Formule 1 opustí aerodynamické tunely
Změna je však daleko za horizontem
Nejmocnější světa formule 1 se shodli v názoru, že se přestanou využívat aerodynamické tunely. Vývoj aerodynamiky pak bude pokračovat pouze prostřednictvím programů CFD, běžících na superpočítačích. Velká změna je však v podstatě v nedohlednu, až ve vzdáleném roce 2030. Rychlejší změna by prý mohla i ohrozit životy závodníků.
"Myslím, že jsme se obecně shodli v názoru, že to musí přijít. Avšak takto masivní změna pravidel v sobě má i aspekt obav o bezpečnost," řekl Toto Wolff, šéf Mercedesu. "Nezapomínejme, že to jsou nejrychlejší vozy na planetě, mají nejvíce přítlaku. A určitě nechceme dělat experimenty a riskovat životy kvůli vozům vyvinutým pouze pomocí CFD. Dát si za cíl zákaz používání aerodynamických tunelů v roce 2030 je přijatelné pro všechny. V budoucnu to pomůže týmům ušetřit spoustu peněz."
Týmy takto alespoň vědí, že se při budoucích investicích do továren mají více soustředit na výpočetní výkon a vývoj softwaru než na modernizaci aerodynamického tunelu.
"Není to zcela nová téma, už nějaký čas o tom mluvíme. Je důležité, abychom o takto velkých změnách věděli dostatečně dlouho dopředu," uvedl Marcin Budkowski z týmu Alpine.
"Dnes je aerodynamický tunel nepostradatelnou součástí vývoje vozu F1. Pokud by někdo chtěl vyvinout vůz pouze pomocí softwarové simulace, velmi riskuje, že když se na trať dostane reálné auto, bude se chovat úplně jinak než to v simulaci a příčina se bude hledat velmi těžko. Když jsme o tom mluvili v minulosti, vždy to bylo o tom, že někdo přišel a řekl, pojďme za dva, tři roky zakázat aerodynamické tunely. Ale když nám někdo řekne, že máme deset let na to, abychom přestali používat jeden z našich nejdůležitějších nástrojů, tak my ve F1 to jistě dokážeme."
Aerodynamické tunely, dnes velká pýcha týmů F1, budou za 10 let zbytečné. Foto: Racing Point
Když se k tomuto tématu vyjádřil šéf McLarenu Andreas Seidl, nemluvil o deseti letech. Tento tým se před časem odhodlal k obrovské investici do modernizace svého aerodynamického tunelu na nejvyšší úroveň. Kvůli pandemii výstavba ještě nějaký čas potrvá a asi tedy nechce myslet na to, že ho využije při vývoji devíti a možná pouze osmi vozů.
"Diskuse na půdě Komise F1 byla takovou první vlaštovkou," prohlásil. "Je nám jasné, že z dlouhodobého pohledu je tady možnost v určitém čase zakázat nebo masivně zredukovat práci v aerodynamických tunelech, pokud budeme svědky rychlého pokroku CFD. Ale když se dnes podíváte na možnosti CFD, ten den je ještě velmi daleko. Z mnoha důvodů. Takže diskuse nijak neovlivnila naše krátkodobá ani střednědobá rozhodnutí."
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Ferrari