Pár slov před motoristickým svátkem na okruhu v Brně.
Napínavé, ještě napínavější – DTM.
Takto vypadá seriál závodů DTM před čtvrtým podnikem, který se o nadcházejícím víkendu pojede v Brně (3. až 5. června). Ve špičkové formě přijíždí do České republiky dvojnásobný mistr světa formule 1 Mika Häkkinen (Mercedes AMG třídy C). Suverénní vítěz třetího závodu DTM v belgickém Spa-Francorchamps bude na trati plné stoupání a klesání poblíž hlavního města Moravy Brna startovat poprvé. Loňský šampión Mattias Ekström (Audi A4 DTM), který se naposledy musel spokojit s druhým místem, cítí vhodnou příležitost Häkkinenovi porážku vrátit: Tento Švéd zná brněnskou přírodní závodní trať velice dobře z loňského roku, kdy si prvním místem předčasně zajistil svůj první celkový titul v DTM. Stáj Opel je před čtvrtým podnikem roku 2005 na vzestupu. Jak Marcel Fässler, tak i Laurent Aiello, celkový vítěz DTM z roku 2002, za volantem vozu Opel Vectra V8 GTS v Belgii bodovali – a Manuel Reuter drží od loňského roku aktuální rekordní čas na jedno kolo.
Situace na špičce tabulky slibuje maximálně dramatickou podívanou: Čtyři jezdci jsou seřazeni v odstupu pouhých dvou bodů. Vicemistr z loňského roku, vítěz závodu na německém Lausitzringu Gary Paffett (Mercedes-Benz), vede s 19 body před hvězdným triem na druhém místě, které tvoří vítěz ze Spa Häkkinen, vítěz úvodního závodu sezóny Jean Alesi (oba Mercedes-Benz) a Mattias Ekström (Audi). Těsně za nimi následuje na pátém místě se 14 body šestinásobný vítěz závodu v Le-Mans Tom Kristensen, který v roce 2004 obsadil v Brně druhé místo s vozem Audi. Rekordman závodů DTM Bernd Schneider (Mercedes-Benz) je se šesti body šestý. A Heinz-Harald Frentzen (Opel), druhý muž pořadí formule 1 v roce 1997, si hodlá v České republice připsat na své konto letošní první body.
Jarek Janiš a Jan Charouz ve formuli 3000, Česká pojišťovna - Škoda Octavia Cup jako součást programu
Vedle světově známých hvězd z DTM, jako je Häkkinen, Frentzen a Kristensen, se domácí fanoušci budou moci kochat výkony několika českých závodních es, v první řadě Jarka Janiše a Jana Charouze, kteří se v rámci DTM postaví na start italského mistrovství formule 3000. Velice slibný byl již Jarkův vstup do série. Při svém prvním závodu za volantem monopostu se 450 koňskými silami získal hned napoprvé druhé místo.
„Udělám všechno pro to, abych v Brně dosáhl na vítězství“, prohlásil 21letý jezdec, který v tomto roce startuje také v japonské formuli Nippon. V italské formuli 3000 nastupují jak týmy z bývalého mistrovství FIA-F3000 (Coloni), tak také týmy nové – například tým pilota formule 1 za Renault Giancarla Fisichelly.
V rámci DTM se budou rovněž konat dva závody poháru Česká pojišťovna - Škoda Octavia Cup, který je nazýván „malým českým DTM“, protože se z něj v devátém roce jeho existence stal nejpopulárnější a nejlepší domácí seriál závodů cestovních vozů. Také jeho těsné a tvrdé souboje připomínají DTM a i samotný systém kvalifikace s deseti nejlepšími jezdci v Super Pole odpovídá systému DTM. Vedle zkušených závodních jezdců zde vystupují ambiciózní mladíci, dychtící po úspěchu. Nejprominentnějším členem závodního pole je Fin Jani Paasonen, který jako tovární jezdec značky Škoda závodí v mistrovství světa v rallye.
Napínavé duely nabízejí také zčásti teprve patnáctiletí mladí talentovaní jezdci v mistrovství ADAC formule BMW, o čemž se naposledy mohlo přesvědčit publikum při závodech formule 1 na Nürburgringu. Známými jmény ze školy talentů formule BMW jsou Ralf Schumacher, pilot stáje Red Bull Christian Klien (Rakousko) a syn mistra světa formule 1 Nico Rosberg.
Atraktivní ceny pro diváky
Přístup ke stájím, autogramiády a rodinné vstupenky – díky této koncepci se ze závodů DTM stal skutečný magnet pro diváky. Deset závodů v přecházejícím roce navštívilo 769 000 fanoušků. Na zahajovací závod letošní sezóny v Hockenheimu se přišlo podívat 116 000 diváků, na okruh EuroSpeedway Lausitz jich dorazilo 78 000. Víkend DTM na oblíbené volné tribuně v Brně stojí pouze 450 korun, vstupenky na tribuny u cílové rovinky, kde lze dobře sledovat napínavé zastávky v boxech, jsou k mání již za 750 korun. Předprodej je již ukončen, denní pokladny budou otevřeny od pátku 3. června.
Historie v Česku – DTM popáté na náročné trati
Seriál DTM rád přijíždí do Čech. Svůj debut na Automotodromu západně od Brna slavil tento seriál závodů cestovních vozů v roce 1988. S jedním z tehdejších dvou vítězů se dnes diváci setkají na televizní obrazovce: Klaus Ludwig bude jako expert komentovat živé přenosy televizní stanice ARD (5. června od 13:45 hodin). Ludwig tehdy zvítězil ve voze Ford Sierra a o tři roky později své vítězství zopakoval, tentokrát ovšem s vozem Mercedes-Benz 190 Evo II. V roce 1992 dosáhl v Brně dvojitého vítězství Johny Cecotto – dnes závodí jeho patnáctiletý syn v mistrovství ADAC formule BMW.
DTM se v Brně naposledy konalo v loňském roce. Byl to předposlední závod sezóny. Přišlo tehdy 35 000 diváků, kteří sledovali navýsost bouřlivý závod – s hlavními vítězi v podobě celkového vítěze Mattiase Ekströma, tří jezdců značky Opel na bodovaných místech (Marcel Fässler, Heinz-Harald Frentzen a Timo Scheider) a spokojeného Garyho Paffetta (Mercedes-Benz), který z Česka odjížděl jako druhý v celkovém pořadí. Brněnská závodní trať, nově otevřená v roce 1986, má něco do sebe: díky 73,63 metrům výškového rozdílu na 5,403 kilometru a rozmanitému profilu se šesti levotočivými a osmi pravotočivými zatáčkami, které patří mezi středně rychlé až rychlé. Povrch vozovky je považován za zvláště agresivní.
Přímo na okruhu vás komentářem budou doprovázet známý komentátor Petr Horák a závody octavií, formule 3000 a DTM pak redaktor magazínu FORMULE Tomáš Richtr.