Hamiltonovo předjubilejní pole position málem překazil Pérez
VC Emilie-Romagni – kvalifikace
Již po devětadevadesáté vyrazí do velké ceny F1 z čela startu Hamilton. Největším soupeřem mu byl v kvalifikaci v Imole pilot Red Bullu, jenže nikoliv Verstappen, nýbrž Pérez. Za zklamání je nutno považovat Bottasův výkon.
Oproti tréninku se oteplilo jen málo, vzduch na třináct a asfalt na sedmadvacet stupňů. Nadále přetrvával i nepříjemný vítr. V dalším průběhu rtuť v teploměru stoupala, což ocenili zejména u Mercedesu.
Mělo se víceméně za jisté, že čelní příčky si rozeberou příslušníci týmů Mercedes, Red Bull, Ferrari a McLaren. Za největšího favorita platil Verstappen.
Nejvíce ale na trať spěchaly oba haasy, snad při vědomí toho, že mnoho prostoru v kvalifikaci nedostanou. Do čela se posunul Stroll (1:16,08), ale na „těžké váhy“ jsme stále čekali. A bylo třeba se obrnit pořádnou trpělivostí, protože už po sedmi minutách byly vyvěšeny červené praporky. O přerušení se postaral Cunoda, který příliš sebevědomě najel do Variante Alta, vyletěl ven a značně poškodil zadní partii svého vozu.
Pro Williams je dvojitý postup do prostřední fáze zásadním posunem vpřed. Foto: Williams
Po restartu už šlo do tuhého. Bottas odletěl na 1:14,92, těsně sledován Norrisem, Verstappenem a Hamiltonem. Do popředí se tlačila také obě ferrari. Vzadu kromě již jistého Cunody to měli řádně nahnuté Schumacher, Latifi, Mazepin a Russell, což nepředstavovalo žádné překvapení.
Bottas přitlačil na 1:14,67 a za něj se s mankem 28 setin zařadil Hamilton. Zatím se hrálo podle not Mercedesu.
S osudem se nemínil smířit Russell a místo sebe potápěl Räikköńena. Brzy se Alfa Romeo ocitla ještě ve větších trablech, když na odpis se jevil i Giovinazzi. Latifi zabral a vypadalo to, že postoupí oba williamsy, což byla věc naposledy vídaná ve VC Maďarska 2020. K tomu skutečně došlo, zato šichta skončila pro Räikkönena, Giovinazziho, Schumachera, Mazepina a samozřejmě také Cunodu. S odřenými zády se prosmýkl dále patnáctý Alonso.
Do prostřední fáze opět někteří borci nastoupili na středních pneumatikách. Nepřekvapilo to u Bottase, Hamiltona či Verstappena, u Russella a Latifiho však ano. Hamilton neponechal nic náhodě a okamžitě zaznamenal výborných 1:14,81. Verstappen na něj ztratil šest a Bottas po chybě v Acque Minerale 28 setin. Vettel a Gasly přišli o časy a ocitli se v prekérní situaci.
Čest Ferrari zachraňoval Leclerc. Zítra bude mít Monačan velmi dobrou výchozí pozici. Foto: Ferrari
Skvělou formu potvrdil Norris a s 1:14,71 se posunul na vedoucí pozici. Naproti tomu se smrákalo nad Ricciardem, Alonsem, Oconem, Latifim a Vettelem, kteří se nacházeli mimo postupovou desítku. V ní naopak zakotvil Russell! Ovšem jen na chvíli, protože ho z ní vystrnadil Vettel.
Pérez o dvě setinky předčil Norrise, zajímavěji se ale odvíjel boj o přežití. Zamotal se do něj dokonce i Sainz. Jeho vyřazení čekal málokdo a on sám ho nesl velice těžko. Podobně dopadli Russell, Vettel, Latifi a Alonso. Ricciardo si zachránil kůži v hodině dvanácté.
Pouhé tři setiny sekundy dělily létajícího Mexičana Péreze od pole position. Foto: Red Bull
Na pole position už mohli pomýšlet jen Pérez, Norris, Leclerc, Hamilton, Verstappen, Bottas, Gasly, Ricciardo, Ocon a Stroll. Laťku hodně vysoko nastavil s 1:14,87 Norris. McLaren seděl na dráze jako přibitý. Přesto se však přes něj rychle přehnal Pérez a po něm Hamilton (1:14,41). Sedminásobný šampion odrazil Verstappena (+0,09), Bottas ztratil kvůli smyku přes půl sekundy a byl až šestý.
V rozhodující bitvě si na Hamiltona vyšlápl Pérez, chyběly mu ale nakonec tři setinky. Zítra však spolu s ním obsadí první řadu, protože Verstappen se nezlepšil, Bottas předvedl další minelu a Norrisovi škrtli čas. Do druhého sledu se na roštu Velké ceny Emilie-Romagni postaví Verstappen a Leclerc.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:14,823 | 1:14,817 | 1:14,411 | 23 |
2. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:15,395 | 1:14,716 | 1:14,446 | 18 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:15,109 | 1:14,884 | 1:14,498 | 20 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:15,413 | 1:14,808 | 1:14,740 | 19 |
5. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:15,548 | 1:14,927 | 1:14,790 | 21 |
6. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:15,669 | 1:15,033 | 1:14,826 | 21 |
7. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:15,009 | 1:14,718 | 1:14,875 | 15 |
8. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:14,672 | 1:14,905 | 1:14,898 | 22 |
9. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:15,385 | 1:15,117 | 1:15,210 | 20 |
10. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:15,522 | 1:15,138 | 20 | |
11. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:15,406 | 1:15,199 | 16 | |
12. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:15,826 | 1:15,261 | 16 | |
13. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:15,459 | 1:15,394 | 14 | |
14. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:15,653 | 1:15,593 | 14 | |
15. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:15,832 | 1:15,593 | 14 | |
16. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:15,974 | 10 | ||
17. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:16,122 | 9 | ||
18. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:16,279 | 12 | ||
19. | Nikita Mazepin | Haas | Haas | 1:16,797 | 12 | ||
Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 2 |
Zdroj: Původní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes