Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Logistické šílenství F1

Logistické šílenství F1

Sedm letadel, pět lodí a tři sta vozidel

Je 12. květen a dnes ještě nikdo s jistotou neví, zda se na začátku července skutečně pojede Velká cena Rakouska. Nikdo neví ani, jestli se tam pojedou dva závody, zda se týmy vyhnou karanténě a odjedou dva podniky v Británii. Není jisté, zda se pojede v Maďarsku, v Belgii a v Itálii, jestli se i letos poletí ze Singapuru rovnou do Ruska, kolik velkých cen se uskuteční v Asii a zda se tento rok bude závodit v Kanadě. Někdo by si pomyslel, že se prostě v neděli večer týmy sbalí a v pondělí se může rozhodnout, co bude dál. Následující řádky jej přesvědčí, že to není tak jednoduché.

Přepravu na zámořské závody zajišťuje logistický partner formule 1 společnost DHL. Kriticky důležité věci se přepravují letecky, protože je to tak nejrychlejší. DHL má pro tento účel k dispozici šest nákladních letadel Boeing 747, přičemž každé z nich je schopno přepravit 130 tun nákladu. Sedmé letadlo čeká připravené v hangáru jako hráč na lavičce náhradníků během velkého zápasu.

Na seznamu kriticky důležitých věcí se nachází vybavení potřebné k zastávkám v boxech, počítačové servery, vysílací centrum, pneumatiky, motory a samozřejmě části monopostů. Po skončení závodu se vše musí rozebrat a pečlivě zabalit do krabic různých tvarů, které se pak jako při Tetrisu naskládají do přepravních kontejnerů navržených pro leteckou přepravu. Týmy musejí být na letišti včas, jinak by byla případná neúčast v tréninku nebo dokonce v závodě jejich vlastní chybou.

DHL se již potýkalo s omezením letecké přepravy po výbuchu islandské sopky Eyjafjallajökull i kvůli tajfunu Hagibis, ale harmonogram velké ceny to nikdy neovlivnilo. Nejnáročnější jsou samozřejmě přesuny mezi vzdálenými zeměmi bez volného víkendu mezi nimi. V původním kalendáři velkých cen sezony 2020 vypadal nejnáročněji přesun ze Singapuru do Ruska. Let z východu na západ sice díky časovému posunu dává týmům pět hodin navíc, jenže v Singapuru se jezdí noční závod, takže týmy mají po jeho skončení prakticky šestihodinový skluz.

Námořní přeprava je daleko levnější a ekologičtější, ale také nesrovnatelně pomalejší. Každý tým má proto pět sad levných a méně důležitých věcí a většina z nich je během sezony v kontejneru na nějakém zaoceánském plavidle. V něm bychom našli věci jako příbory, stoly a židle, ale třeba i trvanlivé potraviny, aby kuchaři nebyli odkázáni na místní zdroje.

Kupříkladu potřeby pro letošní VC Austrálie vypluly z Evropy uprostřed ledna a pak měly zamířit rovnou do Kanady, kde se mělo závodit 14. června. Pak by ještě stihly předposlední závod sezony v Brazílii. Přirozeně, některé věci jsou příliš velké, přitom levné a nedůležité, takže je nemá smysl transportovat tisíce kilometrů. Týmy si je tedy jen pronajmou nebo koupí a po závodu se jich hned zbaví.

Chyby se stávají, a tak se také přihodilo, že v roce 2018 jeden kontejner nebyl ve Spojeném království naložen na loď do Mexika. Když si DHL dva týdny před závodem uvědomilo chybu, zaplatilo 56 amerických dolarů za každé kilo nákladu, který byl naložen do letadla a včas dorazil do Mexika. Úžasné z pohledu služeb, ne už tak ekologie.

Zrušení VC Austrálie nebyla žádná maličkost. Foto: Renault

Formule 1 neplatí přepravu na evropské závody, každý tým je v tom sám za sebe. Celkem na místo konání prý obyčejně dorazí kolem 300 motorových vozidel. Ve flotile každého týmu F1 je přibližně 25 kamionů a další posílají Honda, Pirelli a FIA. Zde ale v čase koronakrize nastane velká změna. Motorhomy zůstanou v sídlech týmů a spolu s nimi i dvě třetiny kamionů, které je přepravují. Zbylá třetina stačí k tomu, aby se týmy pohodlně zabydlely v trochu méně luxusních prostorách v zázemí evropských okruhů.

Formuli 1 obyčejně doprovázejí F2, F3 a Porsche Supercup a dále jsou na místě vozidla pořadatele. Když jsou v kalendáři dva nebo dokonce tři evropské závody bez volného víkendu, týmy používají dodávky, aby část vybavení dorazila na místo určení dříve. Opět se to ale zpravidla týká motorhomů, přesněji jejich nosné konstrukce, která se rozebírá jako poslední a při opětovném skládání musí být první. Na řidiče dodávek se totiž v některých zemích nevztahují tak přísná pravidla ohledně pravidelných přestávek jako na šoféry kamionů.

Když se v roce 2018 jely po sobě závody ve Francii, v Rakousku a v Británii, tým Mercedes zdvojnásobil počet zaměstnanců pracujících na demontáži a montáži jeho motorhomu. Některé jiné týmy to rovnou vzdaly a svůj motorhome poslaly z Francie rovnou do Británie a v Rakousku improvizovaly.

Zdroj: ORMULE.CZ