Po 33 letech vyhrává pole position člen rodiny Andrettiů

104th Indianapolis 500 – 2. den kvalifikace
Andretti dokázal to, co se jeho otci Michaelovi za celou kariéru nepovedlo – vyhrát kvalifikaci na závod 500 mil v Indianapolisu. Andretti stál naposledy na pole position ve staré cihelně v roce 1987, a byl to Markův dědeček Mario. Markovi byly necelé dva měsíce.
Nedělní kvalifikace určila pořadí v prvních třech řadách. Jezdci vyrazili na trať v obráceném pořadí oproti sobotní kvalifikaci, Andretti tak byl posledním. Před jeho pokusem patřil nejrychlejší čas Dixonovi, který byl v sobotu pátý.
Andretti jej ale dokázal překonat. Rozdíl mezi nimi je třetí nejtěsnější v historii kvalifikace na Indy500. Těsnější výsledek přinesly jen kvalifikace v letech 2012 a 1970. Marco Andretti stál dosud v první řadě v Indianapolisu jen jednou – v roce 2013.
Už příští neděli uvidíme, jestli dokáže prolomit rodinné prokletí. V roce 2006 při svém debutu byl vítězství velmi blízko, uteklo mu v posledním kole. Jeho otec Michael nikdy ve Staré cihelně nevyhrál, Mario Andretti jen jednou, ve své páté pětistovce v kariéře v roce 1969.
„Bylo to emotivní. Je to vtipné, protože jsem po svém pokusu křičel tak, že jsem přišel o hlas. Každý si myslel, že brečím, ale já prostě jen nemůžu mluvit. Byl jsem velmi emotivní. Tolik jsme do toho dali. Tohle místo pro naši rodinu tak moc znamená. Prožili jsme si tu tolik vzestupů a pádů. Samozřejmě, můj bratranec John byl ve voze se mnou, děda mě sledoval z domova. Vím, že mi celá rodina fandí. Pro tenhle sport, a pro tenhle závod zvlášť, žiju a dýchám,“ řekl po kvalifikaci Andretti. Připomněl Johna Andrettiho, který letos zemřel na rakovinu.
„První kolo bylo dobré, ve druhém jsem začínal cítit, že třetí a čtvrté budou těžká. Věděl jsem, že to bude zajímavé. Tušil jsem, že to taky bude těsné, protože jsem sledoval rychlosti a věděl jsem, jak Dixon jel. Výhodou toho, že jedete poslední, je to, že znáte, kde je posazená laťka. Naštěstí jsme byli na konci lepší,“ dodal Andretti.
Tým povzbuzuje Marka Andrettiho. Foto: IndyCar
Rozdíl mezi ním a Dixonem byl 0,0113 sekundy. Dixon má v kariéře sice na kontě 48 vítězství a pět titulů, na Borg-Warnerově trofeji je ovšem jeho obličej zvěčněn pouze jednou – vyhrál v roce 2008. Do Indianapolisu přijíždí coby lídr šampionátu, závod se navíc jede o dvojnásobný počet bodů a jeho největší soupeři z týmu Penske v kvalifikaci propadli.
Andrettiho a Dixona doplní v první řadě vítěz z roku 2017 Sató. Ve druhé řadě najdeme velké překvapení kvalifikačního víkendu, nováčka VeeKaye z Nizozemska. Doplní jej Hunter-Reay a Hinchcliffe. Třetí řadu budou tvořit další nováček Palou, Rahal a Rossi.
Startovní rošt 104. ročníku 500 mil v Indianapolisu:
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | ![]() |
Andretti Herta Autosport | Honda | 2:35,7985 | |
2. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | 2:35,8098 | +0.011 |
3. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | 2:36,0300 | +0.231 |
4. | ![]() |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 2:36,0438 | +0.245 |
5. | ![]() |
Andretti Autosport | Honda | 2:36,0818 | +0.283 |
6. | ![]() |
Andretti Autosport | Honda | 2:36,6103 | +0.811 |
7. | ![]() |
Dale Coyne Racing | Honda | 2:36,7425 | +0.944 |
8. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | 2:36,9450 | +1.146 |
9. | ![]() |
Andretti Autosport | Honda | 2:37,0446 | +1.246 |
10. | ![]() |
Andretti Harding Steinbrenner | Honda | 2:35,9962 | +0.197 |
11. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | 2:36,1374 | +0.338 |
12. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | 2:36,1557 | +0.357 |
13. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | 2:36,3203 | +0.521 |
14. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | 2:36,3491 | +0.550 |
15. | ![]() |
Arrow McLaren SP | Chevrolet | 2:36,3769 | +0.578 |
16. | ![]() |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 2:36,3781 | +0.579 |
17. | ![]() |
Andretti Autosport | Honda | 2:36,5484 | +0.749 |
18. | ![]() |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 2:36,5525 | +0.754 |
19. | ![]() |
Dale Coyne Racing | Honda | 2:36,5736 | +0.775 |
20. | ![]() |
Meyer Shank Racing | Honda | 2:36,6161 | +0.817 |
21. | ![]() |
Arrow McLaren SP | Chevrolet | 2:36,6852 | +0.886 |
22. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | 2:36,7252 | +0.926 |
23. | ![]() |
A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 2:37,0993 | +1.300 |
24. | ![]() |
A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 2:37,2880 | +1.489 |
25. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | 2:37,3180 | +1.519 |
26. | ![]() |
Arrow McLaren SP | Chevrolet | 2:37,3646 | +1.566 |
27. | ![]() |
Dale Coyne Racing | Honda | 2:37,3789 | +1.580 |
28. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | 2:37,6368 | +1.838 |
29. | ![]() |
A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 2:38,0625 | +2.264 |
30. | ![]() |
Carlin Racing | Chevrolet | 2:38,3789 | +2.580 |
31. | ![]() |
Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet | 2:38,5210 | +2.722 |
32. | ![]() |
Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet | 2:39,0518 | +3.253 |
33. | ![]() |
DragonSpeed | Chevrolet | 2:41,4948 | +5.696 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: IndyCar