Scott Dixon počtvrté odstartuje do Indy500 z pole position
105th Indianapolis 500 – Kvalifikace
Scott Dixon předvedl na závěr nedělní kvalifikace nejlepší výkon a vydobyl si právo počtvrté v kariéře právo odstartovat do pětistovky v Indianapolisu z pole position. První řadu s ním budou sdílet dva jezdci o generaci mladší – Colton Herta a Rinus VeeKay. Naopak na roštu budou chybět RC Enerson a Charlie Kimball, kteří neuspěli v rozstřelu o místa v poslední řadě.
Den v Indianapolisu ale začal volným tréninkem určeným pro piloty, které čekala kvalifikace, ať už o první řady, nebo rozstřel o tu poslední. Ze čtrnácti jezdců, kterých se to týkalo, využilo možnosti vyjet na dráhu šest. Nejrychlejší byl Castroneves, který odjel celkem 12 kol, to nejlepší bylo ale hned to druhé.
Druhá příčka patřila Hunter-Reayovi, následoval jej Palou. Ten byl se 17 koly nejpilnějším jezdcem. Ale je to logické, tým totiž strávil hodiny opravou monopostu, který v sobotní kvalifikaci rozbil. Za jezdci, kteří měli bojovat o pole position, se umístili tři piloti, které naopak čekal souboj o poslední řadu. Mezi Palouem a De Silvestrovou byl odstup přes dvě desetiny vteřiny. Skoro identický náskok ale měla De Silvestrová také na Kimballa. Enerson ztrácel ještě další setinu.
Výsledky 7. tréninku:
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | 00:39,0440 | 12 | |
2. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | 00:39,0541 | + 0.010 | 6 |
3. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | 00:39,0825 | + 0.039 | 17 |
4. | Simona de Silvestrová | Paretta Autosport | Chevrolet | 00:39,3016 | + 0.258 | 10 |
5. | Charlie Kimball | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 00:39,4875 | + 0.444 | 7 |
6. | R. C. Enereson | Top Gun Racing | Chevrolet | 00:39,5806 | + 0.537 | 14 |
To už ale přišel čas na kvalifikaci o poslední řadu. Karam byl první, kdo vyjel na dráhu. Jeho průměrná rychlost bylo 229,156 mil/h. Po něm dostal příležitost Power. Jeho první kolo bylo rychlejší, ty další dvě už ne, v tom posledním výjezdu ze 2. zatáčky otřel vůz o zeď. Výsledný průměr 228,876. mil/h. Jeho fanouškům jistě zatrnulo. Kdyby vůz rozbil, byl by to s největší pravděpodobností jeho konec v kvalifikaci.
De Silvestrová zajela průměr 228,353, čímž obsadila 31. příčku. Následoval Kimball, ale skončil s průměrnou rychlostí 227, 811 mil/h, což nestačilo. Enerson byl ještě pomalejší (227,298 mil/h). Všichni piloti zůstali ve vozech a čekali, co bude dál.
V závěru to zkusil nejprve Enerson, ale tentokrát se nedostal ani přes 227 mil/h. Kimball byl tak posledním, kdo mohl ještě De Silvestrovou ohrozit. Tým výrazně snížil přítlak, ale i u Kimballa byl druhý pokus pomalejší, než ten první. Stejně jako debutant Enerson tak může balit. Jedenáctého startu v Indy500 se letos nedočká.
Tým kontroluje vůz Willa Powera, který se otřel o zeď. Foto: IndyCar
Po rozstřelu o poslední řadu došlo na boj o pole position. Zatímco v rozstřelu mohli piloti svůj čas odvolat a pokusit se o lepší výkon, tady to byl jeden pokus pro každého postupně od toho, kdo skončil v sobotu na devátém místě až po nejrychlejšího pilota.
Ericsson byl prvním na dráze. Hned bylo vidět, že tady byly týmy mnohem úspěšnější v nastavování vozů. Ericsson měl průměr na čtyři kola 230,355 mil/h. Hned jej ale překonal Hunter-Reay. Třetí Castroneves se vklínil mezi oba piloty. Palou ukázal, že se z nehody otřepal a vůz je znovu rychlý a byl provizorně nejrychlejším.
Scott Dixon a Chip Ganassi. Foto: IndyCar
Pak přišly na řadu dva chevrolety. Nejprve VeeKay povzbuzený tím, že před týdnem získal první vítězství v kariéře. Jeho kola byla výrazně rychlejší a výsledný průměr skoro o míli v hodině lepší než Paloua. Jeho šéf Ed Carpenter ve druhém voze zajel téměř identický výkon, ale byl o sedm tisícin míle v hodině pomalejší!
Na pit lane zbývaly už jen dva vozy. A hned ten první pilotovaný Coltonem Hertou ještě dokázal překonat VeeKayův skvělý pokus. Už to bylo jen na šestinásobném šampionovi Dixonovi. Ten zajel vůbec nejrychlejší první kolo, to samé se mu povedlo i ve druhém kole, v těch dalších dvou byl sice pomalejší než Herta, ve čtvrtém už výrazně, přesto jeho výsledný rychlostní průměr byl o tři setiny míle za hodinu lepší a Dixon získal svou čtvrtou pole position v Indianapolisu.
Startovní rošt 105. ročníku závodu 500 mil v Indianapolisu:
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | 02:35,3837 | |
2. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | 02:35,4034 | + 0.019 |
3. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 02:35,5000 | + 0.116 |
4. | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 02:35,5047 | + 0.121 |
5. | Tony Kanaan | Chip Ganassi Racing | Honda | 02:35,8229 | + 0.439 |
6. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | 02:36,1039 | + 0.720 |
7. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | 02:36,1827 | + 0.799 |
8. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | 02:36,2804 | + 0.896 |
9. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | 02:36,3054 | + 0.921 |
10. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | 02:35,8132 | + 0.429 |
11. | Ed Jones | Dale Coyne Racing | Honda | 02:35,8148 | + 0.431 |
12. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 02:35,9360 | + 0.552 |
13. | Pietro Fittipaldi | Dale Coyne Racing | Honda | 02:35,9481 | + 0.564 |
14. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 02:36,0168 | + 0.633 |
15. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 02:36,0417 | + 0.658 |
16. | James Hinchcliffe | Andretti Steinbrenner Autosport | Honda | 02:36,1395 | + 0.756 |
17. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | 02:36,1435 | + 0.760 |
18. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 02:36,1680 | + 0.784 |
19. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 02:36,2314 | + 0.847 |
20. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | 02:36,3922 | + 1.008 |
21. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | 02:36,4735 | + 1.090 |
22. | JR Hildebrand | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 02:36,5354 | + 1.151 |
23. | Santino Ferrucci | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 02:36,5563 | + 1.172 |
24. | Juan Pablo Montoya | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 02:36,5961 | + 1.212 |
25. | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | 02:36,6089 | + 1.225 |
26. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | 02:36,6732 | + 1.289 |
27. | Sébastien Bourdais | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 02:36,6964 | + 1.312 |
28. | Stefan Wilson | Andretti Autosport | Honda | 02:36,7166 | + 1.333 |
29. | Max Chilton | Carlin Racing | Chevrolet | 02:36,9194 | + 1.535 |
30. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 02:37,6717 | + 2.288 |
31. | Sage Karam | Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet | 02:37,0982 | + 1.714 |
32. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | 02:37,2905 | + 1.907 |
33. | Simona de Silvestrová | Paretta Autosport | Chevrolet | 02:37,6504 | + 2.266 |
Nekvalifikovali se: Charlie Kimball (A.J. Foyt Enterprises) a R. C. Enerson (Top Gun Racing)
Bezprostředně po kvalifikaci následoval dvouhodinový trénink. Do toho už piloti opět nastupovali se sníženým výkonem turba a je to jedna z posledních šancí, jak se připravit na závod. Další trénink bude tradičně následovat už jen v pátek před závodem. Piloti tak čas pořádně využili a celkem ujeli téměř 2100 kol. Takový McLauhglin odjel 95 kol, téměř polovinu distance pětisetmílového závodu.
Tým Chipa Ganassiho potvrdil, že je připravený nejen na kvalifikaci, ale i na samotný závod. V první pětce skončili všichni čtyři Ganassiho piloti. Nejrychlejší čas si připsal Palou. Vedle Ganassiho sestavy se do první pětky vměstnal jen Daly, jeden ze tří pilotů stáje Eda Carpentera, paradoxně ten, který v kvalifikaci dopadl nejhůře.
Power, který se kvalifikoval až v rozstřelu o poslední řadu, zajel jedenáctý čas. Nejlepší ze čtveřice pilotů týmu Penske. Jeho kolegové ze souboje o poslední řadu Karam a De Silvestrová zajeli 18. a 33. čas.
O jediný dramatický moment se postaral Simon Pagenaud, respektive primárně jeho motor, ze kterého se začal valit kouř a to přímo „pod nos“ za ním jedoucímu Karamovi. Naštěstí Pagenaud dokázal svůj vůz dostat mimo dráh.
Výsledky 8. tréninku:
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | 00:39,8850 | 52 | |
2. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | 00:39,8880 | + 0.003 | 54 |
3. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 00:39,9197 | + 0.035 | 70 |
4. | Tony Kanaan | Chip Ganassi Racing | Honda | 00:39,9236 | + 0.039 | 30 |
5. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | 00:40,0352 | + 0.150 | 30 |
6. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 00:40,1016 | + 0.217 | 72 |
7. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 00:40,1112 | + 0.226 | 87 |
8. | Stefan Wilson | Andretti Autosport | Honda | 00:40,1412 | + 0.256 | 76 |
9. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 00:40,1634 | + 0.278 | 76 |
10. | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | 00:40,2067 | + 0.322 | 87 |
11. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | 00:40,2568 | + 0.372 | 70 |
12. | JR Hildebrand | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 00:40,2629 | + 0.378 | 51 |
13. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | 00:40,2766 | + 0.392 | 90 |
14. | Sébastien Bourdais | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 00:40,2782 | + 0.393 | 81 |
15. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | 00:40,3205 | + 0.436 | 95 |
16. | Juan Pablo Montoya | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 00:40,3408 | + 0.456 | 60 |
17. | Santino Ferrucci | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 00:40,3488 | + 0.464 | 40 |
18. | Sage Karam | Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet | 00:40,3673 | + 0.482 | 69 |
19. | James Hinchcliffe | Andretti Steinbrenner | Honda | 00:40,4034 | + 0.518 | 90 |
20. | Ed Jones | Dale Coyne Racing | Honda | 00:40,4186 | + 0.534 | 79 |
21. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 00:40,4369 | + 0.552 | 37 |
22. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | 00:40,4518 | + 0.567 | 81 |
23. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 00:40,4597 | + 0.575 | 32 |
24. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 00:40,4792 | + 0.594 | 51 |
25. | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 00:40,4901 | + 0.605 | 58 |
26. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | 00:40,5153 | + 0.630 | 84 |
27. | Max Chilton | Carlin Racing | Chevrolet | 00:40,5460 | + 0.661 | 50 |
28. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | 00:40,5986 | + 0.714 | 21 |
29. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | 00:40,6485 | + 0.764 | 71 |
30. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | 00:40,6600 | + 0.775 | 68 |
31. | Pietro Fittipaldi | Dale Coyne Racing | Honda | 00:40,6780 | + 0.793 | 82 |
32. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | 00:40,6869 | + 0.802 | 53 |
33. | Simona de Silvestrová | Paretta Autosport | Chevrolet | 00:40,7970 | + 0.912 | 46 |
Zdroj: Původní reportáž redakce, úvodní foto: IndyCar