Power po dvou letech vítězí, tým Penske obsadil stupně vítězů
XPEL Grand Prix at Road America – Závod
Poprvé od předloňského závodu v Detroitu se raduje z vítězství dvojnásobný šampion Will Power. Nepovedená loňská sezona ukončila jeho úctyhodnou sérii 16 ročníků, kdy alespoň v jednom závodě dokázal zvítězit. Teď se ale dočkal triumfu na okruhu Road America v závodě, který se jeho stáji mimořádně vydařil. Dalo by se říct, že každý z trojice Newgarden, McLaughlin a Power „chvilku tahal pilku“ a vypadal, že by mohl triumfovat. Nakonec stáj poprvé od závodu v Sonomě v roce 2017 obsadila kompletní stupně vítězů.
Paradoxně jí k tomu pomohli největší konkurenti, piloti týmu Chipa Ganassiho. V první zatáčce totiž Armstrong zezadu postrčil stájového kolegu a vítěze kvalifikace Lundqvista a oba se roztočili. Za nimi zezadu postrčil Newgarden Coltona Hertu, ale zatímco Herta startující z první řady taktéž dostal hodiny, Newgarden pokračoval bez újmy.
Ta nepřišla ani od ředitelství závodu. Zatímco Armstrong a také Ghiotto za kontakt v hloubi pole, dostali penalizace, u Newgardena zřejmě IndyCar vyhodnotila, že Hertu naboural v důsledku kolize před nimi, které se neměl šanci vyhnout. S tím ale Herta nesouhlasil a po závodě se nestačil divit, proč vítěz posledních dvou Indy500 nebyl penalizován.
Vedení se i díky pomoci rivalů ujal Kyle Kirkwood. Ten s vedoucími jezdci před nehodou bojoval, zkoušel se kolem nich protáhnout vnějškem, když mezi nimi došlo ke kolizi. Za ním byl na 2. příčce McLaughlin, který přitom startoval z osmé příčky.
McLaughlin využil toho, že se Kirkwoodovi nepovedl výjezd z poslední zatáčky a při restartu ve 4. kole jej předjel. Ale závodilo se jen půl kola, na trati se totiž objevily úlomky. Byly ze zádě Hertova vozu. Ten totiž absolvoval další kolizi, když jej z dráhy vytlačil Lundqvist.
Restart přišel v 6. kole, ale zase se závodilo jen jedno kolo. A aby toho nebylo málo, opět byl do kolize zapojený jeden z pilotů týmu Chip Ganassi Racing, byť ne vlastní vinou – v souboji dvou nováčků totiž Rasmussen zezadu nabral Simpsona a poslal jej mimo dráhu. Jezdec reprezentující Kajmanské ostrovy vůz rozbil o betonovou zeď.
Tentokrát se v 10. kole závod podařilo restartovat bez toho, aby následovala další žlutá fáze, ta ve skutečnosti už nepřišla až do konce závodu. Úvodní žluté fáze nahrávaly Newgardenovi. Ten do závodu jako jediný z čela startoval na měkké sadě pneumatik. Od počátku bylo zjevné, že to nebude ta preferovaná směs. Newgarden měl možnost natáhnout díky žlutým fázím první stint, aniž by začal ztrácet rychlost.
Dokonce Newgarden vydržel na měkké sadě na dráze déle než jezdci před ním, kteří ale měli sadu tvrdou. McLaughlin a Kirkwood zajeli k prvnímu pit stopu v 17. kole, Newgarden, Power a Dixon o kolo později. Newgarden vyjel před McLaughlinem, ten byl ale rozjetý a na zahřátých gumách a v 1. zatáčce se snadno před svého stájového kolegu dostal.
Dvě místa v boxech získal díky pozdějšímu pit stopu Palou. Zařadil se za čtveřici McLauglin, Newgarden, Power a Dixon a svého stájového kolegu pak dokázal překonat. Ten měl navíc jiné starosti. Brzy se začal propadat polem a ve 23. kole musel znovu do boxů. Měkké pneumatiky v jeho případě nevydržely ani 10 kol a na levé zadní se objevily velké puchýře.
Jezdci z čela zamířili znovu do boxů až v 31. kole, což byl případ McLaughlina, či o kolo později, když zastavili Newgarden a Power. Kromě Newgardena ostatní nasadili měkkou sadu. Zřejmě i ta přinesla McLaughlinovi skvělé kolo při výjezdu z boxů. Sice se jeho rivalové objevili před ním, ale okamžitě si poradil s Powerem a následně i s Newgardenem. Jenže karta se pak rychle obrátila, když měkké pneumatiky začaly mít to nejlepší za sebou, takže v 36. kole se Newgarden v 1. zatáčce přehnal před stájového kolegu.
Rozhodující moment pak přišel při posledních zastávkách v boxech. Ty odstartoval čtvrtý Palou v 42. kole. O kolo později se McLaughlin zbavil měkké sady. Jeho stájový kolega Newgarden se dotáhl na Siegela na chvostu pole a tak v příštím kole také zamířil do boxů. Toho využil Power a zůstal na trati ještě další kolo. Vrátil se před oběma stájovými kolegy.
Na trati ještě zůstával Herta, který byl po kolizích v úvodu závodu na jiné strategii, v 48. kole ale i on zastavil naposledy v boxech a předal Powerovi vedení. Australan jej už nikomu nedal a dojel si pro 42. triumf v kariéře, což pro něj znamená jediné – v historických tabulkách se posunul na dělené 4. místo a vyrovnal se Michaelovi Andrettimu. A co víc, díky vítězství se Power ujal i vedení v šampionátu, a to navzdory odpočtu 10 bodů coby trest za skandál se systémem push-to-pass v úvodním závodě sezony.
Vítězství si tak v průběhu sezony už stihli připsat všichni tři piloti týmu Penske. Teď navíc obsadili kompletní stupně vítězů. Za nimi skončil obhájce titulu Palou. Kirkwood, který v jednu dobu závodu vedl, byl pátý. I přes katastrofální začátek závodu skončil Herta na šestém místě. Lundvist, který měl obdobné problémy, nakonec vybojoval 12. místo.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | 55 | 50+1 | |
2. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 3,2609 | 55 | 40+1 |
3. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | + 8,0148 | 55 | 35+3 |
4. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | + 16,7118 | 55 | 32+1 |
5. | Kyle Kirkwood | Andretti Global | Honda | + 24,8662 | 55 | 30+1 |
6. | Colton Herta | Andretti Global | Honda | + 28,3782 | 55 | 28+1 |
7. | Romain Grosjean | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 29,2719 | 55 | 26 |
8. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren | Chevrolet | + 30,3109 | 55 | 24 |
9. | Marcus Ericsson | Andretti Global | Honda | + 35,6260 | 55 | 22 |
10. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 42,8394 | 55 | 20 |
11. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 46,4444 | 55 | 19 |
12. | Linus Lundqvist | Chip Ganassi Racing | Honda | + 46,8107 | 55 | 18+1 |
13. | Théo Pourchaire | Arrow McLaren | Chevrolet | + 54,5282 | 55 | 17 |
14. | Felix Rosenqvist | Meyer Shank Racing | Honda | + 59,2412 | 55 | 16+1 |
15. | Santino Ferrucci | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | + 1:03,7336 | 55 | 15 |
16. | Pietro Fittipaldi | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 1:04,7161 | 55 | 14 |
17. | Sting Ray Robb | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | + 1:08,4389 | 55 | 13 |
18. | Alexander Rossi | Arrow McLaren | Chevrolet | + 1:15,0426 | 55 | 12 |
19. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | + 1:15,6918 | 55 | 11 |
20. | Christian Rasmussen | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 1:19,0701 | 55 | 10 |
21. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 1:24,4754 | 55 | 9 |
22. | Luca Ghiotto | Dale Coyne Racing | Honda | + 1:40,1612 | 55 | 8 |
23. | Nolan Siegel | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 54 | 7 |
24. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | - 2 kola | 53 | 6 |
25. | Jack Harvey | Dale Coyne Racing | Honda | - 4 kola | 51 | 5 |
26. | Marcus Armstrong | Chip Ganassi Racing | Honda | Porucha | 35 | 5 |
27. | Kyffin Simpson | Chip Ganassi Racing | Honda | Havárie | 5 | 5 |
Zdroj: