Rossi si na Road Americe připsal další dominantní triumf
REV Group Grand Prix – závod
Rossi letos podruhé zvítězil a opět to bylo dominantním způsobem. Vedení na Road Americe se Rossi ujal už v prvním kole a soupeřům nedal šanci. Postupně celému poli ujížděl a protože během celého závodu nepřišla žlutá fáze, zvítězil s náskokem téměř 30 vteřin, což je nejdominantnější prvenství v IndyCar za poslední desetiletí.
Newgarden díky třetímu místu v cíli udržel vedení v šampionátu, na Rossiho má už ale jen sedmibodový náskok. V případě vítěze kvalifikace Herty tým udělal několik chybných taktických rozhodnutí, což ještě umocnil špatným prvním pit stopem. Herta dojel až na osmém místě, přičemž jen v posledním kole se propadl o tři příčky.
Přitom do závodu pěkně odstartoval. Rossi se ale schoval za něj a ve třetí zatáčce se protáhl na první místo. Dvě pozice ztratil oproti startu Newgarden, když jej zdolal nejprve Rahal a pak nekompromisním manévrem v páté zatáčce také Sató.
Právě v 5. zatáčce najel Dixon na obrubník. Měl co dělat, aby vůz udržel pod kontrolou, zezadu jej ale nabral Hunter-Reay a roztočil. Dixon udržel motor v chodu a na posledním místě v závodě pokračoval.
Pole je seřazené ke startu
Dopředu postupoval Hinchcliffe. Nejprve se ve 2. kole dostal před Bourdaise a ve 3. kole ve 3. zatáčce předjel Satóa, což se neobešlo bez kontaktu, po němž se japonský pilot propadl. Ve 4. kole předjel vítěz Indy500 Pagenaud Jonese, což byl už šestý pilot, jehož po startu zdolal. Rossi měl v čele náskok 1,5 vteřiny na Hertu. Třetí Power ztrácel už skoro šest vteřin.
Ferrucci to v 5. kole zkusil jako první s alternativní strategií pit stopů. Ericsson ve stejný okamžik v páté zatáčce probrzdil při útoku na Jonese. Skončil v únikové zóně, tak tak se ale vyhnul zdi a mohl pokračovat. Jones o pár set metrů dál v Canada Corner kolidoval s Veachem a ztratil několik pozic.
V osmém kole Pagenaud v souboji dvou reprezentantů Francie zdolal Bourdaise. Stíhací jízdu předváděl i Dixon, který se v 10. kole dostal už na 14. místo.
Herta začal ztrácet kontakt s Rossim a naopak v zrcátkách se zvětšoval odraz Powerova vozu. Na vině bylo rozhodnutí týmu odstartovat do závodu na použité sadě měkkých pneumatik. Tento strategický krok nikdo nechápal, protože červené pneumatiky kvůli výrazně horší výdrži byly tou nejméně preferovanou sadou. Většina jezdců do závodu vyrazila na nové sadě červených gum, aby se zbavili povinnosti je alespoň jednou v závodě využít. Tím, že Herta odstartoval na použité sadě, nejenže byl na startu pomalejší než Rossi, navíc mu vyvstávala povinnost ještě jednou během závodu červené pneumatiky obout.
Rossi po startu překonal Hertu
Že to není nic, na co by se měl těšit, ukázalo 12. kolo, kdy jej Power už dotáhl na necelou vteřinu. Hned za ním byl Rahal. Než se Herta ve 13. kole dostal do boxů, aby se sjetých pneumatik zbavil, už nebyl druhý, ale až čtvrtý, neboť jej Power i Rahal v jednom kole předjeli. V boxech navíc přišly problémy s tankovacím zařízením.
Rossi stavěl o kolo později než Herta. V tu chvíli vedl o osm vteřin před Powerem a Rahalem, kteří ale zamířili k mechanikům také. Dixon, jeden z mála, kteří startovali do závodu na tvrdé sadě, musel v boxech přezout na měkkou.
Dřívější pit stop se vyplatil Newgardenovi, který se prohnal kolem Rahala jedoucího z boxů na studených gumách. Na Powera ztrácel už jen vteřinu. Za nimi bojovali o čtvrté místo Rahal a Hinchcliffe, následovali Pagenaud, Rosenqvist a Ferrucci. Až devátý byl Herta. Za ním jezdili Dixon a dvojice Bourdais a Hunter-Reay bojující o 11. příčku. Herta si poradil s Ferruccim, na Rossiho ale ztrácel skoro 19 vteřin.
Jediným pilotem, který závod nedokončil, byl Andretti, který kvůli problémům s motorem odstavil v 18. kole vůz v boxech.
Ericsson v problémech, kontaktu se zdí se ale vyhnul
Na trati mohli diváci sledovat dva těsné souboje. O čtvrtou příčku bojovali Hinchcliffe a Rahal, o šestou pak Pagenaud a Herta. Jejich souboj byl nakonec až příliš těsný. V páté zatáčce došlo ke kontaktu, po kterém oba skončili mimo dráhu. Toho využili Rosenqvist a Dixon a před oba se dostali. Obhájce titulu se ale neradoval příliš dlouho. Ve 25. kole Herta ukázal, že má ve Wisconsinu velmi rychlý vůz a posunul se zpátky před Dixona.
Sató ve stejnou chvíli odstartoval druhé kolo pit stopů. Rossi před nimi vedl o 18 vteřin. Newgarden zamířil k mechanikům ve 27. kole. Stavěli i Hinchcliffe, Herta, Dixon, Pagenaud, Hunter-Reay nebo Bourdais. Rossi, Power, Rahal a Rosenqvist zastavili v dalším kole.
Power se vrátil těsně před Newgardenem, ten se těšil ze zahřátých pneumatik. Power měl špatný výjezd z Carouselu a v Canada Corner to Newgarden na něj zkusil, nebyl ale úspěšný. Těsně za Rahalem byl Herta, cestu dopředu ale nenašel.
Týmy teď doufaly v žlutou fázi, protože na trati ležel hned vedle závodní stopy velký kus obrubníku. Několikakilogramový úlomek betonu by v případě, že by na něj jezdec najel, minimálně zničil pneumatiku, a to ještě v tom lepším případě. IndyCar ale žlutou vlaku nevyvěsila, k velké úlevě v Rossiho boxu.
Jezdci tak dojeli k dalším zastávkám u mechaniků. Rossi na nic nečekal a ve 41. kole zamířil jako jeden z prvních naposledy do depa. Stavěli i Power, Newgarden, Hinchcliffe a Dixon. Rahal, Herta a Rosenqvist vydrželi ještě jedno kolo a Rahal se tak díky tomu stal jediným dalším pilotem, který na Road Americe vedl alespoň jedno kolo.
Tvrdý souboj Pagenauda a Herty
S Hertou se vrátil mezi Newgardenem a Hinchcliffem. Pro Hertu navíc nadešel čas znovu nasadit červenou sadu pneumatik. Výhodu ale nedokázal v úvodu stintu zužitkovat a z obutí se v závěru závodu stalo prokletí.
Rossi v čele dál mírně navyšoval náskok. Power se pohodlně usadil na druhé příčce s třívteřinovým náskokem na Newgardena. Lídr šampionátu měl v tu chvíli ale jiné starosti než stíhání svého stájového kolegy. Místo toho se musel bránit Rahalovi a Hertovi.
Jak se dalo očekávat, přibližně tři kola před koncem už červené gumy na Hertově voze měly to nejlepší za sebou. Dvojice Newgarden a Rahal se vítězi kvalifikace vzdálila. Naopak Hinchcliffe a Dixon se přiblížili.
VIDEO: Sestřih závodu
Hinchcliffe se ve 2. zatáčce předposledního kola dostal před Hertu, ten si ale dokázal pozici vydobýt zpátky. Hinchcliffe navíc drobně kolidoval s Dixonem v páté zatáčce. Zatímco Novozélanďan pokračoval bez problémů dál, před Kanaďana se dostal i Rosenqvist.
V nájezdu do posledního kola Dixon zdolal Hertu, jehož gumy už byly zcela odepsané. To v páté zatáčce potvrdil i Rosenqvist, který také mladého Američana předjel. A aby toho nebylo málo, tak v nejrychlejší zatáčce okruhu, v Kink, se Herta dostal mimo dráhu, čehož využil Hinchcliffe.
Rossi si mezitím pohodlně dojel pro druhý letošní triumf a to po třech druhých místech v posledních čtyřech závodech. Newgarden vede šampionát už jen o sedm bodů. Třetí Pagenaud na svého stájového kolegu ztrácí 61 bodů.
Dixon před závodem za klíčové označoval, aby jeho ztráta nepřekročila hranici 100 bodů, což se mu podařilo. K dobru má na ni šest bodů. Pátý Power, který je stále bez vítězství, ztrácí na Newgardena 108 bodů.
Sezona pokračuje 14. července závodem v ulicích kanadského Toronta.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | 1:39:40,4743 | 55 | 50+2+1 |
2. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 28,4391 | 55 | 40 |
3. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 31,8443 | 55 | 35 |
4. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 33,4094 | 55 | 32+1 |
5. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 39,1173 | 55 | 30 |
6. | Felix Rosenqvist | Chip Ganassi Racing | Honda | + 41,7825 | 55 | 28 |
7. | James Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsports | Honda | + 45,5520 | 55 | 26 |
8. | Colton Herta | Harding Steinbrenner Racing | Honda | + 47,5935 | 55 | 24+1 |
9. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | + 53,8945 | 55 | 22 |
10. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 58,9047 | 55 | 20 |
11. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | + 1:01,0878 | 55 | 19 |
12. | Sébastien Bourdais | Dale Coyne Racing | Honda | + 1:03,9724 | 55 | 18 |
13. | Marcus Ericsson | Schmidt Peterson Motorsports | Honda | + 1:17,7859 | 55 | 17 |
14. | Spencer Pigot | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 1:19,6032 | 55 | 16 |
15. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | + 1:42,2456 | 55 | 15 |
16. | Max Chilton | Carlin | Chevrolet | + 1:46,5309 | 55 | 14 |
17. | Patricio O´Ward | Carlin | Chevrolet | + 1 kolo | 54 | 13 |
18. | Zach Veach | Andretti Autosport | Honda | + 1 kolo | 54 | 12 |
19. | Santino Ferrucci | Dale Coyne Racing | Honda | + 1 kolo | 54 | 11 |
20. | Matheus Leist | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | + 1 kolo | 54 | 10 |
21. | Tony Kanaan | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | + 1 kolo | 54 | 9 |
22. | Ed Jones | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 1 kolo | 54 | 8 |
23. | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | Porucha | 18 | 7 |