Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

89. ročník Indy 500 pro Dana Wheldona

89. ročník Indy 500 pro Dana Wheldona

Indianapolis 500 - průběh závodu a výsledková listina

200 kol, 500 mil (805 km)
polojasno, 22° C
6 žlutých fází
nejrychlejší kolo: Dan Wheldon
 
Dan Wheldon zvítězil letos již po čtvrté, navíc si dnes odnesl velmi ceněné vítězství ze závodu v Indianapolis.
 
Ihned po startu se do vedení dostala dvojice Kanaan a Hornish, která udávala tempo první polovině závodu. Za ně se velmi rychle dotáhl Dario Franchitti a pozice naopak ztratil Scott Sharp. Po startu v prvních kolech poněkud ztratil i Tomáš Enge, který v počáteční fázi závodu jezdil na 12. místě.
 
V desátém kole tak bylo pořadí Kanaan, Franchitti, Hornish, Castroneves a Danica Patrick.V 17. kole se poprvé rozsvítila žlutá, když Larry Foyt narazil zádí svého vozu do zdi. Odraženému vozu se dokázal jen o chloupek vyhnout Castroneves, ale i tak zamíchala havárie pořadím v první desítce. Žluté fáze využilo pole vozů k prvním zastávkám v boxech. Ve 26. kole následoval restart závodu, který do čela vynesl Daria Franchittiho. Polepšil si i Enge, který se posunul na devátou pozici.Na čele se v této fázi závodu pohybovala skupina Kanaan, Franchitti, Hornish, Buddy Lazier a Danica Patrick. Tomáš se začal opět propadávat polem zpět až na 15. pozici.
 
Ani další série zastávek v boxech, která přišla kolem 55. kola příliš pořadí na špici pole nezměnila. Poprvé se však na pátem místě objevil pozdější vítěz Dan Wheldon. Hornish byl v této fáízi závodu jasně nejrychlejší a vybudoval si postupně náskok až 2,4 sekundy. Ten byl rázem zmařen další žlutou fází, po havárii A.J.Foyta a Bruno Junqueiry. Junqueira předjížděl právě Foyta o jedno kolo, ale ten narazil svým levým předním kolem do Brazilcova pravého zadního a poslal Brazilce v plném tempu do zdi. Velmi ošklivě vypadající havárie pak zbrzdila závod na několik kol, než byl Junqueira vyproštěn z vraku. Podle posledních zpráv je při vědomí a byl odvezen s bolestmi v zádech a v krku do nemocnice na vyšetření. Havárie byla jasnou chybou (kolikátou už) A.J.Foyta.
 
Na problémy při zastávce v boxech doplatila Danica Patrick a jak se později ukázalo i jezdci Panther Racing. Danica se totiž propadla po zastávce až na 16. pozici, ze které se začala opět propracovávat vpřed. V první pětici ji v tuto chvíli nakrátko nahradil Scheckter . Restart v 86. kole nepřinesl mnoho vzruchu, pořadí na prvních místech se měnilo jen v rámci trojice Kanaan, Hornish a Franchitti. Ze závodu však musel pro potíže s řízením odstoupit Kenny Brack.
 
Pořadí v polovině závodu pak bylo Kanaan, Hornish, Sharp, Franchitti a Vitor Meira, který se po nenápadném začátku závodu propracoval až do první pětky. Velmi nenápadně postupoval polem vpřed i Sebastian Bourdais, který v této době jezdil v těsné blízkosti Tomáše Engeho kolem desátého místa.
 
Ve 113. kole zajel jako první k dalším zastávkám v boxech Castroneves, ale téměř současně došlo ke kolizi Dixona s Hearnem. Pak zamířil do boxů i zbytek pole. Po restartu se na čele objevil známý trojlístek Franchitti, Kanaan a Hornish, ale velmi rychle se k nim přidal tentokráte i Wheldon. Bourdais se posunul na sedmou pozici. Wheldon zajel i nejrychlejší kolo závodu a ve 130. kole byl již třetí. Enge v té době bojoval s Danicou Patrick kolem 12. místa.
 
Smůla se nevyhnula Samu Hornishovi ani letos, neboť po souboji s Bourdaisem skončil ve zdi. Následovala další žlutá a do posledního kola před restartem najíždělo pole v pořadí Wheldon, Meira, Franchitti, Bourdais a Kanaan. Startér však ještě nestačil závod znovu odstartovat, když Danica Patrick nezvládla svůj vůz a narazila ve smyku do vozu Tomáše Engeho. V následném zmatku skončil závod mimo jiné i pro Tomase Schecktera a Jeffa Bucknuma. Danica odnesla kolizi jen poškozenou přídí, udržela motor v chodu a zajela ihned do boxů, kde jí mechanici příď vyměnili. Do závodu se tak vrátila jen s minimální ztrátou.
 
Po novém restartu se na čele objevil krátce Meira, následován a brzy předjet Wheldonem. Franchitti držel třetí pozici před dotírajícím Bourdaisem, zatímco Kanaan již zjevně na soupeře nestačil. Další žlutá se objevila ve 171. kole z důvodu kapaliny na trati. Zatímco většina vozů zamířila do boxů, Danica zůstala na trati a po restartu se dostala do vedení před Wheldonem.
 
Po další žluté se do čela dostal Wheldon, který si již vedení dokázal udržet. Danica Patrick navíc musela v posledních kolech zpomalit, aby vůbec vystačila s palivem do konce závodu. Konec závodu ještě zpestřila havárie Bourdaise při nájezdu do předposledního kola a tak Dan Wheldon projel vítězně cílem pod žlutou vlajkou.
 
Wheldon tak získal historicky první vítězství v Indy 500 pro tým Michaela Andrettiho a Barryho Greena.
 
p.
 Jezdec  Tým
Ujeto/odstup
1.
 D.Wheldon  Andretti Green Racing
200 kol
2.
 V.Meira  Rahal Letterman Racing
0.1302
3.
 B.Herta  Andretti Green Racing
0.2061
4.
 D.Patrick  Rahal Letterman Racing
4.5515
5.
 B.Lazier  Panther Racing
4.8047
6.
 D.Franchitti  Andretti Green Racing
5.1450
7.
 S.Sharp  Delphi Fernandez Racing
5.5795
8.
 T.Kanaan  Andretti Green Racing
6.3527
9.
 H.Castroneves  Marlboro Team Penske
7.7687
10.
 R.Briscoe  Chip Ganassi Racing
1 kolo
11.
 E.Carpenter  Vision Racing
1 kolo
12.
 S.Bourdais  Newman/Haas Racing
2 kola
13.
 A.Barron  Red Bull Cheever Racing
3 kola
14.
 A.Fernandez  Mo Nunn/Fernandez racing
3 kola
15.
 F.Giaffone  A.J. Foyt Enterprises
6 kol
16.
 J.Lazier  Playa DEL Racing
11 kol
17.
 K.Matsuura  Super Aguri Fernandez
havárie
18.
 R.Yasukawa  Dreyer & Reinbold Racing
porucha
19.
 T.Enge  Panther Racing
havárie
20.
 T.Scheckter  Panther Racing
havárie
21.
 P.Carpentier  Red Bull Cheever Racing
porucha
22.
 J.Bucknum  Dreyer & Reinbold Racing
havárie
23.
 S.Hornish Jr.  Marlboro Team Penske
havárie
24.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi
havárie
25.
 R.Hearn  Meier/Coca-Cola Racing
havárie
26.
 K.Brack  Rahal Letterman Racing
porucha
27.
 J.Ward  Vision Racing
porucha
28.
 A.J.Foyt IV  A.J. Foyt Enterprises
havárie
29.
 D.Manning  Target Chip Ganassi
porucha
30.
 B.Junqueira  Newman/Haas Racing
havárie
31.
 M.Roth  Roth Racing
porucha
32.
 J.Kite  Ethanol Hemelgarn Racing
porucha
33.
 L.Foyt  A.J.Foyt Enterprises
havárie

Všechny časy neoficiální