Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Blíží se konec války motorářů

Blíží se konec války motorářů

Pohonné jednotky budou zmrazeny do roku 2025

V roce 2014 způsobil nástup nových technologií otevřenou válku motorářů, která vynesla do pozice supervelmoci tovární tým Mercedesu. Přímo nebo nepřímo se podílela na vzestupu týmu Williams, na odchodu Fernanda Alonsa z Ferrari, Sebastiana Vettela z Red Bullu, na dehonestujících prohrách McLarenu, na rozchodu Red Bullu s Renaultem i obnovení továrního týmu Renaultu a na spoustě dalších událostí. Zpočátku byly boje na poli vývoje hybridních turbomotorů omezeny žetonovým systémem, který byl však odstraněn, aby soupeři Mercedesu mohli dohnat ztrátu. Toto vzrušující období ale už neodvratně míří ke svému konci.

Na jednání Světové rady motorsportu, na němž byl odsouhlasen rozpočtový strop a omezení vývoje aerodynamiky pro týmy F1, se schválilo i zpomalení a následné zmrazení vývoje pohonných jednotek.

Od zrušení žetonového systému až do tohoto roku mohl výrobce na začátku každé sezony přijít se zcela novým motorem a během sezony ho libovolně vyvíjet. Jako brzda sloužilo pouze omezení počtu pohonných jednotek na jezdce a sezonu. Když pohonná jednotka musí vydržet několik velkých cen, není možné každý víkend přicházet s novinkami z vývojového oddělení.

Nicméně na začátku roku 2021 si výrobce nechá homologovat pohonnou jednotku, která mu zůstane až do konce roku 2025.

Nebude to ale okamžité kompletní zmrazení, spíše omezení ve stylu žetonového systému. Některé komponenty se budou moci vyvíjet do roku 2023, ale novou verzi bude možné nasadit pouze jednou za rok. To se týká hlavy válců nebo převodové skříně, ale také MGU-H. Takže pokud kupříkladu Ferrari na začátku sezony 2021 nasadí novou verzi MGU-H a pak s ní nebude zcela spokojeno, s jinou bude moci přijít až o rok později. Některé jiné části, například MGU-K a baterie, mohou být změněny jedenkrát až do konce roku 2021 a podruhé v období 2022/23. FIA v pravidlech rozpoznává 41 dílů pohonné jednotky s různými specifiky, ale můžeme říci, že všechna omezení jsou zaměřena na zpomalení vývoje do konce roku 2023.

Již dnes jsou rozdíly mezi pohonnými jednotkami různých výrobců mnohem menší než v roce 2014. Nejpozději v roce 2022 by měly být zcela zanedbatelné, aby všichni souhlasili se zmrazením. V letech 2024 a 2025 má být vývoj pohonných jednotek kompletně zmrazen. Tedy, téměř kompletně. Jako obvykle, existují výjimky. Prakticky stejné, jaké platily pro atmosférické motory V8, které byly zmrazeny po krizi v roce 2009.

"Výrobce může FIA ​​během období platné homologace požádat o umožnění změn částí pohonné jednotky výhradně za účelem spolehlivosti, bezpečnosti, úspory nákladů, instalace do vozu a z důvodu dodavatelských problémů," píše se v nových pravidlech F1.

V motorových továrnách bude teď pár let méně rušno. Foto: Honda

Pamatujeme si období zmrazených motorů V8, kdy se některým výrobcům v rámci "balíčků pro zlepšení spolehlivosti" povedlo “omylem“ do svých produktů propašovat tolik nových koňských sil, že Renaultu musela být udělena výjimka, aby tuto ztrátu opět dohnal.

V pravidlech na toto období je zahrnuta i přísnější ochrana zákaznických týmů před znevýhodněním ze strany dodavatele s vlastní, tovární stájí. Pokud zákaznický tým sám neodmítne nejnovější verzi pohonné jednotky, musí dostat nejen stejný hardware, ale také identickou podobu softwaru se všemi nastaveními a specifikaci maziva a paliva, pokud nemá vlastního dodavatele.

Očekává se, že výrobci po krizi využijí období zmrazení vývoje současných motorů k investicím do vývoje nových technologii pro rok 2026. Na tom, zda se F1 bude ubírat méně komplikovanou hybridnější nebo elektrickou cestou se bude třeba dohodnout v nejbližších letech.

Zdroj: FORMULE.CZ