchalo a 47 minut před koncem už vedl Norris. Druhé místo patřilo Bottasovi a třetí Verstappenovi. Hamilton se nacházel na deváté pozici a měl důvod k obavám. "Cítím, že mám opravdu málo výkonu," hlásil potíže.
Byli jsme svědky i výletů mimo trať. Nejprve opustil dráhu Mazepin a poté vyjel za limity trati i Ricciardo. Také Russell nebo Hamilton byli širší v zatáčkách. Ředitelství závodu hlídá tento víkend dodržování traťových limitů v celkem pěti zatáčkách. Jsou jimi čtvrtá, dvanáctá, třináctá, čtrnáctá a šestnáctá zatáčka. Výjezd z dráhy v šestnácté zatáčce navíc pro pilota znamená smazání času jak v kole, ve kterém se právě nachází, tak v tom dalším.
Po první polovině tréninku se nacházel na prvním místě s časem 1:24,855 Verstappen. Druhé místo patřilo Norrisovi (1:25,215) a třetí Bottasovi (1:25,231). Hamilton byl čtvrtý (1:25,360). Verstappen, Bottas i Hamilton zajeli svá nejrychlejší kola na tvrdé směsi pneumatik. Druhý Norris zaznamenal své maximum na střední specifikaci.
Poté, co se trénink přehoupl do druhé poloviny, nasazovalo čím dál více jezdců nejměkčí směs pneumatik. Räikkönen vyjel ven z trati. Potíže měl i Stroll. Na voze pilota Aston Martinu se objevil problém s hydraulikou, což mělo za následek selhání brzd a musel zamířit k mechanikům.
Po přezutí na měkkou směs se na okamžik objevil na první pozici Cunoda. Vzápětí ho ale z čelní příčky sesadil Bottas, rovněž jedoucí na měkkých gumách. Za Fina se o pár minut později zařadil Hamilton, který zajel druhý čas. Ani tento stav ale netrval dlouho. Dvacet dva minut před koncem se totiž dostal na první místo Verstappen. Jeho týmový kolega Pérez stále zůstával v garáži a na jeho první pokusy na měkkých gumách se pořád čekalo.
Norris v patnácté zatáčce přeskákal přes obrubník a poškodil si podlahu. Pilot McLarenu okamžitě zamířil k mechanikům. Problémy měl i Alonso, na jehož voze se v garáži pracovalo. Sainz vycestoval ven z trati v deváté zatáčce poté, co se snažil vyhnout pomalu jedoucímu Hamiltonovi. Výlet ven z dráhy si o pár okamžiků později udělal i Brit.
Později byl Hamilton povolán do boxů kvůli blíže nespecifikovaným potížím. Sainz opět vyjel ven v deváté zatáčce. Tentokrát mu překážel Pérez, což se Španělovi nelíbilo. Zanedlouho ale způsobil Sainz potíže Cunodovi. Pilot Ferrari jel pomalým tempem po cílové rovince a Cunoda najel při vyhýbání dvěma koly na trávu. Situaci ale ustál. Potíže musel řešit i Vettel. "Blízko mé pravé boty se něco uvolnilo," řekl Němec a zamířil do boxů.
V závěrečných minutách tréninku o sobě dal vědět Gasly. Francouz se s časem 1:24,160 posunul na druhé místo za Verstappena. Na Nizozemce ztrácel necelou půlsekundu. Zatímco Gasly si vysloužil pozornost zajetím druhého času, Schumacher vycestoval do kačírku. Byl se ale schopen zapojit zpět do tréninku.
Ve zbytku tréninku už se pořadí nezměnilo. Vyhrál Verstappen. Překvapivé druhé místo obsadil Gasly a třetí Bottas. Hamilton se umístil na čtvrté pozici. Brit se v závěru vrátil na dráhu. Vyjeli i další piloti řešící potíže - Norris a Alonso.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:23,723 | 22 | |
2. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:24,160 | + 0.437 | 28 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:24,194 | + 0.471 | 24 |
4. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:24,509 | + 0.786 | 21 |
5. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:24,648 | + 0.925 | 27 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:24,713 | + 0.990 | 26 |
7. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:24,790 | + 1.067 | 27 |
8. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:24,915 | + 1.192 | 22 |
9. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:24,972 | + 1.249 | 23 |
10. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:25,215 | + 1.492 | 19 |
11. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:25,291 | + 1.568 | 24 |
12. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:25,328 | + 1.605 | 19 |
13. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:25,688 | + 1.965 | 24 |
14. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:25,757 | + 2.034 | 23 |
15. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:25,828 | + 2.105 | 25 |
16. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:25,871 | + 2.148 | 24 |
17. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:25,905 | + 2.182 | 21 |
18. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:26,699 | + 2.976 | 21 |
19. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:26,712 | + 2.989 | 11 |
20. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:27,500 | + 3.777 | 16 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull