Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

IndyCar upravila formát kvalifikace na Indy500

IndyCar upravila formát kvalifikace na Indy500

Rozstřel o pole position bude nově dvoukolový

Měsíc před kvalifikací na letošní ročník slavného závodu 500 mil v Indianapolisu IndyCar sáhla k drobné úpravě kvalifikačního formátu. Souboj o pole position bude nově dvoukolový. Nejprve do něj postoupí dvanáct nejrychlejších pilotů, z těch se pak vykrystalizuje první šestka, která si to rozdá pole position a místa v prvních dvou řadách.

Zatímco v předchozích letech se ze sobotní kvalifikace probojovalo do souboje o pole position devět nejrychlejších pilotů, teď jich bude o tři více. Piloti, kteří v sobotu skončí na 13. až 30. místě, budou mít své jisté a odstartují z pozic, které si v sobotu vybojovali.

Pokud by do závodu bylo přihlášeno více než 33 jezdců, čekal by jezdce nejprve v sobotu souboj o poslední řadu. Ten by se týkal těch, kteří skončili v sobotu na 31. až 33. místě a těch, kteří se do tradičního 33členného pole nedostali. Letos je ale zatím do závodu přihlášeno jen 32 pilotů, a nevypadá to, že by se jich v Indianapolisu nakonec objevilo více, než právě 33.

Vloni to byli dva jezdci, na které zbyl černý Petr a do závodu se nekvalifikovali. V souboji o poslední řadu skončil i vítěz z roku 2018 Will Power a při svém kvalifikačním pokusu se dostal tak blízko zdi, že to vypadalo, že jsou jeho šance ztraceny.

Čas vyhrazený pro jezdce bojující o poslední řadu, bude pravděpodobně nevyužitý a celé pole od 13. místa níže určí už sobotní kvalifikace. Nejrychlejší dvanáctka pak v neděli dostane nejprve v 18:30 našeho času 90 minut na trénink, každý pilot pak bude mít jeden kvalifikační pokus, kdy se počítají čtyři po sobě jdoucí letmá kola a celkový čas, respektive průměrná rychlost.

Kvalifikace nejlepších 12ti začne ve 22 hodin, ve 23:10 bude následovat rozstřel šesti nejrychlejších. „V rozstřelu šesti nejrychlejších bude mít každý jezdec garantovaný jeden kvalifikační pokus a kvalifikovat se budou v obráceném pořadí podle výsledků kvalifikace nejrychlejší 12tky. Nejrychlejší pilot získá pole position a odměnu 100 tisíc dolarů. Ostatních pět jezdců obsadí zbývajících pět pozic v prvních dvou řadách,“ uvedla IndyCar.

Kvalifikace také bude bodovaná, ale body se týkají právě dvanácti nejrychlejších pilotů. Ti získali sestupně od 12 do jednoho bodu podle výsledků nedělních kvalifikačních jízd.

I v sobotu bude pit lane poté, co každý pilot dostane šanci absolvovat svůj pokus, rozdělena na dvě řady. V té jedné budou piloti, kteří se chtějí pokusit vylepšit svůj čas, aniž by ten stávající odvolávali, ti se mohou jen zlepšit. V té druhé pak piloti, kteří odvolají svůj čas. Bude na ně pohlíženo jako na jezdce, kteří žádný pokus zatím neabsolvovali, a v kvalifikaci dostanou přednost před jezdci ve druhé frontě.

Letošní ročník je 106., z pole position jej piloti dokázali vyhrát v 21 případech. Vůz startující z první řady dojel do Victory lane dohromady v 45 ročnících.

Zdroj: IndyCar.com, úvodní foto: Penske Entertainment