Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Mimozemšťan Hamilton a za ním veliká tlačenice

Mimozemšťan Hamilton a za ním veliká tlačenice

VC Belgie - kvalifikace

Cimrmanovský princip očekávání a následného zklamání zase jednou osvědčil svoji platnost. Natěšení diváci u obrazovek nesledovali dramatický souboj o postavení v čele startu, nýbrž fantastický Hamiltonův výkon jako z jiného světa. Alespoň že daleko za ním to bylo napínavé.

Počasí pořád spíše připomínalo podzim: zataženo, pouhých sedmnáct stupňů a dráha zahřátá na stupňů pětadvacet.

Ve třetím tréninku se na čelních příčkách vtěstnali piloti čtyř stájí do pouhé půlsekundy. Mercedesy získávaly hlavně v zatáčkovitém druhém sektoru. V něm naopak naprosto vyhořela ferrari. Čtyřnásobný mistr světa Vettel byl dokonce klasifikován jako dvacátý, tedy poslední.

Pozornost vzbudilo vyhlášení Helmuta Marka, že Red Bull nebude uchazečem o pole position. Proč také, když zítra má beztak pršet...

Představení znovu otevíraly haasy. Grosjean zajel 1:45,07, což ovšem mohlo jen těžko stačit. Zbytek pole nastoupil s menším zpožděním. Zato na trati předběhl americké monoposty bez problémů. Na špici se postupně vystřídali Verstappen (1:43,40), Sainz (1:43,32) a Ricciardo (1:43,30).

Vzápětí sebral všem vítr z plachet Hamilton s 1:42,32. Bottas na něj ztratil tři desetiny. Všichni měli obuté měkké pneumatiky, experimenty v tomto směru se čekaly až později.

Renaultům horský vzduch zatím evidentně svědčí. Foto: Renault

Na opačném konci výsledkové listiny se naplňovaly nejčernější obavy pravověrných ferraristů. Vettel se jevil zralým na vyřazení a spolu s ním Latifi, Magnussen, Räikkönen a Grosjean. Verstappen poskočil na třetí příčku (1:43,19), za něj se zařadil skvěle disponovaný Gasly. Změnu jsme zaznamenali také u Vettela – z osmnáctého klesl na devatenácté místo.

V některých pasážích okruhu, hlavně v šikaně před cílem, panovala docela slušná tlačenice. Příliš se v ní nevyznaly racing pointy, nedosahující prozatím včerejší výkonnosti.

Doslova v hodině dvanácté zabránil Vettel grandiózní ostudě a postoupil na úkor Giovinazziho. Balili také Grosjean, Räikkönen, Latifi a Magnussen. Mezi třetí a patnáctou pozicí existoval jen půlsekundový rozdíl!

Do prostřední části vyrazili na středních pneumatikách Hamilton, Bottas, Verstappen, Stroll i Pérez. Leclerc hlásil, že se nutně potřebuje za někým vyvézt ve větrném pytli. Místo toho však trčel v provozu.

Hamilton vyhrál přímý duel s Bottasem o jedenáct setin, když zaznamenal 1:42,01. Problémy s postupem hned vyloučil i Verstappen (+0,45). To rozhodně nelze říci o ferrari, jimž zase jednou hořela půda pod nohama (13. Leclerc, 14. Vettel). Ricciardo oznámil potíže s brzdami a zamířil do boxů. 

Max Verstappen už třímal v ruce Bottasův skalp, ale nakonec mu vyklouzl. Foto: Red Bull

Kromě hochů z Maranella to bídně vyhlíželo i s Russellem a také oběma racing pointy, které byly přece jen očekávány mnohem výše. Před vypršením časového limitu vyjeli všichni ohrožení a s nimi pro jistotu i mercedesy a red bully na měkkých pneumatikách. Záchranářské práce se zcela podařily Pérezovi i Strollovi, kteří za sebe poslali mimo hru Kvjata a Gaslyho.

Albon se pojišťoval v takovém stylu, že postoupil na třetí příčku. Zato Leclerc a Vettel už prostě z mizerného auta více vymáčknout nesvedli a sobotní šichta skončila i pro Russella.

Do rozhodující bitvy se kvalifikovali Hamilton, Bottas, Albon, Verstappen, Sainz, Ricciardo, Stroll, Ocon, Pérez a Norris. Vláček uchazečů o pole position táhl Hamilton, mající tím pádem před sebou volno. Posledními dvěma vagony se naopak staly racing pointy.

Lokomotiva na tom byla znatelně lépe. Hamilton se dostal na 1:41,45 a pořádně to nandal i Bottasovi (1:42,02), kterému se nepovedl průjezd zatáčkou La Source. Na něj se nalepil Ricciardo (1:42,06) a pak teprve následoval Verstappen (1:42,08). Kromě odlétnuvšího obhájce titulu se všichni ostatní přetahovali o setinky.

V závěrečném dějství podtrhl Hamilton svoji nadvládu dalším zlepšením na 1:41,25. Verstappen mocně útočil na Bottase, ale chybělo mu nicotných patnáct tisícin sekundy. Na vině údajně byla předčasně vybitá baterie. Druhou řadu bude sdílet s Ricciardem. Ve třetí se sejdou další jezdci Red Bullu a Renaultu Albon s Oconem.

 

p. jezdec tým motor Q1 Q2 Q3 kol
1. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:42,323 1:42,014 1:41,252 15
2. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:42,534 1:42,126 1:41,763 17
3. Max Verstappen Red Bull Honda 1:43,197 1:42,473 1:41,778 17
4. Daniel Ricciardo Renault Renault 1:43,309 1:42,487 1:42,061 11
5. Alexander Albon Red Bull Honda 1:43,418 1:42,193 1:42,264 15
6. Esteban Ocon Renault Renault 1:43,505 1:42,534 1:42,396 15
7. Carlos Sainz McLaren Renault 1:43,322 1:42,478 1:42,438 15
8. Sergio Pérez Racing Point Mercedes 1:43,349 1:42,670 1:42,532 15
9. Lance Stroll Racing Point Mercedes 1:43,265 1:42,491 1:42,603 15
10. Lando Norris McLaren Renault 1:43,514 1:42,722 1:42,657 17
11. Daniil Kvjat AlphaTauri Honda 1:43,267 1:42,730   12
12. Pierre Gasly AlphaTauri Honda 1:43,262 1:42,745   12
13. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:43,656 1:42,996   12
14. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1:43,567 1:43,261   12
15. George Russell Williams Mercedes 1:43,630 1:43,468   11
16. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1:43,743     6
17. Romain Grosjean Haas Ferrari 1:43,838     6
18. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1:43,950     6
19. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:44,138     6
20. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:44,314     8

 

Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes