Mortara slaví druhý triumf v sezoně
ePrix Berlína - 1. závod
První letošní závod formule E v Berlíně ovládl Mortara a získal tak druhý triumf v sezoně. Nad Švýcarovým prvenstvím ale stále visí otazník, neboť je vyšetřován za možné překročení rychlosti v boxové uličce. Druhý skončil Vergne a třetí Vandoorne, který tak zůstává v čele průběžného pořadí šampionátu. Závod se obešel bez plných žlutých fází nebo výjezdů zpomalovacího vozu.
Z nejlepší výchozí pozice zahajoval sobotní závod Mortara. Druhý byl Sims, třetí Da Costa, čtvrtý Vergne, pátý Lotterer, šestý Wehrlein, sedmý Sette Camara, osmý Vandoorne, devátý Evans, desátý Buemi, jedenáctý Dennis, dvanáctý De Vries, třináctý Di Grassi, čtrnáctý Turvey, patnáctý Bird, šestnáctý Günther, sedmnáctý Rowland, osmnáctý Giovinazzi, devatenáctý Cassidy, dvacátý Frijns, dvacátý první Ticktum a poslední 22. příčka patřila Askewovi.
Mortara po startu udržel první pozici. Da Costa se pokoušel dostat před Simse na stříbrnou příčku, ale neuspěl. Na konci prvního kola tak bylo na prvních třech místech pořadí Mortara, Sims, Da Costa. Uvnitř bodované desítky jezdili také Lotterer, Vergne, Wehrlein, Evans, Dennis, Sette Camara a De Vries. Vstup do závodu se nevydařil lídrovi šampionátu Vandoornovi. Belgičan se propadl z osmé příčky na dvanáctou.
Mortara zůstával na špici i v dalších kolech, Sims a Da Costa se ho ale stále byli schopni držet v rozestupu menším než jedna sekunda. Vergne chyboval v jedné ze zatáček a zaplatil za to pádem na šestou příčku. Páté místo mu sebral Wehrlein.
Zatímco Vergne jednu pozici ztratil, jeho kolega Da Costa naopak jednu získal. Podařilo se mu totiž to, co nezvládl hned po startu - předjel Simse. Nyní se tak nacházel na druhé pozici.
Simsův pád ale tímto neskončil. Pilot Mahindry zhruba 40 minut před koncem podlehl Lottererovi. Cassidy s Askewem se stali prvními piloty, kteří aktivovali útočný mód. Vergne se vrátil na páté místo před Wehrleina.
Třicet osm a půl minuty před koncem se Vergne dokázal posunout také před Simse a už byl čtvrtý. Druhý Da Costa jezdil sedm desetin za vedoucím Mortarou. Ztráta třetího Lotterera na vedoucího muže závodu již překročila jednu sekundu.
Mortara sice stále vedl, třicet šest minut před koncem ale obdržel nepříjemnou zprávu. Ředitelství závodu totiž oznámilo, že Švýcar bude po skončení závodu vyšetřován za možné překročení rychlosti v boxové uličce cestou na start.
Wehrlein jako první z nejlepší desítky přešel do útočného módu. I po návratu z aktivační zóny se udržel na šesté pozici a v následujících čtyřech minutách navíc mohl těžit z výkonnostní výhody. Kolo po Wehrleinovi přešel do výkonnostní výhody také do té doby pátý Sims a propadl se za pilota Porsche.
Da Costa byl i nadále schopen kroužit za Mortarou se ztrátou menší než jedna sekunda. Vergne odsunul na čtvrtou pozici Lotterera. Němec nedlouho poté zamířil do aktivační zóny a propadl se na šesté místo. Překonali ho tedy týmový kolega Wehrlein i Sims.
Krátce poté, co Wehrlein vstoupil do poslední minuty svého prvního pobytu v útočném módu, předjel Vergneho. Tím se dostal an třetí pozici. Vergne se poté stal dalším jezdcem, který přešel do útočného módu a spadl na šestou příčku.
Wehrleinova stíhací jízda pokračovala a dostal se i před Da Costu. V tuto chvíli už byl před ním pouze Mortara. Da Costa navíc po aktivaci útočného módu spadl až na šestou příčku. Na třetí místo se tak posunul Sims.
Pobyt pilota Mahindry na třetí příčce ovšem netrval dlouho. Poté, co Britovi vypršel útočný mód, ho totiž zdolali Lotterer, Vergne i Da Costa. Lotterer se navíc zanedlouho dostal na druhou příčku. Wehrlein totiž obdržel od týmu pokyn, aby svého kolegu pustil. Lotterer se totiž nacházel v útočném módu a měl tak větší šanci ohrozit vedoucího Mortaru, který navíc ještě za sebou neměl ani jeden ze dvou povinných pobytů v útočném módu. Očekávalo se tedy, že brzy do aktivační zóny zajede.
Wehrleina brzy předjeli i Vergne s Da Costou. Souboj pilota Porsche s Portugalcem se neobešel bez kontaktu. Krátce poté si prohodili pozice i jezdci stáje DS Techeetah. Da Costa tak byl třetí a Vergne čtvrtý.
Mortara stále vedl a svůj náskok na Lotterera zvýšil dokonce na jednu sekundu. Pilot Venturi ale musel ještě dvakrát zajet do aktivační zóny útočného módu, zatímco jeho nejbližší pronásledovatelé už jen jednou.
Svůj první přechod do útočného módu Mortara absolvoval zhruba 22 a půl minuty před koncem. Propadl se na druhou příčku a novým lídrem se stal Lotterer. Sims se nacházel už ve svém druhém útočném módu a propracoval se na třetí pozici.
Mortara sice po aktivaci svého prvního útočného módu ztratil vedení, díky výkonnostní výhodě mu ale netrvalo dlouho a znovu se ujal vedení. Da Costa, Vandoorne, Vergne, Evans a De Vries získali v diváckém hlasování pro druhou polovinu závodu jednorázovou výkonnostní výhodu fanboost.
Když Mortarovi vypršel první útočný mód, vedl před Lottererem o necelou sekundu. Vergne se díky útočnému módu posunul na třetí pozici před Simse. Za nimi už jezdil Vandoorne, který se nenápadně vypracoval na pátou příčku.
Di Grassi se mimo záběry kamer odebral sedmnáct minut před koncem do boxů. Nebylo jasné, proč k mechanikům zamířil. Na trať se sice vrátil, pochopitelně se ale propadl na poslední 22. pozici.
Vandoornova stíhací jízda pokračovala a už byl třetí. Když navíc zajel aktivovat svůj druhý útočný mód Lotterer, dostal se pilot Mercedesu na stříbrnou příčku. Lotterer se sice po návratu do ideální stopy zařadil za Da Costu, s ním si ale ihned poradil a byl třetí.
Lotterer brzy předjel i Vandoorna a vrátil se na druhé místo. Necelých deset minut před koncem navíc aktivoval svůj poslední útočný mód Mortara. Propadl se na třetí místo a pustil Lotterera do vedení.
Na prvním místě ale Lotterer zůstal jen krátce. O minutu později už totiž na rozdíl od svých dvou pronásledovatelů neměl k dispozici útočný mód a oba se před něj dostali. Lídrem se stal Vandoorne a Mortarovi patřila druhá příčka.
Před Vandoornem ale nebyly snadné momenty. I jemu totiž brzy vypršel útočný mód, zatímco Mortara v něm stále zůstával. Toho pilot Venturi využil a opět vedl. Lotterer spadl na čtvrtou příčku za Vergneho.
Sobotní závod sice probíhal bez zásadnějších potíží, i přesto ale nedojeli do cíle všichni piloti. Necelých šest minut před koncem zajel mimo záběry kamer do boxů Cassidy a už tam zůstal.
Vergne se čtyři a tři čtvrtě minuty před koncem posunul na druhé místo před Vandoorna. Na Mortaru mu chybělo půl sekundy. Vše nasvědčovalo tomu, že boj o vítězství už se ve zbytku závodu odehraje jen mezi Mortarou, Vergnem a Vandoornem.
Minutu a půl před koncem byli širocí v jedné ze zatáček Mortara i Vergne. Oba se sice udrželi na prvních dvou pozicích, přitáhl se k nim ovšem nejen Vandoorne, ale i Lotterer.
Mortara se v závěrečných sekundách závod začala na čele vzdalovat a dojel si pro svůj druhý triumf v sezoně. Vergne udržel druhé místo a Vandoorne zůstal třetí. Těsně za nimi dojel čtvrtý Lotterer. Bodovali i pátý Evans, šestý Wehrlein, sedmý Bird, osmý Da Costa, devátý Sims a desátý De Vries.
Nejrychlejší kolo závodu zajel Di Grassi. Brazilec ale po své zastávce kroužil v hloubi startovního pole a v závěru navíc přece jen odstoupil. Na bonusový bod tak neměl nárok. Místo něj byl připsán šestému Wehrleinovi.
Mortara sice projel cílem jako první, připomeňme ale, že po závodě ještě bude vyšetřováno jeho možné překročení rychlosti v boxové uličce.
Vandoorne zůstává v čele šampionátu. Vergne ale jeho náskok v čele stáhnul na tři body.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Edoardo Mortara | Venturi | Mercedes | 46'16,175 | 40 | 25+3 |
2. | Jean-Éric Vergne | DS Techeetah | DS | 46'17,957 | 40 | 18 |
3. | Stoffel Vandoorne | Mercedes | Mercedes | 46'18,162 | 40 | 15 |
4. | André Lotterer | Porsche | Porsche | 46'18,754 | 40 | 12 |
5. | Mitch Evans | Jaguar | Jaguar | 46'19,364 | 40 | 10 |
6. | Pascal Wehrlein | Porsche | Porsche | 46'21,580 | 40 | 8+1 |
7. | Sam Bird | Jaguar | Jaguar | 46'21,858 | 40 | 6 |
8. | António Félix da Costa | DS Techeetah | DS | 46'22,575 | 40 | 4 |
9. | Alexander Sims | Mahindra | Mahindra | 46'22,744 | 40 | 2 |
10. | Nyck de Vries | Mercedes | Mercedes | 46'22,777 | 40 | 1 |
11. | Oliver Rowland | Mahindra | Mahindra | 46'24,316 | 40 | 0 |
12. | Robin Frijns | Envision | Audi | 46'26,054 | 40 | 0 |
13. | Jake Dennis | Andretti | BMW | 46'29,489 | 40 | 0 |
14. | Sébastien Buemi | Nissan e.dams | Nissan | 46'31,450 | 40 | 0 |
15. | Oliver Askew | Andretti | BMW | 46'38,246 | 40 | 0 |
16. | Oliver Turvey | NIO | NIO | 46'38,837 | 40 | 0 |
17. | Sergio Sette Camara | Dragon/Penske | Penske | 46'40,295 | 40 | 0 |
18. | Maximilian Günther | Nissan e.dams | Nissan | 46'44,891 | 40 | 0 |
19. | Dan Ticktum | NIO | NIO | 46'46,568 | 40 | 0 |
20. | Antonio Giovinazzi | Dragon/Penske | Penske | 47'08,200 | 40 | 0 |
DNF | Lucas di Grassi | Venturi | Mercedes | - | 38 | 0 |
DNF | Nick Cassidy | Envision | Audi | - | 31 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Vandoorne 96, 2. Vergne 93, 3. Evans 82, 4. Mortara 77, 5. Frijns 71, 6. Lotterer 55, 7. Wehrlein 51, 8. De Vries 40, 9. Di Grassi 37, 10. Da Costa 34, 11. Dennis 28, 12. Bird 28, 13. Cassidy 16, 14. Buemi 10, 15. Turvey 6, 16. Rowland 4, 17. Günther 2, 18. Sims 2, 19. Askew 2, 20. Ticktum 1.
Průběžné pořadí týmů: 1. Mercedes 136, 2. DS Techeetah 127, 3. Venturi 114, 4. Jaguar 110, 5. Porsche 106, 6. Envision 87, 7. Andretti 30, 8. Nissan e.dams 12, 9. NIO 7, 10. Mahindra 6.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Venturi