Šampion oslavil korunovaci dominantním výkonem
VC Turecka – závod
Lewis Hamilton se stal posedmé mistrem světa. O své převaze nad ostatními soupeři přesvědčil způsobem, který byl opravdu mistrovský. Závod zvládl takticky, mistrně šetřil pneumatiky a stále si udržoval vysokou rychlost.
Ani tentokrát se jezdci před závodem nevyhnuli penalizacím. Za blokování jiného jezdce v kvalifikaci byl odsunut o tři místa Sainz (13.>16.), za nerespektování žlutých vlajek o pět míst Norris (11.>15.) a Russell. Jezdec Williamsu navíc musel až na konec roštu kvůli výměně pohonné jednotky. S novými převodovkami do závodu beztrestně nastoupili Giovinazzi, Verstappen, Ocon, Gasly, Magnussen a Russell. Latifi a Russell nakonec startovali z uličky před boxy.
Na rozdíl od soboty nepršelo, teplota vzduchu se před startem pohybovala kolem 12,5 °C, asfaltu 15,5 °C, vlhkost byla 83,1 % a vítr vál rychlostí 0,6 m/s. Trať však byla stále mokrá a Giovinazzi s Russellem havarovali už během cesty na rošt. Oba naštěstí poškodili jen přední křídla. Přesto se ředitel závodu rozhodl pro pevný start. Všichni jezdci obuli pneumatiky do mokra, pouze Latifi a Russell přechodné.
Na první pozici na startu stál poprvé v kariéře Stroll. Naopak jezdci Mercedesu bojující o titul vyrazili až ze šestého (Hamilton) a devátého (Bottas) místa. Na startu nejvíc ztratil Verstappen, roztočili se Ocon po kontaktu s Ricciardem i vyhýbající se Bottas. Hamilton se zázračně dostal na třetí pozici za Strolla a Péreze. Většina jezdců jela velmi opatrně, ale přesto Hamilton vyjel z tratě a předjeli ho Vettel, Verstappen i Albon.
Lance Stroll své první pole position v kariéře ve vítězství neproměnil. Foto: Racing Point.
Red bully ujížděly, po prvním kole ztrácel třetí Vettel přes deset vteřin! Ocon zastavil u mechaniků jako první kvůli kolizi s Bottasem, ale dostal znovu gumy do mokra. Pole se seřadilo v pořadí Stroll, Pérez, Vettel, Verstappen, Albon, Hamilton, Ricciardo, Räikkönen, Sainz, Magnussen, Giovinazzi, Kvjat, Gasly, Leclerc, Norris, Bottas, Grosjean, Russell, Ocon a Latifi.
Po pěti kolech vedl Stroll o šest sekund před Pérezem, třetí Vettel měl ztrátu téměř 16 s, šestý Hamilton 20,8 s a šestnáctý Bottas 50 s. Jenže trať pozvolna osychala, a to mělo mít velký význam pro další průběh závodu. Nejrychlejší kola převzal od týmového kolegy Pérez a trochu se přiblížil.
V 6. kole zajel do boxů Leclerc a obul přechodné pneumatiky. Ostatní jistě zvědavě očekávali, zda není brzy. Nejrychlejší kolo zajel Hamilton, jako by ubývající voda na asfaltu dodávala mercedesu rychlost. Pro přechodné pneumatiky si postupně jeli Bottas, Vettel, Hamilton a mnozí další.
Hodnotu nejrychlejšího kola posunul Albon, potom Verstappen. V 9. kole však byl rychlejší Leclerc a přechodné gumy už byly jednoznačně výhodnější. Pérez u mechaniků ztratil pět vteřin. Red bullům se do boxů dlouho nechtělo. Díky tomu se Albon na chvíli ocitl ve vedení závodu.
Po kompletní výměně pneumatik bylo ve 13. kole pořadí Stroll, Pérez, Verstappen, Vettel, Hamilton, Albon, Ricciardo, Sainz, Leclerc, Magnussen, Bottas, Räikkönen, Norris, Gasly, Kvjat, Grosjean, Ocon, Latifi. Giovinazzi odstavil auto kvůli technické závadě. Kvůli tomu byl aktivován virtuální safety car.
V 16. kole Hamilton zaútočil na Vettela, ale vyjel mimo ideální stopu a tím uvolnil cestu Albonovi. Thajec se rychle dostal i před Vettela a zajel nejrychlejší kolo. Velmi rychle jel i devátý Leclerc, který však na Sainze ztrácel propastných 17 vteřin.
V 19. kole Verstappen uspěchal útok na Péreze, vyletěl z tratě ve dvojích hodinách a okamžitě musel k mechanikům pro nové gumy. Klesl tím na osmé místo a mohl zpytovat svědomí. Albon byl dál nejrychlejší a přibližoval se Pérezovi. Stroll už neměl potřebnou rychlost a soupeři z jeho náskoku ukrajovali. Bottas udělal hodiny a trčel až na 17. místě.
Klidné fáze závodu komisaři využili k prošetřování Verstappenova výjezdu z boxů, kdy přejel bílou čáru. Přesto nedospěli k rozhodnutí a odložili ho po závodě. Podivné…
Norris se předjetím Magnussena dostal na desátou pozici, ale s obrovskou ztrátou 38 vteřin na Leclerka. Zatímco Albonovo tempo výrazně ochablo, Vettel držel stále stabilní a přiblížil se mu na vteřinu. Za zády si vezl Hamiltona. Stav pneumatik většiny jezdců byl kritický.
Ve 30. kole si Leclerc dojel pro další nové přechodné pneumatiky. Rázem byl ze všech nejrychlejší a stahoval ztrátu 12 vteřin na Verstappena. Ve 33. kole se konečně dočkal Hamilton. Vettel jel do boxů a Brit měl velnou cestu. Na druhého Péreze ztrácel 5,8 vteřiny. Albon udělal hodiny a zamířil k mechanikům.
První trojice se sjela do tří vteřin a Hamilton měl navrch. Ve 36. kole vedoucí Stroll odbočil do boxů pro nové přechodné pneumatiky. Vzápětí Hamilton předjel Péreze a dostal se do vedení! Do cíle zbývalo přesně 20 kol.
Další hodiny udělal Latifi. Ve 39. kole Strolla předjeli Vettel i Leclerc. Ferrari se posunula na čtvrté a páté místo. Po 40 kolech bylo pořadí Hamilton, Pérez, Verstappen, Leclerc, Vettel, Albon, Stroll, Sainz, Ricciardo, Norris, Ocon, Kvjat, Bottas, Gasly, Räikkönen, Russell, Grosjean a Latifi.
Kolidovali Grosjean a Latifi. Stroll ztrácel jednu pozici za druhou a klesl až na 8. místo. Hamilton dál navyšoval náskok před Pérezem na 15 vteřin a ve 43. kole předjel o celé kolo týmového kolegu Bottase. Zatímco Hamilton stále setrvával na druhé sadě pneumatik, Verstappen si dojel už pro čtvrtou.
Třetí místo Sebastiana Vettela bylo jedním z největších překvapení závodu. Foto: Ferrari.
Ve 44. kole Sainz předjel Albona na pátou pozici a zajel nejrychlejší kolo. Když Norris zaútočil na Ricciarda, Australan se při obranném manévru roztočil do hodin a klesl na 10. místo. Další smyky postihly Räikkönena a Verstappena. Nizozemec přesto předjel týmového kolegu a dostal se na šesté místo.
Hamilton znovu předvedl obdivuhodný výkon. Po startu ze šesté pozice nakonec zdolal jezdce z pole position o více než minutu. Jediného soupeře v boji o titul pokořil předjetím o celé kolo! Vyhrál s jedinou výměnou pneumatik.
Leclerc v posledním kole zaútočil na Péreze, na chvilku se dostal na druhou pozici, ale vzápětí byl v zatáčce široký. Kromě Péreze ho předjel těsně před cílem i Vettel. Nejrychlejší kolo zajel Norris, jeden z největších favoritů víkendu Verstappen se musel spokojit až se šestým místem.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:42:19,313 | 58 | 25 |
2. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | +31,633 | 58 | 18 |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | +31,960 | 58 | 15 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +33,858 | 58 | 12 |
5. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | +34,363 | 58 | 10 |
6. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | +44,873 | 58 | 8 |
7. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | +46,484 | 58 | 6 |
8. | Lando Norris | McLaren | Renault | +61,259 | 58 | 5 |
9. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | +72,353 | 58 | 2 |
10. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | +95,460 | 58 | 1 |
11. | Esteban Ocon | Renault | Renault | -1 kolo | 57 | 0 |
12. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | -1 kolo | 57 | 0 |
13. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | -1 kolo | 57 | 0 |
14. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | -1 kolo | 57 | 0 |
15. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 57 | 0 |
16. | George Russell | Williams | Mercedes | -1 kolo | 57 | 0 |
17. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | DNF | 55 | 0 |
Romain Grosjean | Haas | Ferrari | DNF | 49 | 0 | |
Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | DNF | 39 | 0 | |
Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | DNF | 11 | 0 |
Pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2020
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | 307 | 12 | 25 | 26 | 25 | 19 | 25 | 25 | 7 | 26 | 15 | 25 | 26 | 26 | 25 | ||||||
2. | Valtteri Bottas | 197 | 25 | 18 | 15 | - | 15 | 16 | 18 | 10 | 18 | 26 | - | 18 | 18 | - | ||||||
3. | Max Verstappen | 170 | - | 15 | 18 | 19 | 25 | 18 | 15 | - | - | 18 | 19 | 15 | - | 8 | ||||||
4. | Sergio Pérez | 100 | 8 | 8 | 6 | 10 | 1 | 1 | 10 | 12 | 12 | 6 | 8 | 18 | ||||||||
5. | Charles Leclerc | 97 | 18 | - | - | 15 | 12 | - | - | - | 4 | 8 | 6 | 12 | 10 | 12 | ||||||
6. | Daniel Ricciardo | 96 | - | 4 | 4 | 12 | - | - | 13 | 8 | 12 | 10 | 15 | 2 | 15 | 1 | ||||||
7. | Carlos Sainz | 75 | 10 | 3 | 2 | - | - | 8 | 18 | - | - | 10 | 8 | 6 | 10 | |||||||
8. | Lando Norris | 74 | 16 | 10 | - | 10 | 2 | 1 | 6 | 12 | 8 | - | - | - | 4 | 5 | ||||||
9. | Alexander Albon | 70 | - | 12 | 10 | 4 | 10 | 4 | 8 | - | 15 | 1 | - | - | - | 6 | ||||||
10. | Pierre Gasly | 63 | 6 | - | - | 6 | - | 2 | 4 | 25 | - | 2 | 8 | 10 | - | - | ||||||
11. | Lance Stroll | 59 | - | 6 | 12 | 2 | 8 | 12 | 2 | 15 | - | - | - | - | 2 | |||||||
12. | Esteban Ocon | 40 | 4 | - | - | 8 | 4 | - | 10 | 4 | - | 6 | - | 4 | - | - | ||||||
13. | Sebastian Vettel | 33 | 1 | - | 8 | 1 | - | 6 | - | - | 1 | - | - | 1 | - | 15 | ||||||
14. | Daniil Kvjat | 26 | - | 1 | - | - | 1 | - | - | 2 | 6 | 4 | - | - | 12 | - | ||||||
15. | Nico Hülkenberg | 10 | - | 6 | 4 | |||||||||||||||||
16. | Antonio Giovinazzi | 4 | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 | - | 1 | - | ||||||
17. | Kimi Räikkönen | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | - | - | 2 | - | ||||||
18. | Romain Grosjean | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | - | - | ||||||
19. | Kevin Magnussen | 1 | - | - | 1 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||
20. | George Russell | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||
21. | Nicholas Latifi | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2020
p. | Tým | ∑ | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Mercedes | 504 | 37 | 43 | 41 | 25 | 34 | 41 | 43 | 17 | 44 | 41 | 25 | 44 | 44 | 25 | ||||||
2. | Red Bull | 240 | - | 27 | 28 | 23 | 35 | 22 | 23 | - | 15 | 19 | 19 | 15 | - | 14 | ||||||
3. | Racing Point | 169 | 8 | 14 | 18 | 2 | 14 | 22 | 3 | 16 | 10 | 12 | 16 | 6 | 8 | 20 | ||||||
4. | McLaren | 149 | 26 | 13 | 2 | 10 | 2 | 9 | 6 | 30 | 8 | - | 10 | 8 | 10 | 15 | ||||||
5. | Renault | 136 | 4 | 4 | 4 | 20 | 4 | - | 23 | 12 | 12 | 16 | 15 | 6 | 15 | 1 | ||||||
6. | Ferrari | 130 | 19 | - | 8 | 16 | 12 | 6 | - | - | 5 | 8 | 6 | 13 | 10 | 27 | ||||||
7. | AlphaTauri | 89 | 6 | 1 | - | 6 | 1 | 2 | 4 | 27 | 6 | 6 | 8 | 10 | 12 | - | ||||||
8. | Alfa Romeo | 8 | 2 | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | 1 | - | 3 | - | ||||||
9. | Haas | 3 | - | - | 1 | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | - | - | ||||||
10. | Williams | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Pozn. Týmu Racing Point bude po skončení šampionátu odebráno 15 bodů.
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes .