Jak dopadly souboje týmových kolegů?
Největší výprask dostali Albon a Latifi
Týmový kolega jezdce F1 je zároveň i jeho úhlavním nepřítelem na trati, protože je jediným ve stejném voze, a tedy i tím, s kým bude nakonec srovnáván. Podívejme se na srovnání týmových kolegů v sezoně 2020, jak je spočítal anglický web RaceFans, který do něj kvůli nedostatečně reprezentativním výsledkům nezapočítal kvalifikaci na VC Turecka.
Začneme na posledním místě Poháru konstruktérů, u týmu Williams. Kdyby tým neměl druhý vůz, George Russell by vypadal jako beznadějný případ, s nulou na kontě (pokud nepočítáme body získané ve voze Mercedesu). Avšak Williams má druhý vůz, seděl v něm Nicholas Latifi a prohrál všechny společné kvalifikace. Průměrný rozdíl v jejich nejlepším kvalifikačním kole byl 0,563 sekundy. To je důkazem nejen Russellovy rychlosti na jedno kolo, ale i stability jeho sobotních výkonů. A kolegu hravě porážel i v neděli.
Haas měl absolutně vyrovnanou jezdeckou dvojici z pohledu kvalifikací a v závodech se obyčejně více dařilo Kevinu Magnussenovi, p když o jeden bod více získal Romain Grosjean. Podobně u Alfy Romeo byly kvalifikace vyrovnané a stejně tak bodový zisk, ačkoli zkušený Kimi Räikkönen byl v cíli obyčejně dříve než Antonio Giovinazzi.
V novém týmu AlphaTauri byl Pierre Gasly na jedno kolo jednoznačně rychlejší než Daniil Kvjat a díky tomu se dvanáctkrát dostal do Q3, zatímco týmový kolega tam byl pouze čtyřikrát. Zároveň to však znamenalo, že Gasly častěji startoval na použitých pneumatikách a Kvjatův vůz často stál nedaleko za ním na nových. I proto bodový rozdíl není až tak velký i navzdory Gaslyho vítězství v Monze.
V roce 2019 mělo Ferrari vyrovnanou jezdeckou dvojici. V roce 2020 o ni přišlo, i když závodníky zůstali Sebastian Vettel a Charles Leclerc. Čtyřnásobný mistr světa se z těžko vysvětlitelných důvodů často trápil od prvního kola kvalifikace až do konce závodu. U Renaultu zase pohasla hvězda Estebana Ocona, který nedokázal držet tempo s Danielem Ricciardem.
V týmu Racing Point byl výrazně lepším kvalifikantem Sergio Pérez, a přestože se v závodě často ocitl za Lancem Strollem, má nos na využívání příležitostí a týmu přivezl mnohem více bodů celkově i ve srovnání společně dokončených velkých cen. Pérez se nezúčastnil dvou velkých cen a Stroll jedné, oba kvůli nemoci Covid-19.
McLaren tvrdí, že měl velmi dobrý vůz, ale ne tak jako Racing Point značně inspirovaný Mercedesem, a že ke třetímu místu v Poháru konstruktérů mu pomohla silná a vyrovnaná jezdecká dvojice. Minimálně druhou část tvrzení potvrzuje statistika. Jediný výrazný rozdíl byl v počtu kol před týmovým kolegou.
U Red Bullu Max Verstappen naopak zcela zesměšnil Alexandra Albona a možná i ukončil jeho kariéru závodního jezdce F1. Vždy byl před ním v kvalifikaci a vždy byl před ním v cíli závodu. Průměrná Albonova kvalifikační ztráta činí propastných 0,522 sekundy a za celý rok odjel před Verstappenem pouze 28 závodních kol.
Ve srovnání s ním se Valtteri Bottas v Mercedesu ještě jakžtakž držel. Staronového šampióna,Lewise Hamiltona nechal vyhrát přibližně dvě třetiny kvalifikací. Ve dvou třetinách závodu skončil za ním, dvě třetiny odjetých kol byl za ním. Hamilton týmu přinesl i tři pětiny bodů, přestože do VC Sachíru nenastoupil kvůli nemoci Covid-19 a v Abú Zabí závodil navzdory zhoršené fyzické kondici.
jezdci | lepší v kvalifikaci | dříve v cíli | podíl bodů | kola před kolegou |
---|---|---|---|---|
Hamilton--Bottas | 11--5 | 11--4 | 341--217 | 613--294 |
Verstappen--Albon | 17--0 | 11--0 | 211--105 | 728--28 |
Sainz--Norris | 8--9 | 7--6 | 104--95 | 581--283 |
Pérez--Stroll | 10--4 | 4--4 | 113--65 | 267--366 |
Ricciardo--Ocon | 15--2 | 9--3 | 117--62 | 597--209 |
Vettel--Leclerc | 4--13 | 3--10 | 33--98 | 215--585 |
Gasly--Kvjat | 4--13 | 5--8 | 32--75 | 268--550 |
Räikkönen--Giovinazzi | 8--9 | 9--4 | 4--4 | 453--421 |
Grosjean--Magnussen | 7--7 | 2--5 | 2--1 | 270--340 |
Russell--Latifi | 15--0 | 7--2 | 0--0 | 511--181 |
Zdroj: RaceFans, úvodní foto: Ferrari