Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Před VC Itálie 2019

Před VC Itálie 2019

Čtrnáctá velká cena 70. ročníku mistrovství světa F1

Pouhý týden dělí dvě atraktivní evropské velké ceny Belgie a Itálie. Tým Ferrari může před svými věrnými fanoušky v Monze prokázat, že triumf ze Spa nebyl náhodný a že je schopen dál vyhrávat.

Průběhem závodu může hodně zamíchat počasí. Na neděli jsou stále hlášeny přeháňky. A vzpomeňme si na rok 2008, kdy v podobných podmínkách překvapivě zvítězil Sebastian Vettel z týmu Toro Rosso.

Průběžné pořadí má po 13 závodech podobu: Lewis Hamilton 268 bodů, Valtteri Bottas 203, Max Verstappen 181, Sebastian Vettel 169, Charles Leclerc 157, Pierre Gasly 65, Carlos Sainz 58, Daniil Kvjat 33, Kimi Räikkönen 31, Alexander Albon 26, Lando Norris 24, Daniel Ricciardo 22, Sergio Pérez 21, Nico Hülkenberg 21, Lance Stroll 19, Kevin Magnussen 18...

Pořadí v Poháru konstruktérů vede Mercedes (471) před Ferrari (326), na dalších místech jsou Red Bull (254), McLaren (82), Toro Rosso (51), Renault (43), Racing Point (40), Alfa Romeo (32), Haas (26) a Williams (1).

Historie okruhu

Trať s hrdým názvem Autodromo Nazionale byla vybudována v Královském parku v Monze u Milána už v roce 1922 a je nejstarším dosud používaným okruhem v Evropě. Po Brooklandsu a Indianapolisu má třetí nejstarší historii na světě! Na původní trati byla legendární klopená zatáčka Parabolica. Po její modernizované kopii se dnes vjíždí do cílové rovinky. Na ní bylo v minulosti dosaženo největší momentální rychlosti vozu F1 ve velké ceně.

Závod v Královském parku v Monze chyběl v kalendáři mistrovství světa jen jedinkrát v roce 1980, kdy se jela VC Itálie v Imole. Tehdy, po tragické havárii Ronnieho Petersona (1978), prošla zásadnější přestavbou. Na žádném jiném okruhu se tedy nejelo častěji (68krát).

Během více než šedesáti let (po dobu zařazení do MS) trať prošla sedmi úpravami. Z původní délky 6300 metrů se postupně zkrátila na současných 5793 metrů. K poslední změně došlo v roce 2000. Momentálně je Monza nejrychlejší tratí v seriálu. Neznamená to však, že by rozhodovala jen největší rychlost na rovinkách. Hodně záleží na průjezdu šikanami a rychlými zatáčkami. Kombinuje rychlost s obtížnými zatáčkami a má vlastní srdce i duši. Oprávněně se trati přezdívá „La Pista Magica“ – kouzelná trať. Leží v Královském parku v Monze a je skutečně královským okruhem F1.

Závod v Monze v roce 1971 vstoupil do historie

V roce 1971 byla Monza svědkem nejtěsnějšího dojezdu v historii F1: pět jezdců dělilo pouhých 61 setin vteřiny: 1. Peter Gethin (BRM) 1:18:12,60, 2. Ronnie Peterson (March-Ford Cosworth) +0,01, 3. Franҫois Cevert (Tyrrell- Ford Cosworth) +0,09, 4. Mike Hailwood (Surtees- Ford Cosworth) +0,18, 5. Howden Ganley (BRM) +0,61.

Z 25 nejrychlejších kvalifikací v historii se jich jelo 24 v Monze. Zatím největší průměrné rychlosti dosáhl Rubens Barrichello (Ferrari) výkonem 260,395 km/h v roce 2004 a Juan-Pablo Montoya (Williams-BMW) výkonem 259,828 km/h v roce 2002.

V posledních 15 ročnících jen čtyřikrát nevyhrál jezdec z pole position. Statisticky je tedy kvalifikace v Monze důležitější než v Monaku!

VC Itálie v Monze vyhráli nejčastěji Michael Schumacher a Lewis Hamilton – pětkrát. O jedno vítězství méně má Nélson Piquet, třikrát zvítězili Juan Manuel Fangio, Stirling Moss, Ronnie Peterson, Alain Prost, Rubens Barrichello a Sebastian Vettel. Mezi konstruktéry je nejúspěšnější Ferrari s 18 triumfy.

Nejrychlejšího času zde zatím dosáhl Kimi Räikkönen časem 1:19,119 minuty v loňské kvalifikaci. Držitelem oficiálního traťového rekordu (nejrychlejší kolo v závodě) je však stále Rubens Barrichello z roku 2004, kdy dosáhl ve ferrari času 1:21,046. Pokud bude sucho, mohl by letos jeho rekord padnout.

Navěky bude platit údaj z VC Itálie v Monze v neděli 16. září 2001: Tomáš Enge z České republiky, celkem 694. jezdec v pořadí, vstoupil jako první závodník z východní Evropy do mistrovství světa formule 1. Jeho prostřednictvím se splnil sen mnoha generací českých kluků o tom, že budou jednou řídit ef jedničku ve velké ceně F1. Ve voze Prost se kvalifikoval na 20. místě. V premiéře pak splnil předsevzetí, absolvoval celý závod bez jediné chyby na 12. místě těsně před pozdějším šampionem Alonsem. Byla to historická událost pro český motoristický sport.

Klíčová místa

Trať v Královském parku v Monze nedaleko Milána je typická nízkým přítlakem a vysokými rychlostmi. Proto se jí často přezdívá Království rychlosti nebo Chrám rychlosti. Díky dosahované rychlosti se jedná o nejkratší závod roku.

V kvalifikaci je velmi důležité brzdění do první zatáčky. Zahřátí předních pneumatik v zahřívacím kole je často velmi obtížné, protože na dlouhých rovinkách rychle chladnou.

Autodromo Nazionale Monza je dosud nejčastějším místem konání velkých cen F1. V Monze se jelo 68 závodů, v Monaku 66 a v Silverstone 53.

Nedostatek aerodynamického přítlaku kvůli využití maximální rychlosti na dlouhých rovinkách způsobuje, že jsou brzdné úseky extrémně náročné na zatížení brzd i řízení. Z tohoto hlediska patří Monza podle techniků Bremba k nejobtížnějším tratím.

Před čtyřmi lety jezdci absolvovali kvalifikační kola v průměru rychlostí 250 km/h, zatímco loni průměrná rychlost přesáhla 263 km/h. Za tak krátkou dobu je to obrovský posun.

Lewis Hamilton loni pátým triumfem vyrovnal rekord Michaela Schumachera

Čas strávený brzděním bude samozřejmě nízký, zhruba 11 % z celkové vzdálenosti. Pouhých šest brzdných bodů kontrastuje například se Singapurem (15), Monakem, Abú Zabí, Hungaroringem či Baku (11).

V průměru se brzdí po dobu 10,6 vteřiny za kolo. To je číslo, které překoná jen Red Bull Ring, ale ten je o půldruhého kilometru kratší. Skutečnost, že existuje jen málo brzdných úseků, z nichž všechny jsou velmi ostré, znamená, že průměrné maximální zpomalení na kolo je 4,1 G. Energie vyprodukovaná brzděním je 165 kW, což je podobná hodnota jako ve Spa nebo Soči.

Od startovní čáry po šachovnicovou vlajku vynaloží každý jezdec na brzdový pedál tlak 31 tun. Brzdná síla aplikovaná v každém kole je téměř 600 kg, což vyžaduje skvělou kondici závodníků.

Ze šesti brzdných úseků jsou tři klasifikovány jako náročné, jeden středně obtížné a zbývající dva lehké. Nejnáročnější je první zatáčka po cílové rovince. Auta k ní přijedou rychlostí 349 km/h a zpomalují na 87 km/h na 137 metrech za pouhé 2,74 vteřiny. Musejí zde vyvinout na brzdový pedál tlak 196 kg a dosáhnou zpomalení 5,6 G.

Dalším zajímavým místem je 4. zatáčka. Na pouhých 117 metrech musí vozy zpomalií z 334 km/h potřebných 119 km/h. Tlak na brzdový pedál je při tom 133 kg a zpomalení 4,9 G. Renault opět nabízí zajímavé srovnání jednotlivých formulových kategorií: F1 ujede kolo za 1:28,319 minuty (238,128 km/h), F2 za 1:43,024 (204,139 km/h) a F3 za 1:50,615 (190,130 km/h).

Vzpomínka na rok 2018

Hamilton neměl před Monzou pořád ještě nic jistého. Na druhého Vettela měl k dobru jen sedmnáct bodů. Víceméně bez šancí byl už třetí Räikkönen, jehož ztráta na britského závodníka činila 85 bodů.

Kvalifikaci však vyhrál právě finský veterán. Jeho čas na kolo 1:19,119 byl nejlepší, jaký kdy byl na současné verzi italského okruhu dosažen. Jiní účastníci inkasovali tučné penalizace za předchozí prohřešky i nadlimitní výměny komponent. Tak Hülkenberg se na roštu stěhoval zpět o hypotetických 40 míst(!), Ricciardo o 30 a Ericsson o 10.

Räikkönen start zvládl bravurně a upevnil si vedoucí pozici. V nájezdu do druhé šikany Hamilton vnějškem zaútočil, Vettel do něj lehce narazil a roztočil se. Urazil si přední spoiler a pomalu jel k mechanikům. Naštěstí byl současně povolán safety car, aby se mohlo uklidit a odstranit Hartleyovo auto, poškozené nárazem od Ericssona.

Po restartu koncem 3. kola Verstappen předjel Bottase a na konci rovinky zdolal Hamilton Räikkönena. Jenže ve druhé šikaně mu to Räikkönen vnějším obloukem vrátil. Vettel jel šestnáctý se ztrátou 15 vteřin.

Magnussen projel šikanu rovně, vrátil se na trať před Péreze a vzduchem létaly kusy karbonu. Dán musel s poškozeným autem vyhledat pomoc. V 9. kole Vettel odvážným manévrem pronikl před Ricciarda a vzápětí využil chyby Leclerka. Po deseti kolech bylo pořadí Räikkönen, Hamilton, Verstappen, Bottas, Grosjean, Sainz, Ocon, Stroll, Sirotkin, Pérez, Vettel… Alonso odstoupil s technickou poruchou. K lehkému kontaktu došlo mezi Gaslym a útočícím Ricciardem.

Vettel měl ve 14. kole ztrátu 25 vteřin, ale už jel na měkké směsi pneumatik, zatímco jezdce před ním čekala zastávka v boxech. V 16. kole předjel devátého Strolla a poměrně rychle postupoval vpřed. V první šikaně zaútočil na Péreze, ale úvodní atak nevyšel. Druhý si lépe připravil a znovu poskočil. Vpředu zatím Räikkönen udržoval náskok kolem jedné vteřiny. Bottas zaútočil na Verstappena. Ten si zkrátil cestu napříč šikanou, získal prokazatelnou výhodu, nebyl však nijak potrestán.

Oba přední týmy se připravily k zastávce, první kupodivu odbočil do boxové uličky Räikkönen. Hamilton reagoval, bojoval o každou desetinu vteřiny. Zajel nejrychlejší kolo v závodě a zůstal na trati. Před Räikkönenem měl náskok 22,4 vteřiny.

Ve 23. kole se objevily první kapky deště. Räikkönen zajel nejrychlejší kolo a Hamilton dál setrvával na trati. Vettel se mezitím probojoval před Ocona na páté místo. Ricciardo zastavil s technickou poruchou, což vyvolalo dvojité žluté vlajky. V polovině závodu na vedoucích pozicích stále kroužili dosud nepřezutí Hamilton, Verstappen a Bottas, ale ve 27. kole si Nizozemec dojel pro nové pneumatiky. Räikkönen stahoval ztrátu, za ním už byl Vettel.

Ve 28. kole Hamilton konečně zastavil, ale vrátil se se ztrátou přes pět vteřin na Räikkönena. Ve 30. kole si nechal Vettel nasadit nejměkčí dostupnou sadu pneumatik, tedy superměkkou, a spadl na desátou pozici.

Bottas zpomalil Räikkönenovo tempo a Hamilton se přibližoval. Pořadí se stabilizovalo v podobě Bottas (bez zastávky), Räikkönen, Hamilton, Verstappen, Ocon, Pérez, Sainz, Vettel, Stroll, Sirotkin, Grosjean, Hülkenberg, Gasly, Leclerc, Ericsson, Vandoorne a Magnussen. Ve 36. kole si Bottas konečně dojel pro nové pneumatiky. Klesl na čtvrté místo. Ve 39. kole Vettel zdolal pátého Péreze, ale na vedoucího Räikkönena ztrácel už 34,3 vteřiny. Tato pozice byla evidentně maximem, jakého mohl po kolizi v úvodu dosáhnout.

Hamilton kroužil s půlsekundovou ztrátou za Räikkönenem. Bottasovi nevyšel atak na Verstappena, protože v nájezdu do první zatáčky dostal bodyček, musel projet šikanou a ztratil kontakt. Verstappen inkasoval pětisekundovou penalizaci, což Bottase virtuálně posunulo na stupeň vítězů.

Deset kol před koncem už Hamilton začal naznačovat útoky, aby soupeře znervóznil. Ve 45. kole se v nájezdu do první zatáčky dostal do vedení. Räikkönen se neubránil a okamžitě začal ztrácet.

Teď už byl ve středu pozornosti jen souboj o třetí příčku. Bottas ji chtěl vybojovat na trati a znovu útočil. Verstappen se zuby nehty držel, ale za cenu toho, že se zezadu přibližoval Vettel. Po přičtení penalizace tak klesl na páté místo.

Hamilton vybojoval 68. vítězství ve své kariéře ve F1. Na dalších bodovaných pozicích se umístili Räikkönen, Bottas, Vettel, Verstappen, Ocon, Pérez, Sainz, Stroll a Sirotkin. Na šesté příčce původně figuroval Grosjean. Byl však dodatečně diskvalifikován, protože podlaha jeho vozu neodpovídala technickým předpisům.

ItálieVC Itálie

Okruh: Autodromo Nazionale Monza

Místo: Monza

mapa okruhu
DRS detekce DRS úsek Měřený úsek Cíl
Charakteristika závodního okruhu z pohledu brzd.
 
  • PRVNÍ VELKÁ CENA F11950
  • POČET KOL53
  • DÉLKA OKRUHU5793 m
  • DÉLKA ZÁVODU306,720 km
  • REKORD OKRUHU1:21.046 (2004)
  • DRŽITEL REKORDURubens Barrichello
 
  • Počet zatáček11
  • Nadmořská výška140,4 – 153,2 m
  • Opotřebení pneumatikstřední
  • Opotřebení brzdvelmi vysoké
  • Spotřeba palivavysoká
 

6. - 8. září 2019

  • První tréninkPÁ   11:00 – 12:30
  • Druhý tréninkPÁ   15:00 – 16:30
  • Třetí tréninkSO   12:00 – 13:00
  • KvalifikaceSO   15:00 – 16:00
  • ZávodNE   15:10 – 16:10
 

Vítězové VC Itálie v Monze

RokVítěz závoduPole Position
JezdecVůzMotorJezdecVůzMotor
2018 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari
2017 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2016 Nico Rosberg Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2015 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2014 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2013 Sebastian Vettel Red Bull Renault Sebastian Vettel Red Bull Renault
2012 Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2011 Sebastian Vettel Red Bull Renault Sebastian Vettel Red Bull Renault
2010 Fernando Alonso Ferrari Ferrari Fernando Alonso Ferrari Ferrari
2009 Rubens Barrichello Brawn Mercedes Giancarlo Fisichella Force India Mercedes
2008 Sebastian Vettel Toro Rosso Ferrari Sebastian Vettel Toro Rosso Ferrari
2007 Fernando Alonso McLaren Mercedes Fernando Alonso McLaren Mercedes
2006 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Kimi Räikkönen McLaren Mercedes
2005 Juan Pablo Montoya McLaren Mercedes Juan Pablo Montoya McLaren Mercedes
2004 Rubens Barrichello Ferrari Ferrari Rubens Barrichello Ferrari Ferrari
2003 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Michael Schumacher Ferrari Ferrari
2002 Rubens Barrichello Ferrari Ferrari Juan Pablo Montoya Williams BMW
2001 Juan Pablo Montoya Williams BMW Juan Pablo Montoya Williams BMW
2000 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Michael Schumacher Ferrari Ferrari
1999 Heinz-Harald Frentzen Jordan Mugen Honda Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1998 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Michael Schumacher Ferrari Ferrari
1997 David Coulthard McLaren Mercedes Jean Alesi Benetton Renault
1996 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Damon Hill Williams Renault
1995 Johnny Herbert Benetton Renault David Coulthard Williams Renault
1994 Damon Hill Williams Renault Jean Alesi Ferrari Ferrari
1993 Damon Hill Williams Renault Alain Prost Williams Renault
1992 Ayrton Senna McLaren Honda Nigel Mansell Williams Renault
1991 Nigel Mansell Williams Renault Ayrton Senna McLaren Honda
1990 Ayrton Senna McLaren Honda Ayrton Senna McLaren Honda
1989 Alain Prost McLaren Honda Ayrton Senna McLaren Honda
1988 Gerhard Berger Ferrari Ferrari Ayrton Senna McLaren Honda
1987 Nélson Piquet sen. Williams Honda Nélson Piquet sen. Williams Honda
1986 Nélson Piquet sen. Williams Honda Teo Fabi Benetton BMW
1985 Alain Prost McLaren TAG Porsche  Ayrton Senna Lotus Renault 
1984 Niki Lauda McLaren TAG Porsche Nélson Piquet sen. Brabham BMW
1983 Nélson Piquet sen. Brabham BMW Riccardo Patrese Brabham BMW
1982 René Arnoux Renault Renault Mario Andretti Ferrari Ferrari
1981 Alain Prost Renault Renault René Arnoux Renault Renault
1979 Jody Scheckter Ferrari Ferrari Jean-Pierre Jabouille Renault Renault
1978 Niki Lauda Brabham Alfa Romeo Mario Andretti Lotus Ford Cosworth
1977 Mario Andretti Lotus Ford Cosworth James Hunt McLaren Ford Cosworth
1976 Ronnie Peterson March Ford Cosworth Jacques Laffite Ligier Matra
1975 Clay Regazzoni Ferrari Ferrari Niki Lauda Ferrari Ferrari
1974 Ronnie Peterson Lotus Ford Cosworth Niki Lauda Ferrari Ferrari
1973 Ronnie Peterson Lotus Ford Cosworth Ronnie Peterson Lotus Ford Cosworth
1972 Emerson Fittipaldi Lotus Ford Cosworth Jacky Ickx Ferrari Ferrari
1971 Peter Gethin BRM BRM Chris Amon Matra Matra
1970 Clay Regazzoni Ferrari Ferrari Jacky Ickx Ferrari Ferrari
1969 Jackie Stewart Matra Ford Cosworth Jochen Rindt Lotus Ford Cosworth
1968 Denny Hulme McLaren Ford Cosworth John Surtees Honda Honda
1967 John Surtees Honda Honda Jim Clark Lotus Ford Cosworth
1966 Ludovico Scarfiotti Ferrari Ferrari Mike Parkes Ferrari Ferrari
1965 Jackie Stewart BRM BRM Jim Clark Lotus Climax
1964 John Surtees Ferrari Ferrari John Surtees Ferrari Ferrari
1963 Jim Clark Lotus Climax  John Surtees Ferrari Ferrari
1962 Graham Hill BRM BRM  Jim Clark Lotus Climax
1961 Phil Hill Ferrari Ferrari Wolfgang von Trips Ferrari Ferrari
1960 Phil Hill Ferrari Ferrari Phil Hill Ferrari Ferrari
1959 Stirling Moss Cooper Climax Stirling Moss Cooper Climax
1958 Tony Brooks Vanwall Vanwall Stirling Moss Vanwall Vanwall
1957 Stirling Moss Vanwall Vanwall Stuart Lewis-Evans Vanwall Vanwall
1956 Stirling Moss Maserati Maserati Juan Manuel Fangio Ferrari Ferrari
1955 Juan Manuel Fangio Mercedes Mercedes Juan Manuel Fangio Mercedes Mercedes
1954 Juan Manuel Fangio Maserati Maserati Juan Manuel Fangio Maserati Maserati
1953 Juan Manuel Fangio Maserati Maserati  Alberto Ascari Ferrari Ferrari
1952 Alberto Ascari Ferrari Ferrari Alberto Ascari Ferrari Ferrari
1951 Alberto Ascari Ferrari Ferrari Juan Manuel Fangio Alfa Romeo Alfa Romeo
1950 Giuseppe Farina Alfa Romeo Alfa Romeo  Juan Manuel Fangio Alfa Romeo Alfa Romeo
 

Vybrané údaje z ročníku 2018

  • Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 450,72 m
  • Poloha pole position vlevo
  • Délka uličky před boxy1) 417,8 m
  • Jízda na plný plyn (čas)1) 71 %
  • Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 84 %
  • Čas věnovaný brzdění4) - s / 13 %
  • Počet řazení za kolo1) 38
  • Průměrné přetížení1) - G
  • Největší přetížení1) 5,6 G v 1. zatáčce
  • Max. rychlost v kvalifikaci5) 346,4 km/h (Alonso)
  • Max. rychlost v závodě5) 362,5 km/h (Pérez)
  • Nejrychlejší kolo v kvalifikaci5) 1:19,119 min. (Räikkönen)
  • Nejrychlejší kolo v závodě5) 1:22,497 min. (Hamilton)
  • Ideální čas na kolo2) 1:19,05
    S1: 26,479, S2: 26,520, S3: 26,006
  • Vítězná strategie3) 1 zastávka ve 28. kole (Hamilton)
  • Počet předjetí1) 15
  • Počet předjetí s DRS1) 24
  • Nejdelší úsek na středních pneu3) 48 (Magnussen)
  • Nejdelší úsek na měkkých pneu3) 40 (Hülkenberg)
  • Nejdelší úsek na superměkkých pneu3) 41 (Ericsson)
  • Průměrná spotřeba2) 2,08 kg/kolo
  • Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 80 km/h
  • Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 18,801 s
  • Počet zastávek v boxech 21
  • Počet vítězství z pole position 24x ze 69 závodů
  • Pravděpodobnost vyjetí safety caru1) 20 %
  • Pravděpodobnost deště (2014-2018)1) 16 %
  • Průměrná teplota vzduchu (2014-2018)1) 27 °C
  • Průměrná teplota asfaltu (2014-2018)1) 37,2 °C
 

Zdroje:
1) Mercedes, 2) Renault, 3) Pirelli, 4) Brembo