Verstappen znovu spráskal mercedesy
VC Velké Británie – 1. trénink
Red Bull hodlá dominovat i v Silverstone. Vstupní měření sil vyznělo jednoznačně pro Verstappena. Černé šípy navíc spolkly hořkou pilulku v podobě potupné porážky od Norrise.
Odstartoval revoluční víkend v historii světového šampionátu F1. Poprvé a zatím na zkoušku se do jeho programu dostal kvalifikační sprintový závod, který se uskuteční zítra. Vlastní kvalifikace zaujala pak místo druhého pátečního tréninku. Začalo se však podle osvědčených not.
Podmínky byly téměř ideální, slunečno s teplotou vzduchu 25 a asfaltu 42 stupňů.
Na dráze bylo rušno od samého počátku, neboť si každý uvědomoval ztrátu celé hodiny, potřebné pro optimální nastavení vozu. Už po třech minutách změřili výkon i Verstappenovi, 1:30,27 na tvrdých gumách. Hamilton začal spíše propagačním kolečkem, aby rozehřál svoje početné fandy na tribunách. Teprve pak za to vzal – 1:30,04 na středních pneumatikách. Na třetí příčku se zařadil Pérez (+0,35) následovaný Oconem, Cunodou a Bottasem.
Fin se ale záhy posunul do čela (1:29,86), z něhož byl střelhbitě vystrnaděn Hamiltonem (1:29,69). Ten napravil předchozí chybu, kdy mu nevyšel výjezd ze zatáčky Copse. Zatím se v akci ocitly výhradně tvrdé a střední pneumatiky, počítalo se však s tím, že simulace kvalifikace se, byť možná v okleštěné formě, přece jen uskuteční.
Nic nenasvědčuje tomu, že by Mercedes v Silverstone konečně zabral. Foto: Mercedes
Bottas napodobil svého parťáka a v Copse nabral obrubník, což na jeho voze patrně zanechalo nejeden šrám. Pérez přešel na střední směs a hned ukázal mercedesům, zač je toho loket. Utekl jim o více než půl vteřiny na 1:28,85. To ale nebylo nic proti Verstappenovi, jenž se dostal až na 1:28,17! Přesto si stěžoval, že v závěrečném sektoru přicházel na výjezdech ze zatáček o část výkonu. Odlišnou strategii zvolilo Ferrari, které poslalo své jezdce na dlouhé úseky, takže vypadli z nejrychlejší desítky.
V době, kdy se Verstappen zlepšil na 1:27,74, se na okruhu objevili konečně borci na měkkých pneumatikách. Žádný rozruch nicméně nezpůsobili, protože se jednalo o pomalé haasy Schumachera a Mazepina. Před mercedesy se protlačil Vettel a toho pro změnu „utřel“ Leclerc, který ukončil nezáživné kroužení.
Mezitím red bully přezbrojovaly v boxech na nejtěžší kalibr. Verstappen s měkkými pneumatikami zůstal jen tři setiny vteřiny nad hranicí 1:27. Vizuální dojem z jeho jízdy byl povznášející, závodník jen nepatrně korigoval směr, monopost seděl jako přibitý.
Sainz se roztočil ve čtvrté zatáčce. Šlo vlastně o první závažnější problém, který jsme zaznamenali, a to už do konce tréninku chyběla pouhá čtvrthodina. Všichni se řídili příslovím, že opatrnost je matka moudrosti.
Lando Norris se vytáhl i na středních pneumatikách. Foto: McLaren
Ještě na středním obutí se Norris prosadil před Péreze. Na Verstappena mu ovšem chybělo propastných 77 setin. Jenže za zády udržel Hamiltona i Bottase, už disponující nejměkčí alternativou. Obhájce titulu se nedočkal odpovědi na otázku, proč tomu tak je.
Pérez se smířil s umístěním v pozadí a přešel ještě jednou na tvrdou směs. S limity tratě se potýkal Russell. Kromě škrtnutých časů přišel také po skoku přes obrubník o levé zpětné zrcátko. Stroll oznámil, že k autu nepociťuje žádnou důvěru.
Mizérie Mercedesu pokračovala, Bottase překonal i Leclerc a tak tak odrazil Sainze. Nadějně vypadá sedmé místo Vettela. Alonso skončil až čtrnáctý, jako jeden z mála však nesáhl po měkkých gumách.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:27,035 | 23 | |
2. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:27,814 | + 0.779 | 26 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:27,815 | + 0.780 | 30 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:27,828 | + 0.793 | 26 |
5. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:27,897 | + 0.862 | 30 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:27,923 | + 0.888 | 25 |
7. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:28,062 | + 1.027 | 23 |
8. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:28,163 | + 1.128 | 25 |
9. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:28,211 | + 1.176 | 28 |
10. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:28,415 | + 1.380 | 24 |
11. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:28,449 | + 1.414 | 28 |
12. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:28,600 | + 1.565 | 29 |
13. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:28,827 | + 1.792 | 26 |
14. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:28,873 | + 1.838 | 24 |
15. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:29,220 | + 2.185 | 27 |
16. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:29,227 | + 2.192 | 27 |
17. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:29,227 | + 2.192 | 24 |
18. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:29,597 | + 2.562 | 21 |
19. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:29,808 | + 2.773 | 23 |
20. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:29,857 | + 2.822 | 29 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull