Ericsson sestřelil Bourdaise, pak si dojel pro 2. vítězství
Music City Grand Prix – závod
Šílený závod na městském okruhu v Nashvillu má překvapivého vítěze, na kterého by si po pěti kolech nevsadil ani jeho největší fanoušek – Marcuse Ericssona. Pilot týmu Chipa Ganassiho totiž při prvním restartu závodu najel zezadu na vůz Sebastiena Bourdaise a příď jeho formule se vznesla tak dva metry nad povrch okruhu. I přes poškození a penalizaci si ale Ericsson dokázal v událostmi a žlutými fázemi nabitém závodě dojet pro své druhé vítězství v kariéře v IndyCar.
Vzhledem k počtu nehod v trénincích či v kvalifikacích se dal po právu očekávat divoký start. Ten ale nepřišel. Rossi využil vnitřní stopy a dostal se před Dixona na 2. příčku. Žluté vlajky přesto záhy zavlály, nikoliv ale kvůli nehodě, nýbrž kvůli tomu, že Kellettovi vůz vypověděl službu.
Ke kontaktům ale stejně došlo, pro nové přední přítlačné křídlo si musel dojet Johnson, který po tvrdém nárazu ve warm upu jel v náhradním voze v barvách, které normálně nosí Palou. Také Newgarden si do boxů stěžoval, že mezi ním a Rahalem došlo ke kontaktu, který poškodil zavěšení, takže na rovinkách musel mírně zatáčet, aby jel rovně.
Než znovu zavlály zelené vlajky, najel zezadu Ericsson do Bourdaise. Oba s poškozenými vozy pokračovali. Částečně to odnesl i Newgarden, který se na několik zatáček zasekl za Ericssonem a propadl se až na 20. místo. Bourdais v boxech už zůstal, Ericsson pokračoval a dokonce neztratil ani celé kolo. Na trať se také se ztrátou dvou kol vrátil Kellett.
Ericsson jede do boxů s poškozeným vozem. Foto: IndyCar
Restart přišel až v 10. kole, pořadí na čele bylo Herta, Rossi, Dixon, Grosjean. Vítěz kvalifikace ukazoval hned v prvních metrech svoji dominantní formu a po půlce kola měl už náskok půl vteřiny. Závodilo se ale jen šest kol. Ve 4. zatáčce zezadu najel Jones do McLaughlina a ten zůstal stát napříč dráhou.
Část pilotů toho využila k zastávce v boxech, jmenovitě Palou, Hinchcliffe, Hunter-Reay, Newgarden, McLaughlin, jehož vůz se podařilo znovu nastartovat, Daly, Castroneves či Chilton. Existovala totiž velmi reálná možnost, že závod dojedou už jen na jeden další pit stop. Potřebovali k tomu „jen“ 15 až 18 dalších kol pod žlutou vlajkou. A to se vzhledem k dosavadnímu průběhu závodu ukazovalo jako dost reálný předpoklad.
Restart přišel ve 20. kole, Power se pokusil zaútočit na svého stájového kolegu, do těsné zatáčky se bok po boku nevešli a Pagenaud skončil zapíchnutý v bariéře z pneumatik. Trať úplně zablokoval a IndyCar musela dokonce vyvěsit červené vlajky. Přerušení trvalo téměř půl hodiny. Na jeho konci totiž IndyCar musela ještě určit, v jakém pořadí vrátí vozy na trať.
Trať zašpuntovala hromadná nehoda. Foto: IndyCar
Když se podařilo závodu znovu restartovat, během jednoho kola si Herta najel náskok 2,5 vteřiny. Jenže opět se závodilo jen mezi 24. a 31. kolem. To už měl přitom Herta náskok přes 6 vteřin, jenže přišla další žlutá. Při červené fázi odtlačili mechanici za pit wall vozy Satóa a VeeKaye, také tam skončil monopost Johnsona, který zůstal stát za nehodou Pagenauda a už se jej nepodařilo nastartovat. Tým sundal kryt motoru a okamžitě se dočkal diskvalifikace za nepovolené práce na voze. Na voze VeeKaye mechanici začali pracovat až poté, co se piloti vrátili na trať, a se ztrátou osmi kol se VeeKay akorát vrátil na dráhu, aby krátce na to skončil v bariéře v 1. zatáčce.
Herta tak z čela musel do boxů pod žlutými vlajkami. To ale odhalilo jednu anomálii okruhu v Nashvillu. Herta se totiž vrátil na dráhu na třetí pozici a argumentoval, že by měl být dokonce první, že jej ostatní piloti předjeli pod žlutými vlajkami. Transpondéry ve vozech nakonec určily pořadí Ericsson, Hunter-Reay, Hinchcliffe, Herta, Rossi, Newgarden, Daly, Harvey, Dixon a Rosenqvist. Ericsson vedl přesto, že za kontakt s Bourdaisem předtím obdržel penalizaci stop and go.
Roli v tom, proč se před Hertu dostali jen tři piloti, hrálo několik faktorů – předně krátká pit lane a také to, že v 1. zatáčce pracovali traťoví maršálové, takže Oriol Servia jel s pace carem velmi pomalu.
Restart přišel v 37. kole. Herta na konci mostu přes řeku Cumberland předjel Hinchcliffea, to se povedlo také Rossimu. V technické pasáži se odvážně dostal před Hunter-Reaye, na konci mostu v 9. zatáčce se to povedlo i Rossimu.
Ve 41. kole Power kolidoval s dalším stájovým kolegou, tentokrát s McLauhglinem, kterého roztočil a do přídě vozu, který zůstal stát napříč tratí, narazil Kellett. Další žlutá fáze. U té se záhy ukázalo, že se protáhne, protože na trati se ve 2. zatáčce objevila obří kaluž, kterou maršálové sušili.
Do boxů zamířil z čela závodu Ericsson, za ním se pro poslední pit stop rozhodl také Rossi, následovali Hinchcliffe, Dixon či Hunter-Reay. Dixon překvapivě jen doplnil palivo, nechal si nazuté staré pneumatiky.
Pořadí na trati bylo Herta, Newgarden, Daly, Harvey, Grosjean, O´Ward, Pagenaud, Ericsson, Rossi, Hinchcliffe. Tým na poslední chvíli zavolal ještě O´Warda do boxů. Ten po návratu dostal penalizaci, navíc po restartu v 51. kole kolidoval s Rossim, na kterého se pokusil neúspěšně v 9. zatáčce zaútočit.
Většina pilotů, kteří nestavěli při minulé žluté fázi, zamířila do boxů. To neplatilo o jezdcích týmu Dale Coyne Racing a Grosjean se tak ujal vedení. Za ním byli Ericsson, Hinchcliffe, Dixon, Hunter-Reay, Rosenqvist, Ware, který také nestavěl, Rahal, Herta a Castroneves.
Obrázek, který jsme viděli velkou část závodu, Herta vede před Rossim. Foto: IndyCar
Restart přišel v 54. kole, Herta se velmi rychle probojoval už na sedmou příčku. Dixon se dokázal dostat před Hinchcliffea na třetí místo. Ve 3. zatáčce ale zůstal stát napříč tratí Ware. Při další žluté fázi zamířil k mechanikům Grosjean. Vedení převzal Ericsson. Herta po restartu pokračoval ve stíhací jízdě. Okamžitě předjel Rosenqvista a během kola a půl i své stájové kolegy - na stejném místě, jako když o vedení kvůli pace caru přišel poprvé, předjel také Hunter-Reaye a v 9. zatáčce Hinchcliffea.
V 61. kole zdolal také Dixona, který přeci jen měl starší pneumatiky. Jenže Ericsson se ukázal jako mnohem tvrdší oříšek. Mohl těžit s čerstvé sady měkkých pneumatik a na rovinkách vždy dokázal Hertovi poodojet. Ten se tak týmu nervózně ptal, kolik že to švédskému jezdci zbývá ze systému push to pass.
Třináct kol před koncem se málem o další žlutou fázi postarali dva francouzští jezdci. Grosjean zaútočil na Pagenauda a postrčil jej, jeho krajan se opřel o zeď, poškodil zavěšení pravého zadního kola a pomalu se ploužil do boxů. Grosjean za to později dostal penalizaci.
V dalším kole málem havaroval i Herta. V 9. zatáčce se pokusil zaútočit na Ericssona, ale probrzdil a tak tak se vešel do zatáčky. Ericsson měl náhle přes vteřinu a půl náskok. Hertovi se ale v závěru naskytla další šance. 7 kol před koncem se od týmu dozvěděl, že Ericsson má málo paliva. Dostal příkaz, aby na Švéda začal tlačit a donutil ho pálit více paliva.
Jenže pět kol před koncem to Herta s tlakem přehnal a tvrdě narazil v 9. zatáčce do zdi. Jako by varování, kterého se mu dostalo o pár kol dříve, nestačilo. Herta narazil do poslední řady bariéry z pneumatik, kterou posunul, a tvrdě do zdi.
Aby se nekončilo pod žlutými vlajkami, přerušila IndyCar opět závod. A to navzdory tomu, že se v Nashvillu už začalo stmívat. Pořadí bylo Ericsson, Dixon, Hinchcliffe, Hunter-Reay, Rahal, Rosenqvist, Jones, Palou, Castroneves a Newgarden.
Polední restart přišel dvě kola před cílem závodu. Ericsson měl za zády stájového kolegu Dixona. Oba rychle poodjeli Hinchcliffeovi. Jones se dostal v 9. zatáčce na 6. místo před Paloua. Ericsson už Dixonovi nedal šanci a dojel si pro druhé vítězství.
Dixon v bláznivém závodě dojel na druhém místě před dvěma jezdci, kteří zřejmě na konci sezony přijdou o místo u týmu Michaela Andrettiho – Hinchcliffem a Hunter-Reayem. Lídr šampionátu Palou dojel na sedmém místě. Sezona pokračuje už v sobotu dalším závodem na okruhu v Indianapolisu.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | 02:18:49,8305 | 80 | 50+1 |
2. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 1,5596 | 80 | 40 |
3. | James Hinchcliffe | Andretti Steinbrenner | Honda | + 2,3918 | 80 | 35 |
4. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | + 2,8015 | 80 | 32 |
5. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 4,0833 | 80 | 30 |
6. | Ed Jones | Dale Coyne Racing | Honda | + 4,7715 | 80 | 28 |
7. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | + 5,5333 | 80 | 26 |
8. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | + 5,9667 | 80 | 24 |
9. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | + 6,7874 | 80 | 22 |
10. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 7,5286 | 80 | 20 |
11. | Santino Ferrucci | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 8,4929 | 80 | 19 |
12. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 8,8320 | 80 | 18 |
13. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | + 9,1207 | 80 | 17 |
14. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 9,5956 | 80 | 16 |
15. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | + 11,0919 | 80 | 15 |
16. | Romain Grosjean | Dale Coyne Racing | Honda | + 12,2761 | 80 | 14+1 |
17. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | + 16,5295 | 80 | 13 |
18. | Max Chilton | Carlin Racing | Chevrolet | + 24,8453 | 80 | 12 |
19. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | Havárie | 74 | 11+4 |
20. | Cody Ware | Dale Coyne Racing | Honda | Havárie | 70 | 10 |
21. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | Havárie | 68 | 9 |
22. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | + 13 kol | 67 | 8 |
23. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | Havárie | 37 | 7 |
24. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | Havárie | 24 | 6 |
25. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | Havárie | 19 | 5 |
26. | Jimmy Johnson | Chip Ganassi Racing | Honda | Havárie | 8 | 5 |
27. | Sébastien Bourdais | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | Havárie | 5 | 5 |
Zdroj: Původní reportáž redakce, úvodní foto: IndyCar