Hamiltonova hra kočky s houfem pomalých myší
VC Španělska – závod
Nebyl by to špatný závod, kdyby vás ovšem zajímalo pořadí od čtvrtého místa dál. Vedoucí trojice totiž ujela o víc než jedno kolo, Hamilton vyhrál téměř o půl minuty. Taková je současná situace ve F1. Na trati, kterou všichni znají nejlépe.
Postavení na roštu tentokrát neovlivnily žádné penalizace. Do startovního pole se vrátil Pérez a byl opravdu nažhavený, což dokázal už v kvalifikaci.Jako by chtěl dokázat, že Hülkenberg sice podal výborný výkon, ale zcela ho nenahradil.
Teplota vzduchu se před startem dosahovala 30 °C, asfaltu 49,8 °C, vlhkost byla 54,5 % a vítr vál rychlostí 2 m/s. Střední směs obuli Vettel, Ricciardo, Räikkönen, Ocon, Grosjean, Latifi a Giovinazzi. Všichni ostatní použili měkkou směs.
První řadu obsadil Mercedes, na příležitost číhal třetí Verstappen a ve druhé řadě ho doplnil navrátilec Pérez. Hamilton sice uhájil první pozici, ale za jeho záda se protlačili Verstappen a Stroll, zatímco Bottas bojoval s Pérezem alespoň o udržení čtvrtého místa. Gasly se posunul o dvě místa kupředu, naopak Norris se svým startem vůbec nemohl být spokojen.
Hamilton nejrychlejším kolem nasadil ostré tempo, aby pronásledovatele setřásl. Na pomoc týmového kolegy už spoléhat nemohl. Situace se rychle uklidnila, snad aby všichni patřičně šetřili pneumatiky. Bottas uslyšel od týmu důraznou výzvu, aby se rychle vypořádal se Strollem. Fin si to vzal k srdci a s použitím DRS úkol poměrně hladce zvládl už ve 4. kole.
Fanoušci Ferrari museli smutnit při pohledu na devátého Leclerka a jedenáctého Vettela, který se dokonce ze všech sil musel bránit Kvjatovi. Paradoxní byla konverzace mezi inženýrem Red Bullu a Verstappenem. Nizozemec si postěžoval, že Hamilton jede příliš pomalu, a proto je mu blíž, než bylo kvůli chlazení v plánu. Pneumatiky se totiž přehřívaly všem.
Sebastian Vettel byl za bojovnost vyhlášen nejlepším jezdcem závodu. Foto: Ferrari
Po 10 kolech bylo pořadí Hamilton, Verstappen, Bottas, Stroll, Pérez, Albon, Sainz, Gasly, Leclerc, Norris, Vettel, Kvjat, Ricciardo, Magnussen, Räikkönen, Ocon, Russell, Grosjean, Giovinazzi a Latifi.
Hamilton přidal tři nejrychlejší kola a Verstappena přesvědčil, že když chce, rychlosti má dost. Náskok postupně natáhl na pět vteřin. V 17. kole si Albon dojel pro tvrdou směs pneumatik. Snad aby pro Verstappena vyzkoušel, zda budou v závodě fungovat. Nizozemec se se svým autem hodně pral, zadní pneumatiky byly ve špatném stavu, ale stále setrvával na trati.
Pěkný souboj svedli Räikkönen s Oconem a podobných duelů pozvolna přibývalo. Ve 20. kole Ocon uspěl a vzápětí ho následoval Albon. Verstappen nervózně opakoval inženýrům, že jeho pneumatiky už jsou po smrti. Ztráta na Hamiltona narůstala.
K výměně kol se vydali Räikkönen, Gasly, Kvjat – i Verstappen. Obul střední směs a vrátil se na třetí pozici. Neztratil tedy víc, než bylo nutné. A okamžitě rozjel skvělé tempo. Ve 23. kole zastavily oba mercedesy a všechno se vrátilo do původního stavu: Hamilton, Verstappen, Bottas.
Racing Point a Ferrari ponechávaly své jezdce na původních pneumatikách a Stroll, Pérez, Leclerc a Vettel kroužili na čtvrtém až sedmém místě. Už bylo zřejmé, že škála strategií bude velmi pestrá. Stroll výměnou kol klesl ze čtvrtého na osmé místo. Nejvíc se propadal Magnussen, kterému během jediného kola úplně odešly měkké pneumatiky.
V polovině závodu bylo (i pod vlivem různého počtu zastávek a použitých směsí) pořadí Hamilton, Verstappen, Bottas, Ricciardo, Stroll, Pérez, Sainz, Albon, Ocon, Gasly, Norris, Leclerc, Kvjat, Vettel, Russell, Räikkönen, Giovinazzi, Magnussen, Grosjean a Latifi.
Do zajímavé formace se dostala čtveřice Ocon, Norris, Leclerc a Kvjat. Jejich souboj vyřešil únik Ocona do boxů pro nové gumy. Nad okruhem se v té chvíli stahovala mračna. Ricciardo si jako poslední dojel pro nové pneumatiky a vyměnil střední za měkkou směs.
Ve 38. kole dostal Leclerc z technických příčin smyk, roztočil se a zůstal stát na trati v protisměru. Safety car naštěstí vyjet nemusel, protože se Monačanovi podařilo nastartovat a odjet do boxů, kde auto s poruchou elektroniky odstavil. V první desítce v té chvíli nebylo ani jedno ferrari!
Pro Maxe Verstappena bylo tentokrát maximem udržet za zády druhý mercedes. Foto: Red Bull
Vedoucí Hamilton zatím navýšil náskok téměř na deset vteřin. Naopak Bottas už byl jen dvě vteřiny za Verstappenem. Trpící Albon se vzdal tvrdé směsi a obul střední. Ve 41. kole si Verstappen dojel pro novou sadu se střední směsí. Bottas na to reagoval nejrychlejším kolem. Nádherný souboj souběžně předváděli Sainz s Albonem.
Hamilton si vzal zpátky nejrychlejší kolo a měl už dostatečný náskok i pro další zastávku. Na pátém místě se sice objevil Vettel, ale čekala ho výměna pneumatik. Ve 48. kole si Bottas dojel pro měkké gumy, aby mohl v závěru urvat druhé místo. Proti Verstappenovi měl výhodu čerstvějších i měkčích pneumatik. Do boxů byl povolán i Hamilton, ale nechtěl měkkou směs. O kolo později zastavil a dostal střední…
Bottas ztrácel na třetím místě sedm vteřin. Protože měl k dispozici ještě 15 kol, zdálo se, že svého cíle dosáhne. Čtvrtý Pérez i pátý Vettel nadále setrvávali na trati. Vettel už měl 22 kol starou měkkou směs, ale přesto Ferrari uvažovalo o tom, že by na ní setrval až do cíle. To by byl mistrovský kousek! Nejdřív však musel spolknout hořkou pilulku, když ho Hamilton předjel o celé kolo.
Pérez a Kvjat byli za nerespektování modrých vlajek potrestáni penalizací pěti sekund, protože neuvolnili Hamiltonovi ideální stopu před nájezdem do první zatáčky. Deset kol před koncem Vettela předjel Stroll, o tři kola později i Sainz. Smutný musel být ze zvolené strategie Albon, protože ho týmový kolega Verstappen předjel o celé kolo. Rozdíl mezi vedoucí trojicí a zbytkem světa byl doslova propastný.
Lance Stroll se díky penalizaci týmového kolegy posunul na čtvrté místo. Foto: Racing Point
Pět kol před koncem došlo ke kolizi Giovinazziho s Grosjeanem. Jeden z úlomků potom přejel Hamilton. Reagoval dalším nejrychlejším kolem, které mu obratem vzal Bottas. Finova ztráta na druhé místo se však stále držela na pěti vteřinách. Proto v klidu zajel ještě jednou pro čerstvé měkké pneumatiky. A nejrychlejší kolo na nich ještě vylepšil.
Pérez sice projel cílem čtvrtý, ale po penalizaci klesl za týmového kolegu Strolla. Hrdina Vettel opravdu dokázal ujet 36 kol na měkké směsi a doslova urval 7. místo. Naopak Albon určitě spokojený nebyl. Osmé místo a ztráta přes jedno kolo na druhý red bull nebyly dobrou vizitkou. Norris sice v závěru vytrvale dorážel na Gaslyho, ale víc než bod ze závodu nevytěžil.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:31:45,279 | 66 | 25 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | +24,177 | 66 | 18 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +44,752 | 66 | 16 |
4. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | -1 kolo | 65 | 12 |
5. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | -1 kolo | 65 | 10 |
6. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | -1 kolo | 65 | 8 |
7. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | -1 kolo | 65 | 6 |
8. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | -1 kolo | 65 | 4 |
9. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | -1 kolo | 65 | 2 |
10. | Lando Norris | McLaren | Renault | -1 kolo | 65 | 1 |
11. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | -1 kolo | 65 | 0 |
12. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | -1 kolo | 65 | 0 |
13. | Esteban Ocon | Renault | Renault | -1 kolo | 65 | 0 |
14. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 65 | 0 |
15. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | -1 kolo | 65 | 0 |
16. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 65 | 0 |
17. | George Russell | Williams | Mercedes | -1 kolo | 65 | 0 |
18. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | -2 kola | 64 | 0 |
19. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | -2 kola | 64 | 0 |
Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | DNF | 38 | 0 |
Pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2020
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | 132 | 12 | 25 | 26 | 25 | 19 | 25 | ||||||||||||||
2. | Max Verstappen | 95 | - | 15 | 18 | 19 | 25 | 18 | ||||||||||||||
3. | Valtteri Bottas | 89 | 25 | 18 | 15 | - | 15 | 16 | ||||||||||||||
4. | Charles Leclerc | 45 | 18 | - | - | 15 | 12 | - | ||||||||||||||
5. | Alexander Albon | 40 | - | 12 | 10 | 4 | 10 | 4 | ||||||||||||||
6. | Lance Stroll | 40 | - | 6 | 12 | 2 | 8 | 12 | ||||||||||||||
7. | Lando Norris | 39 | 16 | 10 | - | 10 | 2 | 1 | ||||||||||||||
8. | Sergio Pérez | 32 | 8 | 8 | 6 | 10 | ||||||||||||||||
9. | Carlos Sainz | 23 | 10 | 3 | 2 | - | - | 8 | ||||||||||||||
10. | Daniel Ricciardo | 20 | - | 4 | 4 | 12 | - | - | ||||||||||||||
11. | Esteban Ocon | 16 | 4 | - | - | 8 | 4 | - | ||||||||||||||
12. | Sebastian Vettel | 16 | 1 | - | 8 | 1 | - | 6 | ||||||||||||||
13. | Pierre Gasly | 14 | 6 | - | - | 6 | - | 2 | ||||||||||||||
14. | Nico Hülkenberg | 6 | - | 6 | ||||||||||||||||||
15. | Antonio Giovinazzi | 2 | 2 | - | - | - | - | - | ||||||||||||||
16. | Daniil Kvjat | 2 | - | 1 | - | - | 1 | - | ||||||||||||||
17. | Kevin Magnussen | 1 | - | - | 1 | - | - | - | ||||||||||||||
18. | Kimi Räikkönen | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||||
19. | George Russell | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||||
20. | Nicholas Latifi | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||||
21. | Romain Grosjean | - | - | - | - | - | - | - |
Pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2020
p. | Tým | ∑ | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Mercedes | 221 | 37 | 43 | 41 | 25 | 34 | 41 | ||||||||||||||
2. | Red Bull | 135 | - | 27 | 28 | 23 | 35 | 22 | ||||||||||||||
3. | Racing Point | 78 | 8 | 14 | 18 | 2 | 14 | 22 | ||||||||||||||
4. | McLaren | 62 | 26 | 13 | 2 | 10 | 2 | 9 | ||||||||||||||
5. | Ferrari | 61 | 19 | - | 8 | 16 | 12 | 6 | ||||||||||||||
6. | Renault | 36 | 4 | 4 | 4 | 20 | 4 | - | ||||||||||||||
7. | AlphaTauri | 16 | 6 | 1 | - | 6 | 1 | 2 | ||||||||||||||
8. | Alfa Romeo | 2 | 2 | - | - | - | - | - | ||||||||||||||
9. | Haas | 1 | - | - | 1 | - | - | - | ||||||||||||||
10. | Williams | - | - | - | - | - | - | - |
Zdroj: původní reportáž redakce. Úvodní foto: Mercedes