Bottas vyhrál o jedinou setinu sekundy
VC USA – kvalifikace
O postavení v čele startu tentokrát rozhodovaly zlomky sekundy. Rozdíly mezi Mercedesem, Ferrari a Red Bullem byly vskutku minimální. Zítra se tak máme na co těšit.
Po pátečním chladu se počasí umoudřilo. Vzduch měl již příjemných dvacet stupňů, asfalt ještě o sedm více.
V mezidobí od posledního tréninku se pozornost soustředila na garáž Ferrari, kde mechanici horečně pracovali na Leclerkově voze. Kvůli netěsnosti v rozvodu oleje měnili motor. Operaci stihli včas a protože sáhli po již použitém agregátu, vyvázl jezdec z této šlamastyky beztrestně.
Favorit tentokrát nebyl zřejmý. Mnozí experti však za něj považovali Mercedes, který podle nich ještě neukázal svoji skutečnou sílu.
K prvním nedočkavcům, kteří se vydali na trať, patřil Leclerc, jenž potřeboval zajet auto. Úvodní čas 1:38,30 nicméně patřil Kubicovi. Leclerc ho s 1:34,69 překonal rozdílem třídy. Za něj se zařadili Kvjat a Gasly. Všichni účastníci vsadili na jistotu a vyjeli na měkkých pneumatikách.
Skutečně kvalitního výkonu 1:33,91 jsme se dočkali až od Albona. Pod 1:34 se propracoval také Norris a potvrdil tak svoji dobrou formu. Red Bull a McLaren hrály prim i nadále – Verstappen 1:33,54 a Sainz 1:33,91. Vettel probrzdil hned v první zatáčce, takže jejich nadvládu narušil až Hamilton, který se dostal na 1:33,45. Bottas se vzápětí posunul na třetí a Vettel na již načatých gumách na čtvrtou pozici.
Úvodní fázi kvalifikace nečekaně vyhrál Lando Norris
Damoklův meč visel nad williamsy, alfami a Pérezem. Ten ale neměl kam spěchat, protože kvůli udělené penalizaci ho zítra beztak čeká start z boxové uličky.
Top týmy si daly pauzu. Zato Norris způsobil šok, když se na sklonku vstupní fáze ocitl s 1:33,35 v čele. Gasly se usadil před Bottasem a Vettelem na čtvrté příčce, zatímco Leclerc klesl na dvanáctou. Byl to důkaz toho, že dráha se stává čím dál rychlejší. Norris byl prvním pilotem kromě borců z Mercedesu, Ferrari a Red Bullu, jemuž se letos podařilo vyhrát některou část kvalifikace.
Ohrožená pětice sice také přidala, jenže k záchraně to nestačilo. Pro Räikkönena, Giovinazziho, Péreze, Russella a Kubicu tím sobotní program skončil.
Do prostřední fáze se několik nebojsů odvážilo na středních gumách. Patřili k nim Hamilton, Bottas, Vettel, Leclerc a Verstappen. Hamiltonovi ani tento hendikep nevadil, což dokumentoval novým maximem 1:33,045. Verstappen byl zpět o sedm, Bottas o 11 a Leclerc o 14 setin sekundy.
Vettelovi chyběla k zisku pole position jediná setina sekundy
Albon jako jediný z elity zůstal na měkké směsi a vyplatilo se mu to. Pokořil totiž hranici 1:33, když se u jeho jména časomíra zastavila na 1:32,89. Mezi ním a šestým Vettelem však byly pouhé tři desetiny sekundy. Nahnuté to měli Kvjat, Ricciardo, Stroll, Hülkenberg a Grosjean.
I tentokrát se ti nejlepší jistili a na okruh se vrátili s nejměkčí variantou obutí. Výjimku představovalo toliko Ferrari, které vyhodnotilo riziko setrvání na střední alternativě jako únosné. Plným právem, protože Leclerc dal 1:32,76 a Vettel 1:32,78.
Čest Renaultu zachraňoval Ricciardo, který v hodině dvanácté proklouzl do postupové desítky, ze které vystrnadil Magnussena. Kromě Dána měli padla také Hülkenberg, Kvjat (jemuž byl škrtnut čas), Stroll a Grosjean. Sportovní komisaři se počali zabývat krizovou situaci mezi Verstappenem a Hamiltonem v nájezdovém kole.
Boj o pole position se nyní týkal už jen Albona, Hamiltona, Bottase, Verstappena, Vettela, Leclerka, Sainze, Norrise, Gaslyho a Ricciarda.
Znovu se prokázalo, že špička byla dnes mimořádně sevřená. Bottas po úvodních pokusech vedl s 1:32,02, ovšem Vettel zaostával jen o jednu, Verstappen o 16, Leclerc o 19 a lehce chybující Hamilton o 29 setin sekundy. Výrazněji ztrácel pouze Albon, na něhož se tlačily oba mclareny. Závodníkům komplikovaly život kromě hrbolatého povrchu také náhlé poryvy větru.
Do rozhodující jízdy vlétl jako raketa Hamilton. Po skvělém prvním sektoru ale v dalším odepsal tři desetiny a zabalil to. Vettelovi na Bottase ve finále pořád chyběla jediná setina. Výborný finiš nepomohl ani Verstappenovi, jehož manko na Fina činilo šest setin. Byl to tentokrát nervák!
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:33,750 | 1:33,160 | 1:32,029 | 18 |
2. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:33,766 | 1:32,782 | 1:32,041 | 17 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:33,549 | 1:33,120 | 1:32,096 | 16 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:33,988 | 1:32,760 | 1:32,137 | 19 |
5. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:33,454 | 1:33,045 | 1:32,321 | 17 |
6. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 1:33,984 | 1:32,898 | 1:32,548 | 14 |
7. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:33,916 | 1:33,422 | 1:32,847 | 15 |
8. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:33,353 | 1:33,316 | 1:33,175 | 18 |
9. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:33,835 | 1:33,608 | 1:33,488 | 15 |
10. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | 1:33,556 | 1:33,715 | 1:33,601 | 19 |
11. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | 1:34,092 | 1:33,815 | 12 | |
12. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:33,812 | 1:33,979 | 12 | |
13. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | 1:34,138 | 1:33,989 | 14 | |
14. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:33,921 | 1:34,100 | 14 | |
15. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:34,161 | 1:34,158 | 14 | |
16. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:34,226 | 8 | ||
17. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:34,369 | 8 | ||
18. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:35,372 | 9 | ||
19. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:35,808 | 5 | ||
20. | Robert Kubica | Williams | Mercedes | 1:35,889 | 9 |