Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Herta v Torontu dominoval a po dvou letech vítězí

Herta v Torontu dominoval a po dvou letech vítězí

Ontario Honda Dealers Indy Toronto – závod

Vyhrál všechny tréninky, kvalifikaci, warm up i samotný závod. Ve statistikách IndyCar nenajdete dominantnější výkon, než předvedl tento víkend v Torontu Colton Herta. Pro tým Michaela Andrettiho podtrhnul výborný výsledek druhým místem Kyle Kirkwood. Slavit může i stáj Chipa Ganassiho, přestože tým pohořel v kvalifikaci, jezdci nakonec skončili na 3., 4., a 5. místě.

Palouovi, který dojel pátý, výrazně usnadnili situaci v šampionátu konkurenti od týmu Penske, když při posledním restartu narazil Power do McLaughlina a zároveň do Newgardena najel jeden ze soupeřů a prořízl mu pneumatiku. Závod byl také na 20 minut zastaven červenou vlajkou, když 20 kol před koncem při restartu došlo k hromadné nehodě pěti vozů.

Herta si pohlídal start závodu. Za ním ale havarovalo několik vozů – Ericsson strčil Rasmussena, který narazil do zdi. Kolizi se vyhýbal Lundgaard, ale vrazil do Ferrucciho, kterého poslal směrem do protější bariéry. Rasmussen skončil s poškozeným zavěšením, Ferrucci s poničeným předkem dojel do boxů, a protože se ukázalo, že vůz žádné další poškození neutrpěl, mohl v závodě pokračovat.

Restart přišel ve 4. kole, dlouho se ale nezávodilo. Dixon a Canapino sváděli souboj bok po boku, po kterém skončil Argentinec ve 4. zatáčce ve zdi. IndyCar rozhodla, že šlo o závodní incident a Dixona nepenalizovala. Snad to stejně budou brát i horkokrevní argentinští fanoušci Canapina, kteří se v podobných situacích nezdráhali na sociálních sítích i jezdcům, kteří s jejich oblíbencem kolidovali, vyhrožovat.

V 8. kole se konečně začalo závodit. Herta opět při restartu odskočil, Kirkwood zřejmě nechtěl riskovat, že pro oba piloty závod skončí a na svého kolegu neútočil. Situace se komplikovala pro McLaughlina, který se sice po startu posunul ze 4. na 3. místo, kolem 12. kola ale začínal výrazně ztrácet. Jako jediný odstartoval do závodu na použité sadě měkkých pneumatik. Ono se záhy ukazovalo, že měkká sada není tou preferovanou, natož pak ta, která už měla několik kol odjeto. Toto rozhodnutí navíc znamenalo, že McLaughlin bude muset na zeleně označenou sadu ještě jednou, tentokrát na novou.

Ačkoliv ztratil dvě pozice, a to ve prospěch Rosenqvista a Newgardena, vydržel McLaughlin na trati do 17. kola. Vrátil se na tvrdé sadě, na které potřeboval odjet co nejvíce kol. Naopak ostatní jezdci začali přezouvat z tvrdé na měkkou sadu, kterou jim týmy vybraly pro prostřední stint. Palou zastavil v 25. kole ve chvíli, kdy se propracoval z 18. místa na startu na 12. příčku. V dalším kole stavěl z 6. místa Power, který se vrátil za McLaughlinem.

Ve 32. kole zastavili společně Newgarden a Grosjean na 4. a 5. místě. Další kolo přineslo zastávku pro vedoucí trojici. Rosenqvist se vrátil těsně před Newgardenem, který dokázal využít zahřáté měkké sady, aby se posunul o příčku výše. Ne překvapivě vydržel na trati nejdéle Scott Dixon, mistr v šetření s palivem. Zastavil v 37. kole a vrátil se na 6. příčce.

Pořadí tak po prvních pit stopech bylo Herta, Kirkwood, Newgarden, Rosenqvist, McLaughlin, Dixon, Power, O’Ward, Grosjean a Armstrong. Lídr šampionátu Palou byl 12.

Právě Palou byl v 50. kole prvním, kdo zamířil podruhé a naposledy do boxů. Následovali ho McLaughlin, O’Ward a Grosjean. V 53. kole stavěl Newgarden, ale tým pustil auto ze zvedáku příliš brzy, když ještě nebylo upevněno pravé zadní kolo. Newgarden poodjel, musel být zatlačen zpátky, auto se znovu zvedalo a ve výsledku spadl z 3. na 10. místo.

Další kolo přineslo zastávky Herty, Kirkwooda a Rosenqvista, pak zastavil i Dixon. Ještě déle zůstal na trati Ericsson, který se vrátil před svého krajana Rosenqvista. Jejich vzájemný souboj málem skončil nehodou ve 3. zatáčce, když Rosenqvist nedobrzdil a přiřítil se zezadu. Oba skončili v únikové zóně, dostali se z ní ale bez nutnosti, aby IndyCar vyvěsila žluté vlajky.

Pořadí po pit stopech se ustálilo následovně. Herta vedl před Kirkwoodem a Dixonem, McLaughlin byl čtvrtý před Powerem, následovali O’Ward, Palou, Newgarden, Malukas a Armstrong.

V 68. kole ale narazil v osmé zatáčce do bariéry Simpson. Jeho nehoda připomínala tu, kterou měl v pátek Rossi, který si při ní ale zlomil pravý palec.

Restart v 71. kole žádné drama nepřinesl, to přišlo až o dvě kola později. V první zatáčce se roztočil O’Ward a zádí narazil do zdi. Vedle něj opřel o zeď vůz Ericsson, který neměl kam uhnout. Pak ale Fittipaldi narazil do přídě O’Wardova vozu a o kousek blíž ke kokpitu se do předku nehybné formule trefil také Ferrucci, jehož vůz se vznesl z dráhy, narazil do bariéry a pak se otočil a dopadl na stříšku za hlavou jezdce. Do O’Warda ještě narazil Siegel.

IndyCar vyvěsila červené vlajky a závod na 20 minut přerušila. Ferrucci i ostatní jezdci naštěstí vyvázli z nehody bez zranění.

Restart 9 kol před koncem ale přinesl katastrofu pro tým Penske. Při tom před ním bylo pořadí Herta, Kirkwood, Dixon, McLaughlin, Power, Palou, Newgarden, Malukas, Armstrong a Lundgaard. Tedy dva Penskeho piloti byli před Palouem, kterého mohli stáhnout v šampionátu o pár bodů. Ale Power v 5. zatáčce zaútočil, do svého stájového kolegy z boku narazil a poslal ho do zdi.

Aby toho nebylo málo, tak Newgarden za nimi kolidoval s dalším jezdcem, který mu prořízl pneumatiku. Newgarden tak musel do boxů, Power po restartu taky, aby si odpykal penalizaci. Předtím mu ale ještě na cestu zatleskal McLaughlin, který si počkal na kraji dráhy, až kolem něj stájový kolega v dalším kole za pace carem pojede, aby vyjádřil svůj názor na manévr, kterým jej Power vyřadil ze závodu.

Restart už žádné drama nepřinesl. Situace se ale ještě zhoršila pro Newgardena, který ve 3. zatáčce neúspěšně zaútočil na Lundgaarda, skončil v únikové zóně a z 8. příčky se propadl na 11. Power po penalizaci spadl na 12. místo.

Herta se tak po více než dvou letech dočkal vítězství. Pro tým Michaela Andrettiho je to první letošní triumf a také první vítězství pod značkou Andretti Global. Palou díky výpadkům konkurentů navýšil náskok v šampionátu na 49 bodů, které má k dobru na Powera. Dixon ztrácí další čtyři body. Herta se díky vítězství posunul na 4. místo se ztrátou 57 bodů.

Teď IndyCar čeká olympijská pauza. Sezona pokračuje 17. srpna v St. Louis. Pak budou v rychlém sledu následovat okruh v Portlandu, dva závody během jednoho víkendu v Milwaukee a finále na oválu v Nashvillu.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Colton Herta Andretti Global Honda 01:39:28,4293 85 50+4
2. Kyle Kirkwood Andretti Global Honda + 0,3469 85 40
3. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda + 0,9680 85 35+1
4. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda + 1,6911 85 32
5. Marcus Armstrong Chip Ganassi Racing Honda + 2,7719 85 30
6. David Malukas Meyer Shank Racing Honda + 3,0853 85 28
7. Christian Lundgaard Rahal Letterman Lanigan Honda + 3,8925 85 26
8. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet + 4,6346 85 24
9. Romain Grosjean Juncos Hollinger Racing Chevrolet + 5,6537 85 22
10. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda + 6,1456 85 20
11. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet + 10,4924 85 19
12. Will Power Team Penske Chevrolet + 11,5555 85 18
13. Linus Lundqvist Chip Ganassi Racing Honda - 1 kolo 84 17
14. Théo Pourchaire Arrow McLaren Chevrolet - 1 kolo 84 16
15. Toby Sowery Dale Coyne Racing Honda - 1 kolo 84 15
16. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet Havárie 76 14
17. Patricio O´Ward Arrow McLaren Chevrolet Havárie 72 13
18. Marcus Ericsson Andretti Global Honda Havárie 72 12+1
19. Pietro Fittipaldi Rahal Letterman Lanigan Honda Havárie 72 11
20. Santino Ferrucci A.J. Foyt Enterprises Chevrolet Havárie 72 10
21. Nolan Siegel Arrow McLaren Chevrolet Havárie 72 9
22. Kyffin Simpson Chip Ganassi Racing Honda Havárie 66 8
23. Felix Rosenqvist Meyer Shank Racing Honda Porucha 63 7
24. Hunter McElrea Dale Coyne Racing Honda Havárie 57 6
25. Sting Ray Robb A.J. Foyt Enterprises Chevrolet Porucha 13 5
26. Agustín Canapino Juncos Hollinger Racing Chevrolet Havárie 4 5
27. Christian Rasmussen Ed Carpenter Racing Chevrolet Havárie 0 5

Zdroj: Původní text redakce, úvodní foto: Penske Entertainment