Novinky

  • 14.04.2025 Bad Hülkenberg byl diskvalifikován z VC Bahrajnu kvůli sedřené spodní desce

  • 13.04.2025 Bad Russell a Antonelli přišli o 1 místo na startu VC Bahrajnu

  • 07.04.2025 Bad Japonec Šigeaki Hattori, účastník Indy 500, zahynul při dopravní nehodě ve věku 61 let.

Facebook Instagram

Jak dopadly souboje týmových kolegů?

Jak dopadly souboje týmových kolegů?

Největší výprask dostali Albon a Latifi

Týmový kolega jezdce F1 je zároveň i jeho úhlavním nepřítelem na trati, protože je jediným ve stejném voze, a tedy i tím, s kým bude nakonec srovnáván. Podívejme se na srovnání týmových kolegů v sezoně 2020, jak je spočítal anglický web RaceFans, který do něj kvůli nedostatečně reprezentativním výsledkům nezapočítal kvalifikaci na VC Turecka.

Začneme na posledním místě Poháru konstruktérů, u týmu Williams. Kdyby tým neměl druhý vůz, George Russell by vypadal jako beznadějný případ, s nulou na kontě (pokud nepočítáme body získané ve voze Mercedesu). Avšak Williams má druhý vůz, seděl v něm Nicholas Latifi a prohrál všechny společné kvalifikace. Průměrný rozdíl v jejich nejlepším kvalifikačním kole byl 0,563 sekundy. To je důkazem nejen Russellovy rychlosti na jedno kolo, ale i stability jeho sobotních výkonů. A kolegu hravě porážel i v neděli.

Haas měl absolutně vyrovnanou jezdeckou dvojici z pohledu kvalifikací a v závodech se obyčejně více dařilo Kevinu Magnussenovi, p když o jeden bod více získal Romain Grosjean. Podobně u Alfy Romeo byly kvalifikace vyrovnané a stejně tak bodový zisk, ačkoli zkušený Kimi Räikkönen byl v cíli obyčejně dříve než Antonio Giovinazzi.

V novém týmu AlphaTauri byl Pierre Gasly na jedno kolo jednoznačně rychlejší než Daniil Kvjat a díky tomu se dvanáctkrát dostal do Q3, zatímco týmový kolega tam byl pouze čtyřikrát. Zároveň to však znamenalo, že Gasly častěji startoval na použitých pneumatikách a Kvjatův vůz často stál nedaleko za ním na nových. I proto bodový rozdíl není až tak velký i navzdory Gaslyho vítězství v Monze.

V roce 2019 mělo Ferrari vyrovnanou jezdeckou dvojici. V roce 2020 o ni přišlo, i když závodníky zůstali Sebastian Vettel a Charles Leclerc. Čtyřnásobný mistr světa se z těžko vysvětlitelných důvodů často trápil od prvního kola kvalifikace až do konce závodu. U Renaultu zase pohasla hvězda Estebana Ocona, který nedokázal držet tempo s Danielem Ricciardem.

V týmu Racing Point byl výrazně lepším kvalifikantem Sergio Pérez, a přestože se v závodě často ocitl za Lancem Strollem, má nos na využívání příležitostí a týmu přivezl mnohem více bodů celkově i ve srovnání společně dokončených velkých cen. Pérez se nezúčastnil dvou velkých cen a Stroll jedné, oba kvůli nemoci Covid-19.

McLaren tvrdí, že měl velmi dobrý vůz, ale ne tak jako Racing Point značně inspirovaný Mercedesem, a že ke třetímu místu v Poháru konstruktérů mu pomohla silná a vyrovnaná jezdecká dvojice. Minimálně druhou část tvrzení potvrzuje statistika. Jediný výrazný rozdíl byl v počtu kol před týmovým kolegou.

U Red Bullu Max Verstappen naopak zcela zesměšnil Alexandra Albona a možná i ukončil jeho kariéru závodního jezdce F1. Vždy byl před ním v kvalifikaci a vždy byl před ním v cíli závodu. Průměrná Albonova kvalifikační ztráta činí propastných 0,522 sekundy a za celý rok odjel před Verstappenem pouze 28 závodních kol.

Ve srovnání s ním se Valtteri Bottas v Mercedesu ještě jakžtakž držel. Staronového šampióna,Lewise Hamiltona nechal vyhrát přibližně dvě třetiny kvalifikací. Ve dvou třetinách závodu skončil za ním, dvě třetiny odjetých kol byl za ním. Hamilton týmu přinesl i tři pětiny bodů, přestože do VC Sachíru nenastoupil kvůli nemoci Covid-19 a v Abú Zabí závodil navzdory zhoršené fyzické kondici.

jezdci lepší v kvalifikaci dříve v cíli podíl bodů kola před kolegou
Hamilton--Bottas 11--5 11--4 341--217 613--294
Verstappen--Albon 17--0 11--0 211--105 728--28
Sainz--Norris 8--9 7--6 104--95 581--283
Pérez--Stroll 10--4 4--4 113--65 267--366
Ricciardo--Ocon 15--2 9--3 117--62 597--209
Vettel--Leclerc 4--13 3--10 33--98 215--585
Gasly--Kvjat 4--13 5--8 32--75 268--550
Räikkönen--Giovinazzi 8--9 9--4 4--4 453--421
Grosjean--Magnussen 7--7 2--5 2--1 270--340
Russell--Latifi 15--0 7--2 0--0 511--181


Zdroj: RaceFans, úvodní foto: Ferrari