Speciální pneumatiky pro Monako?
Možná raději úprava trati.
Lewis Hamilton se ještě před Velkou cenou Monaka vyjádřil, že diváky tentokrát jistě nečeká vzrušující podívaná se souboji kolo na kolo. A měl pravdu. Po závodu se ještě nechal slyšet, že i kdyby vyhrál, takové závodění by ho nebavilo. Řešení vidí v hledání lepšího formátu závodního víkendu speciálně pro Monako. Spousta hlasů z padoku souhlasí, a to včetně hlasu Fernanda Alonsa. Ten by řešení monackého problému viděl v pneumatikách.
"Možná se nad závoděním na takových městských okruzích bude třeba zamyslet. Možná by to chtělo speciální pneumatiky, které nebudou v nabídce pro žádný jiný okruh, pouze pro některé městské tratě," řekl dvojnásobný šampion. "Pak možná ještě bude třeba pravidlo, že všichni jezdci použijí výhradně tyto pneumatiky, protože pokud zde máte možnost obout tvrdé a dojet na nich do cíle, tak to uděláte. Pro speciální závody asi potřebujeme speciální pravidla."
Ne tak dávno jsme na bocích pneumatik kromě bílé, žluté a červené barvy vídali i modravou, oranžovou, fialovou a růžovou, přičemž poslední jmenovaná byla skutečně navržena primárně pro Monako.
V roce 2018 bylo asi pneumatik příliš mnoho, teď je jich asi příliš málo. Foto: Pirelli
Výkonný sportovní ředitel F1 vidí potenciál pro zlepšení závodění v Monte Carlu v úpravě trati, ačkoli sám ještě neví jaké.
"Prostě Monako. Hledáme řešení, a přestože momentálně nemáme na stole nic konkrétního, nepřestaneme hledat," řekl Ross Brawn, který byl dotázán, zda by řešením mohly být dvě povinné zastávky v boxech (místo jedné), nebo dokonce předjížděcí odbočka. "To si nemyslím. Spíše bychom se měli lépe podívat na trať. Nebudeme první, kteří se pokusí něco zlepšit a zatím se to nikomu nepovedlo, ale oni neměli moderní nástroje, například v oblasti simulace. Naši lidé zjistí, jestli s tím půjde něco udělat."
V klikatých a úzkých ulicích Monte Carla se celá desetiletí předjíždělo těžko, jenže již tak rekordně velké vozy po úpravě pravidel v roce 2017 ještě nabobtnaly a teď mají na šířku celé dva metry. Možná ve vozech je už ukryta i odpověď, jelikož od příštího roku nastoupí nová generace s přísavným efektem.
Do příštího roku by F1 mohla zlepšit alespoň kvalitu televizního přenosu. I vzácný souboj kolo na kolo mezi Pierrem Gaslym a Sebastianem Vettelem jsme neviděli, protože režiséra přenosu zrovna zaujalo něco jiného. I to je však na delší lokty, jelikož výjimečné Monako má s F1 výjimečnou smlouvu a v ní je zakotvena plná kontrola nad TV přenosem. Automobile Club de Monaco tuto čest přenechal místní stanici TMC.
"Nemáme přímou kontrolu nad prací s kamerami, ale o záležitosti je budeme informovat," řekl v reakci na stížnosti mluvčí společnosti Formula One Management.
Zdroj: RaceFans, grandprix, úvodní foto: Pirelli