Švarcmanovo dominantní vítězství
F2 v Bahrajnu - sprint
Po sobotě se okruh kandidátů na titul snížil z devíti na šest. Před startem nedělního závodu zůstávali ve hře Schumacher (203 bodů), Ilott (191 bodů), Cunoda (157 bodů), Mazepin (150 bodů), Lundgaard (145 bodů) a Švarcman (144 bodů).
A byl to právě první jmenovaný, kdo si pro start nedělního závodu zajistil díky osmému místu v sobotním klání pole position. V první řadě Švarcmana doplnil druhý Armstrong. Třetí startoval Cunoda, čtvrtý Mazepin, pátý Schumacher, šestý Daruvala, sedmý Ilott, osmý Drugovich, devátý Ticktum a nejlepší desítku uzavíral Aitken. Čtvrtý muž celkového pořadí Lundgaard startoval po včerejším nevydařeném závodě až jako devatenáctý a bylo tak jasné, že pokud se chce udržet v boji o titul, bude muset zabrat.
Na začátku zaváděcího kola se ale ocitl v problémech jiný aspirant na celkové prvenství – Mazepin. Rusův vůz se zprvu nechtěl odlepit ze svého stání. Nakonec se to ale Mazepinovi podařilo ještě předtím, než ho předjel poslední Markelov. Mohl tak přeci jen odstartovat ze čtvrtého místa a ne z chvostu.
Švarcman si po startu udržel vedení. Na druhé místo se ovšem posunul Cunoda a Armstrong se propadl na třetí příčku. Na výjezdu z první zatáčky došlo mezi Cunodou a Armstrongem ke kontaktu. Zprvu se zdálo, že se vše obešlo bez následků.
Cunoda v dalších metrech útočil na vedoucího Švarcmana. Do čela se mu ale posunut nepodařilo. Vzápětí se navíc ukázalo, že ze střetu s Armstrongem přeci jen nevyvázl zcela s čistým štítem. Potkal jej totiž defekt pneumatiky a musel zpomalit. Jeho cíl, kterým byl zisk vítězství jako poděkování svému týmu za morální podporu po nevydařené páteční kvalifikaci, se tak najednou jevil jako velmi nepravděpodobný. Na vlásku visely rovněž jeho šance na zisk titulu.
Cunoda ale nebyl jediným, kdo se po prvním kole odebral k mechanikům. Bez úhony totiž nepřečkal první kolo ani Samaia, který si přivodil poškození předního přítlačného křídla.
Na druhé místo se po Cunodových potížích vrátil Armstrong. Třetí už jel Daruvala, který tak měl po včerejším premiérovém pódiu ve formuli 2 nakročeno k dalšímu umístění na stupních vítězů.
Za zády indického pilota se bojovalo. Účastníky souboje byli Schumacher a Mazepin. Rus se dlouho pokoušel Schumachera udolat a mezi oběma došlo dokonce k jednomu kontaktu. Definitivně se Mazepin posunul před lídra šampionátu ve čtvrtém kole.
Tam ale neměl v úmyslu pobýt dlouho. Už v pátém kole si totiž pilot Hitechu smlsnul také na Daruvalovi a rázem kroužil po trati jako třetí. Daruvala obdržel od svého týmu informaci, že by se Mazepin měl během závodu pokusit zariskovat a absolvovat zastávku v boxech.
Dopředu šel v šestém kole Ilott. Pilot stáje UNI-Virtuosi se posunul před Aitkena na šesté místo. V tu chvíli tak první dva muži celkového pořadí Schumacher a Ilott jeli bezprostředně za sebou.
To již ale zbývalo jenom pár chvil do výjezdu zpomalovacího vozu na trať. Stalo se tak kvůli Pourchairemu. Na jeho voze se spustil hasící přístroj a znemožnil tak nejmladšímu jezdci formule 2 v historii, aby dokončil svůj druhý závod v šampionátu.
Během pobytu zpomalovacího vozu na trati se zčásti naplnily předpovědi inženýrů Carlinu. Skutečně jsme totiž byli svědky zastávek v boxech. Tam se ovšem neodebral Mazepin, ale Aitken, Delétraz a Ghiotto. U Aitkena byl problém s utažením levého zadního kola. Jelikož byl ale závod neutralizován, v podstatě nic neztratil.
K restartu došlo na konci sedmého kola. Švarcman si udržel první místo. Armstrong byl ale pod tlakem Mazepina. Tomu však prozatím byl schopen odolávat.
Brzy se středem pozornosti stal Ilott. Nedobrzdil totiž do desáté zatáčky. Zatímco Schumacherovi, který jel před ním, se zvládl vyhnout, čtvrtému Daruvalovi již nikoli a sestřelil ho. Pro Inda tímto závod skončil. Ilott vyvázl s poškozeným předním přítlačným křídlem a musel k mechanikům. Ztratili ale i Schumacher se Žouem, kteří se museli vyhýbat. Z toho těžil Piquet. Ten se posunul na pozici, na které ho nejsme zvyklí vídat – na čtvrtou. Schumacher byl pátý a Žou šestý.
Po tomto incidentu došlo k vyhlášení režimu virtuálního zpomalovacího vozu. K mechanikům kromě Ilotta s poškozeným vozem zajeli přezout rovněž piloti DAMSu Ticktum s Gelaelem a dále Cunoda a Samaia. Pro poslední dva jmenované se jednalo již o druhou zastávku.
Při restartu vedoucí Švarcman pozdě zareagoval a toho málem využil Armstrong. Pilot Premy ale dokázal své vedení uhájit.
Armstrong navíc musel brzy znovu čelit tlaku ze strany Mazepina. Netrvalo dlouho a Rus se posunul na druhé místo. Na Armstronga se navíc začal dotahovat Piquet. A ani synovi trojnásobného mistra světa formule 1 Nélsona Piqueta netrvalo dlouho, než se před pilota ART Grand Prix dostal. Najednou tak byl na cestě za prvním pódiovým umístěním.
Seznam odstoupivších se rozrostl o jedno jméno. V boxech to zabalil Ghiotto.
O zábavu měli postaráno i sportovní komisaři. Ti nejprve udělili pětisekundový trest Ticktumovi, který se provinil proti proceduře fáze virtuálního zpomalovacího vozu. Hůře dopadl Ilott. Pilot stáje UNI-Virtuosi obdržel penalizaci průjezdu boxy za zavinění kolize s Daruvalou. Na trať se vrátil jako osmnáctý, tedy daleko od bodovaného výsledku. Tato situace hrála do karet Schumacherovi. Na pátém místě jedoucím Němcovi sice tento stav titul ještě nezaručoval, opět by se ale k němu přiblížil.
Ani on ale nezažíval nejpříjemnější chvíle. Předjel ho totiž Žou a propadl se na šesté místo. Brzy navíc musel odolávat i Lundgaardovi, který se po startu z devatenáctého místa najednou nacházel na sedmé příčce. Na dánském pilotovi byl zase nalepen včerejší vítěz Drugovich.
Lundgaard vyvíjel na Schumachera tlak, poté ale udělal jezdeckou chybu. To umožnilo Schumacherovi trochu poodjet.
Na čele jel vstříc vítězství Švarcman. Ten vedl před svým krajanem Mazepinem, kterému patřila druhá příčka, o tři sekundy. Dobře to vypadalo i pro Piqueta. Brazilec měl třísekundový náskok na čtvrtého Armstronga. Premiérové pódium tak bylo blízko.
Kamery ale v tu chvíli zajímal zejména Piquetův parťák Delétraz. Švýcar, který byl jedním z pilotů, kteří stavěli, se totiž pět kol před koncem probojoval již na poslední bodované osmé místo, když předjel Drugoviche. Netrvalo navíc dlouho a připsal si také skalp Lundgaarda, což ho dostalo na sedmou příčku. Ihned poté se navíc vydal stíhat Schumachera. V první zatáčce dvacátého kola si Delétraz vzal šestou příčku.
Ani tím ale jeho tažení nekončilo. Na konci dvacátého kola už se totiž před Delétrazem musel bránit i Žou. Čínský závodník podlehl ve stejném místě jako Schumacher o kolo dříve – v první zatáčce.
Delétraz zajížděl zhruba o dvě sekundy na kolo rychlejší časy než konkurence a v předposledním dvacátém druhém kole se posunul i na čtvrté místo před Armstronga. Nyní se před ním nacházel jeho týmový kolega Piquet, jehož náskok činil tři sekundy.
Nakonec se ale přes něj Delétraz dostal a to zcela bez boje. Piqueta totiž v předposledním kole postihly technické potíže. Jeho vůz začal zpomalovat, až ho nakonec jezdec odstavil a odstoupil. Na své premiérové umístění na stupních vítězů si tak musel nechat zajít chuť.
Lundgaard se dotáhl zpátky na Schumachera a během posledního kola mu zatápěl. Jeho snaha nakonec byla úspěšná a posunul se na šesté místo. Schumacher navíc při souboji málem nedobrzdil a jen těsně Lundgaarda nesestřelil.
Pro čtvrté vítězství v sezoně si dojel Švarcman. Na pódium ho doprovodili druhý Mazepin se třetím Delétrazem.
V závěru odstoupil Aitken. Na jeho odstaveném voze jsme mohli vidět defekt levé pneumatiky. Do cíle také nedojel ani jeden z monopostů Campos Racingu. Předčasně totiž ukončil své vystoupení i Samaia.
Dva body za nejrychlejší kolo si připsal Delétraz. V praxi si tak odnášel stejný počet bodů jako druhý Mazepin.
Do posledního podniku sezony, který se pojede příští týden opět v Bahrajnu, vstoupí jako vedoucí muž průběžného pořadí Schumacher (205 bodů). Šanci na titul ale stále mají i druhý Ilott (-14 bodů), třetí Mazepin (-43 bodů), čtvrtý Švarcman (-46 bodů) a pátý Cunoda (-48 bodů). Šance japonského pilota se už ale pohybují v hodně teoretické rovině.
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Prema
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Robert Švarcman | Prema Racing | Mecachrome | 43:15,992 | 23 | 15 |
2. | Nikita Mazepin | Hitech Grand Prix | Mecachrome | 43:21,275 | 23 | 12 |
3. | Louis Delétraz | Charouz Racing System | Mecachrome | 43:22,464 | 23 | 10+2 |
4. | Marcus Armstrong | ART Grand Prix | Mecachrome | 43:26,647 | 23 | 8 |
5. | Guanju Žou | UNI Virtuosi | Mecachrome | 43:31,125 | 23 | 6 |
6. | Christian Lundgaard | ART Grand Prix | Mecachrome | 43:34,556 | 23 | 4 |
7. | Mick Schumacher | Prema Racing | Mecachrome | 43:36,733 | 23 | 2 |
8. | Felipe Drugovich | MP Motorsport | Mecachrome | 43:39,502 | 23 | 1 |
9. | Roy Nissany | Trident | Mecachrome | 43:41,344 | 23 | 0 |
10. | Arťom Markelov | BWT HWA Racelab | Mecachrome | 43:47,142 | 23 | 0 |
11. | Marino Sató | Trident | Mecachrome | 43:47,840 | 23 | 0 |
12. | Dan Ticktum | DAMS | Mecachrome | 43:55,816 | 23 | 0 |
13. | Giuliano Alesi | MP Motorsport | Mecachrome | 43:59,896 | 23 | 0 |
14. | Sean Gelael | DAMS | Mecachrome | 44:00,419 | 23 | 0 |
15. | Juki Cunoda | Carlin | Mecachrome | 44:05,140 | 23 | 0 |
16. | Callum Ilott | UNI Virtuosi | Mecachrome | 44:19,455 | 23 | 0 |
17. | Jack Aitken | Campos Racing | Mecachrome | - | 22 | 0 |
18. | Guilherme Samaia | Campos Racing | Mecachrome | - | 22 | 0 |
19. | Pedro Piquet | Charouz Racing System | Mecachrome | - | 21 | 0 |
- | Luca Ghiotto | Hitech Grand Prix | Mecachrome | - | 9 | 0 |
- | Jehan Daruvala | Carlin | Mecachrome | - | 7 | 0 |
- | Théo Pourchaire | BWT HWA Racelab | Mecachrome | - | 5 | 0 |