Kdo byl za posledních deset let nejštědřejší?
Sponzoři utratili ve F1 stovky milionů dolarů
Ohledně sponzorů týmů F1 teď nedostáváme mnoho pozitivních zpráv. Když se nejezdí, tak se ani neplatí. A když se bude jezdit? Týmy mají důvod k obavám a možná si rádi zavzpomínají na dobré časy a nejštědřejší sponzory. Žebříček deseti největších sponzorů posledních deseti let sestavil web GPFans na základě podkladů od Formula Money a měl by mít blízko k pravdě. Musíme ale upozornit, že určitě není zcela přesný.
10. Claro/Telcel/Telmex - 218 milionů amerických dolarů
Firmy z impéria mexického miliardáře Carlose Slima měly své místo na vozech více týmů, neboť peníze tekly všude tam, kde s otevřenou náručí přijali i mexické závodníky Sergia Péreze a Estebana Gutiérreze. Pesa by se i tento rok dala najít v pokladničce týmu Racing Point.
9. Mobil 1 - 237 milionů
Mobil 1 byl věrným partnerem McLarenu, než přišly špatné roky s Hondou. Tehdy olejářský gigant opustil loď a přidal se k Red Bullu, kde od loňského roku opět spolupracuje s Hondou.
8. Vodafone - 299 milionů
Vodafone býval hlavním sponzorem McLarenu a na začátku dekády jednou z nejviditelnějších značek ve F1, ale v roce 2013 společnost oznámila, že se z formule 1 zcela vytratí.
7. Rolex - 327 milionů
Společnost Rolex je globálním partnerem Formule 1. Její loga vidíme na začátku televizních přenosů i za jezdci oslavujícími na stupních vítězů. Více než polovina jeho sponzorského příspěvku se dělí mezi týmy.
6. Infiniti - 345 milionů
Infiniti je luxusní značka automobilky Nissan, která je majetkově propojena s Renaultem. Část éry dominance Red Bullu bylo Infiniti titulárním sponzorem tohoto týmu. Rozvod Red Bullu s Renaultem jej stáhl k obnovenému továrnímu týmu francouzské automobilky, kde ale není tak vidět.
5. Pirelli - 381 milionů
Většina fanoušků ignoruje, kolik svých zdrojů Pirelli do F1 investuje, ačkoli je monopolním dodavatelem. Týmy neplatí Pirelli za pneumatiky, ale Pirelli platí F1 za právo je dodávat. Kdyby se daly spočítat všechny náklady, možná by bylo i na prvním místě seznamu.
4. Shell - 412 milionů
Ptali jste se, kde jsou sponzoři Ferrari? Zde je první z nich. Shell si sice platí i za reklamu na okruzích, ale lukrativnější je jeho partnerství se Scuderii Ferrari.
3. Santander - 514 milionů
Díky přestupům Fernanda Alonsa se ze sponzorských příspěvků španělské banky radovali u McLarenu i u Ferrari. Když Alonsova hvězda pohasla, Santander se z Ferrari stáhl a McLaren dále spolupracoval pouze s britskou dceřinou společností, podporující Jensona Buttona.
2. Philip Morris International - 625 milionů
Mnozí z nás ho čekali na vrcholu seznamu, ale i druhé místo je dost dobré pto majitele značek tabákových výrobků, jejichž prezentace je ve F1 oficiálně zakázána. Ferrari ale našlo cestičky, jak prezentovat společnost hladovou po jakémkoliv marketingu mimo televizní přenosy F1 a regiony, kde je to zakázáno. Ferrari od minulého roku zápasí o možnost komunikovat iniciativu Mission Winnow, jež zase nepřímo dělá reklamut nové generaci elektronických cigaret.
A přesto víme, komu ta prázdná místa patří. Foto: Ferrari
1. Petronas - 735 milionů
Petronas se tyčí nad všemi. Do propagace ve F1 stabilně investoval během celé dekády, takže načasování nemohlo být ideálnější. V roku 2010 začal sponzorovat nový tým Mercedes. A jak šel Mercedes nahoru, musel i Petronas vytahovat více petrodolarů ze své peněženky. Ale zdaleka ne celou částku inkasoval tým německé automobilky. Petronas byl v uplynulých deseti letech také sponzorem, který nejvíce investoval do reklamy na okruzích. Na jeden tým tak přece jen asi nejvíce utratil Philip Morris.
Zdroj: FORMULE.CZ