Před VC Itálie 2020
Osmá velká cena 71. ročníku mistrovství světa F1
Mercedes letos vyhrál ze sedmi závodů šest, z toho pět Lewis Hamilton. Těžko se dá očekávat, že by tomu mělo být na nejrychlejší trati seriálu jinak. Fanoušci by si však zasloužili nějakou zápletku…
Po sedmi odjetých velkých cenách vede mistrovství světa jezdců Lewis Hamilton (157) před Maxem Verstappenem (118) a Valtterim Bottasem (107). Zatím nebodovali Kimi Räikkönen, Nicholas Latifi, George Russell a Romain Grosjean. Pořadí Poháru konstruktérů vládne Mercedes (264) před Red Bullem (158) a McLarenem (68). Bez bodového zisku je pouze Williams.
Historie okruhu
Trať s názvem Autodromo Nazionale byla vybudována v Královském parku v Monze u Milána už v roce 1922 a je nejstarším dosud používaným okruhem v Evropě. Po Brooklandsu a Indianapolisu má třetí nejstarší historii na světě! Na původní trati byla legendární klopená zatáčka Parabolica. Po její modernizované kopii se dnes vjíždí do cílové rovinky. Na ní bylo v minulosti dosaženo největší momentální rychlosti vozu F1 ve velké ceně.
Závod v Královském parku v Monze chyběl v kalendáři mistrovství světa jen jedinkrát v roce 1980, kdy se jela VC Itálie v Imole. Tehdy, po tragické havárii Ronnieho Petersona (1978), prošla zásadnější přestavbou. Na žádném jiném okruhu se tedy nejelo častěji (69krát).
Zleva Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Kimi Räikkönen na stupni vítězů v roce 2007. Foto: McLaren
Během sedmdesáti let (po dobu zařazení do MS) trať prošla sedmi úpravami. Z původní délky 6300 metrů se postupně zkrátila na současných 5793 metrů. K poslední změně došlo v roce 2000.
Momentálně je Monza nejrychlejší tratí v seriálu. Neznamená to však, že by rozhodovala jen největší rychlost na rovinkách. Hodně záleží na průjezdu šikanami a rychlými zatáčkami. Kombinuje rychlost s obtížnými zatáčkami a má vlastní srdce i duši. Oprávněně se trati přezdívá „La Pista Magica“ – kouzelná trať. Leží v Královském parku v Monze a je skutečně královským okruhem F1.
Klíčová místa
Trať v Královském parku v Monze nedaleko Milána je typická nízkým přítlakem a vysokými rychlostmi. Proto se jí často přezdívá Království rychlosti nebo Chrám rychlosti. Díky dosahované rychlosti se jedná o nejkratší závod roku. Tedy pokud nezasáhne počasí.
V kvalifikaci je velmi důležité brzdění do první zatáčky. Zahřátí předních pneumatik v zahřívacím kole je často velmi obtížné, protože na dlouhých rovinkách rychle chladnou.
Nedostatek aerodynamického přítlaku kvůli využití maximální rychlosti na dlouhých rovinkách způsobuje, že jsou brzdné úseky extrémně náročné na zatížení brzd i řízení. Z tohoto hlediska patří Monza podle techniků Bremba k nejobtížnějším tratím.
Čas strávený brzděním bude samozřejmě nízký, přesněji 10,75 vteřiny v každém kole. Znamená to zhruba 14 % z celkové vzdálenosti.
Od startovní čáry po šachovnicovou vlajku vynaloží každý jezdec na brzdový pedál tlak 31,6 tuny. Brzdná síla aplikovaná v každém kole je téměř 600 kg, což vyžaduje skvělou kondici závodníků.
Ze šesti brzdných úseků jsou tři klasifikovány jako náročné, jeden středně obtížný a zbývající dva lehké. Nejnáročnější je první zatáčka po cílové rovince. Auta k ní přijedou rychlostí 353 km/h a zpomalují na 88 km/h na 135 metrech za pouhé 2,66 vteřiny. Jezdci zde musejí vyvinout na brzdový pedál tlak 195 kg a dosáhnou zpomalení 5,5 G.
Zajímavá čísla
Nejvíc triumfů (po pěti) mají na kontě Michael Schumacher a Lewis Hamilton, sedm jezdců zde zvítězilo třikrát.
Ze současného startovního pole dokázali v Monze vyhrát Lewis Hamilton v letech 2012 (McLaren), 2014, 2015, 2017 a 2018 (Mercedes), Sebastian Vettel v letech 2008 (Toro Rosso), 2011 a 2013 (Red Bull) a Charles Leclerc v roce 2019 (Ferrari).
Sebastian Vettel zde vybojoval první vítězství v kariéře, když senzačně triumfoval v náročných podmínkách ve voze Toro Rosso. Pro tým je to dodnes jediné první místo ve F1.
Charles Leclerc pojede v neděli jubilejní 50. velkou cenu. Monačan debutoval v týmu Sauber ve VC Austrállie 2018. Zatím má na kontě dvě vítězství a 12 postavení na stupni vítězů.
Ferrari je nejúspěšnějším týmem v historii VC Itálie. Musel by se však stát zázrak, aby navázalo na dosavadních 19 triumfů před vášnivými tofosi.
Lance Stroll má skvělé vzpomínky na závod v Monze v roce 2017. Kanaďan tehdy získal své dosud jediné postavení v první řadě na startu. V závodě dojel ve williamsu čtvrtý.
V roce 2001 se stal Tomáš Enge v Monze prvním Čechem ve formuli 1. Foto: Jiří Křenek
Nicholas Latifi pojede v Monze s ef jedničkou poprvé. V minulosti zde však startoval v šampionátech evropské F3, formule Renault 3.5, GP2 a F2.
V posledních 16 ročnících jen čtyřikrát nevyhrál jezdec z pole position. Statisticky je tedy kvalifikace v Monze důležitější než v Monaku!
V roce 1971 byla Monza svědkem nejtěsnějšího dojezdu v historii F1: pět jezdců dělilo pouhých 61 setin vteřiny: 1. Peter Gethin (BRM) 1:18:12,60, 2. Ronnie Peterson (March-Ford Cosworth) +0,01, 3. Franҫois Cevert (Tyrrell- Ford Cosworth) +0,09, 4. Mike Hailwood (Surtees- Ford Cosworth) +0,18, 5. Howden Ganley (BRM) +0,61.
Ze 46 nejrychlejších kvalifikačních časů v historii jich bylo 45 dosaženo v Monze. Nejvyšší průměrná rychlost v kvalifikaci patří Kimimu Räikkönenovi (Ferrari) z roku 2018 výkonem 263,588 km/h.
Nejrychlejšího času zde zatím dosáhl Kimi Räikkönen časem 1:19,119 v předloňské kvalifikaci. Držitelem oficiálního traťového rekordu (nejrychlejší kolo v závodě) je však stále Rubens Barrichello z roku 2004, kdy dosáhl ve ferrari času 1:21,046.
Navěky bude platit údaj z VC Itálie v Monze v neděli 16. září 2001: Tomáš Enge z České republiky, jako celkem 694. jezdec v pořadí, vstoupil coby první závodník z východní Evropy do mistrovství světa formule 1. Jeho prostřednictvím se splnil sen mnoha generací českých kluků o tom, že budou jednou řídit ef jedničku ve velké ceně F1. Ve voze Prost se kvalifikoval na 20. místě. V premiéře pak splnil předsevzetí, když absolvoval celý závod bez jediné chyby na 12. místě těsně před pozdějším šampionem Alonsem. Byla to historická událost pro český motoristický sport.
Vzpomínka na rok 2019
Před loňskou VC Itálie vedl šampionát Hamilton s náskokem 65 bodů na Bottase a 87 na Verstappena. V klasifikaci Poháru konstruktérů měl už Mercedes na Ferrari k dobru 145 a na Red Bull Racing 217 bodů.
První řadu na roštu obsadili Leclerc a Hamilton, když závěrečná fáze kvalifikace se kvůli přílišnému taktizování jezdců změnila ve frašku. Za viníky označení Hülkenberg, Sainz a Stroll nicméně vyvázli jen s napomenutím. Nadlimitní výměna některých komponent pak stála za penalizací Räikkönena, Norrise, Gaslyho a Verstappena.
Monačan výhodu pole position udržel. Vettel klesl za Hülkenberga, ale brzy se vrátil na čtvrtou pozici. Verstappen zajel hned do boxů, protože si poškodil přední křídlo a musel si ho nechat vyměnit. Leclerc se snažil získat náskok přes jednu vteřinu, aby nedal Hamiltonovi šanci využívat DRS. Ve 3. kole se mu to podařilo, ale bylo to jen o desetinky.
V čele jela pětice favoritů v rozmezí necelých čtyř vteřin. Ovšem v 6. kole na výjezdu ze zatáčky Ascari dostal smyk Vettel, poškodil křídlo i zavěšení a pospíchal k mechanikům. Při návratu na trať zkomplikoval život Strollovi, kterého trefil do zadního kola. Kanaďan ho vzápětí napodobil a vyhnal do kačírku Gaslyho.
Po 10 kolech piloti kroužili v pořadí Leclerc, Hamilton, Bottas, Ricciardo, Hülkenberg, Sainz, Giovinazzi, Albon, Kvjat, Magnussen, Pérez, Stroll, Norris, Gasly, Räikkönen, Russell, Verstappen, Kubica, Vettel a Grosjean.
První trojice se nacházela v těsném sevření, byť Leclerc si stále udržoval náskok nad jednu vteřinu. Vettel dostal trest 10 vteřin stop&go, Stroll vyfasoval „pouze“ průjezd boxovou uličkou.
V 15. kole Leclerc zvýšil vedení na 1,5 sekundy a Bottas ztrácel kontakt s Hamiltonem. Mechanici Mercedesu opět předvedli tradiční divadélko s náznakem zastávky, ale obratem zase všechny pneumatiky odnesli do garáže. Ferrari jim na tuhle hru tentokrát neskočilo.
V 19. kole Hamilton skutečně zastavil na výměnu kol. Leclerc reagoval stejně a na trať se vrátil na tvrdé směsi těsně před Hamiltonem. Zvolil tvrdší pneumatiky a v prvních kolech musel odolávat tlaku mistra světa. Ve 23. kole vypudil Hamiltona před šikanou z tratě a inkasoval varování černobílou vlajkou.
I když v závodě vedl Bottas před Ricciardem, hlavní souboj se odehrával mezi třetím Leclerkem a čtvrtým Hamiltonem. Ve 26. kole Leclerc zdolal Ricciarda, ale Hamilton to už nestihl. Žádnou velké neštěstí to však nepředstavovalo. Verstappen se zatím probil do první desítky, jenže jeho ztráta narostla už na 50 vteřin.
Ve 27. kole si dojel pro čerstvé pneumatiky vedoucí Bottas a dva nejrychlejší se konečně usadili v čele. O kolo později mechanici McLarenu při výměně Sainzovi špatně upevnili pravé přední kolo. Španěl zastavil na trati a došlo k aktivaci virtuálního safety caru. Hamilton se díky tomu mírně přiblížil Leclerkovi.
Charles Leclerc měl ještě loni dostatek rychlosti na zdolání mercedesů. Foto: Ferrari
Po 30. kole se ustálilo pořadí Leclerc, Hamilton, Bottas, Ricciardo, Hülkenberg, Giovinazzi, Albon, Magnussen, Pérez, Norris, Gasly, Verstappen, Stroll, Russell, Kvjat. A právě Rus s kouřícím motorem zastavil u svodidel.
Ředitel závodu znovu vyhlásil režim virtuálního safety caru. Hamilton po restartu zkusil zaútočit. Znovu sáhl po DRS, ale ani s jeho pomocí nezvládl ferrari předjet.
Ve 36. kole Leclerc udělal velkou chybu. Skočil si přes šikanu, přesto se udržel na špici. Hamilton byl v Parabolice doslova přilepený na zadním křídle ferrari, Monačan však nadále odolával. Zcela nenápadně se zezadu přibližoval Bottas, jehož ztráta se 15 kol před koncem snížila pod tři vteřiny. Jeho pneumatiky byly o poznání čerstvější než Hamiltonovy.
Ve 41. kole si Leclerc konečně mohl trochu oddechnout. Po dlouhé době jeho náskok narostl přes vteřinu. Bottas se dotáhl na týmového kolegu. Hamilton nedobrzdil do šikany, kličkoval únikovou zónou a Fin se bez boje dostal na druhé místo.
Ve 46. kole Leclerc trochu navýšil vedení, ale Bottas reagoval nejrychlejším kolem v závodě. Hamilton ztrácel přes pět vteřin. Ve 49. kole si nechal obout nové pneumatiky, které mu přinesly bonusový bod za nejrychlejší kolo.
Leclerc mezitím spáchal další chybičku a Bottas se dostal pod vteřinu. Ke skutečnému útoku to ale nestačilo. Leclerc podruhé za sebou zvítězil. Pro Ferrari vybojoval prvenství v Monze poprvé po devíti letech. Na pódiu mu dělali společnost Bottas a Hamilton. Body brali rovněž Ricciardo, Hülkenberg, Albon, Pérez, Verstappen, Giovinazzi a Norris.
VC Itálie
Okruh: Autodromo Nazionale Monza
Místo: Monza
- PRVNÍ VELKÁ CENA F11950
- POČET KOL53
- DÉLKA OKRUHU5793 m
- DÉLKA ZÁVODU306,720 km
- REKORD OKRUHU1:21.046 (2004)
- DRŽITEL REKORDURubens Barrichello
- Počet zatáček11
- Nadmořská výška140,4 – 153,2 m
- Opotřebení pneumatikstřední
- Opotřebení brzdvelmi vysoké
- Spotřeba palivavysoká
4. - 6. září 2020
- První tréninkPÁ 11:00 – 12:30
- Druhý tréninkPÁ 15:00 – 16:30
- Třetí tréninkSO 12:00 – 13:00
- KvalifikaceSO 15:00 – 16:00
- ZávodNE 15:10 – 17:10
Vítězové VC Itálie v Monze
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2019 | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari |
2018 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari |
2017 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2016 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2015 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2014 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2013 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2012 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2011 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2010 | Fernando Alonso | Ferrari | Ferrari | Fernando Alonso | Ferrari | Ferrari |
2009 | Rubens Barrichello | Brawn | Mercedes | Giancarlo Fisichella | Force India | Mercedes |
2008 | Sebastian Vettel | Toro Rosso | Ferrari | Sebastian Vettel | Toro Rosso | Ferrari |
2007 | Fernando Alonso | McLaren | Mercedes | Fernando Alonso | McLaren | Mercedes |
2006 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Kimi Räikkönen | McLaren | Mercedes |
2005 | Juan Pablo Montoya | McLaren | Mercedes | Juan Pablo Montoya | McLaren | Mercedes |
2004 | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari |
2003 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2002 | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari | Juan Pablo Montoya | Williams | BMW |
2001 | Juan Pablo Montoya | Williams | BMW | Juan Pablo Montoya | Williams | BMW |
2000 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
1999 | Heinz-Harald Frentzen | Jordan | Mugen Honda | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1998 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
1997 | David Coulthard | McLaren | Mercedes | Jean Alesi | Benetton | Renault |
1996 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Damon Hill | Williams | Renault |
1995 | Johnny Herbert | Benetton | Renault | David Coulthard | Williams | Renault |
1994 | Damon Hill | Williams | Renault | Jean Alesi | Ferrari | Ferrari |
1993 | Damon Hill | Williams | Renault | Alain Prost | Williams | Renault |
1992 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Nigel Mansell | Williams | Renault |
1991 | Nigel Mansell | Williams | Renault | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1990 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1989 | Alain Prost | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1988 | Gerhard Berger | Ferrari | Ferrari | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1987 | Nélson Piquet sen. | Williams | Honda | Nélson Piquet sen. | Williams | Honda |
1986 | Nélson Piquet sen. | Williams | Honda | Teo Fabi | Benetton | BMW |
1985 | Alain Prost | McLaren | TAG Porsche | Ayrton Senna | Lotus | Renault |
1984 | Niki Lauda | McLaren | TAG Porsche | Nélson Piquet sen. | Brabham | BMW |
1983 | Nélson Piquet sen. | Brabham | BMW | Riccardo Patrese | Brabham | BMW |
1982 | René Arnoux | Renault | Renault | Mario Andretti | Ferrari | Ferrari |
1981 | Alain Prost | Renault | Renault | René Arnoux | Renault | Renault |
1979 | Jody Scheckter | Ferrari | Ferrari | Jean-Pierre Jabouille | Renault | Renault |
1978 | Niki Lauda | Brabham | Alfa Romeo | Mario Andretti | Lotus | Ford Cosworth |
1977 | Mario Andretti | Lotus | Ford Cosworth | James Hunt | McLaren | Ford Cosworth |
1976 | Ronnie Peterson | March | Ford Cosworth | Jacques Laffite | Ligier | Matra |
1975 | Clay Regazzoni | Ferrari | Ferrari | Niki Lauda | Ferrari | Ferrari |
1974 | Ronnie Peterson | Lotus | Ford Cosworth | Niki Lauda | Ferrari | Ferrari |
1973 | Ronnie Peterson | Lotus | Ford Cosworth | Ronnie Peterson | Lotus | Ford Cosworth |
1972 | Emerson Fittipaldi | Lotus | Ford Cosworth | Jacky Ickx | Ferrari | Ferrari |
1971 | Peter Gethin | BRM | BRM | Chris Amon | Matra | Matra |
1970 | Clay Regazzoni | Ferrari | Ferrari | Jacky Ickx | Ferrari | Ferrari |
1969 | Jackie Stewart | Matra | Ford Cosworth | Jochen Rindt | Lotus | Ford Cosworth |
1968 | Denny Hulme | McLaren | Ford Cosworth | John Surtees | Honda | Honda |
1967 | John Surtees | Honda | Honda | Jim Clark | Lotus | Ford Cosworth |
1966 | Ludovico Scarfiotti | Ferrari | Ferrari | Mike Parkes | Ferrari | Ferrari |
1965 | Jackie Stewart | BRM | BRM | Jim Clark | Lotus | Climax |
1964 | John Surtees | Ferrari | Ferrari | John Surtees | Ferrari | Ferrari |
1963 | Jim Clark | Lotus | Climax | John Surtees | Ferrari | Ferrari |
1962 | Graham Hill | BRM | BRM | Jim Clark | Lotus | Climax |
1961 | Phil Hill | Ferrari | Ferrari | Wolfgang von Trips | Ferrari | Ferrari |
1960 | Phil Hill | Ferrari | Ferrari | Phil Hill | Ferrari | Ferrari |
1959 | Stirling Moss | Cooper | Climax | Stirling Moss | Cooper | Climax |
1958 | Tony Brooks | Vanwall | Vanwall | Stirling Moss | Vanwall | Vanwall |
1957 | Stirling Moss | Vanwall | Vanwall | Stuart Lewis-Evans | Vanwall | Vanwall |
1956 | Stirling Moss | Maserati | Maserati | Juan Manuel Fangio | Ferrari | Ferrari |
1955 | Juan Manuel Fangio | Mercedes | Mercedes | Juan Manuel Fangio | Mercedes | Mercedes |
1954 | Juan Manuel Fangio | Maserati | Maserati | Juan Manuel Fangio | Maserati | Maserati |
1953 | Juan Manuel Fangio | Maserati | Maserati | Alberto Ascari | Ferrari | Ferrari |
1952 | Alberto Ascari | Ferrari | Ferrari | Alberto Ascari | Ferrari | Ferrari |
1951 | Alberto Ascari | Ferrari | Ferrari | Juan Manuel Fangio | Alfa Romeo | Alfa Romeo |
1950 | Giuseppe Farina | Alfa Romeo | Alfa Romeo | Juan Manuel Fangio | Alfa Romeo | Alfa Romeo |
Vybrané údaje z roku 2019
- Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 452,9 m
- Poloha pole position vlevo
- Délka uličky před boxy1) 417,5 m
- Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 80 km/h
- Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 18,7 s
- Jízda na plný plyn (čas)1) 77 %
- Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 84 %
- Počet řazení za kolo1/2) 36/43
- DRS zóny1)Z7-8/Z11-1
- Největší přetížení4) 5,5 G v 1. zatáčce
- Největší tlak na brzdový pedál4) 195 kg v 1. zatáčce
- Největší brzdná síla4) 3441 kW v 1. zatáčce
- Max. rychlost v kvalifikaci5) 349,7 km/h (Pérez)
- Max. rychlost v závodě5) 359,7 km/h (Vettel)
- Nejrychlejší kolo v kvalifikaci5) 1:19,307 (Leclerc)
- Nejrychlejší kolo v závodě5) 1:21,779 (Hamilton)
- Vítězná strategie3) jedna zastávka ve 20. kole (Leclerc)
- Počet předjetí1) 15
- Počet předjetí s DRS1) 24
- Nejdelší úsek na tvrdých pneu3) 33 (Leclerc)
- Nejdelší úsek na středních pneu3) 31 kol (Giovinazzi)
- Nejdelší úsek na měkkých pneu3) 30 kol (Ricciardo)
- Počet zastávek v boxech 29
- Počet vítězství z pole position 26x ze 69 závodů
- Pravděpodobnost vyjetí safety caru (2015-2019)1) 20 %
- Pravděpodobnost deště (2015-2019)1) 16 %
- Průměrná teplota vzduchu (2015-2019)1) 26 °C
- Průměrná teplota asfaltu (2015-2019)1) 36 °C
Zdroje:
1) Mercedes, 2) Renault, 3) Pirelli, 4) Brembo, 5) FIA
Zdroj: originální materiál redakce, úvodní foto: Pirelli