Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Honda bude opět dohánět konkurenci

Honda bude opět dohánět konkurenci

Red Bull nikdy nechtěl investovat do vlastního motoru.

Honda z F1 neodchází, se zpožděním se pouští do vývoje nové generace hybridní pohonné jednotky a vybrala si Aston Martin jako svůj budoucí tovární tým, což znamená, že v roce 2026 bude mít Mercedes o zákazníka méně. Také to znamená, že v roce 2026 bude pravděpodobně šest výrobců motorů na deset nebo jedenáct týmů. Zpráva si od minulého týdne vyžádala nemalou pozornost a spoustu otázek pro spoustu lidí v padoku. Pojďme se podívat na to nejzajímavější.

Bude Honda opět dohánět ztrátu, jako v roce 2015 a následujících? Konkurence již dělá výzkum a vývoj rok až 18 měsíců. Navíc, v Anglii se Honda vzdala zkušených lidí, pustila je k Red Bullu a v Japonsku byli mnozí přeřazeni na projekt vynulování uhlíkové stopy celého koncernu Honda.

Až do března 2022 jsme naplno vyvíjeli pohonnou jednotku pro nadcházející sezony, takže až do roku 2022 jsme měli obsazeny všechny pozice,“ vysvětlil šéf Honda Racing Company, Kodži Watanabe. „Nicméně pak došlo k přesunům lidí na různé projekty v oblasti uhlíkové neutrality. Ale HRC pokračovalo ve studiích důležitých faktorů týkajících se pohonných jednotek. Takže výzkum a vývoj nebyl zcela zastaven. Není to jako minule, když jsme úplně skončili.

Továrna v Sakuře loni posílala lidi se zkušenostmi z motorsportu na jiné projekty a ne všichni se teď budou chtít vrátit. Foto: Honda

A jedna velká otázka je, zda to Hondě za to stálo, rozvázat vztah s Red Bullem, aby na rok a čtvrt uvolnila lidi, které teď opět potřebuje. S týmy Red Bull Racing a Scuderia AlphaTauri pokračovat nemůže, Red Bull už stihl založit vlastní motorové oddělení a podepsat spolupráci s Fordem. A to se nemuselo stát.

V první řadě nepochybujte, že to bylo drahé!“ řekl Christian Horner o rozhodnutí vyrábět si vlastní motory, které padlo pár měsíců po oznámení odchodu Hondy z F1. „Pro tým Red Bull by už bylo velkým krokem zpět být jen někoho zákazníkem, přijít o možnost pořádně integrovat pohonnou jednotku do šasi, využít synergie. Mít tovární status je velkou dlouhodobou výhodou. Ale nikdy by nás nenapadlo postavit si vlastní továrnu na motory, kdybychom nadále mohli mít podporu továrny Hondy. Ale můžeme být rádi, že nás k tomu dohnali. Nyní budeme mít vlastní motory a podporu Fordu. Napadlo by nás to, nebýt odchodu Hondy? Absolutně ne!

Aston Martin zase prohlásil, že neměl důvod hledat jiného dodavatele než Mercedes, ale nabídka stát se továrním týmem se prostě neodmítá. Novou výzvou bude pro tuto stáj navržení vlastní převodovky k nové pohonné jednotce Hondy. Dosud převodovky nakupoval spolu s pohonnými jednotkami, zavěšením zadních kol a dalšími díly od Mercedesu.

Počínaje rokem 2026 plánujeme vyrábět vlastní převodovku i zadní zavěšení,“ řekl Mike Krack, šéf týmu Aston Martin, který se zrovna začal stěhovat do nové, větší a modernější továrny. „Jakmile budeme přestěhováni, začneme s vývojem převodovky. Máme na to dva a půl roku. Převodovky nedělají velké rozdíly v dosahovaných časech na kolo, ne tak velké jako v jiných seriálech, jenže vývoj a výroba nové převodovky je náročná a velmi drahá záležitost.

Šest týmů tedy je nebo se chystá být továrními, zbývají čtyři, přičemž ale AlphaTauri jako tým také vlastněný Red Bullem může doufat v alespoň nějakou podporu. Kromě dlouho se trápícího Williamsu a malého Haasu napojeného na velké Ferrari vyšel z této hry jako poražený i tým McLaren, ačkoli jeho šéf porážku nepřipouští a nové konkurence na straně výrobců motorů chce využít k vyjednání nadstandardní podpory. Jinými slovy, chce být u někoho alespoň silným číslem dva.

Bezpochyby je to něco, co hraje velkou roli při výběru dodavatele pro sezonu 2026 a následující,“ řekl Andrea Stella. „McLaren by měl mít možnost mluvit do designu pohonné jednotky natolik, aby neutrpěla jeho konkurenceschopnost. Takový je náš cíl a vzhledem k dosavadním rozhovorům vypadá být dosažitelný.

Dám vám jeden příklad. Tým Aston Martin. Jaký motor používá? Používá motor Mercedes. A kde je teď Aston Martin? Aston Martin je teď před týmem Mercedesu,“ utěšuje Günther Steiner fanoušky Haasu.

Vývoj současné generace pohonných jednotek již pokračuje pouze na poli spolehlivosti, výrobci nedělají velké změny, proto tovární status letos a v příštích letech opravdu nemusí být rozhodující. Dopomáhá tomu i fakt, že jsme teprve ve druhém roce nové generace vozů s přísavným efektem, vývoj šasi je tedy rychlý a rozdíly velké. S nástupem nové generace motorů ale důležitost motorového partnera vždycky stoupá, protože výrobci dělají mezi sezonami velké změny, které konzultují s továrním týmem. V roce 2014 takto začala dominance Mercedesu.

Zdroj: Motorsport, as-web, úvodní foto: Red Bull