Kdy skončí Vettelovo trápení?
Možná příští rok...
Proč není Sebastian Vettel evidentně rychlejší než jeho týmový kolega a kdy ho opět uvidíme ve vrcholné formě? Čtyřnásobný šampion přece nemůže jen tak padnout do šedého průměru. Nebo může? Svou teorii nabízí Stefan Johansson, bývalý závodník týmů Ferrari a McLaren, který F1 nadále bedlivě sleduje.
"Já bych řekl, že Vettel nikdy nebyl rychlý v současných turbo-hybridech. Své čtyři tituly získal ve vozech s motorem V8," napsal Johansson ve svém blogu. "Tehdy to byly úplně jiné vozy a řídily se úplně jinak. Nezapomínejme, že současné jsou o 50 procent těžší než předchozí generace. Nyní vůz F1 váží 780 kilo, má mnohem větší aerodynamický odpor a po okruzích s sebou vláčí velké baterie a všechno to ostatní.
Spolu s tím se kupříkladu prodloužil rozvor náprav. Závodit v takovém voze musí být divné pro někoho, kdo předtím závodil v extrémně lehkých, úžasně hbitých vozech, které měly úplně jiné vlastnosti aerodynamiky i motoru. Lewis se evidentně adaptoval na výbornou, ačkoli je od toho třeba oddělit fakt, že Mercedes mu od začátku této éry staví nejlepší vozy.
Také Alonso měl problémy, stejně jako Vettel. Prostě to není malá změna. Jezdec musí změnit techniku jízdy, on se musí dokonale přizpůsobit vozu. Například již neplatí, že kdo více zatlačí, ten pojede rychleji. Jezdci se prostřednictvím vozu snaží strefovat do okna, ve kterém mají pneumatiky maximální přilnavost. Nová generace jezdců, Verstappen, Lando Norris, Charles Leclerc, Esteban Ocon a George Russell, všechno jsou to výborní jezdci a své roky ve F1 tráví v tomto typu vozů a spoustu času v simulátorech."
Rok 2013, poslední rok s atmosférickými motory V8, poslední skvělý rok Sebastiana Vettela? Foto: Red Bull
Vettel, Alonso a možná i Kimi Räikkönen se už mohou těšit na rok 2022 a novou generaci vozů, které budou využívat přítlačný efekt, budou mít menší křídla a 18palcové pneumatiky. Možná právě některému z nich změna perfektně sedne. Vozy ale zůstanou velké a těžké, jelikož pohonné jednotky zůstanou stejné a F1 přirozeně nepoleví ani v oblasti bezpečnosti.
Zdroj: Stefan Johansson, úvodní foto: Aston Martin