Di Grassi řekl hop, ale přeskočil Vergne
ePrix v Římě – 1. závod
Do konce závodu ve Věčném městě chybělo pět minut. Di Grassi si jel pro vítězství, když vyhrál taktickou bitvu s Vergnem. Chvíli předtím ho s trochou štěstí předjel a poté, co oba sokové vyčerpali své útočné módy, bylo krajně nepravděpodobné, že by se Francouz zmohl na odvetu. Jenže najednou vedoucí audi prudce zpomalilo. Čtyři v těsném kontaktu za ním se držící monoposty se mu v pohodě vyhnuly, Vandoorne ho však zřejmě zaregistroval na poslední chvíli a během úhybného manévru dostal smyk. Otřel se ještě o kolegu De Vriese, následně skončil v bariéře a zapříčil výjezd zpomalovacího vozu. Za ním pole dokroužilo až do cíle.
Kvalitní klání, odehrávající se na 3,385 kilometru dlouhém okruhu ve čtvrti EUR na předměstí italské metropole, si zasloužilo lepší závěr. Ovšem už v prvním tréninku, respektive bezprostředně po jeho skončení, došlo k maléru. Někteří účastníci si ještě zkoušeli start, když se ze zatáčky vyřítil zjevně nic netušící Turvey a způsobil mezi nimi pořádnou paseku. Nejhůře dopadl viník, který se sice z nemocnice vrátil s potvrzením, že je nezraněn, ovšem jeho auto se odebralo do věčných lovišť. Příčinou neobvyklé nehody byl údajně výpadek komunikace mezi týmem a jezdcem…
Vandoorne v první ze šlamastyk, do nichž se v sobotním podvečeru zapletl. Foto: FIA Formula E
Na rošt se tak postavilo jen 23 pilotů. Nejlepší pozici z nich držel nejrychlejší v kvalifikaci Vandoorne, jemuž dělal v první řadě společnost Lotterer. Za Vandoornea se postavil Rowland, který měl patrně největší šanci na pole position, připravil se však o ni chybou v závěru rozhodujícího kola.
Protože lehce pršelo a trať byla hodně kluzká, začínalo se za safety carem. Ostrý start zásadní změnu nepřinesl. Jenže Lotterer záhy ukázal netrpělivost nehodnou tak ostříleného borce. V nájezdu do ostré levé zatáčky se cpal vehementně do mezery mezi hrazení a Vandoorneův mercedes, ačkoliv mu muselo být jasné, že tudy cesta nevede. Oba aktéři se roztočili a měli kliku, že se do závodu vrátili. Lotterer inkasoval pětisekundový trest a přišel o veškeré naděje na solidní umístění. Vandoorne se dokázal probít zpět na šestou příčku, jenže nakonec ho vyřadil výše zmíněný karambol.
Na špici se tak dostal Rowland, jenže současně se objevilo avízo, že je vyšetřován kvůli nadměrné spotřebě energie. Skutečně se také nedobrovolně projel boxovou uličkou. V čele se tak ocitl Di Grassi, aniž by kohokoliv předtím v přímém souboji předjel. Za něj se zařadili Vergne a Frijns.
Evans zvládl energetický management na jedničku. Foto: FIA Formula E
Tento stav vydržel až do chvíle, kdy přišly ke slovu útočné módy. Pole jelo v mimořádně sevřeném tvaru (prvního a dvanáctého dělilo jen sedm sekund), takže pořadí v této fázi připomínalo přesýpací hodiny. Vergne nečekaně brzy použil druhého „žolíka“ a zdálo se, že šlo o správné rozhodnutí. Propracoval se do vedení a Di Grassi, který po výkonovém bonusu sáhl později, se mu za záda dostal až v samotném závěru výhody. Jenže Brazilec nesložil zbraně a soupeře zdolal i bez této berličky. Rozuzlení celého příběhu už znáte.
Je ovšem ještě nutné dodat, že stříbrný stupínek po zásluze připadl Birdovi, který útočil od první minuty a má na svém kontě určitě největší počet předjetí, z nichž některá byla opravdu excelentní. Odměnou za ně mu byl postup do čela průběžné klasifikace. Úspěch Jaguaru umocnil Evans, jenž se naopak vcelku nenápadně prosadil až na třetí místo.
Celkové pořadí MS formule E po třech závodech: 1. Bird 43, 2. Frijns 34, 3. De Vries 32, 4. Evans 31, 5. Vergne 25, 6. Rast 21, 7. Mortara 18, 8. Wehrlein 17, 9. Da Costa 15, 10. Rowland 15, 11. Sette Camara 12. Buemi 10, 13. Müller 10, 14. Turvey 9, 15. Vandoorne 7, 16. Sims 6, 17. Di Grassi 6, 18. Lynn 4, 19. Günther 2, 20. Cassidy 1.
p. | jezdec | tým | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|
1. | Jean-Éric Vergne | DS Techeetah Formula E Team | 48:47,177 | 24 | 25 |
2. | Sam Bird | Jaguar Racing | +0,461 | 24 | 18 |
3. | Mitch Evans | Jaguar Racing | +0,756 | 24 | 16 |
4. | Robin Frijns | Envision Virgin Racing | +1,034 | 24 | 12 |
5. | Sébastien Buemi | Nissan e.dams | +3,142 | 24 | 10 |
6. | Rene Rast | Audi Sport Abt Schaeffler | +3,534 | 24 | 8 |
7. | Pascal Wehrlein | TAG Heuer Porsche | +3,918 | 24 | 6 |
8. | Alex Lynn | Mahindra Racing | +5,720 | 24 | 4 |
9. | Maximilian Günther | BMWi Andretti Motorsport | +18,296 | 24 | 2 |
10. | Nick Cassidy | Envision Virgin Racing | +18,763 | 24 | 1 |
11. | Tom Blomqvist | NIO 333 | +19,089 | 24 | 0 |
12. | Norman Nato | ROKiT Venturi Racing | +20,045 | 24 | 0 |
13. | Oliver Rowland | Nissan e.dams | +20,270 | 24 | 1 |
14. | Nico Müller | Dragon/Penske Autosport | +21,155 | 24 | 0 |
15. | Sérgio Sette Camara | Dragon/Penske Autosport | +21,415 | 24 | 0 |
16. | Andre Lotterer | TAG Heuer Porsche | +22,987 | 24 | 0 |
Lucas di Grassi | Audi Sport Abt Schaeffler | DNF | 21 | 0 | |
Nyck de Vries | Mercedes-Benz EQ | DNF | 21 | 0 | |
Stoffel Vandoorne | Mercedes-Benz EQ | DNF | 21 | 3 | |
Antonio Felix da Costa | DS Techeetah Formula E Team | DNF | 20 | 0 | |
Jake Dennis | BMWi Andretti Motorsport | DNF | 17 | 0 | |
Edoardo Mortara | ROKiT Venturi Racing | DNF | 10 | 0 | |
Alexander Sims | Mahindra Racing | DNF | 2 | 0 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: FIA Formula E