Novinky

  • 02.12.2024 Neutral Rezervním jezdcem BWT Alpine bude v roce 2025 dvacetiletý Estonec Paul Aron

  • 02.12.2024 Good Felipe Drugovich nastoupí ve VC Abú Zabí v Aston Martinu do prvního tréninku

  • 02.12.2024 Neutral Jack Doohan pojede VC Abú Zabí v týmu Alpine místo Estebana Ocona.

Facebook Instagram

Mortara slaví druhý triumf v sezoně

Mortara slaví druhý triumf v sezoně

ePrix Berlína - 1. závod

První letošní závod formule E v Berlíně ovládl Mortara a získal tak druhý triumf v sezoně. Nad Švýcarovým prvenstvím ale stále visí otazník, neboť je vyšetřován za možné překročení rychlosti v boxové uličce. Druhý skončil Vergne a třetí Vandoorne, který tak zůstává v čele průběžného pořadí šampionátu. Závod se obešel bez plných žlutých fází nebo výjezdů zpomalovacího vozu.

Z nejlepší výchozí pozice zahajoval sobotní závod Mortara. Druhý byl Sims, třetí Da Costa, čtvrtý Vergne, pátý Lotterer, šestý Wehrlein, sedmý Sette Camara, osmý Vandoorne, devátý Evans, desátý Buemi, jedenáctý Dennis, dvanáctý De Vries, třináctý Di Grassi, čtrnáctý Turvey, patnáctý Bird, šestnáctý Günther, sedmnáctý Rowland, osmnáctý Giovinazzi, devatenáctý Cassidy, dvacátý Frijns, dvacátý první Ticktum a poslední 22. příčka patřila Askewovi.

Mortara po startu udržel první pozici. Da Costa se pokoušel dostat před Simse na stříbrnou příčku, ale neuspěl. Na konci prvního kola tak bylo na prvních třech místech pořadí Mortara, Sims, Da Costa. Uvnitř bodované desítky jezdili také Lotterer, Vergne, Wehrlein, Evans, Dennis, Sette Camara a De Vries. Vstup do závodu se nevydařil lídrovi šampionátu Vandoornovi. Belgičan se propadl z osmé příčky na dvanáctou.

Mortara zůstával na špici i v dalších kolech, Sims a Da Costa se ho ale stále byli schopni držet v rozestupu menším než jedna sekunda. Vergne chyboval v jedné ze zatáček a zaplatil za to pádem na šestou příčku. Páté místo mu sebral Wehrlein.

Zatímco Vergne jednu pozici ztratil, jeho kolega Da Costa naopak jednu získal. Podařilo se mu totiž to, co nezvládl hned po startu - předjel Simse. Nyní se tak nacházel na druhé pozici.

António Félix da Costa sice bojoval v úvodu o vítězství, později ale jeho tempo povadlo. Foto: DS Techeetah



Simsův pád ale tímto neskončil. Pilot Mahindry zhruba 40 minut před koncem podlehl Lottererovi. Cassidy s Askewem se stali prvními piloty, kteří aktivovali útočný mód. Vergne se vrátil na páté místo před Wehrleina.

Třicet osm a půl minuty před koncem se Vergne dokázal posunout také před Simse a už byl čtvrtý. Druhý Da Costa jezdil sedm desetin za vedoucím Mortarou. Ztráta třetího Lotterera na vedoucího muže závodu již překročila jednu sekundu.

Mortara sice stále vedl, třicet šest minut před koncem ale obdržel nepříjemnou zprávu. Ředitelství závodu totiž oznámilo, že Švýcar bude po skončení závodu vyšetřován za možné překročení rychlosti v boxové uličce cestou na start.

Wehrlein jako první z nejlepší desítky přešel do útočného módu. I po návratu z aktivační zóny se udržel na šesté pozici a v následujících čtyřech minutách navíc mohl těžit z výkonnostní výhody. Kolo po Wehrleinovi přešel do výkonnostní výhody také do té doby pátý Sims a propadl se za pilota Porsche.

Da Costa byl i nadále schopen kroužit za Mortarou se ztrátou menší než jedna sekunda. Vergne odsunul na čtvrtou pozici Lotterera. Němec nedlouho poté zamířil do aktivační zóny a propadl se na šesté místo. Překonali ho tedy týmový kolega Wehrlein i Sims.

Alexander Sims sice získal první dva letošní body za deváté místo, v úvodu ale bojoval o mnohem vyšší příčky. Foto: Mahindra



Krátce poté, co Wehrlein vstoupil do poslední minuty svého prvního pobytu v útočném módu, předjel Vergneho. Tím se dostal an třetí pozici. Vergne se poté stal dalším jezdcem, který přešel do útočného módu a spadl na šestou příčku.

Wehrleinova stíhací jízda pokračovala a dostal se i před Da Costu. V tuto chvíli už byl před ním pouze Mortara. Da Costa navíc po aktivaci útočného módu spadl až na šestou příčku. Na třetí místo se tak posunul Sims.

Pobyt pilota Mahindry na třetí příčce ovšem netrval dlouho. Poté, co Britovi vypršel útočný mód, ho totiž zdolali Lotterer, Vergne i Da Costa. Lotterer se navíc zanedlouho dostal na druhou příčku. Wehrlein totiž obdržel od týmu pokyn, aby svého kolegu pustil. Lotterer se totiž nacházel v útočném módu a měl tak větší šanci ohrozit vedoucího Mortaru, který navíc ještě za sebou neměl ani jeden ze dvou povinných pobytů v útočném módu. Očekávalo se tedy, že brzy do aktivační zóny zajede.

Wehrleina brzy předjeli i Vergne s Da Costou. Souboj pilota Porsche s Portugalcem se neobešel bez kontaktu. Krátce poté si prohodili pozice i jezdci stáje DS Techeetah. Da Costa tak byl třetí a Vergne čtvrtý.

Mortara stále vedl a svůj náskok na Lotterera zvýšil dokonce na jednu sekundu. Pilot Venturi ale musel ještě dvakrát zajet do aktivační zóny útočného módu, zatímco jeho nejbližší pronásledovatelé už jen jednou.

Svůj první přechod do útočného módu Mortara absolvoval zhruba 22 a půl minuty před koncem. Propadl se na druhou příčku a novým lídrem se stal Lotterer. Sims se nacházel už ve svém druhém útočném módu a propracoval se na třetí pozici.

Chvílemi se zdálo, že by se André Lotterer mohl konečně dočkat svého premiérového vítězství ve formuli E. Foto: Porsche



Mortara sice po aktivaci svého prvního útočného módu ztratil vedení, díky výkonnostní výhodě mu ale netrvalo dlouho a znovu se ujal vedení. Da Costa, Vandoorne, Vergne, Evans a De Vries získali v diváckém hlasování pro druhou polovinu závodu jednorázovou výkonnostní výhodu fanboost.

Když Mortarovi vypršel první útočný mód, vedl před Lottererem o necelou sekundu. Vergne se díky útočnému módu posunul na třetí pozici před Simse. Za nimi už jezdil Vandoorne, který se nenápadně vypracoval na pátou příčku.

Di Grassi se mimo záběry kamer odebral sedmnáct minut před koncem do boxů. Nebylo jasné, proč k mechanikům zamířil. Na trať se sice vrátil, pochopitelně se ale propadl na poslední 22. pozici.

Vandoornova stíhací jízda pokračovala a už byl třetí. Když navíc zajel aktivovat svůj druhý útočný mód Lotterer, dostal se pilot Mercedesu na stříbrnou příčku. Lotterer se sice po návratu do ideální stopy zařadil za Da Costu, s ním si ale ihned poradil a byl třetí.

Lotterer brzy předjel i Vandoorna a vrátil se na druhé místo. Necelých deset minut před koncem navíc aktivoval svůj poslední útočný mód Mortara. Propadl se na třetí místo a pustil Lotterera do vedení.

Na prvním místě ale Lotterer zůstal jen krátce. O minutu později už totiž na rozdíl od svých dvou pronásledovatelů neměl k dispozici útočný mód a oba se před něj dostali. Lídrem se stal Vandoorne a Mortarovi patřila druhá příčka.

Před Vandoornem ale nebyly snadné momenty. I jemu totiž brzy vypršel útočný mód, zatímco Mortara v něm stále zůstával. Toho pilot Venturi využil a opět vedl. Lotterer spadl na čtvrtou příčku za Vergneho.

Sobotní závod sice probíhal bez zásadnějších potíží, i přesto ale nedojeli do cíle všichni piloti. Necelých šest minut před koncem zajel mimo záběry kamer do boxů Cassidy a už tam zůstal.

Nick Cassidy byl jedním ze dvou odstoupivších ze sobotního závodu. Foto: Envision



Vergne se čtyři a tři čtvrtě minuty před koncem posunul na druhé místo před Vandoorna. Na Mortaru mu chybělo půl sekundy. Vše nasvědčovalo tomu, že boj o vítězství už se ve zbytku závodu odehraje jen mezi Mortarou, Vergnem a Vandoornem.

Minutu a půl před koncem byli širocí v jedné ze zatáček Mortara i Vergne. Oba se sice udrželi na prvních dvou pozicích, přitáhl se k nim ovšem nejen Vandoorne, ale i Lotterer.

Mortara se v závěrečných sekundách závod začala na čele vzdalovat a dojel si pro svůj druhý triumf v sezoně. Vergne udržel druhé místo  a Vandoorne zůstal třetí. Těsně za nimi dojel čtvrtý Lotterer. Bodovali i pátý Evans, šestý Wehrlein, sedmý Bird, osmý Da Costa, devátý Sims a desátý De Vries.

Stoffel Vandoorne zůstává vedoucím mužem průběžného pořadí šampionátu. Foto: Mercedes



Nejrychlejší kolo závodu zajel Di Grassi. Brazilec ale po své zastávce kroužil v hloubi startovního pole a v závěru navíc přece jen odstoupil. Na bonusový bod tak neměl nárok. Místo něj byl připsán šestému Wehrleinovi.

Mortara sice projel cílem jako první, připomeňme ale, že po závodě ještě bude vyšetřováno jeho možné překročení rychlosti v boxové uličce.

Vandoorne zůstává v čele šampionátu. Vergne ale jeho náskok v čele stáhnul na tři body.

 

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Edoardo Mortara Venturi Mercedes 46'16,175 40 25+3
2. Jean-Éric Vergne DS Techeetah DS 46'17,957 40 18
3. Stoffel Vandoorne Mercedes Mercedes 46'18,162 40 15
4. André Lotterer Porsche Porsche 46'18,754 40 12
5. Mitch Evans Jaguar Jaguar 46'19,364 40 10
6. Pascal Wehrlein Porsche Porsche 46'21,580 40 8+1
7. Sam Bird Jaguar Jaguar 46'21,858 40 6
8. António Félix da Costa DS Techeetah DS 46'22,575 40 4
9. Alexander Sims Mahindra Mahindra 46'22,744 40 2
10. Nyck de Vries Mercedes Mercedes 46'22,777 40 1
11. Oliver Rowland Mahindra Mahindra 46'24,316 40 0
12. Robin Frijns Envision Audi 46'26,054 40 0
13. Jake Dennis Andretti BMW 46'29,489 40 0
14. Sébastien Buemi Nissan e.dams Nissan 46'31,450 40 0
15. Oliver Askew Andretti BMW 46'38,246 40 0
16. Oliver Turvey NIO NIO 46'38,837 40 0
17. Sergio Sette Camara Dragon/Penske Penske 46'40,295 40 0
18. Maximilian Günther Nissan e.dams Nissan 46'44,891 40 0
19. Dan Ticktum NIO NIO 46'46,568 40 0
20. Antonio Giovinazzi Dragon/Penske Penske 47'08,200 40 0
DNF Lucas di Grassi Venturi Mercedes - 38 0
DNF Nick Cassidy Envision Audi - 31 0

Průběžné pořadí jezdců: 1. Vandoorne 96, 2. Vergne 93, 3. Evans 82, 4. Mortara 77, 5. Frijns 71, 6. Lotterer 55, 7. Wehrlein 51, 8. De Vries 40, 9. Di Grassi 37, 10. Da Costa 34, 11. Dennis 28, 12. Bird 28, 13. Cassidy 16, 14. Buemi 10, 15. Turvey 6, 16. Rowland 4, 17. Günther 2, 18. Sims 2, 19. Askew 2, 20. Ticktum 1.

Průběžné pořadí týmů:
1. Mercedes 136, 2. DS Techeetah 127, 3. Venturi 114, 4. Jaguar 110, 5. Porsche 106, 6. Envision 87, 7. Andretti 30, 8. Nissan e.dams 12, 9. NIO 7, 10. Mahindra 6.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Venturi