Hamiltona neporazila ani penalizace
VC Velké Británie – závod
Nejprve odrovnal svého největšího konkurenta a zapříčinil zastavení závodu. Potom se vypořádal s uděleným trestem a nakonec uštval protivníka, majícího zdánlivě nedostižný náskok. Hamilton prožil za asistence tisíců svých nadšených příznivců vskutku nevšední odpoledne. Na domácí půdě oslavil již svůj osmý triumf.
Včera jsme byli svědky historické premiéry kvalifikačního sprintu, v němž si pole position vyjel Verstappen před Hamiltonem, Bottasem a Leclerkem. Pro dva účastníky mělo toto klání ještě dodatečné následky. Russell byl shledán viníkem kolize se Sainzem a potrestán odsunutím na startu o tři místa zpět. Začínal tak až z dvanáctého stání. U Red Bullu si řekli, že mezi chvostem roštu a boxovou uličkou není velký rozdíl. Na Pérezově voze proto instalovali zadní křídlo s odlišnou konfigurací, čímž porušili pravidla parc fermé.
Na Silverstone se dostavilo horko. Teplota vzduchu atakovala třicítku, asfalt se rozpálil na 51 stupňů.
Pirelli předvídalo jednozastávkovou strategii, vedro ale mohlo tuto prognózu zvrátit. Až na Péreze všichni na úvod nasadili střední pneumatiky (s předpokládaným přechodem na tvrdé), Mexičan z dobrých důvodů sáhl po tvrdých.
Už v nájezdovém kole se dostal do smyku Alonso. Mechanici pak cosi kutili na zádi jeho vozu.
Nejdravější nástup předvedl Verstappen, Hamilton mu ale byl v patách. V zatáčce Copse se oba rivalové střetli natvrdo. Rázem bylo všechno vzhůru nohama. Verstappen skončil přímo na místě činu, Hamilton hlásil poškození, nicméně uháněl dále.
V téhle chvíli ještě Verstappen netušil, že místo na stupně vítězů se vydá do nemocnice. Foto: Red Bull
V čele se ocitl Leclerc. Než si to mohl plně uvědomit, vystřídaly anoncovaný safety car červené praporky. Závod byl zastaven.
Přestávky využil Hamilton ke své obhajobě: „Byl jsem vpředu a on do mě najel!“ Vyjádření jeho zjevně otřeseného protivníka, transportovaného do ošetřovny na okruhu a pak do nemocnice (údajně byl vystaven přetížení 51 g), zatím nebylo k dispozici. Šéf Red Bull Racingu Christian Horner ovšem už řediteli velké ceny Michaelu Masimu sdělil, že původcem havárie je „stoprocentně“ obhájce titulu. Expert televizní stanice Sky Jenson Button byl na vážkách, trest pro Hamiltona nicméně nevylučoval. Technici pod dohledem Tota Wolffa pilně „vyšívali“ na Hamiltonově mercedesu, čemuž se zájmem přihlížely hollywoodské hvězdy Tom Cruise a Harrison Ford.
Pauza se protáhla na více jak půl hodiny. Během této doby pracovní čety nejen odstranily vrak, ale také daly do pořádku pošramocenou bariéru z pneumatik.
K restartu se seřadili závodníci v pořadí Leclerc, Hamilton, Bottas, Norris, Ricciardo, Vettel, Alonso, Sainz, Räikkönen, Ocon, Stroll, Gasly, Giovinazzi, Russell, Cunoda, Schumacher, Latifi, Mazepin a Pérez. Leclerc zvládl manévr bravurně, zato Bottas klesl za Norrise. Vettel se po souboji s Alonsem roztočil a hluboko se propadl.
Současně na monitorech naskočila klíčová informace – Hamilton obdržel desetivteřinovou penalizaci! Cesta k vítězství byla rázem dost zarubaná.
Právě teď zahazuje Lando Norris obrovskou šanci... Foto: McLaren
Leclerc prozatím ujížděl, na virtuálně druhého Norrise měl už k dobru bezmála čtyři vteřiny. Pérez se již prodral na třináctou příčku. Hamilton hlásil, že se mu přehřívají zadní gumy, přesto pozvolna stahoval Leclerka. Stejný problém nastal také u Bottase.
Ferrari podle všeho zvažovalo, zda alespoň v Sainzově případě nepřejít na strategii se dvěma zastávkami. Vyplývalo to z kódované komunikace na téma plánů B nebo C. Zvědové ze Sky zjistili, že stratégové Mercedesu vidí Hamiltona na stupni vítězů, nikoliv však tom nejvyšším.
V šestnáctém kole zažil Leclerc zlou chvilku, když mu náhle opakovaně vynechal motor. Hamilton se přiblížil, ale zaváhání nestačil využít. Ferrari okamžitě provedlo test a svého pilota ubezpečilo, že se tento jev již nebude opakovat.
V devatenáctém kole zabočili první borci, konkrétně Räikkönen a Gasly, do boxové uličky. Podle očekávání jim nasadili tvrdé gumy. Co nevidět byl očekáván také Hamilton, protože dle vlastního tvrzení bylo už jeho obutí na hadry. McLaren hnal dopředu Norrise s vidinou senzačního triumfu.
Optimismus inženýrů Scuderie nebyl na místě. Výpadky agregátu v Leclerkově voze se vrátily. To už nevypadalo vůbec dobře.
Norrisovi ve 22. kole hoši z McLarenu dokonale zpackali výměnu kol, když ji zvládli za ostudných šest vteřin. Vzápětí zastavivší Bottas tak neměl s postupem na třetí pozici žádnou námahu.
Ferrari diktovalo Leclerkovi nové nastavení, které měl navolit na volantu. Současně při samozápalech nesměl řadit na vyšší rychlostní stupně. Za jediné pozitivum se dal považovat nečekaně dobrý stav pneumatik.
Hamilton nakonec, navzdory svým žalozpěvům, navštívil svou stáj až ve 28. kole, přičemž si postál nařízených deset vteřin. Přesto se vrátil jako pátý, po Sainzově zastávce už kroužil na čtvrté příčce. Naděje stále žila.
Po Vettelově výpadku se o body pro Aston Martin musel postarat Stroll. Foto: Aston Martin
Turbulentní fázi uzavřel ve 30. kole Leclerc. Po jeho přezutí bylo jasné, že ho může ohrozit už jen někdo z trojice Bottas, Norris a Hamilton. Pátý Ricciardo měl až příliš velkou ztrátu.
Suverénně nejrychlejší byl v těchto chvílích Hamilton. Ve 31. kole to na vlastní kůži poznal Norris, jenž neměl absolutně nárok. Na Bottase Hamilton potřeboval smazat tři vteřiny, na Leclerka plných devět. Fin přitom projevoval obavy, zda vydrží se stávajícím obutím na dráze až do konce. Reakce nenechala na sebe dlouho čekat. Byl vyzván, aby Hamiltonovi nestál v cestě. Realizováno bleskově a hladce. Leclerc ale stále vedl o 8,7 vteřiny.
Čest Red Bullu zachraňoval devátý Pérez, i tak ale bylo jisté, že místo očekávaných bodových hodů čeká rudé býky paběrkování. Vettel na pokyn stáje odstavil svůj aston martin v garáži.
Hamiltona zastavit nemohl, ale jinak podal Charles Leclerc skvělý výkon. Foto: Ferrari
Nabuzený Hamilton stahoval Leclerka o vteřinu na kolo. Při tak závratném tempu měl opravdovou šanci ho ještě včas dostihnout. Ferrari dalo Leclerkovi volnou ruku ve stylu hop nebo trop. Jenže pořád byl znatelně pomalejší. Ve 46. kole z 52 disponoval už jen hubeným časovým polštářem 3,9 vteřiny. A věděl, že pustit si Hamiltona k tělu, tedy umožnit mu aktivovat DRS, představuje smrtelné nebezpečí.
Gasly musel měnit gumy po defektu, Räikkönen se roztočil. Pozornost však byla jednoznačně upřena na bitvu o prvenství. Ve 48. kole oba protagonisty dělily necelé dvě vteřiny, ve 49. devět desetin. Lámal se chleba a větší kus urval Hamilton. V zatáčce Copse šel čistě před Leclerka.
Pérez se s čerstvou sadou gum pokusil Hamiltonovi alespoň sebrat nejrychlejší kolo. Povedlo se, bohužel však současně vypadl z první desítky, takže nula od nuly pošla.
Výsledky závodu
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:58:23,284 | 52 | 25 |
2. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +3,871 | 52 | 18 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +11,125 | 52 | 15 |
4. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | +28,573 | 52 | 12 |
5. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | +42,624 | 52 | 10 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | +43,454 | 52 | 8 |
7. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | +72,093 | 52 | 6 |
8. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | +74,289 | 52 | 4 |
9. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | +76,162 | 52 | 2 |
10. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | +82,065 | 52 | 1 |
11. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | +85,327 | 52 | 0 |
12. | George Russell | Williams | Mercedes | -1 kolo | 51 | 0 |
13. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 51 | 0 |
14. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | -1 kolo | 51 | 0 |
15. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 51 | 0 |
16. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | -1 kolo | 51 | 0 |
17. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | -1 kolo | 51 | 0 |
18. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | -1 kolo | 51 | 0 |
Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | DNF | 40 | 0 | |
Max Verstappen | Red Bull | Honda | DNF | 0 | 0 |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2021
p. | Jezdec | ∑ | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | 185 | 18 | 25 | 18 | 19 | 25 | - | 26 | 25 | 26 | 3 | |||||||||||||
2. | Lewis Hamilton | 177 | 25 | 19 | 25 | 25 | 7 | - | 18 | 19 | 12 | 27 | |||||||||||||
3. | Lando Norris | 113 | 12 | 15 | 10 | 4 | 15 | 10 | 10 | 10 | 15 | 12 | |||||||||||||
4. | Valtteri Bottas | 108 | 16 | - | 16 | 15 | - | - | 12 | 15 | 18 | 16 | |||||||||||||
5. | Sergio Pérez | 104 | 10 | - | 12 | 10 | 12 | 25 | 15 | 12 | 8 | - | |||||||||||||
6. | Charles Leclerc | 80 | 8 | 12 | 8 | 12 | 12 | - | 6 | 4 | 18 | ||||||||||||||
7. | Carlos Sainz | 68 | 4 | 10 | - | 6 | 18 | 4 | - | 8 | 10 | 8 | |||||||||||||
8. | Daniel Ricciardo | 50 | 6 | 8 | 2 | 8 | - | 2 | 8 | - | 6 | 10 | |||||||||||||
9. | Pierre Gasly | 39 | - | 6 | 1 | 1 | 8 | 15 | 6 | - | 2 | - | |||||||||||||
10. | Sebastian Vettel | 30 | - | - | - | - | 10 | 18 | 2 | - | - | - | |||||||||||||
11. | Fernando Alonso | 26 | - | 1 | 4 | - | - | 8 | 4 | 2 | 1 | 6 | |||||||||||||
12. | Lance Stroll | 18 | 1 | 4 | - | - | 4 | - | 1 | 4 | - | 4 | |||||||||||||
13. | Esteban Ocon | 14 | - | 2 | 6 | 2 | 2 | - | - | - | - | 2 | |||||||||||||
14. | Juki Cunoda | 10 | 2 | - | - | - | - | 6 | - | 1 | - | 1 | |||||||||||||
15. | Ant. Giovinazzi | 1 | - | - | - | - | 1 | - | - | - | - | - | |||||||||||||
16. | Kimi Räikkönen | 1 | - | - | - | - | - | 1 | - | - | - | - | |||||||||||||
17. | Mick Schumacher | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||
18. | Nikita Mazepin | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||
19. | George Russell | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||
20. | Nicholas Latifi | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2021
p. | Jezdec | ∑ | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Red Bull | 289 | 28 | 25 | 30 | 29 | 37 | 25 | 41 | 37 | 34 | 3 | |||||||||||||
2. | Mercedes | 285 | 41 | 19 | 41 | 40 | 7 | - | 30 | 34 | 30 | 43 | |||||||||||||
3. | McLaren | 163 | 18 | 23 | 12 | 12 | 15 | 12 | 18 | 10 | 21 | 22 | |||||||||||||
4. | Ferrari | 148 | 12 | 22 | 8 | 18 | 18 | 16 | - | 14 | 14 | 26 | |||||||||||||
5. | AlphaTauri | 49 | 2 | 6 | 1 | 1 | 8 | 21 | 6 | 1 | 2 | 1 | |||||||||||||
6. | Aston Martin | 48 | 1 | 4 | - | - | 14 | 18 | 3 | 4 | - | 4 | |||||||||||||
7. | Alpine | 40 | - | 3 | 10 | 2 | 2 | 8 | 4 | 2 | 1 | 8 | |||||||||||||
8. | Alfa Romeo | 2 | - | - | - | - | 1 | 1 | - | - | - | - | |||||||||||||
9. | Haas | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||
10. | Williams | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes