Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Další direktiva namířená proti Ferrari?

Další direktiva namířená proti Ferrari?

Zákaz spalování chladicí kapaliny

V motoru se má spalovat pouze benzin vyhovující pravidlům FIA, ne olej. Detailnímu zákazu opaku a vytvoření nástrojů pro kontrolu jeho dodržování se tvůrci pravidel F1 věnovali celé roky, až se zdálo, že konečně ucpali všechny mezery. Najednou se ale mluví o spalování chladící směsi.

Podle informací časopisu Auto Motor und Sport byla ve středu vydána technická direktiva TD 38/19, v níž se píše, že chladicí kapalina nesmí být spalována za účelem zvyšování výkonu motoru.

Dostávat do spalovacího prostoru běžnou chladicí kapalinu by nejspíš moc pozitiv nepřineslo. Ale spalování kapaliny namíchané největšími odborníky právě za účelem pomoci závodnímu motoru tímto způsobem, to by smysl mohlo dávat. Motor samozřejmě nemůže zůstat bez chlazení, proto může docházet pouze ke spalování nadbytečné kapaliny. A právě ta mohla být vyvinuta za jiným účelem, než je chlazení motoru.

Podobně jako při spalování oleje, i zde se může předpokládat, že obcházením pravidel se dalo nejvíce získat v kvalifikaci, kde je omezení maximálního průtoku paliva zvláště limitující.

Můžeme se pouze domnívat, že tato direktiva, jakož i ta, zakazující zneužívat elektronický šum k rušení signálu senzoru průtoku paliva, byly namířeny proti Ferrari. Helmut Marko z Red Bullu ovšem nepřímo ukazuje na červený tábor.

"Pokud někdo dělal něco, čeho nelegálnost potvrdila technická direktiva, tak je to jasný podvod. Žádná šedá zóna," řekl šéf motorsportu Red Bullu. "Mercedes udělal výzkum v této oblasti a my jsme měli kuráž oslovit FIA s oficiální žádostí."

Je vcelku zábavné číst vyjádření technického ředitele Hondy Tojoharu Tanabeho, kterému japonská slušnost očividně brání otevřeně říci, že soupeř podváděl a proto měl mnohem lepší výsledky.

"Chceme čisté soupeření v souladu s pravidly FIA, hodláme respektovat pravidla F1. To je to, co bychom chtěli. A abychom toho dosáhli, abychom měli čistou soutěž, potřebujeme dohled FIA," vysvětlil.

"Některé týmy nebo lidé možná vymyslí něco pro zlepšení výkonnosti. My se v takovém případě zeptáme, zda je takové řešení v pořádku. Pokud je odpověď ne, tak se do toho nepustíme. Pokud někdo něco takového už používal, může s tím přestat a pak budeme mít čisté soupeření."