Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Ericsson sestřelil Bourdaise, pak si dojel pro 2. vítězství

Ericsson sestřelil Bourdaise, pak si dojel pro 2. vítězství

Music City Grand Prix – závod

Šílený závod na městském okruhu v Nashvillu má překvapivého vítěze, na kterého by si po pěti kolech nevsadil ani jeho největší fanoušek – Marcuse Ericssona. Pilot týmu Chipa Ganassiho totiž při prvním restartu závodu najel zezadu na vůz Sebastiena Bourdaise a příď jeho formule se vznesla tak dva metry nad povrch okruhu. I přes poškození a penalizaci si ale Ericsson dokázal v událostmi a žlutými fázemi nabitém závodě dojet pro své druhé vítězství v kariéře v IndyCar.

Vzhledem k počtu nehod v trénincích či v kvalifikacích se dal po právu očekávat divoký start. Ten ale nepřišel. Rossi využil vnitřní stopy a dostal se před Dixona na 2. příčku. Žluté vlajky přesto záhy zavlály, nikoliv ale kvůli nehodě, nýbrž kvůli tomu, že Kellettovi vůz vypověděl službu.

Ke kontaktům ale stejně došlo, pro nové přední přítlačné křídlo si musel dojet Johnson, který po tvrdém nárazu ve warm upu jel v náhradním voze v barvách, které normálně nosí Palou. Také Newgarden si do boxů stěžoval, že mezi ním a Rahalem došlo ke kontaktu, který poškodil zavěšení, takže na rovinkách musel mírně zatáčet, aby jel rovně.

Než znovu zavlály zelené vlajky, najel zezadu Ericsson do Bourdaise. Oba s poškozenými vozy pokračovali. Částečně to odnesl i Newgarden, který se na několik zatáček zasekl za Ericssonem a propadl se až na 20. místo. Bourdais v boxech už zůstal, Ericsson pokračoval a dokonce neztratil ani celé kolo. Na trať se také se ztrátou dvou kol vrátil Kellett.

 Ericsson jede do boxů s poškozeným vozem. Foto: IndyCar

Restart přišel až v 10. kole, pořadí na čele bylo Herta, Rossi, Dixon, Grosjean. Vítěz kvalifikace ukazoval hned v prvních metrech svoji dominantní formu a po půlce kola měl už náskok půl vteřiny. Závodilo se ale jen šest kol. Ve 4. zatáčce zezadu najel Jones do McLaughlina a ten zůstal stát napříč dráhou.

Část pilotů toho využila k zastávce v boxech, jmenovitě Palou, Hinchcliffe, Hunter-Reay, Newgarden, McLaughlin, jehož vůz se podařilo znovu nastartovat, Daly, Castroneves či Chilton. Existovala totiž velmi reálná možnost, že závod dojedou už jen na jeden další pit stop. Potřebovali k tomu „jen“ 15 až 18 dalších kol pod žlutou vlajkou. A to se vzhledem k dosavadnímu průběhu závodu ukazovalo jako dost reálný předpoklad.

Restart přišel ve 20. kole, Power se pokusil zaútočit na svého stájového kolegu, do těsné zatáčky se bok po boku nevešli a Pagenaud skončil zapíchnutý v bariéře z pneumatik. Trať úplně zablokoval a IndyCar musela dokonce vyvěsit červené vlajky. Přerušení trvalo téměř půl hodiny. Na jeho konci totiž IndyCar musela ještě určit, v jakém pořadí vrátí vozy na trať.

Trať zašpuntovala hromadná nehoda. Foto: IndyCar

Když se podařilo závodu znovu restartovat, během jednoho kola si Herta najel náskok 2,5 vteřiny. Jenže opět se závodilo jen mezi 24. a 31. kolem. To už měl přitom Herta náskok přes 6 vteřin, jenže přišla další žlutá. Při červené fázi odtlačili mechanici za pit wall vozy Satóa a VeeKaye, také tam skončil monopost Johnsona, který zůstal stát za nehodou Pagenauda a už se jej nepodařilo nastartovat. Tým sundal kryt motoru a okamžitě se dočkal diskvalifikace za nepovolené práce na voze. Na voze VeeKaye mechanici začali pracovat až poté, co se piloti vrátili na trať, a se ztrátou osmi kol se VeeKay akorát vrátil na dráhu, aby krátce na to skončil v bariéře v 1. zatáčce.

Herta tak z čela musel do boxů pod žlutými vlajkami. To ale odhalilo jednu anomálii okruhu v Nashvillu. Herta se totiž vrátil na dráhu na třetí pozici a argumentoval, že by měl být dokonce první, že jej ostatní piloti předjeli pod žlutými vlajkami. Transpondéry ve vozech nakonec určily pořadí Ericsson, Hunter-Reay, Hinchcliffe, Herta, Rossi, Newgarden, Daly, Harvey, Dixon a Rosenqvist. Ericsson vedl přesto, že za kontakt s Bourdaisem předtím obdržel penalizaci stop and go.

Roli v tom, proč se před Hertu dostali jen tři piloti, hrálo několik faktorů – předně krátká pit lane a také to, že v 1. zatáčce pracovali traťoví maršálové, takže Oriol Servia jel s pace carem velmi pomalu.

Restart přišel v 37. kole. Herta na konci mostu přes řeku Cumberland předjel Hinchcliffea, to se povedlo také Rossimu. V technické pasáži se odvážně dostal před Hunter-Reaye, na konci mostu v 9. zatáčce se to povedlo i Rossimu.

Ve 41. kole Power kolidoval s dalším stájovým kolegou, tentokrát s McLauhglinem, kterého roztočil a do přídě vozu, který zůstal stát napříč tratí, narazil Kellett. Další žlutá fáze. U té se záhy ukázalo, že se protáhne, protože na trati se ve 2. zatáčce objevila obří kaluž, kterou maršálové sušili.

Do boxů zamířil z čela závodu Ericsson, za ním se pro poslední pit stop rozhodl také Rossi, následovali Hinchcliffe, Dixon či Hunter-Reay. Dixon překvapivě jen doplnil palivo, nechal si nazuté staré pneumatiky.

Pořadí na trati bylo Herta, Newgarden, Daly, Harvey, Grosjean, O´Ward, Pagenaud, Ericsson, Rossi, Hinchcliffe. Tým na poslední chvíli zavolal ještě O´Warda do boxů. Ten po návratu dostal penalizaci, navíc po restartu v 51. kole kolidoval s Rossim, na kterého se pokusil neúspěšně v 9. zatáčce zaútočit.

Většina pilotů, kteří nestavěli při minulé žluté fázi, zamířila do boxů. To neplatilo o jezdcích týmu Dale Coyne Racing a Grosjean se tak ujal vedení. Za ním byli Ericsson, Hinchcliffe, Dixon, Hunter-Reay, Rosenqvist, Ware, který také nestavěl, Rahal, Herta a Castroneves.

Obrázek, který jsme viděli velkou část závodu, Herta vede před Rossim. Foto: IndyCar

Restart přišel v 54. kole, Herta se velmi rychle probojoval už na sedmou příčku. Dixon se dokázal dostat před Hinchcliffea na třetí místo. Ve 3. zatáčce ale zůstal stát napříč tratí Ware. Při další žluté fázi zamířil k mechanikům Grosjean. Vedení převzal Ericsson. Herta po restartu pokračoval ve stíhací jízdě. Okamžitě předjel Rosenqvista a během kola a půl i své stájové kolegy - na stejném místě, jako když o vedení kvůli pace caru přišel poprvé, předjel také Hunter-Reaye a v 9. zatáčce Hinchcliffea.

V 61. kole zdolal také Dixona, který přeci jen měl starší pneumatiky. Jenže Ericsson se ukázal jako mnohem tvrdší oříšek. Mohl těžit s čerstvé sady měkkých pneumatik a na rovinkách vždy dokázal Hertovi poodojet. Ten se tak týmu nervózně ptal, kolik že to švédskému jezdci zbývá ze systému push to pass.

Třináct kol před koncem se málem o další žlutou fázi postarali dva francouzští jezdci. Grosjean zaútočil na Pagenauda a postrčil jej, jeho krajan se opřel o zeď, poškodil zavěšení pravého zadního kola a pomalu se ploužil do boxů. Grosjean za to později dostal penalizaci.

V dalším kole málem havaroval i Herta. V 9. zatáčce se pokusil zaútočit na Ericssona, ale probrzdil a tak tak se vešel do zatáčky. Ericsson měl náhle přes vteřinu a půl náskok. Hertovi se ale v závěru naskytla další šance. 7 kol před koncem se od týmu dozvěděl, že Ericsson má málo paliva. Dostal příkaz, aby na Švéda začal tlačit a donutil ho pálit více paliva.

Jenže pět kol před koncem to Herta s tlakem přehnal a tvrdě narazil v 9. zatáčce do zdi. Jako by varování, kterého se mu dostalo o pár kol dříve, nestačilo. Herta narazil do poslední řady bariéry z pneumatik, kterou posunul, a tvrdě do zdi.

Aby se nekončilo pod žlutými vlajkami, přerušila IndyCar opět závod. A to navzdory tomu, že se v Nashvillu už začalo stmívat. Pořadí bylo Ericsson, Dixon, Hinchcliffe, Hunter-Reay, Rahal, Rosenqvist, Jones, Palou, Castroneves a Newgarden.

Polední restart přišel dvě kola před cílem závodu. Ericsson měl za zády stájového kolegu Dixona. Oba rychle poodjeli Hinchcliffeovi. Jones se dostal v 9. zatáčce na 6. místo před Paloua. Ericsson už Dixonovi nedal šanci a dojel si pro druhé vítězství.

Dixon v bláznivém závodě dojel na druhém místě před dvěma jezdci, kteří zřejmě na konci sezony přijdou o místo u týmu Michaela Andrettiho – Hinchcliffem a Hunter-Reayem.  Lídr šampionátu Palou dojel na sedmém místě. Sezona pokračuje už v sobotu dalším závodem na okruhu v Indianapolisu.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda 02:18:49,8305 80 50+1
2. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda + 1,5596 80 40
3. James Hinchcliffe Andretti Steinbrenner Honda + 2,3918 80 35
4. Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport Honda + 2,8015 80 32
5. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda + 4,0833 80 30
6. Ed Jones Dale Coyne Racing Honda + 4,7715 80 28
7. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda + 5,5333 80 26
8. Felix Rosenqvist Arrow McLaren SP Chevrolet + 5,9667 80 24
9. Helio Castroneves Meyer Shank Racing Honda + 6,7874 80 22
10. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet + 7,5286 80 20
11. Santino Ferrucci Rahal Letterman Lanigan Honda + 8,4929 80 19
12. Conor Daly Ed Carpenter Racing Chevrolet + 8,8320 80 18
13. Patricio O´Ward Arrow McLaren SP Chevrolet + 9,1207 80 17
14. Will Power Team Penske Chevrolet + 9,5956 80 16
15. Jack Harvey Meyer Shank Racing Honda + 11,0919 80 15
16. Romain Grosjean Dale Coyne Racing Honda + 12,2761 80 14+1
17. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda + 16,5295 80 13
18. Max Chilton Carlin Racing Chevrolet + 24,8453 80 12
19. Colton Herta Andretti Autosport Honda Havárie 74 11+4
20. Cody Ware Dale Coyne Racing Honda Havárie 70 10
21. Simon Pagenaud Team Penske Chevrolet Havárie 68 9
22. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet + 13 kol 67 8
23. Dalton Kellett A.J.Foyt Enterprises Chevrolet Havárie 37 7
24. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet Havárie 24 6
25. Takuma Sató Rahal Letterman Lanigan Honda Havárie 19 5
26. Jimmy Johnson Chip Ganassi Racing Honda Havárie 8 5
27. Sébastien Bourdais A.J.Foyt Enterprises Chevrolet Havárie 5 5

 

Zdroj: Původní reportáž redakce, úvodní foto: IndyCar