Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Čekání se nejvíce vyplatilo Švarcmanovi

Čekání se nejvíce vyplatilo Švarcmanovi

F2 na Red Bull Ringu – hlavní závod

I závod formule 2 odstartoval na mokré trati. Její nástrahy poznal již v nájezdu na startovní rošt Markelov. Rus, který měl původně začínat z 20. místa, totiž vyjel mimo trať a sobotní účinkování tak pro něj skončilo ještě dříve, než začalo. Nakonec tedy nastoupilo pouze dvacet jedna monopostů.

Arťom Markelov si v sobotu nakonec nezazávodil. Foto: HWA

 

Čelní příčka patřila na roštu po včerejším kvalifikačním triumfu Cunodovi. Za japonským nováčkem stáli druhý Žou, třetí lídr šampionátu Ilott, čtvrtý Ghiotto, pátý Aitken, šestý Švarcman, sedmý Daruvala, osmý Lundgaard, devátý Schumacher a desátý Drugovich.

Vzhledem k podmínkám panujícím na dráze se ředitelství závodu rozhodlo jezdcům dát k dispozici více zaváděcích kol. Namísto jednoho jich odkroužili hned pět.

Ačkoli se ale nezávodilo, přesto nebyla nouze o dramata. Na začátku pátého okruhu za safety carem totiž náhle zpomalil Ticktum. Na vině byla aktivace bezpečnostního režimu vozu.

Kdo se těšil, že se po pěti seznamovacích okruzích začne na Red Bull Ringu závodit, byl zklamán. Kvůli přílišnému množství vody na trati totiž byla vyvěšena červená vlajka. Piloti následně zamířili do boxové uličky.

S výjimkou průzkumných výletů zdravotnického vozu poté zela trať prázdnotou téměř 40 minut, než přišla zpráva, že v 18.35 hodin dojde k restartu za safety carem. Zároveň bylo oznámeno, že se zkrátí délka závodu z původních čtyřiceti kol na třicet šest.

Za zpomalovacím vozem absolvovali jezdci celkem čtyři kola. Poté již ale zavlály zelené vlajky a začalo se závodit.

Vedení si v úvodních metrech pohlídal Cunoda. Druhý zůstal Žou a třetí Ilott. Ghiotta krátce po restartu vystrnadil ze čtvrté pozice Aitken.

Ghiotto byl navíc zanedlouho příliš široký v nájezdu do předposlední zatáčky, čehož využil k předjetí Švarcman. Ruský nováček se ale před zkušeným Italem neohřál dlouho a v první zatáčce šestého okruhu si Ghiotto vzal svou pozici zpět. A aby toho nebylo málo, záhy si se Švarcmanem poradil i Lundgaard a posunul se na šestou příčku.

Podmínky se sice zlepšily natolik, že bylo možné znovu závodit, Ticktum si ale i nadále stěžoval na špatnou viditelnost. Brit tou dobou jel na 17. příčce.

Na konci šestého kola jsme byli svědky první zastávky v boxech. Na čerstvé mokré obutí přezul Alesi.

Mezitím se ale znovu přihlásil o pozornost Lundgaard. Dán totiž pokračoval ve svém postupu vzhůru a po překonání Ghiotta mu patřilo už páté místo. Navíc se mu podařilo zaznamenat nejrychlejší kolo závodu.

Christian Lundgaard v úvodu postupoval pořadím vzhůru. Foto: ART Grand Prix

 

To mu ale v osmém kole sebral třetí Ilott, který ztrácel na svého parťáka Žoua dvě a půl sekundy. Žou zase zaostával o dvě sekundy za vedoucím Cunodou.

V desátém kole Ilott nejrychlejší kolo závodu ještě vylepšil. Rozestup mezi ním a Žouem se ale nijak dramaticky neměnil. Na rychlosti stále neztrácel ani Lundgaard. Pilotovi stáje ART Grand Prix se totiž musel bránit už i čtvrtý Aitken.

Delétrazovi zhasl motor během zastávky v boxech. Nakonec se ale dokázal znovu rozjet a vrátil se zpět na trať, byť na poslední 21. příčce.

V 11. okruhu zatoužil po šesté pozici Švarcman a pokusil se v zatáčce Red Bull Mobile vrátit zpět před Ghiotta. Byl ale příliš široký a prozatím z tohoto duelu vyšel jako poražený.

Před touto dvojicí jedoucí Lundgaard se stále pokoušel předjet Aitkena. Ve druhé zatáčce třináctého okruhu se dostal do lehkého smyku. Situaci ovšem ustál a zůstal na své pozici.

Vzápětí se pozornost přesunula zpět na dvojici Ghiotto a Švarcman. Rusovi se ve 14. kole podařilo se svým sokem vypořádat a posunul se na šestou příčku. To pátý Lundgaard zatím recept na Aitkena stále hledal.

V té době již ale měl k jeho nalezení blízko. Jeho posun před Brita totiž přišel v 15. kole. Souboje této dvojice využil rovněž Švarcman a i on předjel Aitkena. Ten vzápětí raději zamířil k mechanikům. Stejný krok učinil také Ghiotto.

Mezitím se v úzkých ocitl Gelael. Pilot stáje DAMS totiž vycestoval mimo trať v zatáčce Schlossgold a nic nenasvědčovalo tomu, že by jej po dvou odstoupeních během minulého víkendu měla dnes smůla opustit.

Potíže se nevyhýbaly ale ani Drugovichovi. Na sedmém místě jedoucímu Brazilcovi se začaly přehřívat brzdy. Po jeho zastávce v 18. kole se však jejich teplota vrátila do normálního stavu.

Ve stejném okruhu jako Drugovich navštívil mechaniky i Schumacher, který se po návratu na trať dostal před Ghiotta. Italovi ale netrvalo dlouho a vrátil se před syna sedminásobného mistra světa formule 1 zpět.

Ve 20. kole si odbyl povinnou zastávku Lundgaard. Mechanikům ART Grand Prix se ale nevydařila nejlépe a jejich jezdec se po návratu na trať propadl za Aitkena.

Na konci 21. okruhu navštívili boxy také do té doby druhý Žou se Švarcmanem. Rus se zvládl vrátit na trať před Aitkenem a v tu chvíli se tak nacházel na virtuální čtvrté příčce.

Pouhé kolo po zastávce Žoua se v boxech objevil jeho kolega Ilott. Brit se ale v boxech zdržel o něco déle a vrátil se jen těsně před Švarcmana, který se následně v zatáčce Schlossgold posunul před něj. Dopředu šel ve stejném kole také Lundgaard, který se vrátil zpět před Aitkena.

Ve 25. kole obdržel penalizaci pěti sekund Alesi. Francouz byl během své zastávky příliš rychlý v boxové uličce. Jelikož ale figuroval na poslední 21. pozici, nejednalo se pro něj o příliš citelnou ránu.

Zajímavý obrázek se poté naskytl v čele. Carlin totiž opakovaně volal prostřednictvím cedule do boxů Cunodu. Japonec ale zprvu pokyny ignoroval. Přezout Cunoda zamířil až v 27. kole, nejednalo se ale o vůbec vydařený pitstop. Mechanici totiž měli problém s utažením předního kola. Japonec se propadl za Žoua, Švarcmana i Ilotta.

Po Cunodově potížích se do čela dostal Žou. Čínský jezdec se zde ale neohřál příliš dlouho. Za jeho záda se totiž zvládl dotáhnout Švarcman a v 27. kole šel před něj. Švarcman tak najednou při svém třetím startu ve „druhé lize“ jel vstříc svému prvnímu triumfu.

Cunoda se sice po nevydařené zastávce propadl mimo pódium, brzy mu již ale patřila bronzová příčka. Překonal totiž Ilotta. Mezitím se z šestého místa na osmé propadl Aitken. Jezdce stáje Campos nejprve předjel Schumacher a poté i Armstrong.

Cunodovo tažení předjetím Ilotta neskončilo. Brzy se totiž dostal i před Žoua a od návratu na první místo jej v té chvíli dělil již jen Švarcman. Ten se ale zdál být příliš daleko.

Ve 30. kole si Lundgaard začal brousit zuby na čtvrtého Ilotta. Jenže po nepovedeném útoku vycestoval z trati a propadl se na šesté místo za Schumachera. Jeho chyby se pokusil využít i druhý pilot ART Grand Prix Armstrong, ten ale již neuspěl.

V čele se mezitím začala situace dramatizovat. Cunoda totiž stáhl Švarcmana na méně než jednu sekundu a závěrečná fáze závodu tak slibovala boj o vítězství mezi dvojicí nováčků. Zatímco Cunoda byl v ráži a ukrajoval ze Švarcmanova náskoku, jeho týmovému kolegovi Daruvalovi se vedlo o něco méně. V zatáčce Schlossgold vyjel z dráhy ven.

Nebyla to ale jenom bitva o vítězství, k čemu se schylovalo. Nic jistého totiž ještě neměl ani Žou. Za ním jeli v těsné blízkosti čtvrtý Ilott, ale také pátý Schumacher. Německému závodníkovi se během předposledního okruhu podařilo Ilotta předjet a ihned se začal vzdalovat.

Cunodovi se sice podařilo stáhnout Švarcmanův náskok, pokořit ho již ale nedokázal. Rus se tak radoval ze svého premiérového triumfu v šampionátu. Pro druhého Cunodu se jednalo zase o první umístění na stupních vítězů.

Juki Cunoda včerejší pole position ve vítězství neproměnil. Foto: Carlin

 Jako třetí nakonec proťal cílovou pásku Žou. Pilot týmu UNI-Virtuosi za sebou jen tak tak udržel Schumachera. Pátý nakonec skončil Ilott, šestý Lundgaard, sedmý Armstrong, osmý Ticktum, který si tímto výsledkem vyjel první místo pro start nedělního sprintu, devátý Aitken a bod přece jen vybojoval i Gelael, který dojel desátý.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Robert Švarcman Prema Racing Mecachrome 56:32,840 36 25
2. Juki Cunoda Carlin Mecachrome 56:34,352 36 18+4+2
3. Guanju Žou UNI Virtuosi Mecachrome 56:51,068 36 15
4. Mick Schumacher Prema Racing Mecachrome 56:51,207 36 12
5. Callum Ilott UNI Virtuosi Mecachrome 56:53,606 36 10
6. Christian Lundgaard ART Grand Prix Mecachrome 56:55,111 36 8
7. Marcus Armstrong ART Grand Prix Mecachrome 56:57,550 36 6
8. Daniel Ticktum DAMS Mecachrome 57:01,691 36 4
9. Jack Aitken Campos Racing Mecachrome 57:04,578 36 2
10. Sean Gelael DAMS Mecachrome 57:04,942 36 1
11. Luca Ghiotto Hitech Grand Prix Mecachrome 57:05,852 36 0
12. Jehan Daruvala Carlin Mecachrome 57:08,270 36 0
13. Felipe Drugovich MP Motorsport Mecachrome 57:11,803 36 0
14. Nikita Mazepin Hitech Grand Prix Mecachrome 57:15,818 36 0
15. Roy Nissany Trident Mecachrome 57:25,962 36 0
16. Marino Sató Trident Mecachrome 57:27,132 36 0
17. Nobuharu Macušita MP Motorsport Mecachrome 57:27,499 36 0
18. Pedro Piquet Charouz Racing System Mecachrome 57:35,321 36 0
19. Louis Delétraz Charouz Racing System Mecachrome 57:44,338 36 0
20. Guilherme Samaia Campos Racing Mecachrome 56:57,364 35 0
21. Giuliano Alesi BWT HWA Racelab Mecachrome 57:27,889 35 0
  Arťom Markelov BWT HWA Racelab Mecachrome DNS 0 0

Průběžné pořadí jezdců: 1. Švarcman 48, 2. Ilott 37, 3. Lundgaard 26, 4. Armstrong 24, 5. Cunoda 24, 6. Ticktum 24, 7. Drugovich 21, 8. Žou 19, 9. Delétraz 18, 10. Schumacher 14, 11. Alesi 8, 12. Macušita 6, 13. Aitken 3, 14. Nissany 1, 15. Gelael 1.

Průběžné pořadí týmů: 1. Prema Racing 62, 2. UNI-Virtuosi 56, 3. ART Grand Prix 50, 4. MP Motorsport 27, 5. DAMS 25, 6. Carlin 24, 7. Charouz Racing System 18, 8. BWT HWA Racelab 8, 9. Campos Racing 3, 10. Trident 1.

Zdroj: FORMULE.cz