Prvním Králem rychlosti je Hamilton
VC Velké Británie – kvalifikace
Zlámanou grešli by nikdo po prvním tréninku nevsadil na Hamitonův úspěch. A ejhle, matný výkon se změnil v oslňující triumf. Otázkou zůstává, zda k tomu více přispěl jeho živou vodou postříkaný mercedes nebo churavějící Verstappenův red bull.
Favorit byl totiž jeden jediný. Pokud by vyhrál kdokoli jiný než Verstappen, bralo by se to jako veliká senzace. Víceméně to uznal i šéf týmu Mercedes Toto Wolff. Trojcípá hvězda sice přivezla na okruh v Silverstone monoposty s vylepšenou aerodynamikou, její principál ale přesto konstatoval, že ztrátu na Red Bull se podařilo poněkud stáhnout, nikoliv však zlikvidovat.
Na rozdíl od obvyklého průběhu museli všichni v kvalifikaci vystačit pouze s měkkými pneumatikami. Užití jiné směsi bylo zakázáno. Vítěz nezískal pole position pro velkou cenu (o něm se rozhodne až v kvalifikačním sprintu), nýbrž zvučný, i když jinak prázdný titul Speed King.
Počasí se prakticky nezměnilo. Teploměr ukazoval 25 stupňů, asfalt jich měl o 15 více.
Tentokrát nikdo neotálel a časy na monitorech naskakovaly v rychlém tempu. Solidní formu potvrdil Norris (1:28,27). V čele se udržel až do nástupu velké čtyřky. Hamilton se dostal na 1:27,16 a Bottas na 1:27,48. Zatím drželi na distanc Péreze (+0,62), na Verstappena (1:26,75, s drobnou chybou v cílové zatáčce) však podle očekávání neměli.
Jako vůbec poslední vyrazil z boxů Ocon. Když i on to měl za sebou a zařadil se na ucházející sedmé místo, vykrystalizovala pětice kandidátů na vyřazení. V ní figurovali Ricciardo, Stroll, Latifi a samozřejmě Schumacher s Mazepinem. Naopak první dva jmenované zde očekával málokdo. Andreas Seidl si však před pár hodinami na tiskové konferenci postěžoval, že Ricciardova aklimatizace u McLarenu trvá déle, než se předpokládalo…
Leclerc se projel bez dalších následků únikovou zónou. Ricciardo hrozící ostudu odvrátil, naopak na šestnáctou příčku klesl Vettel. Mezi mercedesy se vklínil Norris, Pérez spadl až na desátou příčku, aby vzápětí poskočil na třetí.
Byl to jen nahodilý výkyv nebo se Verstappen musí znovu bát Hamiltona? Foto: Red Bull
Ve finiši unikl z oprátky Vettel. Černého Petra si naopak vytáhli Cunoda a Räikkönen, spolu s nimi končili také Latifi, Schumacher a Mazepin. Na opačném pólu se Hamilton dotáhl k Verstappenovi na rozdíl pouhých tři setin vteřiny, třetí se držel Leclerc před Pérezem. Nevábně vyhlížela Bottasova devátá pozice.
Protože obligátní hrátky se středními gumami odpadly, do druhé fáze se nikdo moc nehrnul. Kupodivu nakonecc bitvu zahájil Mercedes. Na Hamiltonových 1:26,60 ovšem Verstappen zareagoval s 1:26,50. I teď však byl rozestup mezi oběma soky menší, než se předpokládalo. Následovali Bottas, Pérez a Vettel.
Velmi dlouho vyčkávalo Ferrari. Leclerc a Sainz nicméně svoje pokusy zvládli, což se nedá říci o Gaslym, Russellovi, Alonsovi, Strollovi a Giovinazzim, jimž počínala zvonit hrana. Hamilton ukázal zuby a výrazně přitlačil na 1:26,02. Verstappenovi nadělil 29 setin, Bottasovi už 74. Výjimečně neprojevoval nespokojenost s technikou, v autě se prý cítí báječně. Že by se karta přece jen obracela?
Pérez a Vettel pořádně zariskovali a už znovu nevyjeli. Oba přesto proklouzli dále. To Alonso, Gasly, Ocon, Giovinazzi a Stroll jim mohli pouze tiše závidět. Pro Alpine a AlphaTauri rozhodně nebyl pátek svátkem. Ptáte se, co se stalo s Russellem? Postoupil ze sedmé příčky!
Jednou to vyjít musí - George Russell znovu zaútočí na bodované umístění. Foto: Williams
Spolu s ním sbírali síly na rozhodující střet Hamilton, Verstappen, Bottas, Sainz, Leclerc, Pérez, Vettel, Ricciardo a Norris. Hamilton projevil starost, aby náhodou neposloužil jako nedobrovolný tahoun pro red bully. Potom dal 1:26,13 a Verstappena držel na distanc 17 setin. To vypadalo nadějně, protože Nizozemec nadával na příšernou nedotáčivost, se kterou si nevěděl rady. Bottas, Pérez ani nikdo jiný neměli do tohoto souboje co mluvit.
Verstappen do toho v závěrečné rundě dal všechno, jenže na triku mu zůstalo sedmisetinové manko. Druhou řadu na roštu sprintu vytvoří Bottas a Leclerc, třetí pak Pérez a Norris. Diváky mocně povzbuzovaný Russell začne z osmého stání.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:26,786 | 1:26,023 | 1:26,134 | 23 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:26,751 | 1:26,315 | 1:26,209 | 16 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:27,487 | 1:26,764 | 1:26,328 | 22 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:27,051 | 1:26,919 | 1:26,828 | 20 |
5. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:27,121 | 1:27,073 | 1:26,844 | 17 |
6. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:27,444 | 1:27,220 | 1:26,897 | 20 |
7. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:27,323 | 1:27,125 | 1:26,899 | 22 |
8. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:27,671 | 1:27,080 | 1:26,971 | 17 |
9. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:27,337 | 1:26,848 | 1:27,007 | 21 |
10. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:27,493 | 1:27,103 | 1:27,179 | 15 |
11. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:27,580 | 1:27,245 | 12 | |
12. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:27,600 | 1:27,273 | 14 | |
13. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:27,415 | 1:27,340 | 12 | |
14. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:27,595 | 1:27,617 | 15 | |
15. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:28,017 | 1:27,665 | 12 | |
16. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:28,043 | 10 | ||
17. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:28,062 | 9 | ||
18. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:28,254 | 8 | ||
19. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:28,738 | 10 | ||
20. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:29,051 | 9 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes