Novinky

  • 27.12.2024 Good Ferrari Sainzovi darovalo SF-75, ve kterém zvítězil na Silverstonu

  • 11.12.2024 Bad Mick Schumacher na konci roku opustí roli rezervního jezdce týmu Mercedes

  • 11.12.2024 Neutral 33letý Daniel Juncadella bude simulátorovým jezdcem týmu Aston Martin

Facebook Instagram

Nejvyrovnanějšími byli jezdci Mercedesu

Nejvyrovnanějšími byli jezdci Mercedesu

Dvakrát titul bez PK získali pouze dva jezdci historie F1.

Než skončí rok 2024, ještě bychom se měli ohlédnout za uplynulou sezonou, která se po dominanci agresivně vypadajícího vozu RB20 v předsezonních testech zdála být předem jasně rozhodnuta, ale nečekaně v ní úspěšně bojovali o vítězství jezdci čtyř týmů.

Max Verstappen zvítězil v pěti z prvních sedmi závodů. V Austrálii odstoupil krátce po startu kvůli problému s brzdami a otevřel tak dvě k vítězství Carlosu Sainzovi. V Miami skončil druhý za Landem Norrisem i kvůli smůle na výjezd safetycaru. V Monaku pak dojel šestý hlavně kvůli chybě v závěrečném kole kvalifikace a z vítězství se radoval domácí Charles Leclerc.

V Kanadě a ve Španělsku Verstappen opět vítězil, nicméně bylo vidět, že vývoj RB20 nabral nesprávný kurz. V Rakousku musel Verstappen o vítězství bojovat s Landem Norrisem, skončilo to havárií a vítězstvím George Russella. Na domácím okruhu Red Bullu začal Verstappenův stint deseti závodů bez vítězství a začala nejbláznivější část sezony. Lewis Hamilton vyhrál na Silverstonu, Oscar Piastri v Maďarsku, po potrestání Russella se stal vítězem VC Belgie opět Hamilton, v Nizozemsku zvítězil Verstappenův rival Norris, na domácí trati Ferrari slavil Leclerc a na městských tratích v Baku a Singapuru Norris a Piastri.

Ale jak Red Bull nedokázal využít letní přestávku ke zvrácení klesajícího trendu, tak fantasticky využil netradiční podzimní přestávku, ačkoli totéž lze říci o Ferrari. Tým z Maranella v Austinu vybojoval double vedené Leclercem, ale Verstappen měl tempo na úrovni Norrise a po jeho penalizaci se posunul na stupně vítězů. V Mexiku opět Verstappen bojoval s Norrisem a tentokrát dostal dva desetisekundové tresty, ale přesto bral body za šesté místo, přičemž zvítězil Sainz. Bodem zlomu bylo Verstappenovo vítězství v Brazílii, kde bral body za šesté místo Norris. Jelikož v závodech, které Verstappenovi a Red Bullu nevyšly podle představ často vítězili jezdci Ferrari a Mercedesu nebi Piastri a ne Norris, tak bodový odstup zůstal velký a v Las Vegas pak Nizozemcovi stačily i body za páté místo. Profil okruhu a chladné počasí sedly Mercedesu a Russellovi. Verstappen si ještě užil vítězství v Kataru, v Abú Zabí pak kolidoval s Piastrim a vítězství až do cíle udržel Norris, což bylo důležité pro Pohár konstruktérů (PK), který poprvé putoval do MTC ve Wokingu.

Pouze Verstappen a Piquet získali dva tituly v letech, kdy jejich týmy nezískaly Pohár konstruktérů. Foto: Red Bull

Po srovnání pořadí sezon 2023 a 2024 jsou skokany roku McLaren (ze čtvrtého místa na první) a Haas (z posledního na sedmé). Na opačném pólu jsou týmy Red Bull, Mercedes a Williams, propadly se o dvě pozice. Aston Martin, Alpine a RB své pozice nezměnily, Ferrari si polepšilo o jednu, Sauber klesl z předposlední na poslední.

Po dlouhém čekání získal McLaren devátý PK a historicky se tak vyrovnal Williamsu. Nejvíce jich má Ferrari (16), za nimi jsou Mercedes (8), Lotus (7) a Red Bull (6). Žádný jiný existující tým ještě PK nezískal. Verstappen se jeho čtvrtým titulem připojil k Alainu Prostovi a Sebastianu Vettelovi. Michael Schumacher a Lewis Hamilton získali sedm titulů, Juan Manuel Fangio pět.

Díky Verstappenovu titulu má nyní Nizozemsko čtyři tituly, což je o jeden více než má Itálie a o dva více než USA. Zajímavostí je i to, že Verstappen již podruhé získal titul a jeho tým nezískal PK. V celé historii F1, odkdy se v roce 1958 začal udělovat PK, se to více než jednou stalo pouze jemu a Nelsonu Piquetovi (v letech 1981 a 1983). Hodně k tomu letos dopomohl Sergio Pérez, jenž získal pouze 35 procent bodů Maxe Verstappena. Nejtěsnější rozdíl byl naopak mezi jezdci Mercedesu, kde Russell získal o 10 procent více bodů než Hamilton.

Všechna kola všech velkých cen absolvoval pouze Oscar Piastri. Za vozy Red Bullu, McLarenu, Ferrari a Mercedesu byl v cíli nejčastěji Fernando Alonso, osmkrát, takže mu je přisuzován neoficiální titul “nejlepší ze zbytku světa“. Mimo jezdce zmíněných čtyř stájí pouze Esteban Ocon vedl velkou cenu nebo dojel na lepším než třetím místě.

Zdroj: Motorsport, RaceFans, úvodní foto: Mercedes