Verstappen znovu popadl dech
VC Velké Británie – 2. trénink
Inovovaný víkendový formát ubral závěrečnému tréninku hodně z jeho dramatičnosti. Tentokrát se stal „jen“ nástrojem k nalezení nejvhodnější taktiky pro oba nadcházející závody. Pečlivá analýza jeho průběhu jistě odhalí ještě řadu zajímavostí, už teď je ale zřejmé, že i přes předchozí dílčí nezdar zůstává největším favoritem Verstappen.
V tuto dobu se běžně rozhoduje o největších kandidátech na zisk pole position. Jenže tentokrát jsme měli kvalifikaci už za sebou a její simulace tudíž postrádala smysl. Týmy musely vyhrazených šedesát minut využít k jiným účelům. Předpokládalo se, že se soustředí na absolvování delších úseků. Vozy se po skončení pátečního programu ovšem nacházejí v režimu parc fermé a nelze na nich prakticky nic upravovat.
Stejně jako včera se vzduch zahřál na 25 stupňů, asfalt pak na 42.
Na úvod se na trati objevila směska všech tří druhů obutí. Převažovala však střední varianta, se kterou se počítá jako s dominující i v kvalifikačním sprintu. Nejrychlejší byl zatím Ocon na měkkých pneumatikách, ovšem výkon 1:32,22 nelze označit ani za průměrný.
Po vytrvalostní stránce vypadá Ferrari velice dobře. Foto: Ferrari
Leclerkovi se v šikaně trochu splašilo jeho ferrari. Hamilton vyrazil na okruh s tvrdými pneumatikami, Verstappen zatím okolnímu dění jen přihlížel. Ocon se zlepšil na 1:31,94 a měl na druhého Norrise obrovský náskok 1,5 vteřiny. Záhy zaznamenal další drobný pokrok na 1:31,87, za něj se zařadili Mazepin(!), Russell a Hamilton.
Už z toho bylo patrné, že o nejrychlejší kola tentokrát nepůjde. Poměrně masivní nasazení měkkých pneumatik lze spíše přičíst na vrub snaze některých stájí zjistit, zda by na nich přece jen nezvládly odpolední sprint.
Vedení se ujal Pérez (1:31,38 se střední směsí). Schumacher nadlouho zakotvil v garáži a mechanici se hrabali v zádi jeho monopostu.
Jako poslední se představil Verstappen a okamžitě se prosadil na špici (1:30,42 na středních gumách). Daleko podstatnější však byla skutečnost, že v průměru dával kolo za 1:31,3 – a v tom na něj nikdo ze soupeřů momentálně neměl. Nejpilnějším z nich se jevil Leclerc, který do poločasu zvládl úctyhodných patnáct kol.
U Mercedesu se řešilo možné poškození zadní části Bottasova auta. Fin se přitom dušoval, že nikde přes obrubník nešel. Velitelský můstek přesto piloty před takovým počínáním znovu varoval.
Nápadné byly značné časové rozdíly, když prvního Verstappena dělily od desátého Russella více jak dvě vteřiny. Do hry totiž vstupovala řada faktorů, kromě volby pneumatik také množství vezeného paliva a především realizované strategie.
Vítané zpestření přinesl alespoň nácvik zastávek v boxech. Hamilton při ní přešel na měkké gumy. Obhájce titulu prozatím nedokázal udržet krok s rudými býky, jezdícími kolo co kolo hluboko pod 1:31.
Hamilton musí počítat s tím, že jeho soused na roštu bude asi rychlejší. Foto: Mercedes
Bottas si mohl oddechnout, protože vůz se ukázal být v pořádku. Planý poplach způsobila odtrhovací fólie z jeho vlastní přilby, která se zachytila na plášti zadní pneumatiky.
Verstappen umocnil svoji převahu novým maximem 1:29,90. Pérez klesl na čtvrtou příčku za Leclerka a Sainze. Ještě cennější pro Scuderii bylo, že v dlouhodobějším porovnání zatím porážela McLaren. Výborné tempo nasadil na tvrdých pneumatikách Bottas, jenž na nich stabilně prolamoval hranici 1:32.
Do únikové zóny se nuceně uchýlil Latifi, zatímco Norrisovi škrtli pár neregulérních časů. Tentokrát to ale tolik nebolelo.
Verstappen dostal pokyn, aby ve finiši odjel na jeden zátah sedm kol na tvrdých gumách. Duel na dálku s Bottasem vyzněl v jeho prospěch, když uháněl zhruba o dvě desetiny na kolo rychleji.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:29,902 | 23 | |
2. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:30,277 | + 0.375 | 30 |
3. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:30,507 | + 0.605 | 29 |
4. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:30,707 | + 0.805 | 30 |
5. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:30,800 | + 0.898 | 27 |
6. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:31,030 | + 1.128 | 24 |
7. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:31,034 | + 1.132 | 23 |
8. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:31,131 | + 1.229 | 27 |
9. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:31,180 | + 1.278 | 27 |
10. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:31,188 | + 1.286 | 31 |
11. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:31,237 | + 1.335 | 24 |
12. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:31,263 | + 1.361 | 29 |
13. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:31,289 | + 1.387 | 27 |
14. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:31,328 | + 1.426 | 26 |
15. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:31,337 | + 1.435 | 30 |
16. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:31,404 | + 1.502 | 32 |
17. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:31,593 | + 1.691 | 33 |
18. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:32,041 | + 2.139 | 31 |
19. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:32,474 | + 2.572 | 30 |
20. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:34,017 | + 4.115 | 28 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull