Mercedes s vývojem skončil už dávno
Výhodu bude mít také Ferrari
Šéf Red Bull Racingu Christian Horner se po Velké ceně Eifelu nechal slyšet, že je rád, že vůz jeho týmu je již téměř tak dobrý jako ten od Mercedesu a že v posledních šesti závodech sezony by mohl i zabojovat o pár vítězství. Šéfa Mercedesu Tota Wolffa však zmenšování odstupu od konkurence nepřekvapuje, protože černý vůz již delší dobu nedostal žádné nové díly.
"Projekt je již delší dobu ukončen," řekl Wolff o vývojovém programu pro rok 2020. "Není to poprvé. Každý rok musíme udělat mimořádně těžké rozhodnutí, ne vždy si můžeme dovolit ukončit program brzy. Jenže příští rok vstoupí v platnost pár úprav (technických) pravidel, proto jsme chtěli co nejdříve přejít na nový projekt. Proto jsme svědky měnění poměru sil. Zpravidla míváme velmi dobrý start do sezony a její střední část. Ti, kteří vyvíjejí až do konce roku, mají silný finiš."
Snad se tedy můžeme těšit na dramatičtější konec sezony, než byla její první polovina. Výměnou za to má Mercedes více času k přípravě na příští sezonu, kdy bude omezena část aerodynamiky a Mercedes přijde také o systém DAS. Silný vstup do sezony by mu umožnil soustředit se na náročný vývoj zcela nového vozu pro rok 2022, kdy se opět začne využívat přísavný efekt. Prozatím, až do konce tohoto roku, je vývoj vozu nové generace v aerodynamickém tunelu i pomocí CFD zcela zakázán, takže v Brackley se teď mohou soustředit pouze na přípravu na sezonu 2021 a potom opět přejít na nový projekt dříve než ostatní.
Mercedes si vypracoval náskok ve vývoji, týmu Ferrari pomůže handicap. Foto: Mercedes
Výhodnou pozici pro rok 2022, z určitého úhlu pohledu, má ale i tým Ferrari. Od příštího roku vstoupí v platnost také systém handicapů v oblasti aerodynamického vývoje. Mercedes, jako již prakticky jistý vítěz letošního Poháru konstruktérů, bude moci od začátku příštího roku svůj aerodynamický tunel a superpočítač s CFD využívat pouze na 90 % toho, co mu umožňují stávající pravidla. Naopak šestému týmu v Poháru konstruktérů, což je aktuálně Ferrari, se využití posune na 102,5 %, čili týdně bude mít k dispozici ještě více času v aerodynamickém tunelu a na superpočítači než v této sezoně. Ferrari to příští rok nejspíš také využije k vývoji vozu pro rok 2022, od kterého si slibuje návrat na vrchol F1.
"Ano, pravidla byla nastavena tak, aby týmy, kterým se teď nedaří, měly lepší šanci napravit to. Trochu to pomůže. A nám se teď nedaří, takže dostaneme tuto pomoc," připustil Charles Leclerc. "Raději bych tento rok bojoval o vítězství, ale už je to jednou tak, jak to je. Snad se nám povede tuto výhodu využít a opět se nám začne dařit."
Handicapový systém má být pomocnou rukou pro menší týmy, které díky němu dostanou více času k využití svých nástrojů vývoje, které nejsou vždycky na tak špičkové úrovni, jako je tomu u Mercedesu, Ferrari nebo Red Bull Racingu. Jenže letos padlo do středu pole Ferrari a toto pravidlo platí pro všechny stejně.
Zdroj: RaceFans, Crash, úvodní foto: Mercedes