Maserati příští rok už bez Mortary
Bývalý vicemistr z týmu odchází
Ačkoli se původně předpokládalo, že Edoardo Mortara bude hájit barvy Maserati i příští rok, opak je nakonec pravdou. Švýcar totiž oznámil, že z týmu odchází. Děje se tak po šesti sezonách strávených v jeho barvách.
„Za uplynulých šest let jsem ve své kariéře ušel kus cesty. Bylo mi ctí během této doby tým reprezentovat. Od roku 2017 jsme toho společně zažili spoustu. Občas to sice bylo jako na horské dráze, dokázali jsme se ale poučit z těžkých momentů a díky tomu se z nás stala konkurenceschopná stáj, která dokáže bojovat o vítězství a tituly. Jsem hrdý na to, jakou roli jsem v tom sehrál. Chtěl bych této příležitosti využít a poděkovat týmu za to, že mě podporoval a věřil mi. Do budoucna mu přeji hodně štěstí,“ rozloučil se Mortara v tiskové zprávě.
Maserati sice rozšířilo řady formule E teprve letos, Mortara ovšem působil u týmu již v dobách, kdy nesl název Venturi a právě v jeho barvách strávil celou svou dosavadní kariéru v šampionátu. Tu zahájil v roce 2017. Od té doby dosáhl na celkem šest vítězství. Obzvlášť úspěšný byl v ročnících 2020/2021 a 2021/2022. Zatímco v první zmíněné sezoně ztratil jen sedm bodů na šampiona Nycka de Vriese a stal se vicemistrem, o rok později obsadil třetí místo.
Za zmínku stojí také ročníky 2018/2019 a 2019/2020. Při nich Mortara uspěl i ve srovnání s vicemistrem F1 z roku 2008 Felipem Massou. Brazilec byl tehdy jeho týmovým kolegou a v obou případech s Mortarou na body prohrál. Zatímco v prvním společném roce ho Švýcar porazil rozdílem 52:36, v další sezoně šlo už o mnohem drtivější porážku – 41:3.
Letošní sezona už ale Mortarovi tolik nevyšla. Ani jednou se totiž nepodíval na stupně vítězů. Nejlépe dojel čtvrtý při druhém závodě v ulicích Říma a v konečném pořadí šampionátu obsadil až 14. místo. Švýcar navíc nevyšel vůbec dobře ze souboje se svým týmovým kolegou Maximilianem Güntherem. Německý závodník nejenže nasbíral o 62 bodů více a celkově obsadil sedmou příčku, ale kromě toho dosáhl i na čtyři pódiová umístění. Druhý závod v indonéské Jakartě dokonce vyhrál.
„Rádi bychom Edovi poděkovali za jeho úsilí a úspěchy, kterých pro nás v uplynulých šesti sezonách dosáhl,“ říká šéf stáje James Rossiter. „Jeho zkušenosti, znalosti a odbornost byly na naší cestě klíčové a mohli jsme se díky nim jako tým vyvíjet. Pro mě osobně byla čest s ním pracovat a do budoucna mu přejeme hodně úspěchu,“ dodává.
Šance pro Drugoviche
Jestli bude Mortarova kariéra ve formuli E po odchodu z Maserati pokračovat, zatím není jasné. Otázkou stále zůstává i to, s jakou jezdeckou dvojicí vyrukuje italská značka do nadcházející sezony.
Dá se říct, že existují dva hlavní kandidáti na zisk sedačky u Maserati. Mezi nimi je samozřejmě letošní týmový kolega Mortary Maximilian Günther, kromě něj ale také Felipe Drugovich. Brazilec strávil letošní rok bez závodění a jeho hlavní náplní je pozice rezervního pilota stáje Aston Martin ve F1. Vyzkoušel si ale také monopost stáje Maserati ve formuli E – nejprve při nováčkovském testu v Berlíně a poté při nováčkovském volném tréninku v Římě. V obou případech zajel nejrychlejší čas a rovněž uvedl, že by ho závodění ve formuli E lákalo.
Drugovichův příchod do formule E by ale mohl jít k ledu, pokud by se mu podařilo získat sedačku ve F1. To se dlouho nezdálo pravděpodobné, nyní ho ale některé spekulace spojují s Williamsem. Zde by mohl nahradit Logana Sargeanta. Americký nováček letos zatím nezískal ani bod a stále hlasitěji se mluví o jeho možném konci.
Zdroj: Motorsport, ABB Formule E, FORMULE.cz, úvodní foto: Maserati MSG