Mimozemšťan Hamilton a za ním veliká tlačenice
VC Belgie - kvalifikace
Cimrmanovský princip očekávání a následného zklamání zase jednou osvědčil svoji platnost. Natěšení diváci u obrazovek nesledovali dramatický souboj o postavení v čele startu, nýbrž fantastický Hamiltonův výkon jako z jiného světa. Alespoň že daleko za ním to bylo napínavé.
Počasí pořád spíše připomínalo podzim: zataženo, pouhých sedmnáct stupňů a dráha zahřátá na stupňů pětadvacet.
Ve třetím tréninku se na čelních příčkách vtěstnali piloti čtyř stájí do pouhé půlsekundy. Mercedesy získávaly hlavně v zatáčkovitém druhém sektoru. V něm naopak naprosto vyhořela ferrari. Čtyřnásobný mistr světa Vettel byl dokonce klasifikován jako dvacátý, tedy poslední.
Pozornost vzbudilo vyhlášení Helmuta Marka, že Red Bull nebude uchazečem o pole position. Proč také, když zítra má beztak pršet...
Představení znovu otevíraly haasy. Grosjean zajel 1:45,07, což ovšem mohlo jen těžko stačit. Zbytek pole nastoupil s menším zpožděním. Zato na trati předběhl americké monoposty bez problémů. Na špici se postupně vystřídali Verstappen (1:43,40), Sainz (1:43,32) a Ricciardo (1:43,30).
Vzápětí sebral všem vítr z plachet Hamilton s 1:42,32. Bottas na něj ztratil tři desetiny. Všichni měli obuté měkké pneumatiky, experimenty v tomto směru se čekaly až později.
Renaultům horský vzduch zatím evidentně svědčí. Foto: Renault
Na opačném konci výsledkové listiny se naplňovaly nejčernější obavy pravověrných ferraristů. Vettel se jevil zralým na vyřazení a spolu s ním Latifi, Magnussen, Räikkönen a Grosjean. Verstappen poskočil na třetí příčku (1:43,19), za něj se zařadil skvěle disponovaný Gasly. Změnu jsme zaznamenali také u Vettela – z osmnáctého klesl na devatenácté místo.
V některých pasážích okruhu, hlavně v šikaně před cílem, panovala docela slušná tlačenice. Příliš se v ní nevyznaly racing pointy, nedosahující prozatím včerejší výkonnosti.
Doslova v hodině dvanácté zabránil Vettel grandiózní ostudě a postoupil na úkor Giovinazziho. Balili také Grosjean, Räikkönen, Latifi a Magnussen. Mezi třetí a patnáctou pozicí existoval jen půlsekundový rozdíl!
Do prostřední části vyrazili na středních pneumatikách Hamilton, Bottas, Verstappen, Stroll i Pérez. Leclerc hlásil, že se nutně potřebuje za někým vyvézt ve větrném pytli. Místo toho však trčel v provozu.
Hamilton vyhrál přímý duel s Bottasem o jedenáct setin, když zaznamenal 1:42,01. Problémy s postupem hned vyloučil i Verstappen (+0,45). To rozhodně nelze říci o ferrari, jimž zase jednou hořela půda pod nohama (13. Leclerc, 14. Vettel). Ricciardo oznámil potíže s brzdami a zamířil do boxů.
Max Verstappen už třímal v ruce Bottasův skalp, ale nakonec mu vyklouzl. Foto: Red Bull
Kromě hochů z Maranella to bídně vyhlíželo i s Russellem a také oběma racing pointy, které byly přece jen očekávány mnohem výše. Před vypršením časového limitu vyjeli všichni ohrožení a s nimi pro jistotu i mercedesy a red bully na měkkých pneumatikách. Záchranářské práce se zcela podařily Pérezovi i Strollovi, kteří za sebe poslali mimo hru Kvjata a Gaslyho.
Albon se pojišťoval v takovém stylu, že postoupil na třetí příčku. Zato Leclerc a Vettel už prostě z mizerného auta více vymáčknout nesvedli a sobotní šichta skončila i pro Russella.
Do rozhodující bitvy se kvalifikovali Hamilton, Bottas, Albon, Verstappen, Sainz, Ricciardo, Stroll, Ocon, Pérez a Norris. Vláček uchazečů o pole position táhl Hamilton, mající tím pádem před sebou volno. Posledními dvěma vagony se naopak staly racing pointy.
Lokomotiva na tom byla znatelně lépe. Hamilton se dostal na 1:41,45 a pořádně to nandal i Bottasovi (1:42,02), kterému se nepovedl průjezd zatáčkou La Source. Na něj se nalepil Ricciardo (1:42,06) a pak teprve následoval Verstappen (1:42,08). Kromě odlétnuvšího obhájce titulu se všichni ostatní přetahovali o setinky.
V závěrečném dějství podtrhl Hamilton svoji nadvládu dalším zlepšením na 1:41,25. Verstappen mocně útočil na Bottase, ale chybělo mu nicotných patnáct tisícin sekundy. Na vině údajně byla předčasně vybitá baterie. Druhou řadu bude sdílet s Ricciardem. Ve třetí se sejdou další jezdci Red Bullu a Renaultu Albon s Oconem.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:42,323 | 1:42,014 | 1:41,252 | 15 |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:42,534 | 1:42,126 | 1:41,763 | 17 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:43,197 | 1:42,473 | 1:41,778 | 17 |
4. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:43,309 | 1:42,487 | 1:42,061 | 11 |
5. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 1:43,418 | 1:42,193 | 1:42,264 | 15 |
6. | Esteban Ocon | Renault | Renault | 1:43,505 | 1:42,534 | 1:42,396 | 15 |
7. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:43,322 | 1:42,478 | 1:42,438 | 15 |
8. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:43,349 | 1:42,670 | 1:42,532 | 15 |
9. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:43,265 | 1:42,491 | 1:42,603 | 15 |
10. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:43,514 | 1:42,722 | 1:42,657 | 17 |
11. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | 1:43,267 | 1:42,730 | 12 | |
12. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:43,262 | 1:42,745 | 12 | |
13. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:43,656 | 1:42,996 | 12 | |
14. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:43,567 | 1:43,261 | 12 | |
15. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:43,630 | 1:43,468 | 11 | |
16. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:43,743 | 6 | ||
17. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:43,838 | 6 | ||
18. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:43,950 | 6 | ||
19. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:44,138 | 6 | ||
20. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:44,314 | 8 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes