Novinky

  • 02.12.2024 Neutral Rezervním jezdcem BWT Alpine bude v roce 2025 dvacetiletý Estonec Paul Aron

  • 02.12.2024 Good Felipe Drugovich nastoupí ve VC Abú Zabí v Aston Martinu do prvního tréninku

  • 02.12.2024 Neutral Jack Doohan pojede VC Abú Zabí v týmu Alpine místo Estebana Ocona.

Facebook Instagram

Mortara se po dvou letech vrátil na nejvyšší stupeň

Mortara se po dvou letech vrátil na nejvyšší stupeň

ePrix v Pueble – 2. závod

Pro nedělní závod v Pueble se do první řady kvalifikovali dva ze čtveřice diskvalifikovaných jezdců ze sobotního klání. První startoval Rowland a druhá příčka patřila Wehrleinovi, kterého sobotní vyloučení připravilo o první vítězství v šampionátu. Třetí byl na roštu Mortara, čtvrtý Vergne, pátý Dennis, šestý Lynn, sedmý Buemi, osmý Cassidy, devátý Blomqvist a nejlepší desítku uzavíral Lotterer.

Sobotní vítěz Di Grassi začínal až ze 13. místa. Ještě hlouběji ale stál na roštu lídr šampionátu Frijns, který startoval z 21. pozice a vyhlížel další těžký závod. Vedle něj stál na 22. pozici úřadující šampion a současně druhý muž průběžného pořadí Da Costa. Kvalifikace nevyšla Rastovi, který v sobotu dojel druhý za Di Grassim. Němec totiž v kvalifikaci při svém měřeném kole chyboval a byl nejpomalejší ze všech. Později mu byl jeho čas dokonce smazán, neboť se po výjezdu z trati vrátil zpět nebezpečným způsobem. Na jeho posledním 24. místě to ale nic nezměnilo.

Zatímco v sobotu se Rowland propadl po startu ze druhého místa až mimo nejlepší desítku, tentokrát Brit první místo udržel. O pozici ale přišel Wehrlein. Pilot Porsche spadl na třetí příčku za Mortaru, který se posunul na druhou pozici. Po prvním kole vedl tedy Rowland před Mortarou a Wehrleinem. Čtvrtý byl Dennis, pátý Vergne, šestý Lynn, sedmý Buemi, osmý Cassidy, devátý Günther a desátý Lotterer. Lídr šampionátu Frijns se propadl na 22. místo. Před ním jezdil na 21. příčce Da Costa. Rast stále zůstával na poslední 24. pozici.

Oliver Rowland udržel po startu první místo. Foto: ABB Formula E

 

Rowland se brzy Mortarovi vzdálil na rozestup jedné sekundy. Švýcar měl naopak kousek za sebou Wehrleina. Sobotní vítěz Di Grassi po startu kolidoval se Settem Camarou a propadl se. Pilot Audi se ale snažil prodrat vzhůru a zhruba po pěti minutách závodění se posunul před Evanse na 14. pozici. Frijns jako první přešel do útočného módu. Při průjezdu aktivační zónou se ale propadl na poslední 24. místo.

Po sedmi minutách aktivoval útočný mód mimo jiné i Rowland a propadl se na čtvrté místo. Vedení převzal Mortara. Druhý byl Wehrlein a třetí Dennis. Pilot BMW ale brzy třetí pozici ztratil. Rowlanda s vyšším výkonem totiž za svými zády nedokázal udržet. Ředitelství závodu oznámilo, že vyšetřuje incident mezi Settem Camarou a Turveym.

Po deseti minutách aktivoval útočný mód i Mortara. Pilot Venturi se vrátil zpět na trať těsně za Dennisem. Toho ale vzápětí předjel a figuroval na třetí příčce, tedy o jedno místo za Rowlandem. Vedení převzal Wehrlein.

Kolo po Mortarovi přešel do útočného módu i Wehrlein. Spolu s ním ale navštívil aktivační zónu také Rowland, který si tak obě možnosti aktivovat útočný mód vyčerpal poměrně brzy. Do vedení se vrátil Mortara. Wehrlein se vrátil na trať jako druhý a Rowland byl třetí.

Sette Camara obdržel penalizaci pěti sekund za zavinění incidentu s Turveym. Problémy měl i De Vries. Pilot Mercedesu mířil pomalým tempem do boxů. Později se ukázalo, že Nizozemec přišel k defektu pneumatiky poté, co ho zezadu trefil Di Grassi. Ředitelství závodu se začalo incidentem zabývat.

Pro Nycka de Vriese skončil závod předčasně. Foto: ABB Formula E

 

V čele vedl Mortara o bezmála dvě sekundy před Wehrleinem. Rowland jel třetí a na Wehrleina ztrácel sekundu. Dvacet osm minut před koncem ale Wehrlein podruhé přešel do útočného módu a spadl na čtvrté místo. Na třetí pozici se posunul Cassidy.

Mortara aktivoval útočný mód a i po návratu na trať se dokázal udržet před Rowlandem. Na třetí místo se vrátil Wehrlein, neboť do aktivační zóny zamířil také Cassidy. V závodě již nepokračoval po kolizi s Di Grassim De Vries. V boxech ale odstavil svůj vůz také Nato. Na seznam odstoupivších se navíc brzy přidal také Turvey, který zastavil se svým autem na závodní dráze. Kvůli němu byla vyvěšena žlutá vlajka. V problémech se mimo záběry kamer ocitl i Rast, který rovněž zastavil. Dokázal se ale zapojit zpět do závodu.

U Audi nezažívali nejpříjemnější chvíle. Kromě Rasta totiž musel řešit potíže i Di Grassi. Brazilec dostal penalizaci průjezdu boxy za kolizi s De Vriesem. Vzápětí televizní záběry odhalily, že Di Grassi nenarazil během závodu pouze do De Vriese, ale také do Birda.

Rowland se otřel o zeď a toho využil Wehrlein k tomu, aby se posunul na druhé místo. Na vedoucího Mortaru Němec ztrácel sekundu a půl. V dohánění ztráty mu mohl pomoci také fanboost. Kromě Wehrleina získali ve fanouškovském hlasování jednorázovou výkonnostní výhodu i Da Costa, Di Grassi a Vandoorne.

Wehrlein se brzy dotáhl na Mortaru. K žádnému útoku ale zatím nedocházelo. Třináct minut před koncem potkaly problémy Simse. Pilot Mahindry kroužil po trati velmi pomalu. Zanedlouho ze závodu odstoupil. Krátce po něm zamířil do boxů i Blomqvist. Pilot stáje NIO se ale do závodu vrátil.

Alexander Sims byl dalším ze závodníků, kteří do cíle nedojeli. Foto: Mahindra

 

Do problémů se dostal Vergne. Francouz šel do hodin a spadl z pátého místa na sedmé. Dvojnásobného šampiona přeskočili Dennis a Lynn. O pár okamžiků později předjel Vergneho také Günther.

Vergne sice zvládl pokračovat, jeho týmový kolega Da Costa ale odstoupil. Portugalec, který se do té doby nacházel na osmnácté příčce, havaroval. Jeho vůz byl ale bleskově odklizen a nebylo tak třeba vysílat do akce zpomalovací vůz.

Mortarovi se v závěru podařilo na prvním místě poodjet a před Wehrleinem již vedl o téměř dvě sekundy. Ke změně ale došlo zhruba minutu před koncem na třetí pozici. Rowlanda totiž předjel Cassidy. Rowland se sice zanedlouho pokusil Cassidymu předjetí vrátit, úspěšný ale nebyl.

Blomqvist se sice po návštěvě mechaniků vrátil na trať, šachovnicovou vlajku ale přeci jen nespatřil. V závěru havaroval. To si již ale Mortara dojel pro své druhé vítězství ve formuli E. Čekal na něj dva roky. Svůj první triumf totiž zaznamenal v roce 2019 v Hong Kongu. Díky svému vítězství se posunul do čela průběžného pořadí šampionátu. Wehrlein skončil druhý a alespoň částečně si tak spravil chuť po sobotní diskvalifikaci.

Pascal Wehrlein sice dojel jako druhý, ani bezprostředně po skončení závodu si ale nemohl oddechnout. Foto: ABB Formula E

 

Za zmínku stojí i výkon Rasta, který se po startu z poslední 24. pozice propracoval až k poslednímu bodovanému desátému místu. Kromě bodu za toto umístění si ale připsal ještě jeden bod za zajetí nejrychlejšího kola závodu. Frijns, který před závodem vedl šampionát, skončil těsně za Rastem na jedenácté příčce. Sobotní vítěz Di Grassi dojel po nevydařeném závodě osmnáctý.

Wehrlein sice dorazil do cíle jako druhý, po závodě měl ale důvod k obavám. Sportovní komisaři ho totiž vyšetřovali za to, že využil během závodu více energie, než dovolují pravidla. Německému jezdci tak najednou znovu hrozilo, že přijde o pódiové umístění.

Aktualizace: Po skončení závodu byl Wehrlein skutečně penalizován. Ne však za překročení limitu využitelné energie, ale za nesprávné použití fanboostu. Za tento prohřešek pilot Porsche obdržel pět sekund a propadl se ze druhého místa na čtvrté

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Edoardo Mortara ROKiT Venturi Racing Mercedes 46:41,685 32 25
2. Nick Cassidy Envision Virgin Racing Audi 46:45,854 32 18
3. Oliver Rowland Nissan e.dams Nissan 46:48,597 32 15+3
4. Pascal Wehrlein TAG Heuer Porsche Formula E Team Porsche 46:48,981 32 12
5. Jake Dennis BMW i Andretti Motorsport BMW 46:51,671 32 10+1
6. Alex Lynn Mahindra Racing Mahindra 46:52,315 32 8
7. Maximilian Günther BMW i Andretti Motorsport BMW 46:52,653 32 6
8. Jean-Éric Vergne DS TECHEETAH DS 47:02,796 32 4
9. Mitch Evans Jaguar Racing Jaguar 47:02,946 32 2
10. René Rast Audi Sport ABT Schaeffler Audi 47:03,581 32 1+1
11. Robin Frijns Envision Virgin Racing Audi 47:03,901 32 0
12. Sam Bird Jaguar Racing Jaguar 47:09,630 32 0
13. Stoffel Vandoorne Mercedes-EQ Formula E Team Mercedes 47:10,263 32 0
14. Sébastien Buemi Nissan e.Dams Nissan 47:17,405 32 0
15. Joel Eriksson DRAGON / PENSKE AUTOSPORT Penske 47:22,712 32 0
16. Sérgio Sette Câmara DRAGON / PENSKE AUTOSPORT Penske 47:22,714 32 0
17. André Lotterer TAG Heuer Porsche Formula E Team Porsche 47:27,935 32 0
18. Lucas di Grassi Audi Sport ABT Schaeffler Audi 48:08,158 32 0
DNF Tom Blomqvist NIO 333 FE Team NIO - 29 0
DNF António Félix da Costa DS TECHEETAH DS - 25 0
DNF Alexander Sims Mahindra Racing Mahindra - 21 0
DNF Oliver Turvey NIO 333 FE Team NIO - 16 0
DNF Norman Nato ROKiT Venturi Racing Mercedes - 12 0
DNF Nyck de Vries Mercedes-EQ Formula E Team Mercedes - 8 0

Pořadí šampionátu jezdců Formule E - 2021

p. Jezdec
1. Edoardo Mortara 72 18 - - 12 - 2 - 15 25            
2. Robin Frijns 62 - 22 12 - 9 - 19 - -            
3. António Félix da Costa 60 - 15 - 6 3 - 28 8 -            
4. Mitch Evans 60 15 - 16 8 - - 15 4 2            
5. René Rast 60 13 - 8 - 10 8 - 19 2            
6. Nyck de Vries 59 29 3 - - 25 - - 2 -            
7. Stoffel Vandoorne 54 4 - 3 26 15 - - 6 -            
8. Jake Dennis 54 - - - - 4 29 - 10 11            
9. Oliver Rowland 53 8 6 1 - - 12 8 - 18            
10. Jean-Éric Vergne 50 - - 25 - 2 6 13 - 4            
11. Sam Bird 49 - 25 18 - - - 6 - -            
12. Pascal Wehrlein 44 10 1 6 15 - - - - 12            
13. Lucas di Grassi 39 2 4 - - 6 1 1 25 -            
14. Nick Cassidy 37 - - - 3 12 - 4 - 18            
15. Alexander Sims 36 6 - - 18 - - - 12 -            
16. Alex Lynn 32 - - 4 - 1 16 2 1 8            
17. Nico Mueller 30 - 10 - 2 18 - -                
18. Maximilian Günther 28 - - 2 10 - - 10 - 6            
19. André Lotterer 18 - - - - - 18 - - -            
20. Oliver Turvey 13 1 8 - - - 4 - - -            
21. Sérgio Sette Câmara 12 - 12 - - - - - - -            
22. Sébastien Buemi 11 - - 10 1 - - - - -            
23. Norman Nato 11 - - - 1 - 10 - - -            
24. Tom Blomqvist 5 - - 1 4 - - - - -            
25. Joel Eriksson -               - -            

Pořadí šampionátu týmů Formule E - 2021

p. Jezdec
1. Mercedes-EQ 113 33 3 3 26 40 - - 8 -            
2. DS Techeetah 110 - 15 25 6 5 6 41 8 4            
3. Jaguar Racing 109 15 25 34 8 - - 21 4 2            
4. Audi Sport Abt Schaeffler 99 15 4 8 - 16 9 1 44 2            
5. Envision Virgin Racing 99 - 22 12 3 21 - 23 - 18            
6. Rokit Venturi Racing 83 18 - - 13 - 12 - 15 25            
7. BMW Andretti Motorsport 82 - - 2 10 4 29 10 10 17            
8. Mahindra Racing 68 6 - 4 18 1 16 2 13 8            
9. Nissan E.DAMS 64 8 6 11 1 - 12 8 - 18            
10. TAG Heuer Porsche 62 10 1 6 15 - 18 - - 12            
11. Dragon / Penske Autosport 42 - 22 - 2 18 - - - -            
12. Nio 333FE Team 18 1 8 1 4 - 4 - - -            

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: ABB Formula E