Brexit může pomoci Ferrari
Formule 1 z něj radost nemá
Velká Británie by měla z Evropské unie vystoupit 29. března 2019 a dosud není vůbec jasné, jak se budou dále vyvíjet vzájemné vztahy a jak to bude s prouděním zboží a pracovní síly. Destabilizace je špatnou zprávou pro většinu týmů F1.
Britskými týmy jsou sice oficiálně pouze McLaren, Williams a Force India, ale v průmyslovém srdci Anglie sídlí i týmy Mercedes, Red Bull a Renault, ačkoli závodí pod německou, rakouskou, respektive francouzskou licencí. To už je šest z deseti týmů, přičemž americký Haas má v Anglii logistické centrum (bývalou továrnu týmu Manor) a nemalá část italského týmu Toro Rosso pracuje v Bicestru, kde má větrný tunel.
Jedna dobrá zpráva pro skutečně Italské Ferrari a skutečně švýcarský Sauber. Ty dlouhodobě doplácejí na problém s nedostatkem kvalifikovaného technického personálu, protože anglický inženýr s lety pracovních zkušeností v různých anglických týmech F1 se z Anglie buď stěhovat nechce, nebo pouze výměnou za tučné šeky. Sauber takové šeky nemá, zatímco Ferrari ano, ale ne pro stovky inženýrů. Co se týče inženýrů kupříkladu z Německa, Francie nebo Španělska, případně našich končin, Ferrari o ně bojuje za stejných podmínek jako Mercedes nebo Red Bull, ovšem s tím, že angličtina je rozšířenější jazyk a britská ekonomika je silnější než italská.
Tvrdý Brexit by mohl zanechat talentované inženýry ze všech zemí Evropské unie ve sféře vlivu Ferrari. Utrpěla by však celá Formule 1, která také sídlí ve Velké Británii.
"Samozřejmě, tato situace není ideální, ale věřím, že příslušní lidé přijdou s řešeními," řekl Maurizio Arrivabene, šéf Scuderie Ferrari. "Doufám, že se to podaří vyřešit, pro dobro celé F1. Kdybych se na to díval pouze z perspektivy Ferrari a bral v úvahu věci takové, jaké jsou teď, tak bych se mohl těšit na zástupy lidí, jenž brzy zaklepou na dveře v Maranellu.
Ale celkově by to nebyl nejlepší scénář, proto doufám, že se naleznou řešení. Ne pouze pro Formuli 1, ale pro všechny."
Britské problémy se rozhodně týkají týmu Mercedes. Stovky zaměstnanců má rozdělených mezi sídlo týmu v Brackley a motorové centrum v Brixworthu.
"Vývoj situace detailně sledujeme," potvrdil Toto Wolff. "Sportovní divize Mercedesu má kolem 1,800 lidí a velké procento z nich pracuje pro tento tým. Osobně se politice raději vyhýbám, ale tohle téma se mě bytostně dotýká, protože mám pocit, že se zapomíná na to, proč Evropská unie vznikla. Před 70 lety byla válka a unie měla zabránit dalším válkám."
V F1 je dobře známo, že manželkou Rakušana Tota Wolffa je Skotka Susie Wolffová rozená Stoddardová.